- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De Maandlijst
De Maandlijst

Fisico (moderator films)
-
- 10017 berichten
- 5398 stemmen
JANUARI 2025
Totaal gezien: 58
Gezien in de bioscoop: 2
Nieuwe landen: 0
Verschillende landen: 24
Kortfilms: 9
Meest geziene films: Verenigde Staten (10), België (6), Frankrijk (5)
Favoriete bronnen: Sooner (14), Netflix (9), eigen DVD (7), Plex (7)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1152000/1152703.jpg?cb=1726224126
Witte flits (2024, Ned) - Laura Hermanides: 4,5*
Hundreds of beavers (2022, VS) - Mike Cheslik: 4,0*
Memoir of a snail (2024, Aus) - Adam Elliot: 4,0*
BXL (2024, Bel) - Monir Aït Hamou & Ish Ait Hamou: 4,0*
Quand vient l'automne (2024, Fra) - François Ozon: 4,0*
Gli anni piu belli (2020, Ita) - Gabriele Muccino: 4,0*

beavis
-
- 6612 berichten
- 14458 stemmen
FEBRUARI
totaal gezien: 51
waarvan in de bios: 46
gemiddelde score: 7,25
Sanatorium Under the Sign of the Hourglass
La Tour de Glace
Tardes de Soledad
The Shrouds
Met het IFFR en daarna de Berlinale is mijn filmjaar deze maand sterker van start gegaan dan ooit!!!!!! De nieuwe Quays was voor mij een bijna perfecte film, gaf het een uiterst zeldzame 10, maar de nieuwe Lucile Hadzihalilovic, Tour de Glace, die in de competitie van Berlijn was opgenomen kwam er onverwacht dicht in de buurt. Overeenkomsten tussen deze films zijn duisternis, traagheid, sprookjesachtigheid, confrontatie met de dood.... en dat ze op festivals eigenlijk maar middelmatig worden ontvangen. Wellicht omdat ze niet voor een breder publiek zijn, of omdat ze zich niet makkelijk lenen voor het type festival rumoer waarbij deze films in een reeks van 4 of 5 op een dag eerder voor een inzak-momentje dan een opleving zorgen? Ik wordt er hoe dan ook blij van. Met de terugkeer van Cronenberg en Cattet & Forzani lijkt het sowieso ook mijn jaar / het jaar van artistieke genrefilms te worden. In totaal zag ik 46 lange films in de bios, dus er was weinig ruimte voor andere thema's. Ik heb de Bridget Jones films eindelijk eens ingehaald omdat er een nieuwe in de bios kwam en ik vorige maand toch al met romcoms bezig was, maar ik had er weinig aan gemist als ik ze niet had gezien. En aan het eind van de maand was er een stuk jeugdsentiment met de vertoning van Critters in een stijf uitverkocht EYE, waarna ik de sequel er thuis nog achteraan heb gedaan. Komende maand staat geheel in het teken van de ICMforum 'female director challenge' en ik pak Cinemasia uiteraard nog mee!

Fisico (moderator films)
-
- 10017 berichten
- 5398 stemmen
Nu door omstandigheden wel erg laat met mijn maandlijst, maar bij deze
FEBRUARI 2025
Totaal gezien: 42
Gezien in de bioscoop: 7
Nieuwe landen: 1 (Botswana)
Verschillende landen: 17
Kortfilms: 3
Meest geziene films: Verenigde Staten (14), Verenigd Koninkrijk (7), Frankrijk en Australië (3)
Favoriete bronnen: Plex, Sooner.be, bibliotheek en bioscoop (allen 7)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1163000/1163357.jpg?cb=1728817607
The seed of the sacred fig (2024, Ira) - Mohammad Rasoulof: 4,5*
No other land (2024, Pal) - Yuval Abraham e.a.: 4,0*
The brutalist (2024, VS) - Brady Corbet: 4,0*
De terugreis (2024, Ned) - Jelle de Jonge: 4,0*
Führer und Verführer (2024, Dui) - Joachim Lang: 4,0*

Number23
-
- 8534 berichten
- 5429 stemmen
Maart: 30 films gezien, flinke daling vergeleken met vorig jaar (45), maar ik was o.a. 5 dagen naar Mallorca en nauwelijks lange marathons gehouden.
Door gezelschap zaten er heel veel rewatches tussen, maar liefst 10 van de 30.
Ook zocht ik het gewoon vaak makkelijk op Amazon en ging minder online zoeken.
Amazon - 13
Online - 11
Bioscoop - 5
TV - 1
Overwegend geen indrukwekkende maand qua cijfers:
4.0* - 3 (Strange Days (Film, 1995) was het sterkst.)
3.5* - 5
3.0* - 6
2.5* - 8
2.0* - 6
1.5* - 2 (Ginger Snaps (Film, 2000) was een erg onprettige kijkervaring.)
Action - 11
Thriller - 9
Comedy - 8
Crime - 6
Drama - 5
2024 - 6
2025 - 4
2000 - 3
1995 - 3
VS - 19
VK - 4
Japan - 2

beavis
-
- 6612 berichten
- 14458 stemmen
MAART
totaal gezien: 58
waarvan in de bios: 34
gemiddelde score: 7,29
All We Imagine as Light
Mickey 17
Vermiglio
Leave No Trace
Met 34 bioscoopbezoeken was ik nog steeds niet helemaal bij in de bios deze maand! Maar veel van wat ik zag waren dan ook speciale screenings (het Cinemien retrospectief, Club Imagine, Cinemasia, Cinedans, Roze Film Dagen en Kaboom). Alles stond verder in het teken van vrouwelijke regisseurs, door de challenge op het ICMforum. Een paar grotere titels die ik al jaren uitstelde, passeerden eindelijk de revue; zoals Salaam Bombay!, Outrage, Leave no Trace, Selma, Bright Star, the Lost Daughter en Capharnaüm. Het meeste daarvan vond ik ook echt wel goed gemaakt, maar ik ben niet echt 'overweldigd' geweest deze maand, zoals vorige maand zéker en in januari toch ook wel een paar keer. Veel kleinere films en veel 'serieuze thematiek' aan de ene kant en misschien ook wel wat vermoeidheid aan de andere (?) kunnen daarvan de oorzaak zijn. Ik heb me iig voorgenomen om komende maand niet weer iéder weekend vol te plannen met bioscoop... al kijk ik wel weer erg uit naar het Sprouts festival

Fisico (moderator films)
-
- 10017 berichten
- 5398 stemmen
MAART 2025
Totaal gezien: 52
Gezien in de bioscoop: 3
Nieuwe landen: 0
Verschillende landen: 23
Kortfilms: 5
Meest geziene films: Japan (8), Frankrijk (7), Verenigd Koninkrijk en België (6). Jawel, geen VS in de top 3!
Favoriete bronnen: Sooner.be (15), bibliotheek (11) en Netflix (5)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1153000/1153015.jpg?cb=1741765547
Touch - Snerting (2024, Ijs) - Baltasar Kormakur: 4,0*
L'Histoire de Souleymane (2024, Fra) - Boris Lojkine: 4,0*
Jibeuro - The way home (2002, ZK) - Lee Jeong-hyang: 4,0*
Pikunikku - Picnic (1996, Jap) - Shunji Iwai: 4,0*
Ainda estou aqui - I'm still here (2024, Bra) - Walter Salles: 4,0*

beavis
-
- 6612 berichten
- 14458 stemmen
APRIL
totaal gezien: 64
waarvan in de bios: 22
gemiddelde score: 7,20
The Illiac Passion
Dehors-dedans
Kuuma kissa?
Chu Liu Xiang
Zoals uit de titels van mijn vier tips van de maand zal blijken, was dit een maand van underground cinema, avant-garde én wat wuxia in de mix, om de obscuriteit nóg wat te vergroten. Veel bijzondere Nederlandse films in de bios ook met dank aan een Danniel Danniel retrospectief in Kriterion en de programering van EYE, waar ik gisteren bijvoorbeeld het prachtige Transit Levantkade zag (notabene een dag nadat de regisseur daarvan overleden was). Heb me ook voor het eerst gewaagd aan een selectie 'paasfilms'... al heb ik Jesus Christ Superstar uiteindelijk nog stééds niet gezien... Het werd Lacrima Christi (1980), La vérité sur l'imaginaire passion d'un inconnu (1974), Greaser's Palace (1972) en Figuras de la Pasión (1984). Vooral fijn om weer wat experimenteel werk van Teo Hernandez te zien, zijn films behoren altijd tot de mooiste van de avant-garde. In dat opzicht was dé film van de maand voor me, The Illiac Passion (1967) van Gregory J. Markopoulos, een grote ontdekking. Heel erg mooi en avant-garde compleet in lijn met Hernandez, met daaraan toegevoegd nog een extra laag van tekst. Veel werk van Markopoulos is onlangs online beschikbaar gekomen en met mij zijn meerdere filmliefhebbers daar op gesprongen, dus hopelijk komt dat de bekendheid van dit type cinema uiteindelijk ten goede... dan durft EYE daar wellicht ook eens een programma aan te wijden, zodat ze ook in volle glorie te zien gaan zijn. Ook nog goed om te noemen is het Sprouts festival aan het begin van de maand, al heb ik uiteindelijk wat reserveringen moeten laten schieten en zag ik slechts drie films daar dit jaar. Maar dat waren zeker weer hele fijne keuzes van de programmeurs daar, volgend jaar dus meer en beter!

Number23
-
- 8534 berichten
- 5429 stemmen
APRIL
Films gezien: 39 (waarvan dit keer gelukkig slechts 3 rewatches)
Dinner in America (2020) 4*
El Día de la Bestia (1995) 4*
Warfare (2025) 4*
Sound & Fury (2019) 4*
Thunderbolts* (2025) 4*
Nu ik totaal geen toegang meer heb tot Netflix, HBO en Disney (en weiger te betalen voor die onzin) blijf ik m'n films online tevoorschijn toveren. Amazon komt af en toe nog tot de redding. Mijn abbo op Pathe zal ook altijd blijven bestaan, ik loop prima op schema.
Online - 26
Amazon - 7
Bioscoop - 6
Geen aboslute bagger gezien, de kwaliteit bleef binnen de perken, ook omdat ik veel meer vrijheid had in de filmkeuzes.
4.0* - 5
3.5* - 11
3.0* - 11
2.5* - 7
2.0* - 5
Actie, comedy en horror blijft de heilige drie-eenheid voor mij, kijk het vaak als combo.
Action - 17
Horror - 13
Comedy - 9
Thriller - 9
In mei probeerde ik zoveel mogelijk films uit 1990 te kijken en in de laatste 2 weken lukte dat zeer aardig. Er staan er nog steeds een paar klaar op m'n laptoppie.
2025 - 10
1990 - 9
2020 - 4
2024 - 4
Verenigde Staten domineert even hard als altijd, maar misschien komt daar deze maand verandering in door de World Cinema Challenge.
VS - 30
Canada - 2
Japan - 2
Frankrijk - 2

beavis
-
- 6612 berichten
- 14458 stemmen
MEI
totaal gezien: 49
waarvan in de bios: 12
gemiddelde score: 7,31
Entezar
Die Kathedrale der neuen Gefühle
Het Meisje met het Rode Haar
Yunan
De combi van een Iran + klein Azie challenge op het ICM forum met het Amsterdam Koerdisch Film Festival en het Rotterdam Arab Film Festival maakte het een zeer Oosterse maand voor me. Tussendoor werd ik echter kort geveld door een griep en zocht ik soms ook afleiding in wat lichter verteerbaar wuxia en Hollywood werk, waardoor de maand meer in het teken van kwaliteit dan kwantiteit stond. Dat liep uit op een herziening, voor de zoveelste keer, van Big Trouble in Little China, de perfecte samensmelting van wuxia en Hollywood. Blijft een erg fijne film. Dit keer viel me vooral op hoe alle acteurs hun rollen extra dik aanzetten, maar als Kim Cattrall dit doet, wordt ze gelijk een stralend middelpunt van elke scene. Met Entezar ook weer een echt meesterwerkje ontdekt en ook regisseur Mania Akbari was een ontdekking; ik zag gelijk drie films van haar. Voor de komende maand heb ik al veel reserveringen staan; o.a. voor the Stranger and the Fog maandag, dus ik blijf nog even hangen in Iran!

schmenkie
-
- 3 berichten
- 0 stemmen
Voornamelijk een Aziatische maand gehad:
The Weekend Away: 5
Pâfekuto burû (Perfect Blue): 7
Kærlighed for voksne: 4
Stealing Beauty: 6
Anora: 8
Gukjesijang (Ode to my Father): 7
Giorni d'amore: 5
Woman of the Hour: 5
The Substance: 8
Margie: 6
Wo de fu qin mu qin (The Road Home): 8
Xiao cheng zhi chun (Spring in a Small Town): 8
A Woman of Affairs: 7
Ostatni etap (The Last Stage): 7
Shen nu (Goddess): 8
Dubravka: 5
Yomei Ichinen to Senkoku Sareta Boku ga, Yomei Hantoshi no Kimi to Deatta Hanashi (Drawing Closer): 8
Straume (Flow): 7
Xin nu xing: 7
Xiao Wanyi: 5
Lian ai yu yi wu: 7
Beoning (Burning): 9 (herziening)
Mystery Train: 6
Memoirs of a Geisha: 6
Past Lives: 9 (herziening)
Per un pugno di dollari (A Fistful of Dollars): 7
Le monde est à toi: 5
The Skin Game: 4
In juni zal het vnl. opnieuw Aziatisch zijn en een hoop herzieningen van 8/9-gewaardeerde films die ik al te lang niet meer gezien heb