Terra Formars (2016)

Japan
Actie / Horror

geregisseerd door Takashi Miike
met Rinko Kikuchi, Rila Fukushima en Kane Kosugi

Het verhaal speelt zich af in het jaar 2599. De mensheid staat op het punt terug te keren naar Mars, nadat zij daar honderden jaren geleden mos en kakkerlakken hebben achtergelaten. Dit deden zij om het oppervlak van de planeet te 'terravormen' en zodoende de planeet bewoonbaar te maken. Maar wanneer ze landen op Mars treffen ze daar een kolonie van supersterke, mensachtige kakkerlakken aan.

avatar van tattoobob
Over the top filmpje vast weer.....ik ben benieuwd en tegelijkertijd ben ik bang dat ik hier niet veel aan ga vinden

Zeg maar gerust scifi.

Al blijft het natuurlijk gewoon een Miike film, dus met er een simpel genre op te plakken kom je er niet. Achteraf proberen duidelijk maken wat mensen nu wél van deze film moeten verwachten is ook niet zo eenvoudig, want veel vergelijk is er niet. 't Is een soort van Power Rangers op Mars geworden, met mensachtige kakkerlakken en aardig wat gevechten. Gewoon kijken is de boodschap.

Of niet natuurlijk, want wie een serieuze film verwacht kan maar beter iets anders kijken. Het wordt dan nog wel redelijk serieus gepresenteerd (de bad guy uitgezonderd), maar het verhaal is zo over the top en sommige zaken zijn zo weird dat het amper serieus te nemen valt. Niet echt absurd weird trouwens, meer onbevatbaar.

De kakkerlak wezens zijn maf, met hun grote ogen en wat onbeholpen houding. Terwijl ze toch serieuze vechtmachines zijn. De menselijke crew + mutaties zijn ook best vreemd, redelijk originele speciale krachten, maar het is een weirde twist zo 30 minuten in de film. CG niet al te best (uiteraard), maar in het algemeen kan het er wel mee door.

Verder een opvallend begin (duidelijke Blade Runner ode), wat typische maffe Miike momenten (die kakkerlak golven en een leuke bad guy. Toch ook af en toe iets te traag en dat hele mutatie gedoe vond ik net wat te kinderachtig zonder écht weird te worden, maar verder toch weer genoten van deze Miike. Ipv een "zo maken ze ze niet meer" verzuchting zorgt hij steeds voor een "zo hebben ze ze nog nooit gemaakt".

avatar van horizons
Trailer ziet er wel als vermakelijke onzin uit. Denk dat ik die drie euro op Google ga besteden.

avatar van joolstein
De laatste film van Japanse regisseur Takashi Miike is een live-action versie van een populaire Japanse sciencefiction-manga. Terra Formars speelt zich af in de 26e eeuw, waarin de Aarde door overbevolking ten einde dreigt te komen. 500 jaar geleden stuurde de Japanse regering kakkerlakken en mos naar Mars. Nu is het aan vijftien criminele helden om de planeet Mars te ontdoen van die kakkerlakken. Maar al snel komt men er echter achter dat de kakkerlakken die worden gebruikt om de grond te transformeren enorme agressieve schepsels zijn geworden die de mensheid willen uitschakelen. Ook de helden bezitten gelukkig krachten die ontleend zijn van de eigenschappen van insecten. En welkom in vreemde wereld van Miike want wie kan er zo'n fijn verhaal bedenken? Visueel is het een prachtige film. Met mooie transformaties van mensen naar insecten en natuurlijk de geëvolueerde kakkerlakken. En daar is dan ook gelijk het eerste minpuntje die zien er erg mak uit ten minste ik vond ze niet erg dreigend. Een tweede minpunt is dat vijftien helden iets te veel van goede is. Hierdoor komen ze niet alle goed aan bod. Toch is het wel een heerlijke film met aan het begin zelfs nog een ode aan de film Blade Runner. Wederom een prima Miike!

avatar van Phantasm
Leuk in elkaar gezette speelfilm die lekker wegkijkt.