Joulutarina (2007)

Finland
Familie / Drama

geregisseerd door Juha Wuolijoki
met Hannu-Pekka Björkman, Otto Gustavsson en Kari Väänänen

Verhaal over de oorsprong van de Kerstman. Honderden jaren geleden in Lapland leefde er een jongetje genaamd Nikolas, wiens ouders omkwamen bij een ongeluk. De dorpelingen namen de jongen onder hun hoede en verzorgden hem, Nikolas verhuisde van familie naar familie. Wanneer hij ouder wordt besluit Nikolas cadeaus te maken voor de kinderen van de gastfamilies, als blijk van dank. Over de jaren worden dit steeds meer gezinnen, die elke Kerst cadeautjes voor hun deur vinden.

avatar van BlueJudaskiss
Een Kerstman-verhaal vanuit Fins perspectief...mijn interesse is gewekt.

avatar van mcdaktari
Op zich best een mooi verhaal over hoe een jongentje kerstman word. Zoals hij in het begin kadeautjes geeft aan de kinderen van de gezinnen waar hij gewoond heeft, is allemaal geloofwaardig . Ik vond het alleen jammer dat de film een beetje raar afloopt. En waarom kan hij op het laatst vliegen met z'n slee met rendieren? Voor de rest was het wel een redelijk verhaal. En voor een Finse film niks mis mee

avatar van 606
Leuk idee en prima verwerkt als kerstfilm.
Goed geacteerd en zeer mooie besneeuwde landschappen en oude sfeer.
Alleen einde is een vraagteken.

3,5 ster

avatar van IcU
IcU
Prachtige sfeervolle film. Mooi vormgegeven en een warm verhaal. Met zijn 1 uur en 10 minuten wel erg kort. Mooi voor tijdens de donkere dagen.

avatar van Donkerwoud
BlueJudaskiss schreef:
Een Kerstman-verhaal vanuit Fins perspectief...mijn interesse is gewekt.

Want zij zijn minder geïndoctrineerd door de Amerikaanse verkrachting die Santa Clause van onze Sinterklaas is?

avatar van Marvinleeaday
Hartverwarmend kerstverhaal, ook leuk op het eind van de lente, mede door de lengte (of beter korte)het aanzien meer dan waard.
Eindelijk weten we wie Santa is en hoe hij ertoe gekomen is om Santa te worden, kijkien dus!

avatar van margo1
Mooi, sfeervol kerstverhaal voor jong en oud. Aanrader!

avatar van Norma
Zeer sfeervolle film, prachtig zo’n dorpje met houten huisjes en lantaarns in het winterlandschap.
Ook de –helaas wat schaarse- beelden van de ritten met de slee door het besneeuwde bos spreken tot de verbeelding.

Zowel de jonge als de oude Nikolas spelen het overtuigend (jammer dat ik de Engels nagesynchroniseerde versie heb gezien) en ik vond het leuk om eens deze benadering van de oorsprong van het Kerstmanverhaal te zien. Het rondbrengen van de cadeaus, de rode muts, de slee en zelfs de keuze voor het gebruik van de rendieren komen aan bod. Voor alles wordt een plausibele verklaring gegeven, leuk bedacht.

Het einde met de slee in de lucht leek daarom een beetje uit de toon te vallen, al stel ik me zo voor dat je dit kunt interpreteren als dat zijn geest voortleeft in de gedachte van de mensen; het suggereert hoe het huidige beeld van de Kerstman via overlevering is ontstaan.

avatar van Marvinleeaday
nogmaals gezien en stem verhoogd met 0,5.

avatar van arno74
Leuke kerstfilm. Ik vond het heel knap hoe ze aan de Kerstman en zijn ontstaan een realistische geschiedenis wilden geven, aan elke detail is gedacht, zelfs aan waarom hij een rode pak draagt, een zak en een slee gebruikt en zoveel rendieren heeft. Er wordt zelfs uitgelegd waarom ouders de Kerstman helpen en soms zelf de cadeautjes voor de kinderen verpakken. Een hele simpathieke familie/jeugdfilm. 3.5*