• 8.489.140 stemmen

The Secret Garden (1975)

Familie / Drama | 210 minuten (miniserie, 7 delen)

Genre: Familie / Drama

Speelduur: 210 minuten (miniserie, 7 delen)

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Katrina Murray

Met onder meer: Sarah Hollis Andrews

IMDb beoordeling: 7,0 (319)

Plot The Secret Garden

Mary Lennox, een verwend Engels meisje dat is opgegroeid in India, komt bij haar oom te wonen als haar ouders overlijden. In het grote landhuis in Yorkshire heerst een sombere, melancholieke sfeer. Mary wordt er streng opgevoed. Op den duur raakt ze echter bevriend met het personeel en met een roodborstje dat haar naar een geheime tuin leidt. 's Nachts hoort ze regelmatig geschreeuw en gejammer ergens in huis. Niemand wil haar hier iets over vertellen. Mary gaat zelf op onderzoek uit. Naar een boek van Frances Burnett.

kappeuter (crew films)

Welke Secret Garden film is de beste ?

avatar van montenegro

montenegro

Ik zou zeggen de versie van A. Holland.

Ik heb ze alle drie gezien en deze van '93 vind ik de beste.

Het romantisch, sprookjesachtige, feel-good aspect is hier beter (vergeef me het woord) gedoseerd.

avatar van illogical

illogical

dit is een mooie film

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20095 berichten

Ik heb deze versie van The Secret Garden nu ook gezien, nadat ik eerder al eens de versie uit 1993 zag. Het boek heb ik eveneens onlangs gelezen. 1993 is visueel het beste, maar een aantal goede dingen hebben ze toch wel weggelaten. De versie uit 1975 benadert het boek heel dicht en alle personages zijn perfect gecast. Als het visueel nog mooier was geweest, gaf ik deze de volle pot. BBC maakt geweldig goede miniseries van boeken, maar sommige zoals deze zijn nauwelijks hier te verkrijgen op DVD en dat is erg jammer.

avatar van arno74

arno74

Derde 'Secret Garden'-verfilming die ik zie, en de meest gedetailleerde en uitgebreide. De indeling in 7 afleveringen van elk 30 minuten maakt het makkelijk om deze film af te kijken. De beeldkwaliteit is wel wat gedateerd en eigenlijk wordt het wel tijd voor een nieuwe, moderne, verfilming. De drie versies die ik zag scoorden bij mij allemaal 3*, met de visuele mogelijkheden van tegenwoordig moet het wel lukken om met dit materiaal een hele fraaie familiefilm te maken, zowel inhoudelijk als visueel. Qua verhaal, over een weesmeisje dat opgroeit in een landhuis met een geheimzinnige tuin, is dit een fijne vertelling die prima wegkijkt. Ruim 3*.