Spirit: Stallion of the Cimarron (2002)

Alternatieve titel: Spirit: De Hengst van het Woeste Westen

Animatie / Western

geregisseerd door Kelly Asbury en Lorna Cook
met de stemmen van James Cromwell, Matt Damon en Daniel Studi

De film volgt de avonturen van een wilde mustang hengst terwijl hij door het Westen van Amerika reist. Wanneer hij voor het eerst mensen tegenkomt ontwikkelt hij een opmerkelijke vriendschap met een jongen. Ook wordt hij verliefd op de mooie merrie Rain.

avatar van soom
Zeker weten één van de vele dingen waarvoor ik me toch eigenlijk wel schaam (maar of dat nu wel of niet nodig is, laat ik maar in het midden), want ik vind paarden en paardrijden best leuk. Vroeger al, toen ik nog een jongere Soomi was, ergens in mijn tienerjaren daarzo, reed ik zo nu en dan eens een keertje op een pony, en ook weleens op een manege, maar daar weet ik me niets meer van te herinneren.
En ik heb ooit een les op een manege gehad, waarvan ik me bewust was, toen bezwoer ik mezelf ook dat ik nooit meer op een paard zou stappen (had toen geloof ik best spierpijn). En o, ja, dat was best hoog, ja.

En daarom bevond ik me 3 weken geleden, voor de 2e keer in mijn leven op dezelfde manege als die ik toen bezocht had voor die ene les. Wat een ongelooflijke spierpijn had ik na die eerste les in, geloof ik, zeker een jaar. Ik kon amper lopen en had een beetje last van o-benen.
Vorige week vrijdag (dus 2 dagen geleden) mocht ik gaan draven in 3 weken paardrijden.
Dat was rommeldebommel, oh wat is dit eng, dit wil ik niet, hoor, stuiterstuiterstuiter, help, ik val er toch niet af, he? Ehm.. ja, ik was wel blij toen we gewoon weer gingen stappen, ja. Ghehe.

Dat kwam allemaal bovendrijven, voor, tijdens en na het zien van Spirit, want ja, ik heb nu zelf ook paardrijles en dus herken ik wel iets. Ik ga er tenminste vanuit dat ik op een paard gedropt word, en niet op een pony .

Wat lucdecoster aangeeft, dat het een prachtige ontroerende film is, daar ben ik het zeker mee eens. Ook de muziek is hartstikke sterk en bevat enkele prachtige teksten waarmee ik wel wat kon (en ik had wel wat tranen over voor deze film, ja).

En dan nog iets (tja, dit wordt weer wel een te lang bericht, ghehe).. Ik denk dat ook het zusje en de ouders van Remi, en Remi misschien zelf ook , deze film wel kunnen waarderen.

4,5*.

film_kaza
Spirit is zonder twijfel 1 van de meeset indrukwekkendste animatiefilms die ik ooit heb gezien!
Het is prachtig getekend. De mensen, paarden en landschappen zijn echt erg mooi. Tuurlijk is het ietsie-pietsie-miezerig-klein-minpuntje dat er hier en daar computer animatie is. Maar daar merkte ik niks meer van tijdens het kijken.

De muziek van Hanz Zimmer is echt hemels en past perfect bij de mooie grote landschappen. En natuurlijk de fantastische liedjes van Bryan Addams die me kippenvel bezorgde.

Maar wat het meest indrukwekkende aan Spirit was is het verhaal en de manier hoe het word verteld. Het speelt zich af wanneer de Europeanen Amerika binnendringen, de indianen verdrijven en spoorwegen gaan bouwen. Je volgt een vrij paard dat door de cowboys word gevangen genomen en ze proberen het te tammen. Dit alles wordt vanuit de ogen van het paard verteld op een erg mooie en realistische wijze. Neem bvb Lion King: alle dieren gaan op elkaar stapelen en een musical houden. Hier praten de dieren niet eens! Zoals het hoort. Wel hoor je nu en dan Matt Damon die de gedachte van Spirit hardop vertelt, maar dat hindert niet veel.

De film wist me echt mee te slepen, kippenvel te bezorgen en ik moest een traantje weghalen bij de scene dat Spirit van zijn liefde word weggehaald. Echt mooi hoe ze dat gedaan hebben. Normaal gesproken heb ik liever dat zo'n character dood gaat omdat dat meestal heel zielig en ontroerend is, maar bij Spirit was ik blij dat ze aan het einde terug kwam.

Kleine minuscule minpuntjes zijn de computeranimatie en dan je op sommige momenten liever niet de stem van Matt Damon of Bryan Addams hoort. Spirit krijgt geen 5* maar wel een dikke 4,5*!

Spirit is voor mij toch ook een van de beste tekenfilms. Het is mijn eerste film die ik zelf ooit had,. Ik heb deze dus al meermaals gezien. De film is redelijk kort maar wel heel goed. Her verhaal is goed uitgewerkt.

Een heel goot plus punt dat de film nog eens zo goed maakt is de muziek van Hans Zimmer, Hij heeft weer eens een super muziek gemaakt. Bryan Adams mag zeker ook niet ontbreken.

avatar van Mai*
Blijft een prachtige film!

prachtige film!!!!!

avatar van Rianneke_Dan
Ik kon me deze film amper meer herinneren, zo lang was het alweer geleden dat ik Spirit gekeken heb. Gelukkig werd ik door mijn oppaskinderen gedwongen mee te kijken, want wat is dit toch een geweldige mooie film!

Ontzettend mooi gemaakt, de beelden van de natuur, de rennende paarden hun gezichtsuidrukkingen. Echt prachtig. Ik zat ook gelijk in het verhaal, zo realistisch en ontroerend, het doet je gelijk meeleven met Spirit en zijn groep. Het was met vlagen ook erg zielig, vooral die scene dat hij weggetrokken word voor de eerste keer van zijn moeder en groep, en ook dat hij de gewonde Rain moest achterlaten daar kreeg ik toch wel tranen van in mijn ogen, net als de kids. En als het dan nog niet zielig genoeg is heb je er ook nog de geweldige mooie muziek bij van Hans Zimmer, en de liedjes van Brian Adams die echt een toevoeging zijn bij deze film.

Gelukkig kwam het aan het einde allemaal goed, want ik ben gek op happy endings De kinderen vonden Spirit in ieder geval helemaal leuk en ik was verrast dat deze film me zo heeft geraakt. Dus ik hou me niet in en geef gewoon de volle 5*, een van de mooiste animatiefilms die ik heb gezien!

avatar van JohnWilliams
Hans Zimmer draagt deze film gewoon!

avatar van Tranquiloz
JohnWilliams schreef:
Hans Zimmer draagt deze film gewoon!

Mee eens.

avatar van Denzz
Welverdiende 4*! Spirit is volgens mij de beste film van Dreamworks en zelfs één van de beste animatiefilms ooit! De film is prachtig getekend (hier en daar wel wat computer) en erg mooi gemaakt. Het verhaal is ook origineel en leuk verteld vanuit het standpunt van Spirit (Matt Damon). Maar het beste aan Spirit is volgens mij toch wel de indrukwekkende score van Hans Zimmer en de prachtige soundtrack van Bryan Adams. De muziek van deze western is echt 100% kippenvel materiaal. Super!

Spirit: Stallion of the Cimarron is volgens mij dus een prachtig geanimeerde, originele western met geweldige muziek!

Inderdaad !!

avatar van adso
Zojuist de Nederlandse versie met Antonie, R.I.P., Kamerling als Spirit gezien.
Bij vlagen fraai, maar het gedeelte bij de aanleg van het spoor stompzinnig!
Idiote mix ook van volume van de film zelf en de muziek van Hans Zimmer...
Ruurd Boes, nog nooit van gehoord... doet de zalvende liedjes van Dhr. Adams.

avatar van juliegirlxoxo
Echt een prachtige film die geschikt voor jong en oud is.Serieus,op sommoge momentn kan je je tranen echt niet bedwingen,de muziek kwam soms wel iets te veel maar he,hij paste er ook bij dus zo een harde stoornis was het ook weer niet.
Ik raad toch wel aan om zeker een doosje zakdoekjes er bij te halen als je deze film ziet!!

avatar van K. V.
'k heb niet direct iets met paarden, maar toch deze eens geprobeerd en 'k heb het me absoluut niet beklaagd. Het eerste wat opviel was de muziek, die is van de hand van Brian Adams. Z'n muziek paste perfect bij de film en beelden. De eerste song was de bekendste (Here I Am), maar de andere liedjes waren ook erg goed.
Visueel was dit ook een erg knappe film. De openingsscène in de grand canyon was erg indrukwekkend en ook de scènes in het water waren erg realistisch.
Dit keer praten de dieren niet tegen elkaar (er is af en toe wel een voice over), maar toch leef je erg mee met de paarden. Ook het verhaal was goed en de speelduur was goed.
Opnieuw een erg volwassen animatiefilm die jong en oud aanspreekt, een aanrader.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Deze film had nog eens een herziening nodig. In mijn geheugen was dit wel een leuke film, maar ik twijfelde sterk of dit wel terecht was. Integendeel blijkbaar, het is me net beter bevallen. Na veel drukke animaties is dit een verademing. De film laat de paarden ook gewoon paard zijn. Enkel met een voice over hoor je wat het paard denkt, maar het praat niet en reageert ook als een echt paard.

De animatie is niet slecht, al zie je wel de computeranimatie er door. Dit is geen Ghibli, maar voor Dreamworks normen is dit toch één van de beteren. Mensen zullen ze wel nooit leren animeren... De muziek is zeker gedurfd en volop aanwezig. Gevaarlijk omdat je dan wel van Bryan Adams moet houden om dit nog leuk te vinden. Ik kan me hier wel in vinden, maar kan me voorstellen dat het bij andere mensen net een tegenovergesteld creëert. Nog beter tot z'n recht zijn de scènes waarin een tijd niets gesproken wordt (geen voice over, geen mensen, ...) en de muziek van Hans Zimmer je meesleept. Ik mag wel zeggen dat er een geslaagde poging ondernomen is om sfeer te maken.

Spirit verloor dat jaar terecht van Spirited Away bij de Oscars, maar speelde wel de Disneyconcurrenten mooi naar huis (Lilo & Stitch en Treasure Planet). Ik zou graag meer van dit soort films willen zien met meer sfeer in plaats van de flauwe humor. Na deze animatiefilm is er bij Dreamworks niet veel sterk uit de bus gekomen helaas.

PriestMaiden
Vroeger vond ik hem wel mooi, nu slechte herinneringen aan.

avatar van nakada
Als je hem vroeger mooi vond, dan heb je er toch juist goede herinneringen aan ?
Maar wat is er veranderd dan dat je hem van mooi degradeerd tot niet meer dan 0.5* ?

PriestMaiden
Heeft iets te maken met een meisje...

avatar van nakada
Oei.... ik haal toch geen oude wonden open ?

Maar kom, strijk over je hart, denk aan de goede momenten en doe er voor vroeger een paar sterren bij.

nakada schreef:
Oei.... ik haal toch geen oude wonden open ?

Haha, is niks. Hij is vermeerderd naar 4 sterren

avatar van kels92
Geweldige film, als kind was ik er helemaal weg van.

avatar van Brix
Vanmiddag met heel veel genoegen opnieuw bekeken, op BBC TV.
Pracht van een film.
Waardering verhoogd.

avatar van Sergio Leone
Nog steeds indrukwekkend.

Ik weet het nog goed. Ik was 9 jaar toen ik Spirit met de mammie en de pappie in de cinema zag. Toen ik nadien de zaal verliet stonden de haartjes op m'n armen nog recht. Ik was helemaal weggeblazen; door de muziek, door de beelden, door het gevoel...

We zijn ondertussen 10 jaar later (wat gaat de tijd toch zo snel) en de film maakt nog steeds dezelfde indruk. Van het verhaal wist ik eigenlijk niets meer en dat was maar goed ook.

De openingsscène - die herinnerde ik me wel nog - maakt al meteen indruk. Het is zo bombastisch en vrij, een heerlijk gevoel.
Het verhaal neemt nadien vrij snel een serieuzere wending met de "slechteriken". Het trainingsgedeelte dat volgt is het zwakste uit de film.
Wat nadien volgt is gewoon beter. Het kinderlijke gaat er wat vanaf, waardoor het intenser wordt.
Het einde is uiteraard wat melig, maar kom, dat nemen we er maar eventjes bij.

Het is een goeie zaak dat er vrij weinig dialoog gebruikt wordt. De wat irritante stem van Matt Damon had ook achterwege gelaten kunnen worden, want de gevoelens van Spirit zijn zonder stem al duidelijk genoeg.

Wat me ook keer op keer opvalt bij films als deze, is dat (naar mijn mening) middelmatige artiesten als Bryan Adams boven zichzelf uitstijgen. De cd met de soundtrack heb ik zelfs nog liggen thuis. Maar hoe goed de soundtrack van Bryan Adams ook mag zijn, Hans Zimmer's score steekt hem nog net de loef af.

Eén van mijn favorieten in het animatiegenre.

Zo moet een kinderfilm zijn, het is een geweldig staaltje tekenwerk gemixt met zo nu en dan een vleugje 3d, De muziek van Bryan adams en Zimmer zijn een geweldige combi en de landschappen zijn geweldig gemaakt.

Het is een film voor kinderen maar ook voor ouderen want er zit zoveel moois in, de gevoelens worden prachtig weergegeven met gelaatsuitdrukkingen van de paarden, het blijft een geweldige film voor jong en oud.

Films met een inhoud voor kinderen, dat is lang geleden dat daar goede films van werden gemaakt zoals Tarzan/Lionking/Spirit etc.

avatar van Spetie
Een aardige animatiefilm, die vooral opvalt door de mooie animatie, die er anno 2013 nog steeds prima uitziet. Verder vond ik het best opvallend om te zien dat dit uit de Dreamworks studio's afkomstig is. Vergeleken met de ADHD-Madagascar films, is dit in ieder geval een verademing.

Qua verhaal is het verder wel aardig, waarbij de animatie er duidelijk uitspringt. Het is wat volwassener dan de meeste andere animatiefilms en dat is best prettig. Wel maken ze hier de fout door er teveel muzikale onderbrekingen in te bouwen. Bryan Adams kan best goed zingen, maar om hem 6 keer voorbij te horen komen vond ik op een gegeven moment wel wat teveel van het goede.

Verder kijkt het allemaal wel aardig weg en is er ondanks wat minpunten in ieder geval met veel zorg en interesse aan gewerkt. Dat zie je er in ieder geval wel vanaf. De muziek vond ik niet zo, maar qua animatie heb ik Dreamworks hierna bijna niets beters zien afleveren dan dit. Toch wel opvallend, dat ze op dat gebied toch enigszins zijn blijven stilstaan.

avatar van baspls
Spetie schreef:
...vond ik het best opvallend om te zien dat dit uit de Dreamworks studio's afkomstig is... ...qua animatie heb ik Dreamworks hierna bijna niets beters zien afleveren dan dit...

The Prince of Egypt is ook van Dreamworks en vind ik vele male beter. Verder zijn films als Antz, The Prince of Egypt, The Road to Eldorado en Shrek toch ook niet zo erg Druk als Madagaskar.

avatar van Akkiej
Prachtige animatie, alleen daarom al een aanrader om te kijken! Wel kloppen sommige dingen niet en zelf vond ik het verhaal niet erg interessant. Wel is het positief dat er een inhoud in zit en dat dit een prima film is voor kinderen.

kappeuter (moderator)
Avontuurlijke film met in de hoofdrol een een dapper paard dat veel te verduren krijgt.
Een origineel uitganspunt / perspectief. Hier geen pratende paarden, maar Matt Damon die de voice-over verzorgt en het verhaal vertelt, vanuit het perspectief van Spirit.
Ik heb niet zoveel met paarden, maar het boeide me van begin tot eind.
De animatie is goed en er zitten een aantal spectaculaire scènes in die prachtig zijn geanimeerd.
De paarden hebben af en toe wel erg menselijke trekjes, en de vreugdedansjes zien er vreemd uit, maar ik weet maar weinig van paarden en misschien doen ze dit ook wel in het echt, in meer of mindere mate.

avatar van Norma
Leuk om eens een animatie te zien waarin de dieren voor de verandering niet praten maar waarvoor in de plaats echte dierengeluiden zijn gebruikt; veel gebries, gesnuif en gehinnik dus. De voice-over wordt heel summier ingezet want de beelden spreken grotendeels voor zich.

Ik miste in de animatie soms wat detaillering, al zag het er in zijn totaliteit best mooi uit. Vooral de wat meer actievolle scènes, zoals met de woest kolkende rivier of de ontsnapping aan de op hol geslagen locomotief zien er wel goed uit.

De muziekkeuze vond ik wat te eentonig, er zit wel erg veel Bryan Adams in. Ik heb niets tegen Adams, maar hij verzorgt elk nummer en dat neigt naar een beetje te veel van het goede.
Het is verder een mooie, kalme film, wat best eens prettig is ter afwisseling van de veelal drukkere animaties.

avatar van baspls
Erg leuke animatiefilm. Toen Dreamworks nog traditionele animatie maakte. In het begin oogt de film een beetje flauw/zeikerig maar na 20 min zit je lekker in het verhaal en is het zeer vermakelijk.

Op technisch gebied is het een goede film. Mooi getekend en goed geanimeerd. De olieverf achtergronden waren ook mooi, erg jammer dat ze zoveel CGI hebben gebruikt. Dat geeft de film een erg oppervlakkig uiterlijk.

Leuk verhaal, echte western maar dan vanuit de ogen van een paard. Deed me op een of andere manier aan Dances with Wolves denken, vooral omdat je de gedachten van de hoofdpersoon hoort.

Ook erg orgineel dat de dieren hier niet praten. Goede film

Mooie film! Wat anders dan anders, bijvoorbeeld doordat de dieren niet praten maar ondanks dat snap je precies wat ze zeggen. Waarbij je bij sommige films vaak momenten hebt waarbij de held dingen doet die hij niet zou moeten doen, of alles net op het laatste moment mislukt, is dat in deze film echt minimaal! En ondanks dat is het totaal niet saai, maar blijft de film boeiend door een afwisseling van humor en drama. De muziek in de film is echt heel erg mooi en ondersteund het verhaal. Zeker een aanrader! Ook als je vroeger niet lid was van de penny of geen paardrijlessen hebt gehad!

avatar van Rico120
dit is zonder twijfel de beste animatie film allertijden

de muziek keuzen daar heb ik niks op te zeggen
1. mix van actie en verhaal
2. vechten voor vrijheid en respect
3 muziek geniaal
4 romantiek

dus kort om een gewelde film

avatar van Fonzzz002
Spirit: Stallion of the Cimarron is een Dreamworks animatiefilm uit 2002. Spirit speelt zich af in het wilden westen. Je volgt een wild paard dat gevangen word genomen door cowboys en je ziet hoe deze gevangenschap invloed heeft op zijn vrije geest.

Ik vind Spirit een ietwat ondergewaardeerde animatiefilm en ik vind het één van de sterkere werken van Dreamworks, tegelijkertijd vind ik het één van Dreamworks grootste gemiste kansen op een meesterwerk. Wat mij zo bevalt aan Spirit is dat het realistischer probeert te zijn dan Disneyfilms. Het verteld een realistisch verhaal vanuit het oogpunt van een paard en de paarden, onlangs dat ze zich ietwat menselijk en geromantiseerd gedragen, komen over als echte paarden met dierlijk gedrag. Dit maken de situaties waarin het hoofdpersonage terecht komt emotioneler omdat de wijze waarop hij reageert meer overweg komen met hoe echte paarden zich gedragen in vergelijking met hoe een Disney paard zich gedraagt. Het paard praat niet, maakt paarden geluiden en met name de animatie voor de bewegingen is tip-top gedaan. Het verhaal is niet denderend origineel maar het is de hoek waarvan het benaderd word die ervoor zorgt dat Spirit ertussenuit springt. Naast de hoek waarvan het verhaal is benaderd vind ik Spirit een prachtige & ondergewaardeerde gecomponeerde soundtrack hebben van Hans Zimmer. Ik luister de gecomponeerde tracks van Spirit nog regelmatig en krijg iedere keer kippenvel als ik het hoor.

Wat betreft de liedjes daarentegen heb ik wisselvallige meningen. De twee grootste minpunten van Spirit zijn naar mijn idee de innerlijke monologen ingesproken door Matt Damon en de liedjes van Bryan Adams. Niet dat Bryan Adams slechte liedjes zingt of dat Matt Damon een zwakke performance levert, integendeel, ik vind dat Bryan Adams twee sterke nummers en voor de rest aardige lnummers in de film heeft zitten, evenals dat Matt Damon op een overtuigende wijze de innerlijke monologen inspreek. Mijn probleem ligt bij het feit dat de monologen en liedjes overbodig zijn. Ze dienen om de motivatie van het paard te onderbouwen of om te zingen over de emoties van het paard. Maar de liedjes en monologen leggen dingen uit die al duidelijk zijn aan de hand van de beelden die je ziet. Ik merkte verwikkeld te zijn in het verhaal maar elke keer wanneer ik Matt Damon of Bryan Adams zijn stem hoorde werd ik uit deze immersie gehaald. Ik denk dat de makers ervoor kozen de monologen en liedjes erin te laten zodat kinderen niet afgeleid werden en altijd iets hadden om naar te luisteren, maar persoonlijk had ik gewild dat Dreamworks meer risico had genomen door de monologen en liedjes weg te laten. Zo had je een film gehad waarin nauwelijks gepraat werd en het verhaal werd verteld door beeld en muziek, wat gewaagder zou zijn en ertussenuit zou springen in vergelijking met andere Dreamwork films (of Disneyfilms).
Hoewel deze minpunten van begin tot eind aanwezig zijn vind ik dat de sterke kanten van de film zo dusdanig sterk zijn dat het voor een fijne rit zorgt. Wanneer er geen monologen van Matt Damon of liedjes van Adams waren zat ik vastgenageld aan het scherm omdat het verhaal op mooie wijze in beeld werd gebracht door pure uitstraling van de personages hun emoties en de muziek. De combinatie van deze twee elementen zorgden voor meerdere kippenvel momenten en, naar mijn idee, zelfs één van de beste scenes uit alle Dreamworks animatiefilms.
Ik vind zeker niet alle liedjes van Bryan Adams storend. I Will Always Return en Here I Am passen perfect bij de goedhartige toon van de scenes waarin ze gebruikt worden, maar ik vond dat de Bryan Adams liedjes te vaak kwamen en niet altijd wat toevoegde.

Al met al vind ik Spirit: The Stallion of the Cimarron een sterke en ietwat ondergewaardeerde animatiefilm. Ik heb weleens mensen met een uitroepteken Spirit tot het bot horen bekritiseren en dat verdiend deze film zeker niet. Het heeft een interessant verhaal dat op sterke wijze is verteld, heeft prachtige gecomponeerde muziek en het bevat één van mijn persoonlijke favorieten tekenstijlen gebruikt in animatiefilms. Het heeft nadelen die helaas van begin tot eind aanwezig zijn maar de sterke kanten zijn zo groot dat ik het vooralsnog een aanrader in het animatiegenre vind.