Christmas Oranges (2012)

geregisseerd door John Lyde
met Bailee Michelle Johnson, Edward Herrmann en Nancy Stafford

De nu negen jarige Rose werd bij haar geboorte te vondeling gelegd en groeide daarna, perfect gelukkig, op in het gezellige weeshuis Greenwoods. Door een grote tragedie wordt ze vlak voor Kerstmis overgeplaatst naar een heel wat minder prettig weeshuis. Het strenge schoolhoofd, de heer Crampton (Edward Herrmann), zorgt ervoor dat alle kinderen worden gestraft wanner één van hen zijn regels overtreed. Voor Rose is hij extra wreed in zijn aanpak. Op een dag krijgt Rose te horen dat de broer van het schoolhoofd aan ieder kind in het tehuis een sinaasappel cadeau doet als kerstgeschenk. Op kerstochtend, wanneer alle kinderen reikhalzend uitkijken naar hun sappig zoete cadeau, krijgt ze weer eens straf van Crompton en lijkt de traktatie aan haar neus voorbij te gaan. Maar… Kerstmis is een tijd van wonderen.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van arno74
Fraaie kerstdrama dat vermoed ik onvoldoende rekening heeft gehouden met de vraag voor welk publiek het eigenlijk bedoeld is. De gebeurtenissen (twee sterfgevallen) zijn namelijk te dramatisch voor de typische kinderfilm, terwijl uit het acteerwerk van de volwassenen duidelijk blijkt dat we wel met een kinderfilm te maken hebben.

Het speelt zich denk ik eind 19de eeuw af, in een klein weeshuis dat met veel liefde door een vrouw in stand wordt gehouden. Maar wanneer een griepepidemie toeslaat en de nodige slachtoffers maakt betekent dit het einde van het weeshuis en worden de kinderen gescheiden, de hoofdpersoon komt daarna terecht in een weeshuis die door een strenge en verbitterde directeur wordt geleid.

Op zich een prima weeshuiskerstdrama voor kinderen, zolang men maar weet dat ziekte en dood in de film een rol speelt. Kleine 3,5*.