• 15.783 nieuwsartikelen
  • 178.144 films
  • 12.218 series
  • 33.989 seizoenen
  • 647.194 acteurs
  • 199.043 gebruikers
  • 9.373.615 stemmen

Genre/Thema Challenge

zoeken in:

joolstein

• 10831 berichten
  • 8921 stemmen

#25. Terra Formars (2016) - Actie / Horror - 108 minuten - FTV- 25-12-16

65+2= 67 punten

45 tot 119 minuten: 1 punt

FTV- 1 punt

5 stemmen: Te jong voor punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/161000/161306.300.jpg

De laatste film van Japanse regisseur Takashi Miike is een live-action versie van een populaire Japanse sciencefiction-manga. Terra Formars speelt zich af in de 26e eeuw, waarin de Aarde door overbevolking ten einde dreigt te komen. 500 jaar geleden stuurde de Japanse regering kakkerlakken en mos naar Mars. Nu is het aan vijftien criminele helden om de planeet Mars te ontdoen van die kakkerlakken. Maar al snel komt men er echter achter dat de kakkerlakken die worden gebruikt om de grond te transformeren enorme agressieve schepsels zijn geworden die de mensheid willen uitschakelen. Ook de helden bezitten gelukkig krachten die ontleend zijn van de eigenschappen van insecten. En welkom in vreemde wereld van Miike want wie kan er zo'n fijn verhaal bedenken? Visueel is het een prachtige film. Met mooie transformaties van mensen naar insecten en natuurlijk de geëvolueerde kakkerlakken. En daar is dan ook gelijk het eerste minpuntje die zien er erg mak uit ten minste ik vond ze niet erg dreigend. Een tweede minpunt is dat vijftien helden iets te veel van goede is. Hierdoor komen ze niet alle goed aan bod. Toch is het wel een heerlijke film met aan het begin zelfs nog een ode aan de film Blade Runner. Nog steeds een prima Miike!

U96

• 731 berichten
  • 762 stemmen

https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9364.jpg

Communion (1976) – 108min – 69stemmen – FTV – 26dec2016 – 3punten

horrormystery van Alfred Sole, deze film juist gezien via de wondere wereld van het internet (youtube), en wat voor een film!! zogoed als alles in deze film is af, sfeer, sound & muziek, sterke suspence en een spannend verloop van het verhaal dat je geen moment van de film doet afwijken , de acteerprestaties zijn heel sterk, vooral de rol van de jonge Alice is om van te smullen het karakter dat ze neerzet is ronuit schitterend zelfs op sommige momenten duister griezelig, de film heeft naar mijn mening wel degelijk de latere horrorslashers als Halloween, en Friday the 13th geïnspireerd de moordscenes zijn misschien wat braafjes maar duidelijk een verwijzing naar het slashersgenre, het verhaal verteld over de twaalfjarige Alice (gespeeld door Paula E. Shepperd) die na de moord op haar jongere zusje Karen ( gespeeld door de jonge Brooke Shields) verdachte nummer 1 word, de film laat je geen moment los tot je weet hoe de vork aan de steel zit, echt een aanrader 4* voor mij

Ps: thanks alexspyforever voor deze film te tippen superfilm

14films:33punten

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

U96 schreef:

(afbeelding)

Communion (1976) – 108min – 69stemmen – FTV – 26dec2016 – 3punten

horrormystery van Alfred Sole, deze film juist gezien via de wondere wereld van het internet (youtube), en wat voor een film!! zogoed als alles in deze film is af, sfeer, sound & muziek, sterke suspence en een spannend verloop van het verhaal dat je geen moment van de film doet afwijken , de acteerprestaties zijn heel sterk, vooral de rol van de jonge Alice is om van te smullen het karakter dat ze neerzet is ronuit schitterend zelfs op sommige momenten duister griezelig, de film heeft naar mijn mening wel degelijk de latere horrorslashers als Halloween, en Friday the 13th geïnspireerd de moordscenes zijn misschien wat braafjes maar duidelijk een verwijzing naar het slashersgenre, het verhaal verteld over de twaalfjarige Alice (gespeeld door Paula E. Shepperd) die na de moord op haar jongere zusje Karen ( gespeeld door de jonge Brooke Shields) verdachte nummer 1 word, de film laat je geen moment los tot je weet hoe de vork aan de steel zit, echt een aanrader 4* voor mij

Ps: thanks alexspyforever voor deze film te tippen superfilm

14films:33punten

Doet me bijzonder veel plezier om zo een lovende review te lezen

Ik vraag me toch af waar ze zo iemand hebben kunnen vinden als die gast die Mr Alonso (of was het nu Alfonso?)speelde. Volgens mij was die kerel echt zo. En ja dat soort mensen ik weet dat ze bestaan en misschien meer dan we denken...

dualcia

• 953 berichten
  • 2311 stemmen

#06. Christmas Vacation (1989) - Familie -97 minuten - 26 december 2016 - FTV - 2 punten

Totaal: 10 punten

Erg leuk. Ik had deze kerstfilm nog nooit gezien, terwijl ik eigenlijk altijd verwacht had dat het wel in mijn straatje zou liggen. En dat ligt het zeker. Het is gewoon een leuke kerstfilm om lekker weg te kijken tijdens deze dagen. De grappen zijn vermakelijk en Chevy Chase doet het prima. Het is wel allemaal redelijk voorspelbaar, maar daar stoorde ik me niet aan. Het is niet op een zoetsappige manier en dat is ook weleens fijn bij een film met een goede kerstsfeer.

*3.5

#07. Home Alone (1990) - Familie -103 minuten - 26 december 2016 - RW - 1 punt

Totaal: 11 punten

Dé klassieker onder de kerstfilms. Het blijft toch weer vaste prik om hem elk jaar te kijken en hij blijft ook elk jaar weer leuk. Het is pas écht kerstmis als Kevin op het beeldscherm voorbij wandelt en de boeven onder handen neemt. Leuke grappen, goede kerstsfeer en het gedeelte op het einde met de boeven blijft natuurlijk heel cool. Dat vond ik als kind al en dat zal waarschijnlijk ook altijd zo blijven.

*4

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#8 Horror - I Tre Volti della Paura (1963) - 92 min - 93 st. - FTV - 25-12-2016 - 3 punten (23 totaal)
https://i.ytimg.com/vi/Y2X3r4N5ZN0/maxresdefault.jpg
Naar deze Horror-anthologie van Horror-meester Mario Bava was ik al erg lang benieuwt. Heb hem uiteindelijk voor de Kerst bewaard en dat was een goede keuze, want de film is bijzonder sfeervol.

Ik baal er enorm van dat ik de Amerikaanse versie van American International Pictures (bekend van Roger Coreman en Vincent Price) heb gekeken. De volgorde van de clips is namelijk anders, de mooie muziek van Roberto Nicolosi is vervangen door de bombastische jazzmuziek van Les Baxter en ik heb het idee dat er veel uit is geknipt (zo mis je shots als het mes dat in de rug van het slachtoffer steekt en is het afgehakte hoofd nauwelijks in beeld). Ook schijnt bij de dubbing het hele verhaal veranderd te zijn. Wat dan wel mooi was van deze versie waren het haarscherpe beeld en Boris Karloff als verteller, maar ik wil zeker de Italiaanse versie zien bij een tweede kijkbeurt.

Het eerste verhaal ‘A Drop of Water’ was een bijzonder sfeervol spookverhaal dat me een klein beetje deed denken aan Le Locataire van Roman Polanski. Inhoudelijk had het beter gekund, maar de beklemmende sfeer en de angstaanjagende Barones zijn haast ongeëvenaard. Het tweede verhaal ‘The Telephone’ was een matige vroege Giallo die in de Amerikaanse versie op zeer amateuristische wijze tot iets bovennatuurlijks is gemaakt. De zwarte handschoenen zijn al van de partij en het had wel een Hitchcockiaans sfeertje, maar het is veel te saai in vergelijking met het vorige segment. Met ‘The Wurdalak’ laat Bava zien dat hij de meester is als het op Gotische horror aankomt. Een bijzonder sfeervol geschoten Oost-Europese vampierengeschiedenis. Het segment was helaas te kort voor een uitgediept verhaal, maar het fenomenale sfeervolle kleurgebruik maakt dat ruimschoots goed. Ik wou dat alle Gotische horror’s het kleurgebruik van Mario Bava hadden. Hammer heet ook een aantal zeer sterke films, maar die missen vaak goede belichting, met name de indoor-shots zijn meestal overbelicht en sfeerloos.

De film heet eigenlijk I Tre Volti della Paura (Drie aangezichten van de verschrikking), maar de Amerikaanse producent wilde op het succes van Black Sunday teren en dus werd de titel Black Sabbath, terwijl de film helemaal niets met Hekserij te maken heeft. De metal-band Black Sabbath heeft zich vernoemt naar deze film. Toen ze aan het optreden waren ging iedereen weg omdat deze film in de bioscoop draaide, horror sells vond Ozzy. De naam zou overigens beter bij Iron Maiden passen, die maakte namelijk ook daadwerkelijk muziek over oude horrorfilms (Dario Argento en Lamberto Bava zijn ook grote Metal-fans overigens). Het blijft niet bij Metal, want Quentin Tarantino beweerd dat hij van deze film het idee heeft gekregen om Pulp Fiction in drie korte verhalen te vertellen.

Het was misschien niet helemaal wat ik er van had verwacht, maar Black Sabbath mag er zeker wezen en is een echte must voor Horror-liefhebbers. Een bijzonder gaaf spookverhaal, een erg vroege Giallo en een ontzettend sfeervolle Gotische horror met Boris Karloff als vampier.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#9 Horror - Panna a Netvor (1978) - 83 min - 23 st. - FTV - 25-12-2016 - 3 punten (26 totaal)
http://2.bp.blogspot.com/-WMK7FcM87hQ/VPFh2-XQ48I/AAAAAAAAOOc/DKNKa4dzWC0/s1600/bb6.png
Een obscure Tsjechoslowaakse adaptatie van Belle en het Beest op 1e Kerstdag, waarom ook niet? De film heeft een beetje het midden tussen een Gotische Horror, Dark Fantasy en een sprookje.

Een marktkoopman verdwaald in het bos en een plukt een roos. Een monsterlijk figuur claimt dat het zijn roos is en dat de marktkoopman zal sterven als zijn knappe dochter niet uit vrije wil naar zijn kasteel komt. Julie gaat naar het kasteel en er ontstaat een band tussen haar en het mysterieuze figuur.

Het 4:3-aspect ratio en de filmkorrel deden de duistere sfeer van de film alleen maar ten goede. De film is opgenomen in de mistige bossen van Oost-Europa en door het gebruik van goede kostuums en vrijwel alleen natuurlijk licht komt de film ook vrij realistisch over. Erg slim om het uiterlijk van het beest zo lang mogelijk geheim te houden, waardoor spanning wordt opgebouwd en interesse gewerkt. Het beste gedeelte vond ik dan ook de scènes in het bos en de Point-of-view shots uit het perspectief van het beest.

Het beest is hier een soort Raaf-man die door dierlijke instincten wordt gedwongen hertjes en jonge maagden op te jagen als voedsel. Als Julie ten tonele komt veranderd dat. Er ontstaat een romantisch gebeuren tussen de twee en het beest probeert kosten wat kost zijn uiterlijk voor Julie te verbergen. Uiteindelijk overwint, ook hier, de liefde alles. De film heeft mooie orgelmuziek, al was het wel een beetje herhalend.

De Disney-versie was voor hun doen ook best duister, maar het beest was daar wel een stuk minder eng (ik zie hem in ieder geval geen hertjes en jonge maagden oppeuzelen). Als ik deze versie had gezien toen ik jong was had ik hem in ieder geval heel eng gevonden en had ik er nog dagen lang nachtmerries van gehad. Wat de Disney-versie wel beter deed was de uitwerking van het verhaal en de personages en de schaal van het kasteel en het bos was ook veel groter dan hier.

Hoewel ik het jammer vond dat de film, ondanks de originele opzet, toch weer een vrij cliché einde heeft en het Romantische gedeelte van de film me niet zo aansprak, vind ik Panna a Netvor toch een erg sterke film. Dat komt met name door de heerlijke sfeer die de film bezit en de nachtmerrieachtige beelden. A je to, zoals de Tsjechen zeggen.

Echt een aanrader voor jou, alexspyforever, gezien jij ook van zowel Gotische Horror, Dark Fantasy als Sprookjes houdt.

joolstein

• 10831 berichten
  • 8921 stemmen

#26. Blair Witch (2016) - Horror / Thriller - 89 minuten - FTV- 25-12-16

67+2= 69 punten

FTV- 1 punt

147 stemmen: Te jong voor punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/459000/459747.300.jpg

Blair Witch is een vervolg op de film The Blair Witch Project, de found footage-film uit 1999. Dankzij briljante marketing én timing (het internet stond nog in de kinderschoenen) werd het toen een weergaloze hype rond de film gecreëerd. Anno 2016 is het bioscooppubliek vertrouwd geraakt met het concept van de ‘found footage’-film.Twijfels over de authenticiteit van de beelden zijn er allang niet meer. Toch weerhield dat de filmstudio er niet van om het trucje nog eens dunnetjes over te doen. Nobel maar de impact van die stunt is ditmaal zeer gering. Blair Witch moet het nu juist hebben van de cinematografische verfijning ten opzichte van het origineel. De regisseur Adam Wingard begrijpt maar al te goed dat hij niet kan komen aanzetten met de destijds gebruikte 16mm-camera’s. Daarom verschaft hij de jongeren van geavanceerd speelgoed, dat beter past bij de huidige tijd. Blair Witch speelt zich dan ook 20 jaar later af en volgt James, die gaat onderzoeken wat er met zijn zus Heather is gebeurd (in The Blair Witch Project). Die motivatie om opnieuw de vervloekte wildernis te betreden, is vrij zwak en ongeloofwaardig. Echter is de film wel beter dan die andere sequel Book of Shadows: Blair Witch 2 (2000) Dit is met recht een goede opvolger waarin plaats is voor (iets) meer gorigheid en expliciete horrorscènes. Het is zeker geen vernieuwende film, maar regisseur Adam Wingard weet wel een eigen draai aan het verhaal te geven. Zeventien jaar na het eerste deel is er dan toch eindelijk een prima tweede Blair Witch film.

joolstein

• 10831 berichten
  • 8921 stemmen

#27. The Monster (2016) - Horror - 91 minuten - FTV- 26-12-16

69+2= 71 punten

FTV- 1 punt

147 stemmen: Te jong voor punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/164000/164130.300.jpg

Film die maar geen keuze kan maken of het nu een horror of een drama film wil zijn? Het begint met het meisje Lizzy die op haar moeder wacht om op weg te gaan naar haar vader en een leven zonder haar alcoholverslaafde moeder Kathy. Eindelijk op weg naar de plaats des onheil zien we nog wat flashbacks van een niet zo aangenaam leven. Tot zover was het redelijk maar niet echt diepgravend. Eenmaal gestrand met autopech op de regenachtige en verlaten plaats, gaat er iets mis. Terwijl ze wachten op de ambulance en sleepdienst sluipt er iets rond de auto en tegelijkertijd ook in het script. Het redelijk acteerwerk wordt opeens minder, (irritant gesnotter) de personages gaan zich irrationeel gedragen, en aangezien het een horror is komt het monster. En doordat de film de keuze niet kan maken faalt de film hier duidelijk. Het monster is weliswaar dodelijk maar enger dan een bijtgraag schoothondje wordt het niet. Bloed of gore is er minimaal. Of tja de drama kant en het monster als metafoor, wat duidelijk ook de bedoeling is, dan rijst de vraag voor wat?

scorsese

• 13165 berichten
  • 11078 stemmen

Quatermass 2 (1957) - MovieMeter.nl - 85 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.

Aardige film waarin dokter Quatermass zijn ruimteproject van de grond probeert te krijgen. Dit tweede deel heeft een beter verhaal en is vooral een stuk mysterieuzer en is daardoor onderhoudender. Mede doordat het al ruim zestig jaar oud is, komt het soms wat knullig over.

Totaal: 49 punten.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#20. The Emperor's New Clothes (1987) - RW - 81 minuten - 3 stemmen - 26 december 2016 - 2 punten (Totaal: 57 punten)

Tja deze dus nog maar eens bekeken. Hoewel amusant blijf ik het toch een vrij matige Cannon Movie Tale verfilming vinden. Ik denk ook dat het sprookje te eenvoudig en kort is om er een film van 80 minuten van te maken. Ze hebben dit nog gerekt door wat liedjes, een beetje meer achtergrond bij de oplichters, een liefdesverhaaltje en dergelijke. Leuk voor in de vakantie maar toch niet om vaak te kijken.

Boenga

• 2628 berichten
  • 1532 stemmen

#6 - Little Manhattan (2005) - Komedie/Familie - 84 min - 191 stemmen - FTV - 26/12/2016 - 3 punten (subtotaal 17 - totaal 108)

Je eerste verliefdheid: dat onbekende en verwarde gevoel; je verbazing, je onwetendheid over hoe er mee om te gaan; het warme geluk dat je ervaart, maar ook het troosteloze verdriet dat er (in de meeste gevallen toch) bij komt kijken.

Little Manhattan toont 'dingen des levens' die iedereen zich op een of andere kan herinneren uit zijn/haar jeugd, en dat maakt er een aangename kijk van.

Best wel fijn hoe de regisseurs er in slagen om je bij de vrolijke momenten te doen glimlachen, en bij de droevige scenes (de wenende Gabe) laten schaterlachen.

Mooie beelden en warme kleuren, NY en z'n parken zien er gewoon gezellig uit (met portiers en liftbedieners in de appartementen: het is dan ook wel de rijkere coté), met twee jongelingen die heel aardig acteren, en met een vloeiend verhaal dat nergens inzakt.

LM mist diepgang om van een topfilm te kunnen spreken, maar hij zit behoorlijk boven de middelmaat: aanrader voor een heel breed publiek. FAMILIEfilm dus...

scorsese

• 13165 berichten
  • 11078 stemmen

Don't Breathe (2016) - MovieMeter.nl - 88 min - ftv - 2 punten.

Goeie film over drie vrienden die besluiten in te breken bij een blinde ex-militair. Een home invasion film met een simpele opzet (speelt zich bijna geheel in het huis af en met spaarzame dialogen). Een prima opbouw met meer dan genoeg spannende momenten (mooi camerawerk ook). De film duurt zeker niet te lang en heeft ook nog een verrassing in petto.

Totaal: 51 punten.

scorsese

• 13165 berichten
  • 11078 stemmen

Don't Breathe (2016) - MovieMeter.nl - 88 min - ftv - 2 punten.

Goeie film over drie vrienden die besluiten in te breken bij een blinde ex-militair. Een home invasion film met een simpele opzet (speelt zich bijna geheel in het huis af en met spaarzame dialogen). Een prima opbouw met meer dan genoeg spannende momenten (mooi camerawerk ook). De film duurt zeker niet te lang en heeft ook nog een verrassing in petto.

Totaal: 51 punten.

tbouwh

• 5810 berichten
  • 5402 stemmen

Het zijn 2 punten, niet 4, trap er niet in bas

joolstein

• 10831 berichten
  • 8921 stemmen

#28. The Cemetery (2013) - Horror - 85 minuten - FTV- 26-12-16

71+3= 74 punten

FTV- 1 punt

0 stemmen: 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/110000/110926.300.jpg

Amateurische B-vehikel zonder dat ik hier ook maar iets goeds of interessant over kan melden. Geen bijzonder script , vijf mensen gaan naar het bos. Puberaal geklets en een stel borsten. Tja, natuurlijk het Amerikaanse stoere gedoe met een zakje wiet. Acteerwerk was ver beneden alle peil. En de personages waren totaal niet grappig of interessant. Een paar bloederige scenes maar verder vooral gaap, standaard. Nadat regisseur Adam Ahlbrandt vier films heeft afgeleverd (Waar haalt hij toch het geld vandaan om überhaupt te kunnen filmen?) die alle zeer laag staan aangeschreven is het misschien tijd om te stoppen? Toch staan er nog meer films van hem op IDMB is er dan daadwerkelijk een publiek voor dit soort films?

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#10 Familie - Oliver Twist (2005) - 130 min - 250+ st. - FTV - 25-12-2016 - 3 punten (29 totaal)

http://static.rogerebert.com/uploads/review/primary_image/reviews/oliver-twist-2005/hero_EB20050929REVIEWS50926003AR.jpg

In een poging een originelere Dickens voor Tweede kerstdag te vinden deze adaptatie van Oliver Twist maar eens opgezet. De enige andere adaptatie die ik van het boek ken is Disney's jaren '80 dierenmusical Oliver and Company, hoewel die versie zwaar vereenvoudigt is en ik eigenlijk niets met musicals heb, is dat altijd een van mijn favoriete Disneyfilms gebleven.

Roman Polanski maakte deze film voor zijn kinderen. Hoewel er net als in het boek serieuze thema's rond kinderarbeid en kindermishandeling aanbod komen is de film geschikt voor kinderen. Barney Clark speelt prima in de hoofdrol en ook de andere kinderen deden het prima. Ben Kingsley is zowel in uiterlijk als in stem totaal onherkenbaar. Hij zet een maffe oude Fagin neer, maar is wel overtuigend in zijn rol.

De sets en kostuums vond ik net wat te gelikt om echt sfeervol te zijn. Hoewel erg groot en goed gemaakt, kwam het over als zo'n western dorpje dat duidelijk speciaal voor de film is gemaakt. London had veel donkerder gemogen, meer rook en viezigheid en meer echte oude gebouwen. Misschien heeft het er ook mee te maken dat de film helemaal in Tsjechië is opgenomen en niet echt in Engeland.

Al met al is dit een vermakelijke en degelijk gemaakte adaptatie van Oliver Twist, niet heel memorabel, maar ook zeker niet slecht.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

24. O Menino e o Mundo (2013) - Familie (IMDb) - 80 m. (1p) - FTV (1p) - 33 st. (1p) - 24/12 - 3p (tot: 66 punt)http://oi67.tinypic.com/66yg78.jpgAardige speelse en kleurrijke animatie. De vrolijke kinderlijke stijl botst wel met het trieste verhaal dat het vertelt. Aanvankelijk moest ik wel zoeken naar dat verhaal, tot ik eindelijk op de juiste frequentie was afgesteld. Waar je naar moet zoeken is de maatschappijkritiek die deze animatie levert, en wel vanuit het standpunt van Brazilië en met dat als achtergrond in het hoofd. Dan zie je een animatie over een jongetje wiens vader op zoek naar werk het huis (en het gezin, en het dorp, en het platteland) moet verlaten om in de grote steden te werken en voor de broodwinning te zorgen. Het jongetje volgt hem en ontdekt daarmee de wereld, een wereld waar landbouwers door traktoren zijn verjaagd en waar mensen inwisselbare werknemers zijn, die ook nog eens door robots worden verjaagd. Ook is het de wereld die door de kolonisten werd ingenomen en die van haar rijkdommen werd en wordt ontdaan, waar het regenwoud wordt ontbost en waar traditie plaats moet maken voor kapitalisme en waar grondstoffen naar "het westen" leegstromen om als bewerkt produkt voor het tienvoudige aan de lokale bevolking aangeboden te worden. Zomaar een greep uit de vele thema's waar deze animatie kritiek op levert.

Fraai als animatie, en aardig dat het verhaal onder de aandacht wordt gebracht. Maar het is een bekend verhaal en het blijft wel bij het (braaf) onder de aandacht brengen, en daarmee schiet het wel tekort. Ik mis een conclusie, vandaar dat ik het op een ruime 2,5* hou.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

25. Reisen til Julestjernen (2012) - Familie - 80 m. (1p) - FTV (1p) - 19 st. (1p) - 24/12 - 3p (tot: 69 punt)http://scoopet.net/wp-content/uploads/2013/12/reisen-til-julestjernen-film.jpg

Leuke jeugd/familiefilm/sprookje uit Noorwegen, met fraaie beelden over een land waar de koning zijn dochter vlak na de geboorte is kwijtgeraakt doordat hij de kerstster vervloekte en het daarmee van de hemel verdween. De hoofdrolspeelster uit deze film gaat op een avontuurlijke zoektocht naar die ster, en daarmee naar de prinses, en krijgt daarbij de hulp van een gnoom. Een leuke vrolijke kerstfilm en erg mooi gemaakt, het budget was duidelijk ruim. 3,5*

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

26. X: The Unknown (1956) - Horror- 81 m. (1p) - FTV (1p) - 19 st. (1p) - 25/12 - 3p (tot: 69 punt)http://www.imcdb.org/i248870.jpg

Sfeervolle en redelijk low budget scifihorror. Tijdens een militaire oefening bij het zoeken naar mijnen wordt op het oefenterrein een mysterieuze ondergrondse energiebron ontdekt. Ik heb deze vooral als een Sci-Fi uit de jaren '50 bekeken en als zodanig is het heel genietbaar. Acteerwerk is heel degelijk en de sfeer zit er goed in. De 'kills' gebeuren grotendeels buitenbeeld al zijn er wel enkele soort van gore-scenes die bijzonder goed zijn gelukt. Ik vond het een prima filmpje en hier op MM toch wel een beetje ondergewaardeerd. Ruim 3*

Volgens mij viel deze me op door je recensie alexspyforever tijdens de zomerchallenge. Ik zag dat je 'm wat minder vond, en ik deel je kritiek dat het jammer is dat er geen vrouwenrollen in voorkomen maar als fifties-scifi vond ik m prima te doen . De Quartermass-films ken ik trouwens niet.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

27. Island of Lost Souls (1932) - Horror- 67 m. (1p) - FTV (1p) - 48 st. (1p) - 25/12 - 3p (tot: 72 punt)https://whatson.bfi.org.uk/ArticleMedia/Images/WhatsOn%20images/October-November%202012/Uncut/island_of_lost_souls_01.jpg
Bijzonder goede klassieke horror. Het zit over een breed front wel goed, sfeer, spanning, acteerwerk, dialogen, decors, aankleding, make-up en costuums zijn erg goed verzorgd en ook over het script valt er weinig te klagen. Het verhaal, over een man die op een eiland belandt waar een nutty professor met dieren experimenteert, is ook behoorlijk tijdloos. Ook alle subplots zijn volwaardig en bijzonder goed verzorgd (de reis naar het eiland, het verhaal rond de verloofde, e.d.). Je zou kunnen stellen dat het ook een vooruitziende blik had wat genetische manipulatie betreft. Voor een film uit 1932 was dit een hele aangename verrassing, in het genre vind ik dit wel een van de betere uit die tijd. Ruim 3,5*

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

28. Monster House (2006) - Familie (IMDb) - 91 m.(1p) - FTV(1p) - >250st. (0p) - 26/12 - 2p (tot: 74 punt)http://static.guiaocio.com/var/guiadelocio.com/storage/images/a-fondo/10-peliculas-de-terror-para-ninos/monster-house-2006-de-gil-kenan/27883754-2-esl-ES/monster-house-2006-de-gil-kenan.jpg

Leuke animatie met een leuk verhaal. Animatiestijl (100% een 3D-computeranimatie) was aanvankelijk wel erg wennen, vooral het constante 3D-camerastandpunt stoorde mij in de 2D-variant. Ik vermoed dat dit een van de weinige animaties is die je beter in 3D kunt bekijken, waar je normaal gesproken in zulke films 3D-scenes op één hand kunt tellen zit deze er vol mee. Het verhaal is heel vermakelijk, op momenten zelfs spannend (binnen de context van een kinderfilm), bevat de juiste dosis humor en goed verzorgde personages. Voor de liefhebbers van de klassieke animatie wordt het qua stijl flink doorbijten, maar voor de rest is hier niets mis mee. Leuk, een ruime 3* en misschien wel een halfje extra als ik het in 3D had gezien.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

29. The Land before Time (1988) - Familie (IMDb) - 69 m.(1p) - FTV(1p) - >250st. (0p) - 26/12 - 2p (tot: 76 p)http://basementrejects.com/wp-content/uploads/2013/04/land-before-time-dinosaurs-cast.jpg

Uitgekozen vanwege de hoge rating en de relatief korte duur. Wel was dit een echte animatie voor kinderen. Een film van "Platvoet" heb ik volgens mij nooit gezien, daar heb ik dus weinig mee en het jeugdsentiment die anderen hiermee misschien wel hebben gaat aan mij voorbij. Blijft over een lieve en mooie animatie over vijf leuke dinosaurisjes, een soort van jaren '80-voorloper op de Ice Age-films. Vooral gericht op de kleintjes. 3*

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

30. The Secret Garden (1975) - Familie - 210 m. (3p) - FTV (1p) - 10st. (1p) - 27/12 - 5p (tot: 81 punt)http://oi67.tinypic.com/348syt1.jpgDerde 'Secret Garden'-verfilming die ik zie, en de meest gedetailleerde en uitgebreide. De indeling in 7 afleveringen van elk 30 minuten maakt het makkelijk om deze film af te kijken. De beeldkwaliteit is wel wat gedateerd en eigenlijk wordt het wel tijd voor een nieuwe, moderne, verfilming. De drie versies die ik zag scoorden bij mij allemaal 3*, met de visuele mogelijkheden van tegenwoordig moet het wel lukken om met dit materiaal een hele fraaie familiefilm te maken, zowel inhoudelijk als visueel. Qua verhaal, over een weesmeisje dat opgroeit in een landhuis met een geheimzinnige tuin, is dit een fijne vertelling die prima wegkijkt. Ruim 3*.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#21. Laurin (1989) - RW - 80 minuten - 5 stemmen - 27 december 2016 - 2 punten (Totaal: 59 punten)

http://www.movpins.com/big/MV5BOTk2NTllMDAtZWNmNS00OTdiLWIwZTAtZWEzNDYwZjYwZTM4XkEyXkFqcGdeQXVyMDY0MzY1Mg/laurin-(1989).jpg

Ben ik dus de eerste die hier een recensie over schrijf. Ik had de film al eens gezien, maar dus nog geen stem aan gegeven. Het titulaire karakter is een meisje van een jaar of 9 met een echt engelengezichtje. Ondertussen is dat meisje volwassen geworden en is ze een heel knappe vrouw geworden. De film zelf is vrij traag en mist nogal wat diepgang. Je leert de karakters nooit echt kennen, je moet het als kijker vooral met flashbacks en korte dialogen doen. Wel knap is dat zowat de hele film door het oogpunt van Laurin is gefilmd. Het geheel is heel atmosferisch vooral de visioenen die Laurin heeft en die haar uiteindelijk tot de ware toedracht rond de dood van haar moeder brengen. Een heel mooie setting met huisjes (hutjes) en kleding die je meer dan 100 jaar terug in de tijd nemen.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#22. Secret of Roan Inish, The (1994) - RW - 41 stemmen - 103 minuten - 27 december 2016 - 2 punten (Totaal: 61 punten)

http://img15.hostingpics.net/pics/523521cover.jpg

Het is vreemd hoe een simpel verhaaltje dat in deze contreien zo weinig bekend is, steeds weer zo een indruk op me kan maken. Het is een mooie mix van fantasy en familiefilm zonder dat het hier de suikerzoete Disney-toer opgaat. Nogmaals de landschappen zijn een lust voor het oog. Fiona is een leuk karakter, zonder vrees en een doorzettertje.

Ik denk dat ik deze een lang geleden aan baspls had getipt, maar misschien is deze ook wel iets voor arno74 die toch duidelijk plezier beleeft aan familiefilms hier.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

arno74 schreef:

30. The Secret Garden (1975) - Familie - 210 m. (3p) - FTV (1p) - 10st. (1p) - 27/12 - 5p (tot: 81 punt)(afbeelding)Derde 'Secret Garden'-verfilming die ik zie, en de meest gedetailleerde en uitgebreide. De indeling in 7 afleveringen van elk 30 minuten maakt het makkelijk om deze film af te kijken. De beeldkwaliteit is wel wat gedateerd en eigenlijk wordt het wel tijd voor een nieuwe, moderne, verfilming. De drie versies die ik zag scoorden bij mij allemaal 3*, met de visuele mogelijkheden van tegenwoordig moet het wel lukken om met dit materiaal een hele fraaie familiefilm te maken, zowel inhoudelijk als visueel. Qua verhaal, over een weesmeisje dat opgroeit in een landhuis met een geheimzinnige tuin, is dit een fijne vertelling die prima wegkijkt. Ruim 3*.

Welke 2 andere versies heb je gezien? Ik heb enkel deze en die uit 1993 gezien.

Als je van dit soort verfilmde kinderboeken houdt Engeland begin 20ste eeuw:

A/The Little Princess

(en liefst deze: A Little Princess (1986) en vooral niet deze: The Little Princess (1939), 1995 versie is ook nog aardig)

The Railway Children

(https://www.moviemeter.nl/film/7954 al is ook de originele uit 1970 goed)

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

alexspyforever schreef:

Welke 2 andere versies heb je gezien? Ik heb enkel deze en die uit 1993 gezien.

Als je van dit soort verfilmde kinderboeken houdt Engeland begin 20ste eeuw:

A/The Little Princess

(en liefst deze: A Little Princess (1986) en vooral niet deze: The Little Princess (1939), 1995 versie is ook nog aardig)

The Railway Children

(https://www.moviemeter.nl/film/7954 al is ook de originele uit 1970 goed)

Ik zag die uit 1993: The Secret Garden (1993) en een variant op het verhaal (zogenaamd een vervolg): Back to the Secret Garden (2001). Heb allebei op 3* staan. Secret of Roan Inish heb ik ook al eerder gezien (ook 3*).

Het verhaal van A Little Princess vind ik leuker (=meer fantasie en magie) dan die van Secret Garden, daarvan zag ik A Little Princess (1995) (4,5* ). Zowel Railway Children als A Little Princess (1986) heb ik in de planning staan, maar ik kom er nooit aan toe om in deze 3 weken alle horrors en familiefilms te zien die ik nog graag wil zien. Ik heb deze maand vooral geprobeerd om familiefilms met een kerstsfeer mee te pakken (idem kersthorrors zoals Sint en Black Christmas). Deze week wil ik nog sowieso Scrooge (1951) en Rare Exports (kersthorror) zien.

Secret Garden uit 1986 staat bizar genoeg niet geregistreerd als familiefilm dus die bewaar ik voor de dramachallenge. Probleempje die ik ook had met Christmas Oranges (2012), daarom heb ik die overgeslagen terwijl het toch echt een familiekerstfilm lijkt. Railway Children staat als familiedrama, dus die schuif ik ook door naar die challenge, al zijn het aantal dramafilms die ik nog wil zien nóg groter dan de horrors en familiefilms bij elkaar . Als de drama- en de familie/horrorchallenge drie maanden zouden duren zou ik nog niet uitgekeken zijn .

Miszmi

• 3240 berichten
  • 598 stemmen

Alvin and the Chipmunks (2007) - Familie - 92 minuten – FTV - 26 december 2016 – 2 punten – Tussenstand: 19 punten – Totaal: 101 punten

http://images2.fanpop.com/image/photos/9900000/Chipmunks-and-Mocha-alvin-and-the-chipmunks-squeakquel-9926254-1024-768.jpg

Review: Enige tijd geleden het deel uit 2011 al gezien (Chipwrecked). Nu werd het eens tijd om dit eerste deel te bekijken. Dit deel is weliswaar beter, maar vond het op bepaalde fronten toch nog wel matig. Het is met name zeer voorspelbaar en maar zeer zelden echt grappig.

De acteerprestaties waren oké. Ik ergerde mij dood aan het personage Ian, maar ik vermoed dat dat ook wel grotendeels de intentie was en dat de schuld niet bij de acteur gelegd kan worden. Dave is een ontiegelijk kinds personage, dat eigenlijk zeer volwassen over zou moeten komen. Zijn intenties zijn daarentegen ook daadwerkelijk om volwassen te zijn. Toch kwam hij totaal niet volwassen over. Mogelijk omdat het een kinderfilm betreft en zij zich moeten herkennen in het personage. Ik heb mij er aan geërgerd. Hij had prima een volwassen vaderrol neer kunnen zetten.

Het verhaal op zich is leuk, maar zoals eerder aangegeven voorspelbaar. Daardoor soms ook wat traag, omdat je toch al weet wat er gaat gebeuren. Theodore heeft de schattigheidsfactor en raakt deze de gehele film niet kwijt. Simon komt niet altijd even slims over, terwijl hij het genie van de drie zou moeten zijn. Ik hou juist van zijn personage wanneer hij zo vreselijk bijdehand doet en de andere twee er niets van begrijpen. Alvin is gewoon Alvin, valt verder weinig over te zeggen.

Verder is het allemaal best prima gemaakt. De chipmunks zijn prima, hun stemmen zijn oké. Kom dan ook op mijn meest gegeven stem hier op MM: 3*.

Miszmi

• 3240 berichten
  • 598 stemmen

Apenstreken (2015) - Familie - 91 minuten – FTV - 27 december 2016 – 2 punten – Tussenstand: 21 punten – Totaal: 103 punten

http://nijenhuisenco.nl/film/apenstreken.jpg

Review: Niet al te denderend. De feiten zijn hier ook op een incorrecte manier gebruikt. In 1874 is er een verbod op kinderarbeid in fabrieken gekomen. Het is niet geheel duidelijk of de rechter op de hoogte was van de kinderarbeid in het weeshuis, dus dat kan ik ze nog vergeven. Het is immers natuurlijk wel zo dat er in die tijd nog veelvuldig sprake was van kinderarbeid, ondanks dat dit bij wet was verboden. De leerplichtwet is echter pas in 1901 gekomen en met een beetje simpel rekenwerk, speelt de film zich ongeveer twee jaar eerder af. Ondanks dat het natuurlijk geen ramp is voor de kwaliteit, is dat wel iets dat mij stoorde. Het was een zeer kleine moeite geweest voor de makers om dit na te gaan en het ook op die manier in beeld te brengen.

Enfin, over de kwaliteit van de film, wat immers toch belangrijker is. Ook hier werd ik niet bepaald warm van. De acteerprestaties waren veelal erg matig. Kinderen vergeef ik het meestal nog wel, maar ook de volwassenen speelden vrijwel allemaal ondermaats. Het Brabantse accent was ook geen succes. Mijn zoon moest geregeld vragen wat ze zeiden en ik moest enkele keren ook antwoorden met: ik heb geen idee. Ik heb niet het gevoel gehad dat de film zich afspeelde rond 1900. Ondanks dat de aankleding en locatie soms prachtig waren, had ik toch meer het jaren ’30 idee. Dit ligt zeer waarschijnlijk aan mij en zal ik niet meenemen in mijn beoordeling.

Het verhaal kon ik mij wel goed in vinden. Juist daarom vind ik het erg jammer dat ik de uitwerking zo matig vind. Een jongen dat graag naar school wil, maar dit niet mag. Nog steeds de dagelijkse gang van zaken in derdewereldlanden, maar ook in het vroegere Nederland was dat niet ongebruikelijk. Weeshuizen waren ook zeer gebruikelijk in die tijd, evenals ‘straatschoffies’ en het grote verschil tussen arm en rijk. Wat overigens nog veel beter uitgewerkt had kunnen worden. De familie met het grote huis, tja, dat zie je nu nog steeds wel. Maar het verschil was vroeger immens groot en dat kwam nu eigenlijk niet zo heel nadrukkelijk naar voren.

Het is zeer jammer dat er zoveel minpunten te benoemen zijn, terwijl er zoveel meer was uit te halen. Met name in de details ging het mis, al waren de liedjes ook een grote ergernis. Het klonk nergens naar en mijn inziens sloegen ze meestal ook nergens op. Het zal vast en zeker met elkaar te maken hebben gehad, maar ook dit had zoveel beter gekund. Het einde was zeer rommelig. Ik begreep er werkelijk helemaal niets van. Na even nadenken trouwens nog steeds niet.

Is alles negatief? Nee, er zijn ook wel positieve dingen op te noemen, zoals het aapje. Maar helaas overheerst het negatieve, daarom ook een onvoldoende: 1.5*.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Dat screenshot ziet er heeeel sfeervol uit. Als de (bijna) de hele film zo is moet ik hem beslist zien

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.