Balto (1995)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Simon Wells
met de stemmen van Kevin Bacon, Bridget Fonda en Phil Collins

Balto is een zwervershond die niet bepaald geliefd is. Hij steelt z'n eten en zwerft over de straten. Hij heeft een oogje op Jenna, een vrouwtjeshond waarvan het bazinnetje ernstig ziek is geworden door een ziekteversprijding. Het medicijn moet vervoerd worden vanaf Nenana, een stad ver van Nome. Balto wil degene zijn om het medicijn te halen en zo het hart van Jenna winnen.

film_kaza
Balto is een leuke film. Het vertelt een goed verhaal (zozo waargebeurd). Heeft leuke humor en mooie muziek, maar Balto is in 2 dingen gigantisch de fout in gegaan:

- Het word heel... hoe zeg je het? Sentimenteel. Ze willen je met van allerlei ongeloofwaardige helden acties en zielige momenten aan het huilen krijgen, maar ze zijn niet spannend of ontroerend omdat het gewoon voorspelbaar is. Dit werd goedgemaakt door de gans en de ijsberen waar ik erg om kon lachen. Jammer dat Balto alleen verder ging en alleen het sentimentele gedeelte overbleef. Waardoor de film direct slechter werd.
- Het is een animatiefilms (goeie animatie), om die magie stand te houden is het handig om daar geen speelfim scenes op te plakken. Dit verpeste het "animatiefilm"gevoel. De rol van de vrouw was ook overbodig.

Onglans dat had ik een prima tijd met Balto
2,5 - 3* , twijvel erg.. het sentimentele gehalte was te hoog.

Gosh! I love(d) this movie so much...

avatar van kwinz
Leuke film. Vooral omdat het een verfilming is van een waargebeurd verhaal. Met een echt verhaal en een echte held!

Misery :3
Ookal is het een tekenfilm, ik vond hem geweldig (als kind zijnde, het is alweer een tijdje geleden dat ik deze heb gezien)
Ze hebben dit waargebeurde verhaal mooi verfilmd.

avatar van Vanitas
Geweldige film, dit komt door het verhaal maar ook door de komische figuren zoals 'Ome' Boris en de ijsberen Luk en Muk. Daarnaast ook mooi getekend en de stemmen in het nederlands zijn goed gekozen.
Wel jammer dat er nog twee delen bij zijn gekomen, want Balto is eigenlijk toch alleen maar dit verhaal.

avatar van tommykonijn
Geweldige film, eerder in mijn jeugd al eens gezien en ik vond hem destijds geweldig. Ik heb hem voor $3,- gekocht, en die prijs was het zeker waard : de locatie's zijn prachtig. De film kent geweldige genre's : Komedie, Drama, Romantiek. En de animatie was ook zeker geslaagd. De stemmen waren oké, kortom : ik vind dit een erg goede film (zeker een aanrader voor kinderen).

avatar van Frenetic
Leuke film en mooi verhaal. Die Beren maken het helemaal compleet

avatar van FelixTheCat
Leuke animatiefilm. Erg leuk verhaal en ook mooi. Een van mijn lievelings animatiefilms. En ook een van de eersten.

avatar van movie acteurs
Zeer degelijke, mooie animatie film met een goed verhaal. Visueel erg verrassend met leuke figuren. Alleen op enkele momenten iets te sentimenteel. Toch een 4,0 voor de goede animatie.

In mijn kindertijd was ik verzot op deze film. Het is inderdaad een sentimentele film maar ik vond wel dat er mooie momenten bij waren. Het is niet erg als je er net niet van moet wenen. Spijtig had ik de film enkel op video en heb ik hem al jaren niet meer gezien. Die film gaf me echt een idee over hoe hard het leven kan zijn maar ook hoe kleine dingen geweldig kunnen zijn. Balto 2 en 3 heb ik nog nooit gezien, dat wil ik zeker ooit nog eens doen!

avatar van Movie9471
Een heel mooi verhaal en mooie animaties.

Toch was het wel wat oppervlakkig en erg voorspelbaar. Het verhaal had best iets dieper gemogen.

Voor de kleintjes zeker een leuke animatiefilm. Voor de wat ouderen gaat het toch al snel vervelen.

avatar van Sergio Leone
Goed.

Balto was indertijd één van mijn favoriete films. Bij herziening bleek dat ik me er amper iets van kon herinneren. Zo wist ik niet meer dat dit ook nog een deel live action bevat. Ik ben geen fan van de mengelmoes - geef mij dan maar gewoon animatie -, maar hoe dan ook: ik vind het einde nog steeds z'n werk doen, al dreigt emotioneel sentimenteel te worden.

De stemmencast doet het niet bijster goed. Kevin Bacon klinkt sowieso veel te oud. Andere stemacteurs vallen beter mee, met Bob Hoskins die er bovenuit steekt.

Daarnaast is de animatie erg goed - enkel Balto zelf vind ik niet geweldig qua design. Het komische luik had wel wat beter verdiend dan het zagerige stemmetje van Phil Collins, maar daar is al het negatieve mee gezegd. De geweldige locatie en dito muziek maken het af - de scène met Balto en de witte wolf blijft fantastisch.

avatar van weberanja
Pfff 52 jaar en voor het eerst gezien.. snik snik.. maar een pareltje dat zeker!

avatar van Brix
Vandaag te zien op TV > ARTE > 10:30 uur

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Balto, een animatiefilm waar ik toch met enige argwaan aan begon. Langs de ene kant heeft hij hier een betere score voor een animatiefilm dan tijdsgenoot Toy Story. Een hoge score met toch wel relatief veel stemmen. Langs de andere kant las ik al dingen als 'waargebeurd verhaal' en dacht ik dat het eerder richting Hachiko zou gaan met veel meligheid troef.

De film mag dan wel in de schaduw staan van Toy Story, het is zeker geen slechte film. En in tegenstelling tot Hachiko zijn hier de honden de hoofdfiguren (en geen Richard Gere zoals bij Hachiko) dankzij de animatie. We hebben de bekende formule met een vijand en enkele leuke sidekicks. Verrassen doet de film dus niet, al vond ik de scènes met de beer of de witte wolf wel goed gedaan. Balto kan teren op een onderhouden script en doet wat het moet doen. Een vlotte, complexloze animatie voor het hele gezin.

avatar van Rico120
een mooie film

en de muziek keuze is best goeie

Blijkbaar jeugdsentiment?

Had de film nooit eerder gezien, kende hem zelfs niet van naam. Op zich niet zo vreemd, want heel veel meer dan een derderangs Disney film is het niet. Het doet dan ook nog eens denken aan het jaren '70 werk van Disney, al is zelfs dat nog een trapje beter geanimeerd.

Visueel is het echt erg matig. Nogal lelijke tekenstijl en ook de animatie stelt weinig voor. Hier en daar wat CG om de boel "op te leuken", maar anno 2017 is dat ook niet meer iets om blij van te worden. De film oogt serieus verouderd.

Qua toont gaat het ook alle kanten uit. Het ene moment erg sentimenteel, dan wordt er naar Dostoyevsky verwezen en de volgende moment krijg je voor de zoveelste keer die domme running gag met de drie hondjes. Die er in het begin van de film ook echt ingeramd wordt (kon ook niet anders, gezien de korte speelduur).

Die speelduur laat zich ook gelden op het einde, wanneer de epische reis doorheen de sneeuw er op een goeie 10 minuten doorgejast wordt. Inclusief sneeuwlawine, neerstortende ijspegels en vallende brug boven ravijn.

Het is allemaal erg matig uitgevoerd. Toon en tempo zijn all over the place en technisch stelt het ook allemaal niks voor. Gelukkig is het wel snel gedaan en werkt de wintersetting aanstekelijk op een koude, regenachtige dag.