The Collector (2009)

Horror / Thriller

geregisseerd door Marcus Dunstan
met Josh Stewart, Madeline Zima en Robert Wisdom

Ex-oplichter Arkin (Josh Stewart) is wanhopig op zoek naar geld om zijn vrouw af te betalen, zodat ze de stad niet verlaat met hun dochter. Als hij inbreekt in het huis op het platteland van zijn rijke baas, komt hij erachter dat de familie wordt vastgehouden door een gemaskerde moordenaar, die het huis vol boobytraps heeft gezet.

avatar van misterdhdh
Vermakelijk filmpje, maar te ongeloofwaardig voor mij om hem echt goed te vinden. Dat je weinig informatie weet (dader, waarom,...) vind ik helemaal niet erg. Maar heb me toch aan een paar dingen gestoord dat het niveau voor mij meteen naar beneden hielt. Veel mensen hebben het er hier al over: hoe kan the collector al die traps leggen op zo een korte tijd. Wanneer Arkin binnenkomt lijkt er nog geen enkele val te liggen, het moet toch wat werk zijn om al die, soms zeer ingewikkelde vallen alleen op te zetten., toch een enorm groot minpunt, Arkin en the collector lopen wel vaak de trap op en af, maar toch komen ze elkaar nooit tegen of horen ze elkaar nooit. Vermakelijk en redelijk spannend is het allemaal weg, al mochten er wel wat meer schrikmomentjes inzitten. Acteerwerk is ook goed, al is het niet echt zo belangrijk in dit filmpje. Paar domme beslissingen zoals het dochtertje die hij nog gaat redden wanneer hij uit het uit is en hulp kon inschakelen, geen gsm bij hebben,. Verhaal op zich is wel goed en redelijk vernieuwend op sommige punten, maar uitwerking kon toch allemaal nog iets beter. De vaart zit er wel goed in. De voyeurscene was wel bijzonder goed in beeld gebracht: wanneer hij toekijkt hoe het jonge koppeltje sex heeft. Einde was voorspelbaar, de meeste ervaren horrorliefhebbers zagen het wel aankomen denk ik dat er op het einde nog iets ging gebeuren met de ambulance, al is het me niet duidelijk waardoor de ambulance crashte, beetje onrealistisch natuurlijk dat the collector daar opdaagde, nadat hij er toch erg aan toe was in het huis. Wie nu uiteindelijk de dader was, kon me niet echt schelen. Al bij al door de korte duur en paar leuke scenes heb ik me wel vermaakt, al zitten er wel veel redelijk minpunten in. Maar toch leuk om dit sfeervol filmpje een keer te bekijken.Twijfel tussen 3 en 3.5
3.5/5

avatar van N. S.
Ik had geen verwachtingen bij deze film. Gezien het gemiddelde hier was ik toch nieuwsgierig geworden.

Het begon allemaal wat simpel, saai met harde muziek. Ik dacht dat het weer zo'n goedkoop filmpje was, met het gemiddelde in mijn achterhoofd wist ik dat er meer in zat.

Wat een film! Echt waar, ondanks het simpele verhaaltje en het begin was het echt een spannende, goede film. Het begon toen Arkin moest/ging inbreken. Later, wanneer de killer in beeld was, begon het pas echt. Wat een spanning! De hele film door. Ik heb me geen moment verveeld. Die boobytraps maakten het nog beter en spannender. De kills zagen er ook lekker uit.

Toen Arkin ontsnapte, zag hij dat kleine meisje, en ging weer terug. Cliché, maar totaal niet erg. De spanning zat er meteen weer in. Het motief was er niet. 'Hij verzamelt mensen'. Hmm, oké. Maar was niet van belang in deze geweldige film. Het einde, dat de killer toch nog leefde was voorspelbaar. Ik kreeg echt kippenvel toen Arkin in die rode 'box' werd gestopt, wat een lekkere einde was dat. Maar sowieso dat gedoe met die box vond ik sfeervol. Wat ook goed en mysterieus is, is dat je nog steeds niet weet wie de killer is.

Ja hoor, ik heb genoten. Ik kijk uit naar het volgende deel, hopen dat ie net zo goed is. Maar denk het niet.

Elke horrorfilm is fantasy, maar deze film is net iets te veel ongeloofwaardig. Jammer, want er zitten best wel aardige momenten in, maar nogmaals. Net iets te veel van het goede. Klein voorbeeld: Hij kan gemakkelijk inbreken en vervolgens is het huis helemaal afgesloten met boobytraps. Tuurlijk!!

Zeer onwaarschijnlijk maar wel spannend.
Ik had toch wel wat herstelmomentjes nodig gehad nadat mn tand eruit was gebikt en me los had gerukt van de haken. Of de killer die een kroonluchter met messen op zn kop kreeg, deed hem ook niet veel.

avatar van Daan258
Gister weer is herzien ( volgens mij ondertussen al de 3e keer) en nog steeds weet de film van de eerste minuut tot de laatste heel erg gaaf te zijn.
Uitstekend acteerwerk, erg spannend, heerlijke sfeer en behoorlijk wat bloed en gore Wat wil je nog meer?
Josh Stewart is echt een behoorlijk goede acteur, daarom kijk ik ook zeer uit naar de film: The Neighbor die ik nog gezien heb.

avatar van Alathir
Geen slechte slasher verre van, maar echt goed kan ik het ook niet noemen want de film zit vol met plotgaten. Zoals shrink al aanhaalt van de boobytraps die er ineens overal zijn, is heel ongeloofwaardig. Ook snap ik niet waarom de ouders ineens terug thuis waren? Ze gingen op weekend. Ok ze kunnen teruggekeerd zijn omdat ze iets vergeten waren, maar waar is dan hun auto? Dat moet de dochter toch sowieso opgemerkt hebben? Haar vriend sterft iig wel heel erg pijnlijk. Au! Het is ook vreemd dat de Collector precies niet opmerkt dat er nog iemand in het huis aanwezig is, nl.
Arkin.

Verder zijn er wel een aantal geniale kills en waarschijnlijk ook niet geschikt voor iedereen. Er is best veel gore, soms voor mij zelfs op het randje.

Wel vermakelijk, maar zeker niet zo goed als Saw qua verhaal en soundtrack.

avatar van sowhat
Een topper in het genre. Je merkt echt wel dat die van de Saw makers is en de setting sprak me eigenlijk nog meer aan dan de Saw reeks.
Het tweede deel 'The Collection' quoteer ik hoger omdat de survivaldrang van Arkin hier nog sterker in is, en van zo'n films krijg ik wel de kick die ik vaker zou willen zien in zulke films. Vaak stellen horrorfilms toch teleur, maar dit zijn alvast 2 aanraders voor de mensen die houden van een goeie thriller/horror.

avatar van PEN15
Tot sinds kort nog nooit van gehoord. Bevat ondanks dat het al te vaak gezien is, nog wat frisse ideetjes. Het lukte me nog maar net om het hele kulverhaal met een pak Jozo te nemen en daardoor is dit een griezelfilmpje geworden waar ik nog wel eens naar ga teruggrijpen.

Er wordt hier al volop over gediscussieerd en ik zou er door in de herhaling vallen. Wat nog echter niet genoemd is en wat ik het vreemdst vind is hoe die verzamelaar nou zo sterk kan zijn. Alleen al een voorraad berenvallen spannen in grote haast, met vele lichamen van tachtig kilogram sjouwen, deuren inbeuken en dan nog iemand overmeesteren. Nou, was die Arkin wel verzwakt, maar kom op hey.
Zo werd het eigenlijk ook te zot dat vlieggewicht Amanda in haar uppie al die vallen kon maken en proefkonijnen kon ontvoeren in SAW III.

Jammer dat het flitsende, trillende en zwiepende scenes moest bevatten. Het is meer dan vervelend als je meerdere keren moet terugspoelen voor iets dat ze hierdoor spannender denken te kunnen maken. Aan de andere kant, heel fijn dat er veel gebeurt en weinig wordt gesproken.

avatar van alexspyforever
De vergelijking met Saw is al vlug gemaakt als men spreekt van booby traps. Hier krijgen we echter te doen met de zoveelste gemaskerde maniak die nooit wat zegt en altijd weer blijft terugkomen en opstaan. Deze film moet het vooral hebben van de traps en aantal goede kills (ongelukjes) met wat goede gore. Helaas is het een verhaal van lik me vestje, moordenaar zonder persoonlijkheid of motivatie en een einde dat enkel dat erg ruikt naar laten we een sequel zeker in het achterhoofd houden. Anderhalf uur voor zo een film is ook te lang. En de logica moet je helaas al te vaak over boord gooien om hier echt van te genieten. Kleine voldoende.

avatar van joolstein
Redelijke slasher. Deze film is zo af en toe best spannend zeker wanneer Arkin en de Verzamelaar een kat-en-muisspel spelen en van elkaars positie op de hoogte worden gebracht door bijvoorbeeld een krakende traptrede. Dit maakt dat, samen met de boobytraps en de nodige martelingen, de film qua spanning sterk overtuigd. Echter zijn die boobytraps ook meteen één van de zwakke punten van de film. Die aanwezige levensgevaarlijke valstrikken zijn er plotsklap en ook al lijken ze complex aangelegd, ze zijn verder een beetje te makkelijk. Het wonderlijks was voor mij overigens: het bijtende zuur dat werkelijk door alles heen gaat, behalve de grond waarop het ligt. Antwoorden op gerezen vragen krijg je ook niet, zo wordt de motivatie van de Verzamelaar niet duidelijk. Al is dat bij een slasher niet altijd een must, wilde ik het van deze mysterieuze Verzamelaar toch graag meer weten. De film bevat alle elementen die een horrorfilm nodig heeft, de hoofdrolspeler zit in de problemen en belandt onder druk in een benarde situatie en daarom is het bij vlagen ook best spannend, echter het uitblijven van echt innovatieve boobytraps maken de film niet tot een grote uitschieter in het genre.

avatar van Shadowed
Een redelijke slasher.

Nou, dit is toch wel een bruut kat en muisspel. Had dit ook zeker niet verwacht van een film die ik niet erg bijzonder vond klinken. Alleen een kans gegeven vanwege de best redelijke recensies. Soms is hij ook best wel spannend.

Bloederig en bruut is hij zeker. Er is daar ook flink wat aandacht aan besteed en de traps zien er goed uit. Ook hebben ze er zeker een hoop horrorelementen in gegooid die je ook weer terug herkend. denk aan De Held, de agenten, het einde en de sexscene en de vaart mag er ook zijn.

Hij is alleen wel erg ongeloofwaardig en als je er te veel aan denkt is hij zeker ook niet logisch. maarja

avatar van Marvinleeaday
Na een wat warrig begin wordt het toch nog wel spannend (wel zeer onwaarschijnlijk), het einde was weer wat minder vond ik.

avatar van Kondoro0614
Vet maar bijzonder werd het nergens, we hebben het allemaal al wel eens gezien en dan met een grote knipoog richting de ‘Saw’ reeks. Toch was de film zeker niet saai om te kijken, rolde je er makkelijk in en wist de film met het nodige bloed, boobytraps en moorden je aandacht goed vast te houden, zeker toen de dochter ‘Jill’ haar wapens inzette werd het uiteraard ook weer wat leuker om te kijken . Nee, in het algemeen een zeer vermakelijke horror slasher, verder dan dat wil ik ook niet gaan. En deze film overtreft zeker sommige delen van ‘Saw’, dat is ook niet zo moeilijk (alles na het derde deel vooral).

Ik heb me eindelijk weer eens goed vermaakt met een horror film op het gebied van een slasher, iets wat ik al enige tijd wel een beetje mistte bij deze filmsoort want vaak waren ze lange zo speciaal nog niet. ‘The Collecter’ of nouja eigenlijk ‘Marcus Dunstan’ doet het goed op dat gebied door een leuk personage te verwikkelen in een horror setting waarbij we de gemene trucjes zien van ‘Saw’, al is het niet helemaal zoals ‘Saw’, aangezien we de vallen bij de mensen thuis zelf mee maken het aanzicht is soms behoorlijk gore . Veel moorden waren ook best gaaf gefilmd en bedacht, zo vond ik de moord op 'Jill' wel het leukste naar mijn mening!

“Why didn't you listen to me? I told you to stay with me!”

De cast was wel leuk maar nergens héél bijzonder. Josh Stewart vond ik het beste in de hele film, ook niet moeilijk met één van de hoofdrollen. Madeline Zima was ook leuk om te zien maar voor als nog geen grote rol, ook de rest van de ‘Chase’ familie was prima maar nergens héél bijzonder. Juan Fernández deed het leuk als ‘The Collector’ maar was niet herkenbaar in beeld, had je niet veel aan.

Het verhaal was wel prima. We volgen de ‘Chase’ familie die aardig rijk is en hun werknemer ‘Arkin’. Op een dag had Arkin aan de deuren gewerkt en was rustig naar huis gegaan, die vervolgens zijn (ex-)vrouw opzocht om het geld te brengen, wat niet genoeg was. Aangezien hij aan de deur gesleuteld had kon hij makkelijker inbreken en ging op een avond richting het huis toe, en tijdens het inbreken komt er nog een bezoeker. ‘The Collector’ komt langs om de familie op te halen / te vermoorden met gewelddadige trucjes. Overal draden gespannen en vallen gezet, waarna de familieleden stuk voor stuk onder handen werden genomen (eerst de ouders). Arkin moet zien te overleven en de familie voor zo goed als veilig te stellen wat hem moeilijk af gaat. Hij zet alles op alles om te ontsnappen van de moordenaar, wat hem helaas op het einde nog niet lukt omdat hij in de ambulance werd aangereden en ‘The Collecter’ hem weer op kwam halen. Leuk verhaal maar nergens echt bijzonder of spannend.

Voor het algemeen had ik niet echt veel op te merken over de film, vond hem standaard gewoon leuk om te weg te kijken maar werd nergens heel bijzonder en/of spannend. Soms is de film wat ongeloofwaardig, wanneer bijvoorbeeld opeens heel het huis vol met vallen ligt, de ouder weer thuis komen of dat ‘The Collecter’ maar niet neer te halen was, en dat laatste was soms ook behoorlijk cliché, niet het gezonde verstand gebruiken om terug aan te vallen, hem in de val te lokken of iets dergelijks. Dat zijn dingen die mij toch wel wat weerhouden van een hogere stem.

Is het iemand trouwens nog opgevallen, het einde om wel te spreken. Wanneer ‘The Collector’ Arkin heeft aangereden tijdens zijn rit in de ambu en vervolgens Arkin mee sleept naar zijn truck. Hij haalt een bordje weg met de dierenbestrijding. Deze zagen we ook op het begin, en ik heb een sterk gevoel dat de moordenaar in de film de persoon was die zijn duim op stak, zeker ben ik niet van mijn zaak maar aan de cliché gehalte te zien denk ik van wel.

Leuke slasher film om tussendoor eens gezien te hebben maar hij word helaas over het algemeen nergens echt ‘eng’ noch ‘spannend’. Leuk is hij zeker wel en eentje in het onderwerp die aardig goed onderhouden is, en waarvan de regisseur niet bang is om dingen te laten zien (denk dan aan naaktheid, bloed etc.). Ja, leuke zit.

avatar van lars-pixar
In de home Invasion stijl is er al een hoop gemaakt. Het blijft een fijne stijl die het thriller/horror genre erg interessant weet te maken. Sommige films pakken daar gewoonweg erg goed in uit. Dit zoals bij The Collector. Een onderhoudende film waar een kat en muisspel uitpakt met enkele zeer creatieve kills. Na een warrige start van een kwartier ter introductie maakt de film zich op voor een waar kat en muisspel, vanaf dan boeit het meteen tot aan het einde. De spanningsboog wordt al snel opgebouwd en is daarmee op vele momenten goed voelbaar. De sfeer is daarbij de toepasselijke vormgeving die dan ook perfect is gecreëerd in de verloop van de film. Helaas lijkt het in het algemeen allemaal wel wat ongeloofwaardig over te komen waardoor de pret verzwakt kan worden, maar als je eenmaal aan de buis gekluisterd zit door de nodige spannende momenten dan denk je hier als kijker niet meer aan en valt dit nog wel door de vingers zien.

avatar van Vicksel82
Voor mij de beste Slasherfilm die ik heb gezien.
Zelfs de SAW Reeks vindt ik minder als deze film.
Ontzettend beklemmende sfeer de gehele film door met een zeer Creepy Moordenaar.
De Gore in de film is ook niks mis mee eveneens de originaliteit.
Dat het al met al niet erg geloofwaardig is zal me werkelijk een worst wezen, dit is Horror op zn best -!