La Montaña Sagrada (1973)

Alternatieve titels: The Holy Mountain | The Sacred Mountain

Mexico / Verenigde Staten
Drama / Fantasy

geregisseerd door Alejandro Jodorowsky
met Alejandro Jodorowsky, Horácio Salinas en Zamira Saunders

Een Jezus-achtige figuur begeeft zich door bizarre, groteske scenarios gevuld met religieuze en heilige beelden. Hij ontmoet een mystieke gids die hem introduceert bij zes rijke en machtige individuen, elk een planeet van het heelal representerend. Deze zes, samen met de protagonist, de gids en zijn assistent, nemen afstand van hun wereldse goederen en vormen een groep van negen die die Heilige Berg opzoeken om de Goden die daar leven te vervangen en zo onsterfelijk te worden.

Eerste Jodorowsky.

Eigenlijk raar dat ik nooit de moeite heb genomen om ten minste één film van deze man te zien. Wordt vaak in één adem genoemd met Cronenberg en Tsukamoto, dus op zijn minst interessant genoeg om een kans te geven.

En interessant is het zeker. Zeer onconventionele film die het verhalende element sterk naar achter drukt en als één bom symboliek op de kijker losgelaten wordt. Jammer genoeg is het ook een film die de tijd niet al te best overleefd heeft.

Visueel wisselt het sterk. Af en toe mooie beelden en unieke setups (de kikkers en hagedissen scene is er eentje die zal bijblijven), maar even vaak lelijke kitsch en nogal oppervlakkige symboliek. Net zo met de soundtrack. Af en toe wel enkele indrukwekkende momenten, soms is het niet om aan te horen.

Film valt uiteen in drie rigide delen. Eerste deel vond ik het boeiendst, het tweede deel met de 9 helpers is best saai en bij momenten gewoon vervelend. Het derde deel is weer iets beter, maar toen had ik het al wat gehad met de film, waardoor het weer een tijd duurde vooraleer ik er in zat.

In het algemeen is de film mij iets teveel "ouderwets" psychedelisch (niet verrassend om te zien dat Lennon deels achter de financiering zit), te lang en teveel steunend op symboliek. Audiovisueel komt Jodorowsky er regelmatig goed uit en dat redt de film tot op zekere hoogte, maar had toch op iets meer gehoopt.

avatar van Black Math
Mijn tweede Jodorowsky na eerder La Danza de la Realidad op het Imagine filmfestival gezien te hebben, en ondanks dat ik een beetje huiverachtig was omdat deze film toch een paar decennia ouder is, was het wederom een hele ervaring.

Je kan merken dat dit uit het LSD-tijdperk komt, want ik ken weinig films die surrealistischer zijn dan deze. En dat smaakt heerlijk. Het eerste gedeelte is een hele optocht van bizarre scènes, vaak behoorlijk gruwelijk waarbij opvalt dat Jodorowsky ook hier graag mismaakte mensen laat opdraven. Het is allemaal misschien niet zo mooi in beeld gebracht als tegenwoordig zou kunnen, maar Jodorowsky doet echt z'n best om er een spektakel van te maken, en dat waardeer ik zeer. Gave muziekkeuze ook, draagt perfect bij aan de vervreemdende en surrealistische sfeer.

Het gedeelte waar de negen geïntroduceerd worden is wat minder, maar bevat nog steeds de nodige absurde taferelen. Pas wanneer ze op pad gaan wordt het echt wat minder, want dan wordt het wel erg hippieachtig. Bovendien voelt het qua plot wat meer gestructureerd aan, wat toch een wat andere (en mindere) ervaring geeft dan het eerste deel waar je echt elk moment verrast wordt. Het einde weet dan wel te verrassen, en biedt eigenlijk ook nog een mooie boodschap, waardoor de film toch met een fijne nasmaak eindigt.

Uiteindelijk voelt deze film als iets sterker aan dan La Danza de la Realidad, met name omdat er hier voor mijn gevoel naar verhouding meer surrealistische en absurde scènes te zien zijn. Wel voelt hij minder persoonlijk aan dan La Danza de la Realidad, die meer nostalgie heeft te bieden. Desondanks krijgt The Holy Mountain een halfje meer. 4*, en ik wil graag meer van deze man zien!

Toon1 schreef:
Na een herziening gaat mijn score voor deze film flink omlaag. Wat een pretentieus geneuzel allemaal.

Mee eens. The Holy Mountain is duidelijk gemaakt voor en door hippies gezien de symboliek rond seksualiteit, consumptiemaatschappij en spiritualiteit, dat op vele manieren geïnterpreteerd kan worden. Het is voornamelijk satire op de maatschappij en religie, met veel shockeren en moddergooien. De film mist echter een duidelijk standpunt, al zal dat waarschijnlijk met opzet zijn gedaan. Daarnaast vond ik de twee uur durende stortvloed aan symbolische kunst geen lust voor het oog. Vooral het eerste uur is een overdaad aan quasi artistieke en smakeloze LSD kunst dat gedateerd en lelijk oogt.

1*, duidelijk niet mijn ding.

avatar van Cellulord
Gewoonweg een meesterwerk!!! Top 10 matriaal.
Heb jaren gewacht om deze film te zien en ben er blij om want het was het juiste moment
Dit is niet een film voor iedereen!
En neen het is niet gewoon een film gemaakt door "hippies on LSD" maar eerder door iemand die op zoek is naar een diepere mening van het leven!
Jodorowsky wou een film maken met de kracht van LSD, zonder inname van het middel. En dit is aardig gelukt, want toen ik de film aan een vriend gaf kwam hij me de volgende bedanken want dit was een van de beste films die hij ooit gezien had, mischien wel DE BESTE film, een hallucinatoire ervaring.

De film is gebaseerd op "Ascent of Mount Carmel" van Saint John en vooral op "The Cross and Mount Analogue" door René Daumal een student van Gurdjieff (die ook bij mij zeer hoog aangeschreven staat).

uit een interview mett Jodrowsky "... the world we are living, it’s not the real world ­­­­–– it’s under construction, made by our limited mind. But the world does not have these limits that we are giving to him. We are not living in reality; we are living in a kind of dream, and this dream needs to be finished because we are coming to the end of one way to think. It’s not possible to continue to live like that; we need to go to a mutation now."
Volledig mee eens!

The Alchemist: "We began in a fairytale and we came to life, but is this life reality? No. It is a film. Zoom back camera. We are images, dreams, photographs. We must not stay here. Prisoners! We shall break the illusion. This is magic! Goodbye to the Holy Mountain. Real life awaits us."

Cellulord schreef:

Ik heb toch andere berichten gelezen: "Jodorowsky was also instructed by Ichazo to take LSD for the purpose of spiritual exploration. He also administered psilocybin mushrooms to his actors during the shooting of the death-rebirth scene."

avatar van Cellulord
Apster schreef:

Dat klopt, de acteurs hebben (al dan niet) geestverruimende middellen geconsumeerd tijdens de draaiwerken, maar het was de bedoeling dat de kijker geen extra middellen nodig zou hebben om een geestverruimende ervaring te ondergaan

avatar van HarmJanStegenga
De eerste film die ik zag van regisseur Alejandro Jodorowsky. Bijzondere kennismaking. 'The Holy Mountain' is een aaneenschakeling van rariteiten en is bij vlagen best interessant. Als geheel vond ik het echter niet zo sterk. De bedoelingen van Jodorowsky zullen vast groots en diepgaand zijn geweest, maar het eindresultaat voelt absoluut niet zo. Veel pretentieus geneuzel en makkelijk scoren met zoveel mogelijk bizarre tafarelen. Maar best wel leuk om een keer gezien te hebben. Al lijkt 'El Topo' me beter.

avatar van leatherhead
Één ding is zeker: Holy Mountain is niet je banale zondagmiddagfilm. Het is vooral een zeldzaam weerzinwekkende verzameling aan allotria. En als kijker wordt je er van meet af aan met je neus opgedrukt, zonder adempauze. Moet bekennen dat ik voornamelijk het eerste halfuur sterk vond, het tweede gedeelte kakt de film wat in, om vervolgens in de slotfase weer een stuk boeiender te worden. Op dat moment hebben de rariteiten zich in dusdanig hoge hoopjes opgestapeld dat ik nauwelijks moeite deed om nog te begrijpen wat ik voor m'n kiezen kreeg.

Veel meer kan ik er vooralsnog niet echt over kwijt, denk dat de film ook wat tijd nodig heeft om te bezinken. De symbolische toestanden, die je als mitrailleursalvo's om de oren vliegen, kon ik grotendeels ook nog niet volledig plaatsen. Voor nu dus 'slechts' 3,5*, maar de film maakte zeker indruk.

avatar van keimpeS
Best wel aparte en bijzondere film die de Psychedelische jaren 70 wel goed weergeeft, alles zit erin beeldende kunst, spiritualiteit, symbolisme, religie. Eerlijk gezegd weet ik niet goed wat ik er van moet vinden, soms is er geen touw aan vast te knopen. Ondanks dat heb ik me niet verveeld met deze film en geef ik eerst toch nog 3 sterren. Voornamelijk omdat het toch wel boeit en er veel te zien is..

avatar van Redlop
Apster schreef:
...een overdaad aan quasi artistieke en smakeloze LSD kunst dat gedateerd en lelijk oogt.

Dat vooral.

avatar van zoutzak
Apster schreef:

1*, duidelijk niet mijn ding.

Redlop schreef:

Dat vooral.

Als LSD smaak heeft is het geen LSD

if it's bitter it's a spitter!

avatar van tbouwh
Het moment waarop je beseft (een seconde of 30 na het instarten) dat ze in plaats van het aangekondigde El Topo doodleuk The Holy Mountain integraal vertonen. Ben maar blijven zitten - had deze toch ook nog niet gezien. Is nooit gecorrigeerd