The Land before Time II: The Great Valley Adventure (1994)

Alternatieve titel: Platvoet en Zijn Vriendjes II: Het Avontuur in de Verboden Vallei

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Roy Allen Smith
met de stemmen van Jeff Bennett, Linda Gary en Heather Hogan

Als de ondeugende Cera haar vriendjes verleidt tot een bezoek aan het donkere dal, raken ze behoorlijk in de problemen. Ze maken kennis met twee struisvogels en ontdekken dat op mysterieuze wijze eieren verdwijnen. Als zij eveneens getuigen zijn van het uitkomen van een wel heel apart groot ei, ontdekken ze dat klein zijn een stuk leuker is dan volwassen worden.

Heel erg leuk vervolg. De avonturen zijn verslavend en mocht ik ooit kinderen krijgen is dit vast en zeker voer voor hen (als ik het nog niet vergeten ben ). Platvoet is superleuk om te kijken (niet de dino zelf, maar zijn avonturen ) waar zijn de andere delen?

avatar van Timmy757
Vroeger (vooral als ik ziek was) helemaal grijs gekeken. Helaas alleen deze en de eerste uit de reeks gezien . 3,5*

dinoman
JA DAAG SAAIE FILM

basketballerke
Mijn eerste tekenfilm. Stuk of honderd keer gezien.

avatar van INSTITUT777
goed vervolg, al werd het hierna wat minder.

wereldfilm

The Scorcher
Geweldige sequel !!

avatar van huVILEub
Net als deel 1 een geweldige film. Verdere vervolgs heb ik nooit gezien. Maar heb die twee wel zo vaak gekeken. Vond het de leukste die er was. Prachtige kinderfilm. Ik weet nog wel dat mijn ouders deze op videoband kochten... ik heb hem kapot gekeken.

avatar van pooper
veel slechter dan 1.

avatar van Akkiej
Oke, niet zo goed als deel 1, maar wel vermakelijk en een topkinderfiml! In z'n genre issie goed. 3,5**

avatar van ExXxtreme
Ze maken kennis met twee struisvogels en...

Huh?.. wnr is dit dan wel gebeurt?

Prima vervolg , kon ik me vroeger goed mee vermaken;)

avatar van Djaser
Ik vond deze film als kind al kut. Dat werd vooral versterkt doordat ik hem van mijn zakgeld had gekocht. Deel 3 was nog erger dus voor de overige delen heb ik de moeite niet meer genomen.

avatar van DeCol
Goed vervolg op het speciale Land before Time. In de vervolgen (heb nu deel 2 en 3 ook gezien) is de magie wel wat verdwenen, maar er blijft nog steeds een leuke kinderfilm over. Deel 3 is al wat minder en ik verwacht dat de andere vervolgen niet veel beter gaan zijn. The Great Valley Adventure is in ieder geval een leuk avontuur en soms aandoenlijk.

avatar van SnakeDoc
Deel 1 smaakte naar meer. Na deel 2 is dat over.

Word me toch net wat te kinderachtig allemaal.
Leuk getekend, maar vooral de Nederlandse stemmen droegen niet bij aan een spectaculair vervolg.

Deel 1 blijft magisch. Deel 2 heeft het net even niet!

avatar van Devoo
Dit is het deel dat ik als kind het vaakst zag. Nu ik deze opnieuw bekijk merk ik wel dat het eerste deel meer een familiefilm is en deze vooral gericht op kinderen. Waar het eerste deel ook nog geschikt is voor volwassenen, is dat bij deze een stuk minder. Natuurlijk wel fijn om nog eens te zien!

avatar van Metalfist
But Ozzy, I'm tired. And I'm hungry. I'm how they say, "Egg-xhausted"

The Land before Time, ik vraag me af hoeveel van die films ik indertijd heb gezien. Platvoet en zijn Vriendjes had een grote aanwezigheid in mijn jeugd en met de komst van mijn nichtje besloot ik om haar kennis te laten maken met hetgeen ik vroeger erg graag zag. Vandaar dus de aanschaf van de eerste 6 films, maar ik betrapte me erop dat ik eigenlijk zelf best veel zin had om dit eens te herzien. Het duurt toch nog even vooraleer mijn nichtje kan meekijken dus het kan geen kwaad om dit zelf eerst eens te kijken.

Of hoe je eigenlijk iemand anders als excuus kunt gebruiken om gewoon op een vrije dag een namiddagje onderuit te zakken met een dinosaurusfilm.. De eerste Land before Time film had ik een paar maanden geleden al gezien en die wist me eigenlijk nog te verbazen. Een film met een verhaallijn die de grote thema's van het leven (vriendschap, liefde, dood, ...) aandoet en dat wordt gedaan op een manier waarbij je niet het gevoel krijgt dat het door je strot wordt geduwd. Dit tweede deel daarentegen is meteen al een stuk minder interessant. Het verbaast me eerlijk gezegd dat er 6 jaar tussen beide delen zit, want ik kreeg tijdens het kijken het gevoel dat dit was bedoeld om snel snel een sequel te maken en dat herhaling het sleutelwoord was. Zo is er opnieuw een Sharp Tooth die de boel komt terroriseren, maar gelukkig zijn er nog een paar nieuwe elementen. Of die allemaal echter even geslaagd zijn? Zo besluiten de dinosaurussen te pas en te onpas in zingen uit te barsten en dan wordt het toch wel heel wat minder leuk.

Al moet ik zeggen dat ik me best nog wel heb geamuseerd met Ozzy & Strut en hun nummer over het belang van eieren eten. Ontzettend flauw, maar wel twee fijne personages. Ook de kleine Chomper zal ongetwijfeld menig hart hebben veroverd en qua stemmencast zijn dit wel leuke toevoegingen. Het gat van 6 jaar tussen beide films zal waarschijnlijk de reden zijn dat er voor praktisch een geheel nieuwe voicecast is gekozen (enkel Candace Hutson, als Cera, keert terug en naar het schijnt zou Frank Welker ook nog wat uncredited stemmenwerk hebben verricht) maar veel verschil maakt het niet. Verder voel je qua animatie dat dit geen bioscooprelease is geworden. Waar de eerste film een aantal erg mooie scènes tot leven weet te wekken, is dat hier nooit echt het geval.

Tjah, ik vrees dat het verval van de reeks hier al is ingezet. The Great Valley Adventure wordt algemeen gezien als één van de beste sequels en ik vond dit al wel wat minder. Chomper en Ozzy & Strut geven dit nog wat extra glans, maar verder is dit een vervolg dat nooit echt bijblijft. Gelukkig blijft de korte speelduur ervoor zorgen dat dit nooit echt lang aansleept.

Nipte 3*