Quatermass 2 (1957)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Val Guest
met Brian Donlevy, John Longden en Sid James

Dokter Quartermass heeft de leiding over een belangrijk, nucleair laboratorium, dat druk doende is met de bouw van enorme raketten voor de kolonisatie van de maan. Buitenaardse wezens steken hier op gruwelijke wijze een stokje voor, door zich in het brein van de aardse bevolking te nestelen.

avatar van speedy23
Eerste film in Groot Brittannië waar een 2 aan de titel werd toegevoegd, om te vermelden dat het een sequel is.

Aardige SF film waarbij het verhaal indertijd nog orgineel was, inmiddels kennen we het verhaal wel waarin aliens stiekem de mensheid over wil nemen en dat slecht één persoon daar vanaf weet.
Niet alleen is deze film een voorloper wat betreft het verhaal, ook de uitvoering is prima. Brian Donlevy zet een goede rol neer en de sfeer is goed getroffen. Verder is het einde spectaculair, al stelt het monster natuurlijk weinig voor.

avatar van kirk douglas
deze film vindt ik nog beter dan de eerste. alles is nog groter opgezet. de monsters stellen natuurlijk niet veel voor maar dat past in dit soort films wel.

Meneer Bungel
En zo werd ik laat in de nacht nog even getrakteerd op een ouderwetse monster-flick. Thanks, (BBC-)lads!

En met dank aan Shell voor het mogen filmen op hun fabriekslocatie... Toeval dat die monsters er dan ook nog uitzien als een paar gigantische olievlekken?

Heb me goed vermaakt met deze variant op 'The invasion of the body snatchers', hoewel het eerste deel van 'Quatermass' dan weer een jaar voor die film verscheen. Een degelijk uitgewerkt verhaal, een lekker sfeertje hier en daar qua locaties, geen enge, maar wel vermakelijke, monsters en een redelijke hoofdrolspeler. Wel jammer dat ik het eerste deel nog niet gezien had, maar wie weet...

3,5*.

avatar van stephan73

Meneer Bungel schreef:
Wel jammer dat ik het eerste deel nog niet gezien had, maar wie weet...

Dat was dus het eerste deel dat ze uitzonden en niet dit tweede deel!

Meneer Bungel
Je bedoelt zondag 4 april, 1:50 uur op TV (BBC2) ???

Ik zag toch echt ''Quatermass 2'' als titel!

-edit- Het verhaal klopte ook met de synopsis van dit tweede deel.

avatar van stephan73
Vreemd, deze stond dus niet in mijn gids. Afgelopen Vrijdag zonden ze het eerste deel uit, vandaar mijn verwarring!

Meneer Bungel
Aha, ok, jammer dat ik die gemist heb, maar komt er vast nog wel eens van.

avatar van Mochizuki Rokuro
Meneer Bungel schreef:
Aha, ok, jammer dat ik die gemist heb, maar komt er vast nog wel eens van.

Deel 2 vond ik een stuk sterker, stond inderdaad niet aangekondigd.

Mochizuki Rokuro schreef:
Deel 2 vond ik een stuk sterker, stond inderdaad niet aangekondigd.
De ideale (online) tv-gids: filmtotaal, stond ie wel bij maar had ik niet gecheckt.

avatar van RuudC
Leuk vervolgdeel, al heeft Quatermass 2 in mijn ogen meer weg van Invasion Of The Body Snatchers dan de The Quatermass Xperiment. Ik dacht dat de Britten niet zo diep in de red scare zaten, maar goed, het past in elk geval in die tijd.

Lastig om te zeggen dat dit nu echt verder gaat waar de vorige film ophield. Die heb ik al een tijdje niet meer gezien. Ik heb in elk geval weinig voorkennis gemist hier. Het verhaal is vrij duidelijk en komt al vrij snel op gang. Fijn om een oude horrorfilm te zien die niet pas in de laatste tien minuten losbarst. Er schuilt een fijne hoeveelheid geheimzinnigheid op de verstopte basis. Het is Quatermass zelf die alles onderzoekt alsof het pure routine is. Zo saai vond ik Donlevy eerder niet. Zijn medespelers maken het wel leuker. Verder heeft het alles wat je van een scifi/horrorfilm uit de jaren vijftig mag verwachten. De suspense is niet constant aanwezig en er wordt relatief veel gebabbeld. Ook de monsters zijn eerder grappig dan eng. Toch hangt er een best tof sfeertje en zit er relatief veel vaart in. Het blijft wel een redelijk eigenaardige alien invasionfilm.

avatar van Metalfist
A horrible enemy from the unknown strikes terror across the earth!

Ergens in 2011 was The Quatermass Xperiment uit 1955 mijn eerste kennismaking met Hammer. Een kennismaking die insloeg als een bom aangezien de film op een ruime 4* kon rekenen. Ik had meteen ook het vervolg aangeschaft (en wat later zelfs het derde deel) en gisteren kwam ik tot de conclusie dat ik de twee sequels nog steeds niet had gezien. Even getwijfeld om het eerste deel terug op te zetten, maar uiteindelijk voor de samenvatting op Wikipedia gegaan en dan hopen dat Quatermass 2 niet teveel op zijn voorganger inspeelde.

Dat gebeurt volgens mij ook niet en beide films zijn vrij makkelijk van elkaar te zien. Natuurlijk zijn er personages die wederkeren (als je de gebeurtenissen uit het eerste deel niet kent, dan snap je de initiële dialoog tussen Quatermass en Lomax niet), maar over het algemeen vrij makkelijk in te pikken dus. Quatermass 2, naar het schijnt de eerste Britse film waar het cijfer aan werd toegevoegd om duidelijk te maken dat het om een sequel ging terwijl het ook de laatste film was waar Hammer dit deed tot aan het recente Woman in Black 2, is een jaren '50 science-fiction film zoals je ze kunt verwachten. Wederom als in zijn voorganger een ietwat langzame introductie, maar dat is dan ook juist de kracht hier. Quatermass die alles zelf onderzoekt geeft net dat beetje extra suspense en hoewel de uiteindelijke alien niet bijzonder veel voorstelt, blijf ik het geheim houden wel een sterke zet vinden. De scène waar het bloed van McLeod (die door de alien gebruikt wordt als menselijke barrière) door de buizen naar beneden druppelt is erg simpel en toch bijzonder effectief.

Zowat de algemene tendens is dat Brian Donlevy een slechte Quatermass neerzet. Ik heb de originele reeksen nooit gezien, maar ik snap eerlijk gezegd niet wat er mis zou zijn aan Donlevy. Natuurlijk speelt hij een niet al te sympathiek personage, maar juist daarin is hij de moeite. Quatermass is arrogant, doet zijn eigen zin en laat zich niet zomaar kisten. John Longden neemt terug de rol van inspecteur Lomax op zich en hoewel het even duurt eer hij überhaupt in de film verschijnt, is de chemie met Donlevy snel op een goed niveau. Qua effecten blijft de film toch ook nog altijd overeind staan. Zeker naar het einde toe wordt alles uit de kast gehaald en bijna 60 jaar na de initiële release blijkt dat nog altijd doeltreffend te zijn.

Moet maar eens dringend werk gaan maken van het derde deel van de Quatermass reeks. Jammer genoeg niet meer onder regie van Val Guest en ook geen Brian Donlevy meer, maar ben wel benieuwd wat ze ervan maken. Deel 2 wordt als superieur aan zijn voorganger beschouwd. Zover zou ik niet willen gaan, maar het staat wel boven water dat het twee erg degelijke sci-fi flicks zijn.

Aardige film waarin dokter Quatermass zijn ruimteproject van de grond probeert te krijgen. Dit tweede deel heeft een beter verhaal en is vooral een stuk mysterieuzer en is daardoor onderhoudender. Mede doordat het al ruim zestig jaar oud is, komt het soms wat knullig over.

avatar van mrklm
Tweede film in Quatermass-trilogie van de Hammer-studio's is goed geschreven en geregisseerde SF-thriller over de pogingen van dr Quatermass [Brian Donlevy] om te onthullen dat een chemische fabriek feitelijk een dekmantel is voor een invasie van buitenaardse wezens die menselijke lichamen in bezit nemen om in de Aardse atmosfeer te kunnen leven. Daarmee zou je dit het Britse antwoord op 'Invasion Of The Body Snatchers' kunnen noemen, maar ondanks het feit dat de effecten onvermijdelijk wat gedateerd zijn is deze film nog steeds zeer onderhouden, zeker door goed acteerwerk, in het bijzonder van Donlevy in de titelrol. Regisseur Val Guest houdt de vaart er bovendien behoorlijk in waardoor deze film ondanks z'n technische beperkingen geen moment verveelt.

avatar van joolstein
Dat deze film lijkt qua plot op Invasion of the Body Snatchers (1956) is misschien niet eens zo heel verwonderlijk, aangezien beide hun oorsprong vonden in 1955. (Area 51 en de geruchten over het bestaan van aliens) Deze film werd gebaseerd op de tweede reeks van de BBC-serie naar een boek van Nigel Kneale. En is tevens de tweede film over Professor Bernard Quatermass van Hammer-studio's.

Quatermass 2 is in veel opzichten een interessantere film dan zijn voorganger. Je ziet gemaskerde gewapende bewakers (de russen) en duistere regeringsfunctionarissen die niets goeds in zin hebben, en zelfs de lokale politie is betrokken in de samenzwering. Paranoia door de Koude Oorlog gecombineerd met angsten voor samenzwering van de overheid.

Wetenschappers van de Quatermass-ruimtemissie detecteren objecten die op het platteland neerkomen. Professor Quatermass (Brian Donlevy) gaat op onderzoek uit, naar wat die objecten zijn en ontdekt een enorm, geheim overheidscomplex. Hierdoor leek het einde wel wat weg te hebben van een soort James Bond-film. Al zijn de uiteindelijke effecten van de gigantische buitenaardse wezen, eerder charmant dan doeltreffend! Deze film is in vergelijking met The Quatermass Xperiment uit 1955 een veel donkerder en grimmiger met veel dood. Voor de jaren '50 zijn de scenes waarin; een arme ziel die na een val in prut in een monster veranderd en dood neervalt of de verontrustende impliciete dood, wanneer een pijp bloed druppelt. zelfs opvallend hard!

Over het geheel genomen wel een erg aangename film met een opwindend plot maar waar wel met een handicap doordat de Amerikaanse ster Brian Donlevy (scheen ook constant dronken te zijn) minder goed acteerwerk levert!