• 8.564.379 stemmen

A Little Princess (1986)

Drama | 163 minuten (miniserie, 6 delen)

Genre: Drama

Speelduur: 163 minuten (miniserie, 6 delen)

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Carol Wiseman

Met onder meer: Amelia Shankley, Maureen Lipman, Natalie Abbott

IMDb beoordeling: 8,5 (694)

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot A Little Princess

Naar het gelijknamige boek van Frances Burnett. Sara Crewe (Amelia Shankley) is de verwende lieveling van haar vader, een kapitein in het leger. Hij stuurt haar naar een Victoriaanse meisjesschool in Londen, geleid door de strenge Miss Minchin (Maureen Lipman). Maar als haar vader komt te sterven, bezit ze geen cent meer en is ze veroordeeld tot meid voor alle werk. Gelukkig heeft ze nog vrienden: meid Becky en haar vrienden Ermengarde en Lottie, een aapje, een Indische matroos en de mysterieuze buurman die haar harde leven toch draaglijker maken.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20394 berichten

Zo deze eindelijk nog eens herbeken. Deze miniserie blijft heel trouw aan het boek. Van alle versies die ik van "The Little Princess" heb gezien is dit zonder meer de beste. Alle personages worden hier goed vertolkt en zien er zelfs uit zoals in het boek beschreven met een sublieme Amelia Shankley als Sara. Jammer toch dat die oudere BBC-miniseries vaak in de vergeethoek belanden. Dat een Brits product in de Benelux soms nauwelijks bekendheid verwerft, maar een Amerikaanse versie vind je hier zo makkelijk, eigenlijk is het niet juist. Gelukig is er nu internet en de mogelijkheid om films te bestellen over de grenzen heen. Wat een geluk dat we niet langer gebonden zijn aan de films die enkel in eigen land worden aangeboden.

avatar van arno74

arno74

Na de prachtige remake A Little Princess (1995) (4,5*) nu ook de miniserie gezien. Lastig om te zeggen welke beter is, nog lastiger wordt het om aan te geven waarom. De kracht van beide films zit wat mij betreft in het tedere verhaal, over een jong goed opgevoed meisje dat haar welvarende vader verliest en daardoor als bediende in de kostschool eindigt waar ze tot dat moment op kosten van haar vader een welvarende en gerespecteerde leerling was.

De remake uit 1995 duurt nog geen 100 minuten maar zat prachtig in elkaar, terecht werd het genomineerd voor Oscars in de categorieën cinematografie en production design. En deze versie uit 1986 won de BAFTA-award voor jeugdfilms. Visueel is de remake de mooiste van de twee. In dat opzicht heeft deze versie tegen dat het én ouder is én voor de televisie is gemaakt. Op andere filmisch aspecten valt er bij beide films niets te klagen. Deze duurt ruim 160 minuten en ze vlogen voorbij, ik zou ook niet weten wat hier korter had gekund. Van mij had de remake ook wel 160 minuten mogen duren, al is het even geleden dat ik die heb gezien om deze echt goed te vergelijken. Wel opzettelijk, want 2x achter elkaar soort van dezelfde film zien komt bij mij de filmbeleving niet ten goede.

Het verhaalverloop was tot mijn verrassing in de details best wel anders (en daarmee doel ik vooral op het lot van de vader). Dit verhaal vond ik iets minder zoet, en iets rauwer en harder dan die van de remake. Hoe dan ook, het blijft een prachtig sprookje. Een hele dikke 4*, en misschien hoog ik het wel op bij de volgende kijkbeurt van de remake. Maar eerst wil ik de silent met Mary Pickford in de hoofdrol zien: The Little Princess (1917). De versie met Shirley Temple, The Little Princess (1939) (3,5*) heb ik ook gezien.