Don't Breathe (2016)

3,36

Horror / Misdaad

geregisseerd door Fede Alvarez
met Dylan Minnette, Jane Levy en Stephen Lang

Money hoort over een blinde veteraan die alleen woont en weleens een grote som geld zou kunnen bezitten. Alex is niet blij met de klus maar Rocky staat te popelen om snel geld te verdienen. Als ze vervolgens bij het enige bewoonde huis van het blok staan en de rottweiler van de eigenaar hebben weten te kalmeren, slagen ze erin om binnen te komen. Al snel wordt duidelijk dat de eigenaar dan wel blind mag zijn maar verre van hulpeloos is.

204 BERICHTEN 54 MENINGEN
avatar van geezoes
geplaatst: 9 november 2016, 20:45 uur [permalink]
Smugmarty schreef:

Ik kan niet achterblijven... wat had je graag anders gezien? Ben benieuw naar je feedback.

Filmkriebel schreef:

Zolang wij het snappen... 😛

Zwolle84 schreef:

Da's jammer. Wat tegengas is altijd goed, vooral als je het er zo mee oneens bent.

Dan krijg je zo'n standaard riedeltje als: het werd nergens spannend, zwakke acteurs, irritante keuzes van de personages, slap verhaal, blablabla.

Het meest irritante is dan misschien nog de score hier op de moviemetert. Dat schept toch verwachtingen. Dus ik hoop wat tegengas te hebben gegeven met mijn 2,5 sterretjes. Deze film is het echt niet zo waard.

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 10 november 2016, 22:24 uur [permalink]
Filmkriebel schreef:

Er komt wel elk jaar een film uit met dergelijke claim. Wie gelooft dit nog?

Zo zag ik ook ooit bij een bios bij de film ex drummer op de poster,
De beste Herman Brusselmans verfilming ooit! Dacht ik een tijd ,,, welke was dan beter! Oef! 😂

avatar van Left4Dead
geplaatst: 11 november 2016, 12:18 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Perfect duister begin gevolgd door een kennismaking met de hoofdrolspelers.
Al snel zien we waarmee de jeugdigen zich bezighouden, nog één grote slag en daarna kunnen ze voor altijd naar California vertrekken.

De klus lijkt simpel, breek in en beroof een blinde van een grote som geld. Helaas voor de protagonisten heeft de blinde kluizenaar een duister verleden, de man laat zich niet zomaar van zijn geld beroven. Al snel gaat het fout, de inbrekers zijn gevangen in het huis en zullen een manier van ontsnappen moeten bedenken.

Maar er blijkt meer aan de hand te zijn met de blinde veteraan, de man leeft een rancuneus leven.
Bij een merkwaardige vondst in het huis moeten Rocky en Alex zich beraden hoe ze zichzelf levend uit het horrorhuis kunnen slepen. Zijn zullen de wraak van de blinde moeten zien te ontlopen en vinden zich gevangen in de duisternis van de blinde man, als ratten in de val.

Een prima soundtrack duwt de film goed vooruit, een aantal heerlijke schrikmomenten deden mij schudden in mijn stoel. De regie is goed te noemen aangezien de shots goed naar voren komen. Wel is de film te donker opgenomen, moest de tv weer flink bijstellen tot mijn ergernis. Het acteerwerk is redelijk, de editing loopt lekker soepel.

De spanning is goed te noemen maar ik zat zeker niet op het puntje van mijn stoel.
Leuk voor een keertje, dubio tussen de 3** en de 3,5**. De regisseur is zeker een goede weg ingeslagen, zijn remake van Evil Dead was ook een prima prent. Vooruit, 3,5** omdat er prima stuk originaliteit in zit.

avatar van umbra
geplaatst: 11 november 2016, 14:18 uur [permalink]
Deze film classificeer ik niet bij horror, meer bij misdaad-psythriller, maar dat is mijn opinie e. Maar dat is maar een genre benaming e, de film op zich was uitermate boeiend, van begin tot het einde. Door de film heen hing er steeds donker, claustrofobisch sfeertje, een kat en muisspel tussen de blinde man en de inbrekers, beiden misdadigers en ik had zelfs op een bepaald moment zelfs eventjes compassie met de blinde man (toen ie vertelde over zn dochter), maar uiteindelijk wordt je toch naar de kant vd inbrekers gestuwd en is de inleving in de ontsnappingspogingen vh meisje uitermate boeiend. 4/5*

avatar van DjFrankie
geplaatst: 11 november 2016, 22:46 uur [permalink]
Spannende low budget film. Knap om die spanning vast te houden voor 1 1/2 uur.

geplaatst: 12 november 2016, 16:59 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Omdat deze Thriller / Misdaad (met Horror heeft deze film eigenlijk niets te maken) film goede recensies kreeg, was ik eigenlijk wel benieuwd erna en mede omdat het verhaal me eigenlijk niet echt aanspraak (klonk in mijn ogen als "dertien in een dozijn"). Afgelopen nacht heb ik hem dan uiteindelijk bekeken (gewoon lekker thuis met gedimd licht voor de sfeer) en op de tenenkrommende clichematige opening van circa 15 minuten lang, heeft deze film me gewoon uitstekend vermaakt en eigenlijk ook soms wat verrast, want het was gelukkig allemaal niet zeer clichématig en al zeker niet "dertien in een dozijn", zoals ik eigenlijk had verwacht.

Het verhaal (draait om een geldinbraak in het huis van een blinde Irak veteraan, door drie jongeren) mag dan wel eenvoudig en voorspelbaar zijn, maar wist me desondanks toch te vermaken en te boeien en hier en daar is het zelfs wat spannend en bevat het verhaal ook nog een leuke verrassing (vrouw die opgesloten is in het huis van de blinde veteraan, vanwege wraak). Zodra de drie jongeren gaan inbreken in het huis (na circa 15 minuten), komt het verhaal lekker opgang en kijkt hij ook lekker weg en gebeurt er ook meer dan genoeg (ook met een aantal leuke wendingen) en dat eigenlijk tot de laatste minuten (de film duurt met circa 80 minuten niet lang) van het verhaal, waarbij ik het einde eigenlijk wel wat flauw vond. De film is inderdaad niet met een al te hoog budget gemaakt, omdat het verhaal zich grotendeels afspeelt in het huis van de blinde veteraan en de cast is ook nog eens beperkt tot een viertal personen en een rottweiler 🙂

Dat deze film zich mede lekker wegkijkt, komt ook door Stephen Lang, die de rol van blinde veteraan uitstekend speelt en hij heeft daarbij ook een aantal harde verassingen in petto voor de drie jongeren, waarbij ik de scene waar hij de inmiddels gevangen genomen Rocky, één van de drie jongeren, wil gaan bevruchten met zijn opgeslagen sperma 😂 De tegenreactie van Rocky, als ze weer bevrijd is, daarbij was ook geweldig en deze was niet bepaald smaakvol voor de blinde veteraan. Hoofdrolspeelster Jane Levy (in de rol van jongere Rocky, die het als enige van de drie jongeren overleeft en ook met het gestolen geld van de blinde veteraan wegkomt) en Dylan Minnette (in de rol van jongere Alex) deden het opzicht ook best verdienstelijk en de eerst genoemde zag er ook wel leuk uit.

Al met al best een goede, boeiende, spannende en vermakelijke Thriller / Misdaad film (geproduceerd door Sam Raimi, die bij het grote publiek waarschijnlijk vooral bekend is vanwege de "Spider-Man" films, maar onder de horrorliefhebbers vooral bekend is vanwege de "Evil Dead" films), die zich ook nog eens lekker wegkijkt.

avatar van Alathir
geplaatst: 14 november 2016, 16:59 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Don't Breathe is zeker een film die enkele keren weet te verrassen. In het begin van de film denk je, wauw ze gaan een blinde man aanvallen die voor hun land heeft gevochten in de oorlog en die zijn kind is verloren. Kun je nog lager vallen, zielige kinderen dacht ik. Maar die mening bleef echter niet standhouden. Toen ik zag hoe hij bijvoorbeeld de moordenares van zijn dochter in zijn kelder houdt totdat zij bevalt van een nieuw kind voor hem. Ranzig gewoon! Ook dat opgeslagen sperma op het einde, echt vies. Gelukkig kreeg hij een koekje van eigen deeg. Hetgeen wat ik een beetje miste aan de film is dat er geen likeable characters inzitten. Nja, Alex (Dylan Minnette), eigenlijk zowat de enigste met nog een beetje verstand terwijl hij de jongste is van de groep. Don't Breathe bestaat dus uit vier (of vijf, als je het meisje uit de kelder meerekend) criminelen en een rothond. De film is echter in no-time voorbij en dat komt niet alleen door de korte speelduur maar gewoon omdat het allemaal wel vermakelijk is. Bovendien zijn er ook een aantal originele momenten in de film verwerkt en dat beviel me wel.

Voor zij die deze film nog moeten zien: het is grotendeels donker gefilmd dus dit is wel een film waar je de kamer zo donker mogelijk wilt hebben.

avatar van Cikx
geplaatst: 16 november 2016, 18:44 uur [permalink]
Don't Breathe sequel in de maak.

There's a 'Don't Breathe' Sequel in the Works - Bloody Disgusting! - bloody-disgusting.com

Niet lezen als je de film nog niet hebt gezien.

avatar van Johnnie Walked
geplaatst: 16 november 2016, 21:52 uur [permalink]
Damn, vond deze toch wel goed voor low budget!

avatar van Thomas83
geplaatst: 17 november 2016, 19:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardige thriller. Min of meer een omgekeerde home invasion-film, met natuurlijk de troef van de oude blinde man. Wel echt een film waarin je een beetje mee moet gaan wat mogelijk is. Dat staat allemaal toch vooral in dienst van de spanning en niet van de geloofwaardigheid. Met name niet tegen het einde. Detroit als troosteloze spookstad is een prachtige setting waar helaas niet zoveel uit wordt gehaald omdat de film zich voornamelijk in dat huis afspeelt, dat ook wel heel aardig is. Klein maar vol verrassende routes, krakende vloeren en geheimen.

De film haalt zijn neus niet op voor een enkele jump scare maar drijft gelukkig voornamelijk op suspense. Het mooie camerawerk en de sterke geluidseffecten dragen wel echt wat bij. Lang speelt de oude man ook wel sterk. Daar gaat toch een hoop dreiging vanuit, zolang hij niet praat in elk geval. Vond het wel een wat al te sterke wending dat hij niet alleen degene die zijn dochter heeft doodgereden heeft ontvoerd, maar haar ook nog eens zwanger heeft gemaakt omdat hij een vervangend kind wil. Maar dat is wel typisch zo'n voorbeeld van een moment waar je een beetje overal in mee moet willen gaan. Ook bij van die typische trucjes als de geruisloos teleporterende man en wat benauwde ontsnappingen. Toegegeven, de film gaat er wel erg ver in.

De overige personages, de inbrekers dus, zijn eigenlijk niet zo interessant. Rocky krijgt dan wel een achtergrondverhaal, maar dat maakt het eigenlijk alleen maar voorspelbaar dat zij in leven blijft, ondanks die sterke openingsshot die je nog aan het twijfelen probeert te brengen. Het finalestuk is overigens misschien nog wel het beste gedeelte van de film denk ik (samen met de scène waarin Rocky voor het eerst het huis binnengaat). Dan zien we weer wat van de verpauperde stad en de scène met de hond in de auto vond ik erg geslaagd. Prima film, maar niet zo'n speciale als waar ik op hoopte. Ik had een slimme thriller verwacht, en dat is Don't Breathe nou juist net niet. 3.5*.

geplaatst: 18 november 2016, 01:08 uur [permalink]
Dammm had toch wel medelijden met die blinde man. Inbreken is sws verkeerd, maar dan ook nog bij een invalide. Triest eigenlijk, wel mooi dat het vooraf werd bestempeld als makkelijk, maar er ondertussen de 1 na de ander sneuvelde. Zeker een geslaagde thriller!!

avatar van PoisonAngel
geplaatst: 20 november 2016, 18:23 uur [permalink]
Ik vond het echt een spannende film! Geen horror, maar zeker een goede thriller! Ben benieuwd naar het vervolg!

avatar van PeterSL
geplaatst: 24 november 2016, 14:06 uur [permalink]
geezoes schreef:
Ik snap de hoge cijfers niet bij deze film.

Daar laat ik het bij 🙂

Mee eens. Film weet op geen enkel moment te overtuigen. Ik verbaas me ook over de hoge cijfers die die overal krijgt.

geplaatst: 25 november 2016, 19:00 uur [permalink]
Thriller zou eerder op zijn plek zijn.

Erg goede film waarbij je met niemand medelijden hoeft te hebben. De rest is hier allemaal wel gezegd.

*3 want zou hem rustig nog een keer kijken.

avatar van Gerlof1378
geplaatst: 26 november 2016, 16:24 uur [permalink]
Erg goede en spannende thriller, ik keek al lang uit naar deze film en nu dan gisteren kunnen zien en hij is top. Het verhaal over 3 jonge inbrekers die toevallig bij de verkeerde persoon (The Blind Man, heel goed gespeeld door Stephen Lang) naar binnen gaan, en dan begint het kat en muis spel op leven en dood. De lengte van de film vond ik wat kort maar dat maakt juist deze film misschien zo mooi en sterk ik zeg kijken naar deze puike thriller.

avatar van Noodless
geplaatst: 26 november 2016, 18:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lang geleden dat ik nog zo simplistische thriller gezien heb die van de eerste minuut tot de laatste minuut weet te boeien. Het verhaal is heel simpel, maar qua uitvoering en spanningskracht erg sterk. Daarbij doet de cast het ook goed, vooral Stephen Lang weet een rare, ijskoude personage neer te zetten. Er zitten een paar sterke scènes in de film zoals de hond die buiten één van de personages achtervolgt of zoals de bizarre verrassende ontdekking in de kelder. De opbouw naar de verschillende spannende scènes zijn erg goed uitgevoerd. Het huis zelf en de kille gepaste sfeer er rond heen geeft de film nog wat pluspunten. Daarom een hoog cijfer voor deze film. 8/10

avatar van Crook
geplaatst: 28 november 2016, 12:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardig filmpje, vooral de eerste helft van de film is enorm spannend. Daarna wordt het wat minder, de suspense neemt voor een groot deel af wanneer de man precies weet hoeveel mensen er in zijn huis zijn en ook waar ze zijn. Vanaf dat moment wordt het een kat en muisspel wat me minder weet te boeien. Er volgen hierna ook nog een aantal plotwendingen die me wat gekunsteld overkwamen. Alleen de 'inseminatie' zag ik niet echt aankomen, lol. De eerste helft van de film is echt verdomd spannend, en maakt in mijn opinie de film. Geniaal concept ook. Wel kijken met een goede geluidsinstallatie deze film, dat voegt in dit geval heel veel toe.

avatar van Onceuponanytime
geplaatst: 1 december 2016, 17:12 uur [permalink]
Geen hoogvlieger. Eenvoudig verhaal met de nodige spanning, maar achteraf te goed kunnen slapen... 😇

avatar van limelight73
geplaatst: 4 december 2016, 12:39 uur [permalink]
Wel ok. Echt spannend of eng wordt het nergens.

geplaatst: 5 december 2016, 23:58 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Slappe hap. Een hoofdpersoon die nauwelijks dood te krijgen is (Alex), en een happy eind terwijl we allemaal zaten te wachten tot Rocky haar verdiende loon zou krijgen. En waar kwam die Rottweiler opeens vandaan toen ze uit de kelder kwamen? Het hele huis was toch gebarricadeerd?

Al met al vrij matig, het is het eigenlijk net niet.

avatar van Rodger
geplaatst: 7 december 2016, 04:29 uur [permalink]
Lekkere wegkijk film...
spannend vanaf de eerste tot de laatste minuut..
prima voor wakker te blijven. ..
3.5 ***

avatar van Diederik58
geplaatst: 13 december 2016, 07:40 uur [permalink]
Waar de kwalificatie horror vandaan komt is mij een raadsel.
Gewoon een ijzersterke thriller met een paar gewelddadige scenes.
De scene in het donker heeft wel wat weg van Silence of the Lambs. Al was die nog wat enger.
Beslist de moeite waard om te kijken.

geplaatst: 19 december 2016, 20:17 uur [permalink]
Wat een ongeloofwaardige thriller is dit ‘Don’t breathe’. Een blinde die over straat rechtstreeks naar de vluchtauto van de inbrekers loopt en een van de drie in de kraag grijpt? Dat gaat er bij mij niet in. Meer van deze onzin zorgt er voor dat je de film geen moment serieus kan nemen. Mede door de verschrikkelijke onoriginele soundtrack bestaande uit voornamelijk kleine geluiden om duidelijk te maken dat het spannend moet zijn, is deze film één grote teleurstelling.

geplaatst: 26 december 2016, 23:06 uur [permalink]
Goeie film over drie vrienden die besluiten in te breken bij een blinde ex-militair. Een home invasion film met een simpele opzet (speelt zich bijna geheel in het huis af en met spaarzame dialogen). Een prima opbouw met meer dan genoeg spannende momenten (mooi camerawerk ook). De film duurt zeker niet te lang en heeft ook nog een verrassing in petto.

avatar van joolstein
geplaatst: 27 december 2016, 08:50 uur [permalink]
Redelijk spannende film maar niet zo spannend als ik aan de hand van de recensies mocht verwachten. Het verhaal zit dicht tegen het eerder dit jaar uitgebrachte Hush van Mike Flanagan. Nu zijn Home Invasion films van alle tijden en komen in alle vormen voor in films. En deze kan zich dan ook redelijk overeind houden tussen die films. Zeg een goede middenmoter. Mede door de fijne soundtrack die de spanning aardig weet te verhogen. Ook de jonge cast deed het redelijk goed, maar lagen het wel af tegen Stephen Lang, die de imponeerde blinde man speelde. Echter doordat de karakters weinig diepgang kende was meeleven met de slachtoffers er eigenlijk niet bij. Kortom een prima film die ook nog wat eigens wist toe te voegen. De op de poster vermeldde tekst "The best American Horrorfilm in twenty years" is wel zwaar overtrokken.

avatar van Duke Nukem
geplaatst: 29 december 2016, 05:11 uur [permalink]
Diederik58 schreef:
Waar de kwalificatie horror vandaan komt is mij een raadsel.

Mij ook, het deed mij deze film met de verkeerde verwachtingen ingaan... maar heb er uiteindelijk toch van genoten. 👍

geplaatst: 2 januari, 01:33 uur [permalink]
Wie is nou de slechterik in deze film ga m kijken en oordeel zelf

De hele film doet me een beetje aan silence of the lambs denken alleen was dat de scene met bill en zijn nachtkijker die jodie foster in dat huis waar ze die vrouw in die put blabla...

deze hele film kan niet aan die ene scene tippen.

het is een vrij snelle film met wat spanning maar verwacht geen topfilm met mooie shots en goede dialogen beeetje chaotische trip.

geplaatst: 2 januari, 22:13 uur [permalink]
Schjeezusssss, wat een slechte flut film. Slaat nergens op Gaaaaaa a a aap

avatar van MadMekx
geplaatst: 3 januari, 00:44 uur [permalink]
Gewoon een hele goede thriller. Een van de betere die ik de laatste tijd gezien heb in dit genre.
Gewoon gaan kijken zonder er verder over te lezen dan is ie het leukst!

avatar van leatherhead
geplaatst: 5 januari, 01:29 uur [permalink]
Sterk uitgevoerde horror/thriller mix die helaas nét op de juiste momenten niet de nodige hoeveelheid gas geeft. Om vervolgens weer terug te vallen op een herhaling van zetten. Enigszins jammer, maar los daarvan een behoorlijk tussendoortje voorzien van zwierig camerawerk, een effectieve soundtrack en een blik acteurs dat voor dit type film makkelijk door de beugel kan.

Zeker voldoende voor een avondje horrorvermaak en Alvarez geeft de film een eigen identiteit mee, maar heeft op dé cruciale momenten toch concessies gedaan vermoed ik. 3*.