- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De Maandlijst
De Maandlijst
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
JUNI
totaal gezien: 61
waaarvan in de bios: 19
gemiddelde score: 7,28
Swimming Home
La jauría
The End We Start From
Queens of the Qing Dynasty
Met deze vier nieuwe "tips van de maand" staat de teller vanaf dat ik begon met deze maandelijkse updates nu op 500!!!
https://www.icheckmovies.com/lists/my+4+tips+of+the+month+list/beavis/
My "4 tips of the month" list, a list of films by Peter • Letterboxd
Dus die mijlpaal markeert mooi dat ik nu al tien jaar elke maand hier een klein verslagje schrijf van mijn filmbelevenissen!
Het meest bijzondere deze maand was de week waarin EYE zowel een masterclass en 'book signing' met Serra organiseerde en (voor)premières van Eureka en Spoorloos met uitgebreide Q&A's met de makers!! Er zijn festivals die zoveel prestige niet bij elkaar krijgen
Behalve het club Imagine weekend waren er dit keer eigenlijk geen festivals of andere bijzondere aandachtspunten. Ik zocht thuis zowel kleine art-house titels als grote blockbusters op, met Antigone, Sherlock Holmes en treinen als terugkerende thema's. Zo zag ik van het jaar 1976 bijvoorbeeld Robin and Marian, The Seven-per-Cent Solution en The Cassandra Crossing, keek ik de Quatermass en de Alienoid series en viel Brazilië op met titels als A Alegria, Tragam-me a Cabeça de Carmen M., Levante en Subterrânea. Ik wil Spanje nog verder uitdiepen en een aantal andere landen, waaronder Brazilië, verder verkennen, maar heb nog geen vast keuze gemaakt voor de komende maand... in de bios kijk ik uit naar een herziening van La Femme Douce van Bresson!! maar wellicht ga ik ook wel heel veel fietsen en lezen.... 
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
JUNI 2024
Totaal gezien: 52
Gezien in de bioscoop: 0
Nieuwe landen: 1 (Sri Lanka)
Verschillende landen: 22
Kortfilms: 7
Meest geziene films: Japan (9), Verenigd Koninkrijk (6), België (5), Verenigde Staten (5)
Favoriete bronnen: Netflix (11), Sooner (9), Youtube/Vimeo/Daily Motion (8)
Koi nu tsumi - Guilty of romance (2011, Jap) - Sion Sono: 4,0*
Ohikkoshi - Moving (1993, Jap) - Shinji Sômai: 4,0*
Angst (1983, Oos) - Gerald Kargl: 3,75*
Xich lô - Cyclo (1995, Viet) - Tran Anh Hung: 3,75*
Hit man (2023, VS) - Richard Linklater: 3,75*
Baavgai bolohson - If only I could hibernate (2023, Mong) - Zoljargal Purevdash: 3,75*
Holy Rosita (2024, Bel) - Wannes Destoop: 3,75*
Topio stin omichli - Landscape in the mist (1988, Grie) - Theodoros Angelopoulos: 3,75*
Number23
-
- 8638 berichten
- 5675 stemmen
Ja hoor, het was weer eens juni en dat is wanneer de filmdip meestal op z'n hoogte punt is vanwege festivals en bijbehorende voorbereidingen. Ik begin het jaar altijd met honderden ideeen en halverwege lijk ik al mijn doelen en motivatie kwijt te zijn. Geen idee of ik nu verder moet met m'n MM actielijstje, 2023 lijst of jubileumlijst.
Maar goed, dus slechts 17 films gezien waarvan er 13 first time views waren. Laagste aantal van 2024 so far, maar dat was binnen de verwachting.
Weinig uitschieters richting beide kanten. Furiosa was een absoute topper en op Netflix waren Sous Seine en Atlas 2 hersenloze kijkbeurten.
Online kijken wint het weer met een bescheiden 8 films.
Actiefilms zijn weer dik in de meerderheid met 11 van de 17
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
JULI
Gezien: 24
HBO Max: 8
Netflix: 5
Amazon Prime: 5
Bieb: 5
Bios: 1
Basic Instinct (1992) - 4.0
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
JULI
totaal gezien: 65
waarvan in de bios: 22
gemiddelde score: 7,19
Le Mirage
Magyarázat Mindenre
L for Leisure
Janet Planet
Ik ben deze maand voor het eerst sinds tijden weer begonnen met fitness én met de zomer (vakantie) nu daadwerkelijk hier, begon de aandacht voor alle filmplannen wat te verslappen (al zal dat niet direct blijken uit mijn aantallen). Naar aanleiding van de FIDmarseille selectie en in aanloop naar mijn tweede bezoekje aan het Locarno filmfestival had ik wel een kleine focus op experimentele cinema en Zwitserland. Opvallend daarin was een trio psychedelische kleur/camera-experimenten in Aggro Dr1ft (2023), Le grand départ (1972) en In Search of the Exile (2016). Le grand départ viel ook op als één van de paar echte hippy films waar ik, volgens mij bij toeval, in belandde naast Stella da Falla (1972) (inclusief korte scene in het Vondelpark!) en Everything Everywhere Again Alive (1975).
L for Leisure en Topology of Sirens vielen verder nog op als sterke voorbeelden van een nieuw type Amerikaanse onafhankelijke film, de eerste nog ironisch en de tweede post-ironisch denk ik, waarbij plot wordt genegeerd en fantasie wordt omarmt. L for Leisure werd tijdens de vertoning op het IFFR hier nogal matig ontvangen en heb ik daarom lang genegeerd, maar met de nieuwe film van het regisseurs duo op het afgelopen IFFR was ik er eindelijk (helemaal!) klaar voor. Topology of Sirens is er eentje van Omnes Films, die ook Ham on Rye maakte, twee nieuwe films presenteerde tijdens de laatste Cannes én hun Los Capítulos Perdidos (2024) ging in première op FID en zal ik in Locarno gaan zien. Kortom echt een "studio" met een nieuw geluid, dat momenteel wordt omarmt op het festivalcircuit.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
JULI 2024
Totaal gezien: 51
Gezien in de bioscoop: 2
Nieuwe landen: 0
Verschillende landen: 17
Kortfilms: 9
Meest geziene films: België (10), Verenigde Staten (10), Japan (5), Verenigd Koninkrijk (5)
Favoriete bronnen: Netflix (14), eigen DVD (7), Dalton (7)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1162000/1162349.jpg?cb=1717078164
Kinds of kindness (2024, Ier) - Yorgos Lanthimos: 4,0*
Smoke (1995, Dui) - Wayne Wang: 4,0*
The boy and the heron (2023, Jap) - Hayao Miyazaki: 4,0*
The dead don't hurt (2023, VS) - Viggo Mortensen: 3,75*
The kite runner (2007, VK) - Mark Foster: 3,75*
This is my moment (2024, Bel) - Lieven Corthouts: 3,75*
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
AUGUSTUS 2024
Totaal gezien: 21
Amazon Prime: 8
Netflix: 6
MUBI: 6
Midnight Express (1978) - 4,0
Flop(je)
Annihilation (2018) - 2,5
Playtime (1967) - 2,5
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
AUGUSTUS
totaal gezien: 61
waarvan in de bios: 36
Daaaaaalí!
Der Spatz im Kamin
Happer’s Comet
Jessica Forever
Deze maand stond in het teken van Locarno en Salvador Dali, waarvan dat laatste werd veroorzaakt door de magistrale nieuwe film van Dupieux die er in slaagt zowel een echte Dupieux film te zijn (misschien ook zijn grappigste en beste) én een van de meest geslaagde films over Dali ooit gemaakt. Dat laatste heb ik getest door naast wat shorts drie lange documentaires te kijken (Dali in New York uit 1965, Soft Self-Portrait of Salvador Dali uit 1969 en Salvador Dalí: In Search of Immortality uit 2018) en de biografische speelfilm Dali van Antoni Ribas uit 1991) wat me alleen nog meer waardering voor Dupieux's werk gaf. Vooral Lorenzo Quinn (de zoon van Anthony Quinn) als Salvador Dali in de film uit 1991 laat heel goed zien hoe erg je de plank mis kan slaan met Dali... al heeft zijn excentrieke poging ook nog charme.
Komende maand lijkt nu nog relatief rustig, in afwachting op het festival seizoen van het najaar, plannen voor thuis zijn er nog steeds te veel, dus het kan nog elke kant op!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
AUGUSTUS 2024
Totaal gezien: 59
Nieuwe landen: 1 (Burkina Faso)
Verschillende landen: 16
Kortfilms: 7
Meest geziene films: Verenigde Staten (20), België (12), Frankrijk (7)
Favoriete bronnen: Eigen DVD (10), Bib (9), Mubi (9), Dalton (6)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1155000/1155161.jpg?cb=1701108342
Amal (2023, Bel) - Jawad Rhalib: 4,0*
Ordinary people (1980, VS) - Robert Redford: 4,0*
Inside out 2 (2024, VS) - Kelsey Mann: 4,0*
The bikeriders (2023, VS) - Jeff Nichols: 3,75*
Boys don't cry (1999, VS) - Kimberly Peirce: 3,75*
Sweet thing (2020, VS) - Alexandre Rockwell: 3,75*
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
SEPTEMBER 2024
Totaal gezien: 28
Amazon Prime: 9
MUBI: 6
Online: 7
Netflix: 4
NPO Start: 1
Jacob's Ladder (1990) - 4,0
Flop
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
SEPTEMBER
totaal gezien: 45
waarvan in de bios: 19
gemiddelde score 7,23
The Substance
Boom
Annie Colère
Firebrand
Deze maand leek voorbij te vliegen, vooral denk ik omdat het op het werk na de zomervakantie opeens heel erg druk was, wat veel energie kost en veel sociale momentjes op de agenda heeft gezet. Met een paar zware onvoldoendes tussen wat ik zag en weinig echte uitschieters is er ook niet heel veel om 'over naar huis te schrijven' gezien. Groot thema was Britse cinema, waar ik enkele klassiekers eindelijk eens heb ingehaald. Enkele daarvan waren ambitieus maar tegelijkertijd te druk, te lang, en niet echt mijn ding; zoals The Boy Friend en Tom Jones. Misschien dat ik A Room with a View op een ander moment wel hoger zou waarderen, want eigenlijk vond ik die best bijzonder en goed gemaakt, maar tijdens het kijken kon het ook weer niet écht boeien. Verder ook veel Frans met het Tapis Rouge festival, en daarnaast twee keer Huppert in Azië gezien (A Traveler's Needs en Sidonie au Japon). In Oktober wordt het Camera Japan, LIFF en Imagine... dus ik zal weer érg veel in de bios zitten; zin in!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
SEPTEMBER 2024
Totaal gezien: 68
Gezien in de bioscoop: 3
Kortfilms: 2
Meest geziene films: Verenigde Staten (29), Verenigd Koninkrijk (8), Frankrijk en België (5)
Favoriete bronnen: Bib (17), Sooner en Youtube (11), Prime (7)
Met de horror challenge die halfweg september is gestart niet zo heel veel kwalitatieve films gezien. In deze lijst toch twee horrors opgenomen, niet toevallig de oudsten van de lijst. Daar zit af en toe toch een aanradertje bij.
Inshallah a boy (2023, Jor) - Amjad Al-Rasheed: 4,0*
La nuit se traîne (2024, Bel) - Michiel Blanchart: 4,0*
Emilia Perez (2024, Fra) - Jacques Audiard: 4,0*
House on haunted hill (1959, VS) - William Castle: 4,0*
Les yeux sans visage (1960, Fra) - Georges Franju: 4,0*
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
OKTOBER
totaal gezien: 66
waarvan in de bios: 41
gemiddelde score: 7,33
Rumours
À Propos de Joan
Chelovek K
Christmas Eve in Miller's Point
Festival Maand! De eerste film die ik deze maand zag was op de valreep nog een Tapis Rouge film, Niki, misschien ook wel de beste film van het festival en dat was onverwacht voor een kunstenaars biografie die meestal toch vooral voorspelbaar zijn. Daarna gelijk door naar Camera Japan, dan twee weekenden LIFF en vervolgens een herfstvakantie vol Imagine. Fijn dat de festivals dit jaar zo mooi in elkaar overvloeiden! Mijn Imagine favoriet is de nieuwe Guy Maddin film Rumours en voor LIFF werd het Christmas Eve in Miller's Point, die overigens door het publiek maar matig werd ontvangen. Andere highlights deze maand waren een Brakhage feature, 23rd Psalm Branch, vertoond met een 8-mm projector IN de zaal in EYE, een aantal Joseph Losey films thuis en twee films met de titel Mr K die geen verfilmingen waren van een Kafka verhaal maar zich daar wel sterk door lieten inspireren. De Nederlandse Mr. K was de openingsfilm van Imagine (met Crispin Glover aanwezig bij de Q&A bij mijn screening die zowel tijdens het maken van de film én tijdens de Q&A graag in discussie ging met de regisseur, wat eigenlijk best verfrissend is). Omdat ik de Oekraïense Mr. K al een tijdje op mijn te zien lijstje had, heb ik die gelijk daarna gekeken. Waarbij de eerste af en toe vrij uitbundig is en ook Lovecraft met Kafka vermengt, was deze 'chernukha' uit 1992 veel depressiever en wordt hier inspiratie van Moravia met Kafka vermengt. Beide zeer de moeite waard, maar depressieve duisternis waardeer ik altijd nog net iets meer. Komende maand gaan we nog even door met het slotweekend van Imagine en daarna door naar IDFA!
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5398 stemmen
Christmas Eve in Miller's Point werd in Gent ook zeer matig door het publiek ontvangen, maar goed, ik zat zelf ook niet echt aan de lovende kant.
Wel grappig dat je schrijft dat de festivals mooi in elkaar overlopen, want ik baal juist dat LIFF in het vaarwater van Gent is gekomen.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Wat betreft de lokale 'markt' lijkt er iig meer afstemming. Ik heb alleen PAFF volledig laten schieten voor Camera Japan, maar aangezien dat alleen maar voorpremières zijn, heb ik daar niets gemist. Volgens berichten was de programmering van Gent (waarschijnlijk ivm geld) ook meer dan ooit gericht op voorpremières ipv meer unieke screenings, dus voor mij persoonlijk heb ik dit jaar niet het gevoel iets gemist te hebben... en vorig jaar was dat écht wel anders.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Ik poot mijn lijstje straks ook neer. Ik voorspel nu al een beperkt aantal topfilms gezien ik midden in de horror challenge zit. Jammer overigens dat het topic wat leeggebloed is met nog weinig maandelijkse updates...
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
OKTOBER 2024
Totaal gezien: 77
Kortfilms: 0
Meest geziene films: Verenigde Staten (38), Verenigd Koninkrijk (8), Japan, Australië, Canada (4)
Favoriete bronnen: Youtube/online (45), Netflix (16), DVD (4)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1163000/1163202.jpg?cb=1729330718
The substance (2024, VK) - Coralie Fargeat: 4,5*
Julie zwijgt (2024, Bel) - Leonardo Van Dijl: 4,0*
Cat sick blues (2015, Aus) - Dave Jackson: 4,0*
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
OKTOBER 2024
Totaal gezien: 29
Op 5 films na allemaal horrors ivm de horrorchallenge!
Amazon Prime: 9
Online: 7
Bieb (dvd): 6
Netflix: 3
DVD: 2
TV-opname | Veronica: 1
TV-opname | Paramount Network: 1
Top (4,0)
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
De maand is maar net begonnen, maar kan nu al zeggen de eerste highlight gezien te hebben, eentje voor het hele jaar zelf: het mini retrospectief van Walter Hugo Khouri's werk tijdens de eerste Amsterdam Film Meeting in Cavia. Unieke kans sowieso, maar ook heel bijzondere films!!
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5398 stemmen
Wat betreft de lokale 'markt' lijkt er iig meer afstemming. Ik heb alleen PAFF volledig laten schieten voor Camera Japan, maar aangezien dat alleen maar voorpremières zijn, heb ik daar niets gemist. Volgens berichten was de programmering van Gent (waarschijnlijk ivm geld) ook meer dan ooit gericht op voorpremières ipv meer unieke screenings, dus voor mij persoonlijk heb ik dit jaar niet het gevoel iets gemist te hebben... en vorig jaar was dat écht wel anders.
Dat klopt helemaal ja. Onder de niet-aangekochte titels waren "Henry Fonda for President" en "The Landscape and the Fury" nog wel hoogtepunten, maar die eerste is dit weekend bijv. vertoond door EYE en de tweede kun je gaan zien op IDFA. Verder nog wel weer een aantal titels uit Locarno, maar daar lijken ze vaak net de titels uit te pikken die mij qua uitwerking niet aanspreken. "Der Fleck" viel bijvoorbeeld ook een beetje tegen.
oup
-
- 586 berichten
- 3176 stemmen
NOVEMBER 2024
Totaal gezien: 30, waarvan 19 horrors ivm de horrorchallenge.
Online: 9
Amazon Prime: 6
Netflix: 5
MUBI: 3
Bieb (dvd): 3
Videoland: 2
Film1: 1
TV-opname | Paramount Network: 1
Top (allen 4,0)
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
NOVEMBER 2024
Totaal gezien: 64
Gezien in de bioscoop: 3
Verschillende landen: 27
Kortfilms: 0
Meest geziene films: Verenigde Staten (20), Verenigd Koninkrijk (5), België, Nederland (4)
Favoriete bronnen: Sooner (15), Plex (14), Youtube (13)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1162000/1162403.jpg?cb=1723313723
Tatami (2023, Geo) - Zar Amir Ebrahimi & Guy Nattiv: 4,0*
Anora (2024, VS) - Sean Baker: 4,0*
Late night with the devil (2023, Aus) - Cameron Cairnes & Colin Cairnes: 4,0*
In the land of brothers (2024, Iran) - Raha Amirfazli & Alireza Ghasemi: 4,0*
Small things like these (2024, Ier) - Tim Mielants: 3,75*
Des Teufels bad (2024, Oos) - Severin Fiala & Veronika Franz: 3,75*
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
NOVEMBER:
Totaal gezien: 13
Netflix 3
Film1 3
Plex 3
MUBI 2
Prime Video 1
iTunes 1
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1167000/1167017.300.jpg?cb=1732477271
Favorieten:
Return of the King: The Fall and Rise of Elvis Presley (2024) 4* - te zien op Netflix
Landscape with Invisible Hand (2023) 3,5*
Back to Black (2024) 3,5* - te zien op Netflix
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
NOVEMBER
totaal gezien: 49
waarvan in de bios: 28
Best Secret Place
Knit’s Island
O Desejo
Paixão e Sombras
Zoals gezegd begon de maand onvergetelijk met het mini Walter Hugo Khouri retrospectief in Cavia. Twee van de films die ik daar zag staan tussen mijn 4 tips van de maand. Daar staat ook voor de tweede keer dit jaar een film van Jonathan Vinel & Caroline Poggi tussen! Een van mijn grootste ontdekkingen van 2024. Ze maken echt films voor een nieuwe generatie. Ik zag twee features en een aantal korte films van ze deze maand en verkende gelijk nog een aantal films die refereren en/of gebruik maken van video game werelden zoals Benjamin Nuel's Hôtel (2013) en Knit’s Island (2023) van een trio jonge Franse regisseurs die een documentaire opnamen IN een video game (DayZ) door daar vele honderden uren te verblijven en in contact te komen met verschillende 'clans'. Ook dat was echt een grote ontdekking. Het was ook één van de vier films die ik deze maand zag die door Square Eyes zijn uitgebracht; Rising Up at Night en I’m Not Everything I Want to Be zag ik in de bios en de vierde film was My Want of You Partakes of Me... allemaal vrij unieke documentaires. Cool dat de man die achter deze film staat een Nederlander is. Andere highlights waren de avond met Radu Jude op IDFA, meerdere indrukwekkende documentaires over de oorlog in Oekraine en last but not least een nieuwe Nederlandse cult ontdekking voor me in de vorm van Andy, Bloed en Blond Haar (1979) tijdens het Matthijs van Heijningen programma in EYE. Alles bij elkaar weer een volle bijzondere maand!
Number23
-
- 8638 berichten
- 5675 stemmen
November 2024
57 films gezien, eentje meer dan in september dus dit is nieuwe 'klassementsleider'. Van de 57 waren er 5 rewatches en 2 daarvan zijn voor Deadpool & Wolverine, met een totaal van 5 sowieso m'n meest gekeken film van het jaar.
Online - 43
Amazon - 6
Disney - 4
Bioscoop - 4
The Substance (Film, 2024) is op de valreep de beste film van de maand geworden en kan zomaar de beste van het jaar worden voor mij, al is Poor Things natuurlijk heftige concurrentie.
Gelukkig waren er ook enkele 4*
Horror - 27 Er waren nog 11 dagen horrorchallenge dus nog goed gebruik van gemaakt.
Action - 22
Comedy - 16
Thriller - 13
Sci-Fi - 8
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
DECEMBER
totaal gezien: 72
waarvan in de bios: 13
gemiddelde score: 7,31
Nosferatu (2024)
Babygirl
Megalopolis
i hate myself 
December werd een prachtige eindspurt waarbij ik in de vakantie aan het einde vooral koos om thuis nog alle laatste losse eindje af te maken, wat me bovengemiddeld veel vier sterren films opleverde. Het was in de bios echter dat ik ook een instant 5 sterren favoriet zag, Nosferatu, die met een 9,5 score nog in de laatste minuut Here van de top-plek van het jaar wist te stoten! De maand stond in het teken van Dracula (uiteraard), Brazilië (11 films waaronder weer vier van Khouri), Francis Ford Coppola wiens barokke/expressionistische/romantische inslag mij veel beter blijkt te liggen dan de gemiddelde filmliefhebber, het halen van brons op de Cien Anos ICM-lijst (eindelijk gelukt!!), Kerst (soms zonder dat ik het had verwacht zoals in Babygirl, en opvallend veel andere films, maar ik zocht ook expres twee films uit voor de Kerst. Films met wat meer drama en een vleugje zwarte humor, die me beiden érg goed zijn bevallen: Traumland en White Reindeer, toevallig beiden uit 2013) en er waren ook opvallend veel films over (verstoorde) seksuele verhoudingen waarbij de kennismaking met regisseur Joanna Arnow (twee features en een short) heel bijzonder aanvoelde en de 'needle drops' in Passion Simple (Arbid, 2020) en Babygirl (Reijn, 2024) van mij een speciale aantekening kregen. Verder zag ik met In Liebe, eure Hilde en Camila ook nog geheel toevallig en onverwacht twee biografische films waarin de kijker volgt hoe een jonge dappere vrouw haar executie moet ondergaan. Niet het type verhaal waar ik echt blij van wordt en de historische gebeurtenissen zijn ook nog relatief klein en onbekend, maar beide films worden gedragen door sterke acteurs en mooie vormgeving waardoor ik toch blij ben ze gezien te hebben.
Het jaar eindigt met 751 features gezien
waarvan 299 in de bios (40%)
en 242 van vrouwelijke regisseurs (32%)
die beide percentages zijn weer hoger dan die van vorig jaar!
Ik zag 157 films met Imdb-jaar 2024 (21%)
en 147 films met Imdb-jaar 2023 (20%)
Number23
-
- 8638 berichten
- 5675 stemmen
December
Gezien: 44 (december 2023 waren het er 48)
FTV - 36
Rewatch - 8
4.0* - 5
3.5* - 12
3.0* - 16
2.5* - 10
1.5* - 1
Online - 27
Amazon - 11
Bioscoop - 4
Disney - 1
TV - 1
Action - 19
Horror - 10
Comedy - 9
Thriller - 7
Drama - 7
2024 - 12
1994 - 4
2023 - 4
1989 - 3
2004 - 3
VS - 27
VK - 5
FRANKRIJK - 2
AUSTRALIE - 2
FINLAND - 2
Top 5:
1. The Bounty (1984)
2. The Cook, the Thief, HIs Wife & Her Lover (1989)
3. The China Syndrome (1979)
4. Rob Roy (1995)
5. The War of the Rohirrim (2024)
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
DECEMBER 2024
Totaal gezien: 60
Gezien in de bioscoop: 5
Nieuwe landen: 3 (Bahama's, Bermuda, Nederlandse Antillen)
Verschillende landen: 22
Kortfilms: 4
Meest geziene films: Verenigde Staten (18), Verenigd Koninkrijk (9), België (6)
Favoriete bronnen: Sooner (13), Plex (12), Netflix en Bioscoop (5)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4819.jpg?cb=1390495839
Threads (1984, VK) - Mick Jackson: 5,0*
Keyke mahboobe man - My favourite cake (2024, Ira) - Maryam Moghaddam & Behtash Sanaeeha: 4,5*
Doubt (2008, VS) - John Patrick Shanley: 4,0*
Conclave (2024, VK) - Edward Berger: 4,0*
Young hearts (2024, Bel) - Anthony Schatteman: 4,0*
The wild robot (2024, VS) - Chris Sanders: 4,0*
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
JANUARI
totaal gezien: 60
waarvan in de bios: 5
gemiddelde score: 6,92
Un rêve plus long que la nuit
La Fugue de Suzanne
Shiki: Utopiano
Nesjomme
Voor het eerst volgens mij dat ik niet in januari al wat IFFR doe (februari is één grote festival maand nu met mijn eerste Berlinale ook in het vooruitzicht!), dus een rustige begin voor de bios, maar wat ik zag was over het algemeen goed. Vooral de restauratie van het veel te weinig geziene Un rêve plus long que la nuit was ge-wel-dig. Een film die zich kan meten met cult-klassiekers uit die tijd als Mr Freedom en Holy Mountain. Het gemiddelde voor de maand ligt net onder de 7, wat laag is voor mijn doen. Dat komt omdat ik in het kader van de Benelux challenge op het ICM-forum me ook eindelijk eens heb gewaagd aan Nederlandse films die ik altijd al eens wou zien maar waarvan de verwachting nooit écht hoog gespannen konden zijn. Zus & Zo bleek in dat kader een echt dieptepunt bijvoorbeeld. Ik kon ook niet (meer) om de romantische komedie heen en daar bleek Hartenstraat een nog veel grotere draak dan verwacht, terwijl ik door Wat is dan Liefde dan weer erg positief werd verrast; eentje die zich kan meten met Internationale klassiekers in het genre. Voor België was regisseur Jean-Marie Buchet dé ontdekking van de maand. La Fugue de Suzanne is de slow cinema versie van een absurde comedy... denk dus in de hoek van Albert Serra, maar dan meer... Belgisch; vooral gort en gort droog, waarschijnlijk een zware zit voor de meeste mensen. Zijn tweede lange film Mireille dans la vie des autres (staat op Netflix!!) is nog steeds erg formalistisch, maar met wat meer warmte en veel mooie observaties, waardoor sommige hem ook met Jean Eustache vergelijken.
Number23
-
- 8638 berichten
- 5675 stemmen
Januari 2025
Een duizelingwekkende 55 films gezien deze maand en dan tel ik de shorts van WinterBUT niet eens mee, gewoon een stijging van 23 films vergeleken met vorig jaar. Ik zou nou al op 20% van m'n voormalige jaar-standaard zitten.
Veel rewatches ook, 13 maar liefst, dat is gewoon een kwart. Sin City (Film, 2005) en Incredibles 2 (Film, 2018) waren daarin de uitblinkers.
Top 5 FTV:
3. Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl (Film, 2024)
Verder was het een best matige maand, gezien de net niet voldoendes die ik heb uitgedeeld. Teveel films die me totaal niks deden, maar om eerlijk te zijn, dat had ik aan zien komen.
4.5* - 2
4.0* - 6
3.5* - 6
3.0* - 15
2.5* - 18
2.0* - 5
1.5* - 3
Ik dreigde weer achter te lopen met bioscoopbezoekjes, maar vorige week bijgepakt en ik loop nu prima op schema. Ook Amazon blijft incidenteel nuttig, maar wat ik echt wil zien staat gewoon nergens.
ONLINE - 33
AMAZON - 10
BIOSCOOP - 9
DISNEY - 2
NETFLIX - 1
Doordat ik heel vaak een meekijker had die zo goed als geen horror en expliciet geweld kan hebben zorgde ervoor dat ik heel veel animatie van de laatste 5 jaar heb (bij)gekeken, tussendoor gewoon de vertrouwde actiefilms.
COMEDY - 18
ACTION - 18
ANIMATION - 15
ADVENTURE - 13
HORROR - 10
Januari draaide om het jubileumjaar 2005 en dat is te zien, ook veel van de rewatches kwamen uit dat jaar.
2024 - 18
2005 - 13
2019 - 4
2023 - 4
2025 - 4
Qua productielanden is het nooit echt spannend, de VS blijft het land voor mij. Wel een nieuw filmland kunnen registreren door Flow; Letland. En door 4 films stijgt Japan een klein beetje op de landenlijst.
VS - 34
VK - 4
JAPAN - 4
AUSTRALIE - 3
SPANJE - 2
CANADA - 2