The Land before Time (1988)

Alternatieve titels: Platvoet en Zijn Vriendjes | Platvoet en Z'n Vriendjes

Verenigde Staten / Ierland
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Don Bluth
met de stemmen van Gabriel Damon, Candace Hutson en Judith Barsi

Een brontosauruswees genaamd Littlefoot (Platvoet) gaat op zoek naar de legendarische Great Valley: een land vol voedsel waar de dino's in vrede kunnen leven. Tijdens zijn reis ontmoet hij vier andere jonge dinosaurussen en ze moeten samen zien te werken om te overleven.

Akron777
Meer dan tien jaar geleden , maar je hebt volgens mij gelijk.

avatar van Justinvdk
Heb de eerste 6 platvoet films allemaal wel zo'n 30 keer gezien als klein jochie denk ik.
En wat vond ik ze mooi die films, kon uren lang kijken naar die films. Altijd gek geweest van dinosauriërs en deze films. Dus 3,5 ster omdat ik me er vroeger zo ontzettend mee vermaakt heb.

avatar van RuudC
Aangezien iedereen dat al doet, weiger ik verder enige nostalgische uitspraken te doen. Desondanks wil toch benadrukken dat het misschien wel schrijnend is om te zien dat alleen al in visueel opzicht The Land Before Time moderne teken- en animatiefilms ver achter zich laat. Niet dat ik daarin eigenlijk verwacht dat dit pareltje daarin overtroffen wordt, maar veel moderne films mogen nog niet eens in de schaduw staan van The Land Before Time. Met subliem tekenwerk en ongelooflijk goed kleurgebruik weet Don Bluth een geweldige sfeer te scheppen. Zo goed dat het verhaal bijna bijzaak wordt. Ware het niet dat het avontuur van Littlefoot (platvoetje) ook best mooi en ontroerend is. De opbouw is sterk en door de goede afwisselingen verveelt het nergens. Stiekem zit er dan ook nog een antiracisme boodschap in. Vandaag de dag vind ik de film nog altijd fantastisch!

Gister stoned gezien.
1 van de beste animatiefilms die mijn ogen hebben meegemaakt !

Dikke *5.0

avatar van Montorsi
Inmiddels een klassieke animatiefilm geworden. Had hem zeker al een keer gezien, maar herkende maar enkele dingetjes terug.

Was toch nog best oké. Liefelijk verhaaltje, blij avontuur, maar met een iets serieuzer randje. Typisch kindermateriaal wel, want de aandacht hoeft nooit lang te verslappen, het avontuur en de spannende scenes volgen zich in razendsnel tempo op.

Vermakelijk weer eens te zien, opzich een 3* waard, ware het niet dat er hier en daar wat dingen te wensen overlieten. Met name de voice-acting is niet al te best meer, en de animaties halen het niet bij de films vanaf de jaren 90, halve eraf dus. Desalniettemin beter dan ik had verwacht.

avatar van MizKriz
Goh, één van mijn allereerste tekenfilms die ik ooit gezien heb,
een kei pracht verhaal, toch op zijn vlaams.
ik heb enkel de vlaamse versie gezien, en telkens krijg ik echt kippevel bij het kijken van deze film.
Die muziek er tussen, van begin tot einde kan ik er naar kijken zonder weg te kijken.

Zeker een 5* waard !!

avatar van TheLionKingFan
Een prachtige kinderfilm,die ook ouderen weet te boeien. De muziek is prachtig,en de Nederlandse nasynchronisatie is ook zeker niet slecht. Een 4.0* . Jammer van de onnodige en lelijk getekende vervolgen.

avatar van baspls
Geweldige en erg goede film. Als kind vond ik er niet veel aan maar na herziening is het toch een erg goede film.

Een animatieproductie van Steven Spielberg en George Lucas. Geregiseerd door Disney-legende Don Bluth. Geproduceerd door Gary Goldman, Kathleen Kennedy (CEO Lucasfilm), Frank Marshall (Producer Indiana Jones), Deborah Jelin Newmyer en John Pomeroy.

Minder druk als An American Tail. Erg mooi verhaal, dat af en toe kleine Star Wars-trekjes heeft. Fantastische Animatie! Prachtige achtergronden. Erg mooi gemaakt en bovendien nog helemaal traditioneel.

De muziek van James Horner is ook erg mooi en weer meesterlijk.

Erg mooie en zeer vermakelijke film!

avatar van SnakeDoc
Eindelijk weer eens herzien. Jeugd sentiment.

Valt me nu pas op hoe kort de film eigenlijk is.

Ik snap nu overigens ook weer waarom ik vroeger na het zien van Platvoet 3 dagen ziek was Wat een tranen trekker zeg!

SnakeDoc schreef:
Valt me nu pas op hoe kort de film eigenlijk is.

Er zijn veel scénes weg gehaald omdat deze te eng waren voor kinderen. Oorspronkelijk zou de film 80 min duren.

avatar van RuudC
Oh? De directors cut is zeker niet ergens te zien, of wel?

avatar van Spetie
The Land before Time heb ik vroeger in mijn jeugd weleens gezien, maar dan hebben we het over zeker minimaal twintig jaar geleden. Er stond me vooraf vrij weinig meer voor de geest, maar tijdens het kijken kwamen sommige zaken toch wel weer bovendrijven.

Het is zeker niet slecht. Hier en daar komt het wel wat gedateerd over, zowel qua animatie, als qua geluid, maar de basis is over het geheel gezien wel goed. Het verhaal is niet onaardig en het tempo is behoorlijk hoog. Het is dan wel op kinderen gericht, maar de personages zijn best leuk en er zit geen irritant of vervelend dier tussen.

Het had zelfs nog wel iets langer mogen duren, want voordat we er erg in hadden waren ze al bij “the Great Valley”, en begon na precies een uur de aftiteling al te lopen. Maar verder dus erg degelijk en op wat gedateerdheden na, nog steeds prima te bekijken.

RuudC schreef:
Oh? De directors cut is zeker niet ergens te zien, of wel?

Helaas niet, Misschien komt die nog ooit.

avatar van Devoo
Dit is pure nostalgie voor mij. Deze heb ik vaak gezien, maar het deel dat ik het meest zag was de tweede.

avatar van Ste*
Als ik deze film al eens helemaal gezien heb is dat zeker 20 jaar geleden. Voor de rest weet ik alleen wat er altijd gezegd wordt door iedereen; dat hij mega-zielig is.

Hoewel het er vrij verouderd en niet altijd even gelikt uitziet werkt het eigenlijk wel meteen. Het is gewoon oprecht lief en schattig en best leuk om te kijken. Oke, heel veel langer had het ook niet moeten duren, en af en toe valt er een hoop af te dingen op de tekenstijl (de dino's veranderen nogal eens van kleur bijvoorbeeld), maar toch vind ik dit een heel sympathiek filmpje, door zijn simpele en pure plot.

avatar van 1311811
Ik heb hier nog van kunnen genieten op mijn 26e! Jeugdsentiment

avatar van Vinokourov
Ik had nog nooit de vermaarde Platvoet en zijn vriendjes gezien, maar het kan er wel meer door. Het is een geinig en opvallend kort avontuur geworden met bijna alleen maar schattige dinosaurussen. Dat maakt de film wel wat klef en de crappy animatie is ook jammerlijk.

Vinokourov schreef:
en de crappy animatie is ook jammerlijk.

Dat valt toch wel mee? Dit is een Don Bluth film
Denk dat je de blue-ray maar eens moet kijken.

avatar van Brabants
Leuk verhaal over de vijf schattigste baby dinosaurussen ooit. Hun avontuur valt en staat bij vriendschap en hechte familiebanden. Kenmerkend zijn hier zeker de emoties van humor en verdriet wat sterk wordt uitgebeeld. Dit kunstwerkje is aandoenlijk en vol mooie details, wat het dan ook zeer onderhoudend maakt. Film voor jong en oud.

avatar van SmackItUp
Wauw, vroeger een van mijn favoriete kinderfilmpjes en nog steeds heeft Platvoet iets betoverends.

avatar van arno74
Een echte animatie voor kinderen. Een film van "Platvoet" heb ik volgens mij nooit gezien, daar heb ik dus weinig mee en het jeugdsentiment die anderen hiermee misschien wel hebben gaat aan mij voorbij. Blijft over een lieve en mooie animatie over vijf leuke dinosaurisjes, een soort van jaren '80-voorloper op de Ice Age-films. Vooral gericht op de kleintjes. 3*

avatar van Metalfist
One herd had only a single baby, their last hope for the future. And they called him Littlefoot

Platvoet en zijn vriendjes, het is toch serieus jeugdsentiment. Ik moet veel van de verschillende delen hebben gezien, meer dan 1x zelfs, maar het is allemaal wat een mengelmoes geworden in mijn hoofd. Hoog tijd dus om daar eens iets aan te gaan doen en een paar dagen geleden in de solden bij Fnac een DVD box (wel zonder ondertitels) met daarin de eerste 6 delen op de kop getikt voor nog geen 7 euro. Gewoon de eerste film alleen al leek me dat geld waard te zijn.

Want The Land before Time, voor het eerst trouwens de film in het Engels gekeken, blijft toch erg goed overeind staan. Een beetje jammer van de korte speelduur, naar het schijnt zijn er veel scènes gesneuveld doordat ze te eng voor kinderen werden bevonden, maar verder is dit toch van de eerste tot de laatste seconde genieten. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de volledige versie. Het gerucht gaat dat er indertijd een paar televisie-uitzendingen zijn geweest, maar ook regisseur Don Bluth zou nog een volledige versie ter zijner beschikking hebben. Hopelijk komt die er ooit nog eens door, al kun je vandaag de dag via Youtube al een inkijkje krijgen in wat had kunnen zijn. Soit, ik ben vooral eigenlijk erg gecharmeerd door de ondertussen bijna 30 jaar oude animatie. De openingsscène stond me nog helder voor de geest, maar ook onder andere de strijd met Sharp Tooth en Littlefoot's moeder blijft na al die jaren toch geweldig om te zien. Nu moet ik sowieso wel toegeven dat ik fan ben van deze 'ouderwetse' stijl van animeren, maar Bluth en de zijnen maken er iets ergs mooi van.

The Land before Time blijft een kinderfilm waardoor het plot ietwat simpel aanvoelt. Is dat erg? Neen, zeker en vast niet. Het uiteindelijke resultaat is een verhaallijn die de grote thema's van het leven (vriendschap, liefde, dood, ...) aandoet en dat wordt gedaan op een manier waarbij je niet het gevoel krijgt dat het door je strot wordt geduwd. Goede soundtrack ook. Normaal gezien niet zo'n fan van Horner omdat ik het gevoel krijg dat hij nogal eens zoetsappig uit de hoek wilt komen, maar hier werkt het wel goed. Qua cast ook weinig op aan te merken. Niet echt de meest bekende namen, hoewel de immer geweldige Frank Welker blijkbaar ook nog wat uncredited werk heeft verricht, maar ik hoop dat er toch wat volk voor de sequel is wedergekeerd. Het zal echter sowieso zonder Judith Barsi (Ducky) zijn aangezien ze op 10-jarige leeftijd vier maanden voor de release van de film door haar vader werd vermoord..

Altijd een beetje gevaarlijk om dit soort films na al die jaren nog eens terug te zien, maar hier is het me toch weer erg goed bevallen. Nostalgie zal vast en zeker voor een groot deel wel de schuldige zijn, maar blijf dit qua animatie toch erg mooi vinden. Ben benieuwd naar de 5 volgende films in de reeks. Als ik het tegen dan nog niet beu ben, dan moet ik maar eens op zoek naar een box met de overige films.

avatar van The One Ring
Films herzien die je als kind geweldig vond... Het blijft een riskante onderneming.

The Land Before Time was echt een favoriet in mijn jongste jaren. Dan bedoel ik nog de leeftijd voor 10 jaar. Op een gegeven moment liet ik hem vallen en zag ik hem nooit meer, maar toen ik in groep 3 en 4 zat was ik geobsedeerd door alles wat met dinosaurussen te maken had en dus kon deze film absoluut niets verkeerd doen.

Ik kon me ongeveer net zo veel nog wel herinneren als niet. Gek hoe sommige minuscule details blijven hangen, terwijl grotere momenten vergeten worden. Wat ik in ieder geval niet meer wist - omdat ik het nooit zo ervaren had - was dat dit een nogal, laten we zeggen, belerende toon had. Het is echt een animatiefilm voor de kleinsten, met geen knieval voor volwassenen. Op zich niets mis mee, maar ik vond het best een taaie zit nu. De eindeloze stroom aan zwaarmoedige levenslessen, ook nog een begeleid door gewichtige muziek, trok ik echt niet. Het hielp ook niet mee dat er een onuitgesproken religieus onderdeel in de film zit. Ik weet dat Don Bluth iets heeft met christelijke boodschappen en ondanks dat hij het christendom er zelf niet bij haalt wordt er erg veel gesproken over geloven. De hele routebeschrijving die de moeder aan Littlefoot achterlaat is vrij waardeloos en gaat eigenlijk gewoon uit van geloven.

Opvallend is ook hoe wisselend de animatie is. Net zo vaak is het sfeervol en gedetailleerd als opvallend vlak en lelijk. Vooral de grote actiescènes lijken wel uit een totaal andere film te komen, zo matig ogen ze. Ook zoiets dat je als klein kind niet merkt natuurlijk. Hetzelfde geldt voor de personages, als kind spreken ze tot jou, nu voelt het toch iets te veel als kindergebabbel. Niet zo mijn ding meer.

Maar moet ik nu kwaad zijn op een film omdat hij me niet meer zo aanspreekt nu ik 29 ben als toen ik 9 was? Dat lijkt me ook verkeerd. Ik weet niet zo wat ik met m'n stem aan moet. Gewoon laat ik mijn sterrenaantal reflecteren wat ik nu voor de film voel, maar nu lijkt dat wat verkeerd, omdat juist toen ik de leeftijd had waarvoor deze bedoelt is werkte hij wel degelijk. Het is dan wellicht ook hypocriet dat ik deze kinderfilm schaamteloos heel anders beoordeelt zou hebben als ik hem als kind niet al gezien had. Zo gaan die dingen. Hij stond al op 3,5* en dat is ergens wel een goede compromisstem, hoewel wat gul. Ik laat hem vooralsnog staan, maar denk wel dat The Land Before Time voortaan in mijn eigen prehistorie laat.

Redelijk vermakelijk en ook de kinderen vonden het heel kijkbaar. Maar de tand des tijds is beslist niet vriendelijk geweest voor deze animatie. Zelfs in vergelijking met films uit dezelfde periode komt deze er niet heel best van. Daarnaast ligt zeker voor volwassenen de moraal er wel heel dik boven op..

avatar van FillumGek
Vroeger draaide bij mij veel om dinosaurussen. Ook de videoband van Platvoet heb ik helemaal grijs gedraaid. Daarna volgde een aantal vervolgdelen maar die halen het lang niet bij dit spannende en aandoenlijke origineel. Zojuist herzien op Netflix en het blijft een geweldige film. En een schitterende titel trouwens.

De animatie komt soms wat gedateerd over maar de algehele sfeer blijft uitstekend. Dit komt door de meer dan zeshonderd schilderijen die als achtergrond zijn gebruikt. De hele film geeft een enorm desolate indruk, waardoor de band tussen de vriendjes belangrijker is dan ooit. Daarnaast is de soundtrack fenomenaal. Natuurlijk If We Hold On van Diana Ross, maar tijdens de film is de muziek continu en perfect gedoseerd aanwezig.

De characters zijn meer dan prima, al had ik vroeger een beetje een hekel aan Cera, en nu nog steeds. Petrie is het grappigste en Ducky het schattigst. Ingesproken door Judith Barsi die vier maanden voor de premiere door haar vader op 10-jarige leeftijd werd vermoord. Om naar van te worden.

Vroeger waren er een behoorlijk aantal scenes die ik eng vond, waaronder alles met Sharptooth. Ik kan het nog steeds wel begrijpen, het is allemaal zo duister en serieus. En dan te bedenken dat Don Bluth negentien minuten heeft weggeknipt omdat het anders te eng zou worden. Zo zou de aanval op Littlefoots moeder volledig in beeld zijn gekomen. De dood van de moeder mag je trouwens net onder die Disney-leeuw plaatsen. Naar.

De film vliegt werkelijk voorbij, vroeger duurde hij voor mijn gevoel een stuk langer. Zo aandoenlijk, spannend en sfeervol kom je niet vaak tegen in een kinderanimatie. Klassieker!

avatar van Black Math
Voor kleine jochies die geobsedeerd zijn door dinosaurussen is dit natuurlijk een ultieme film. Althans zo herinnerde ik hoe ik in mijn basisschooltijd de film beleefde.

Qua plot nog steeds een degelijke film, die ergens een beetje een dinomix is van Bambi (hallo, dode moeder) en [i]Jungle Book[i/] (een kind alleen op tocht in de wildernis en daarbij allerlei andere dieren tegenkomend) met daarbij de nodige onderlinge obstakels waarbij uiteindelijk vriendschap overwint. Niet heel erg origineel, maar wel degelijk. Verder de nodige schattigheid waardoor de film nog steeds een zekere charme heeft.

Visueel toch wat verouderd. Niet altijd scherp wat niet echt prettig is. Soms lijkt het bedoeld te zijn zoals tijdens de onderwaterbeelden. Echte onderwaterbeelden zijn ook niet altijd haarscherp en wellicht heeft men dat willen nabootsen, maar zelfs dan ben ik er niet echt fan van.

Muzikaal af en toe behoorlijk generiek, maar de soundtrack heeft soms toch wel aardige momenten. Nu lijken veel filmcomponisten Wagner als voorbeeld te willen nemen, maar wat aardig is hier, is dat Horner, die hier voor de score tekent, juist erg Wagneriaans klinkt als de muziek rustig en teder is zoals in de sfeervollere passages in Parsifal en Lohengrin. Die kant had Wagner ook, de bombastische momenten zijn over een hele opera genomen veel minder aanwezig ten opzichte van de tedere momenten, maar veel mensen kennen alleen maar die bombastische momenten.

Degelijk dus, maar niet geweldig, en zeker visueel verouderd. 2,5*.

Oude glorie.

Zoals voor wel meer mensen het geval hier was dit vroeger één van m'n lievelingsanimaties. Vooral dan omdat deze toch net iets droeveriger was dan de gemiddelde animatiefilm die uitgezonden werd. Maar ik denk dat ik deze sinds m'n 10e ofzo nooit meer herzien heb.

Vanavond maar weer eens een kans gegeven en die basiskwaliteit herken ik er nog wel in. Genoeg spanning en uiteraard de dood van z'n moeder net voor halverwege. Een redelijk kort momentje dat toch nog steeds impact heeft, zelfs al komt het best vroeg in de film.

Verder is het wel vooral veel spelende dino-kindjes in een film die niet zo veel om het lijf heeft. De gebruikelijke tegenslagen, de weg die in 3 etappes afgelegd wordt en uiteraad het toch wel goede einde. Animatie is eerder beperkt en ook de tekenstijl is niet echt mooi te noemen, maar de film rekt het gelukkig niet al te lang en voor een keertje was het best oké. Maar 't zal geen jaarlijke traditie worden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een animatie uit je kindertijd herzien valt meestal tegen. En toch valt het goed mee met deze The Land of Time. Wat trouwens in het Nederlands de belachelijke titel Platvoet en zijn Vriendjes kreeg. De animatiefilm is gemaakt op kindermaat, zoals praktisch alle westerse animatiefilms uit die tijd. Toch was de insteek vrij duister en moest het bijgesteld worden om toch nog kindvriendelijk te zijn. Een pak donkerder dan de gemiddelde Disneyfilm en in tegenstelling tot de sequels ook geen liedjes. Vergeet trouwens die sequels, die dienen enkel om het geld uit de ouders te slaan.

De film is een product van de jaren '80 en is toch wat gedateerd. Maar het valt gelukkig mee en is nog wel om aan te zien. De film gaat hier en daar wat de duistere kant op en is ook niet al te lang. Dit is jaren voor we konden genieten van gelijkaardige films als Ice Age, de dino's van Jurassic Park en ik moest ook regelmatig denken aan The Lion King in deze film.

Er speelt wat jeugdnostalgie mee en de film is een product van de jaren '80, maar het is minder versleten dan je zou denken. Leuk om deze nog eens terug te zien.