• 11.273 nieuwsartikelen
  • 9.025.411 stemmen

Killer Klowns from Outer Space (1988)

Horror / Komedie | 88 minuten

Genre: Horror / Komedie

Geregisseerd door: Stephen Chiodo

Met onder meer: Grant Cramer, Suzanne Snyder en John Allen Nelson

Gesproken taal: Engels

Plot Killer Klowns from Outer Space

"It’s Craazzy!"

Een klein dorpje wordt aangevallen door buitenaardse wezens die de bewoners van het dorpje vermoorden. Ze worden echter totaal niet serieus genomen, aangezien ze er uit zien als circus clowns. Slechts een paar jongeren zien de ernst van de situatie in.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Heerlijke melige onzinfilm.

Een duidelijk gevalletje 'what you see is what you get' als iets de titel Killer Klowns from Outer Space draagt. De exacte doelgroep voor de film is wat vaag; de film is enerzijds iets te duister voor kleine kinderen, maar nogal kinderlijk voor een volwassen publiek. Maar goed, voor liefhebbers van foute cult is het eigenlijk een perfecte maaltijd. De film volgt soms één op één het uitgangspunt van de originele The Blob; geile tieners in auto's zijn getuige van een neerstortend object uit de ruimte, een heikneuter is met zijn hond het eerste slachtoffer en de jonge hoofdrolspelers vinden hulp bij een politieagent, terwijl een andere norse agent gokt dat het een grap is van een stel tieners. Dit laatste figuur is een geinige rol van John Vernon, zonder meer de beste acteur van het gezelschap. De rest van het acteren is vrij beroerd, met name Suzanne Snyder - die hoofdrolspeelster Debbie speelt - is verre van een acteerwonder.

Maar goed, wie gaat Killer Klowns from Outer Space ook kijken voor de acteerprestaties? Het gaat vooral om de titelfiguren, uit de kluiten gewassen clowns met enorme hoofden. Ze zorgen voor een heel scala aan ongein en het wordt geestig genoeg nooit duidelijk hoe, wat of waarom. Want tja, het zijn gewoon moordende clowns uit de ruimte. Ze gooien met taarten, smijten met popcorn, schieten met lasers en veranderen mensen in suikerspinnen. Gruwelijk of goor wordt het niet, de film is eigenlijk vooropgesteld een komedie met hier en daar wat duistere momenten; enkel een tikkeltje angstaanjagend voor de kleinste kijker. Als groot liefhebber van horrorkomedies en grote onzin was dit echter ook een film naar mijn hart. Soms is het gewoon heerlijk om te kijken naar iets dat erg vermaakt, maar helemaal nergens op slaat.

4 sterren.

avatar van wibro

wibro

Ik moest bij het zien van deze typische jaren 80 movie vooral denken aan Mars Attacks! van Tim Burton. Ook zo'n flauwe kitscherige film. De decors oogden afschuwelijk, niet om aan te zien gewoon en de humor vond ik maar kinderachtig. Ik heb in ieder geval geen een keer kunnen lachen. Maar goed dat dit filmpje daarom ook maar 88 minuten duurde. Het enige pluspunt vond ik Debbie met dat typische jaren 80 kapsel. Die zag er best wel aardig uit. Voor de rest maar snel vergeten deze film.

avatar van Geralt of rivia

Geralt of rivia

Is deze film geschikt voor 14 jarige heb IT 1990 gezien en gremlins groet geralt of rivia

Theunissen

Geralt of rivia schreef:

Als je IT (1990) hebt gezien, dan kan je deze film zeker kijken, want deze neigt meer naar Komedie dan naar Horror. Hoogstaand is het allemaal wel niet.

Onderhond

• 12055 stemmen

Beter dan verwacht.

Maar echt goed is het natuurlijk niet. De effecten zijn erg goedkoop, het acteerwerk is zwaar ondermaats en de film slaat echt helemaal nergens op. Maar nét daar weet de film handig mee om te gaan, door vol voor de onzin te gaan, 85 minuten lang.

De opzet van deze film is ridicuul, maar daar gaan de makers gewoon lekker mee aan de haal. De ideetjes blijven ook tot op het einde vers, het gevaar bij dit soort films is toch dat het rond halverwege begint in te zakken. Net dan doet Chiodo hier nog een schepje bovenop.

Meermaals kunnen grinniken en vaak met smakelijke zin gekeken naar de onzin die hier geserveerd werd. Had er vooraf niet veel van verwacht, dit soort films zijn vaak toch leuker op papier dan in realiteit, maar deze heeft z'n cultstatus dubbel en dik verdiend. Al moet de humor je wel liggen en moet je doorheen wat mindere elementen heen kunnen kijken.

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

Lachwekkend slecht, maar waarschijnlijk is dat ook het doel?

avatar van Rancid

Rancid

Tegenvallertje. Eindelijk deze cultklassieker in huis gehaald, prachtige Arrow blu ray. Leuk hoor, en het waterdichte onzingehalte is precies waar ik op hoopte, in combinatie met de foute circus- en 80’s sfeer. Maar ik had wel wat meer gore en vooral humor verwacht.

avatar van Shadowed

Shadowed

Cult classic.

Alleen wel een klassieker die ik ondanks alle rare snufjes en technieken snel weer ben vergeten. Ik heb de film vaak voorbij zien komen in plaatjes, video's en andere media. Toch heeft het ontzettend lang geduurd voordat ik de film daadwerkelijk in z'n gehele vorm bekeek. Uiteindelijk viel het ook best tegen, maar een slechte film is het niet.

Het is een film die vooral veel includeert en dat op een zo overdreven mogelijke manier doet. Het jammere is dat de film wel kansen in handen heeft, maar vervolgens toch niet all the way wil gaan. Zo zijn de hoofdpersonages veel te saai voor het verhaal en wordt er te weinig uitgehaald op het vlak van horror, gore en smerigheden. Niet dat een film als deze dat expliciet nodig heeft, maar deze Killer Klowns from Outer Space was er wel heel braaf mee.

Wat rest is een film die genoeg includeert om je op het moment van kijken geboeid te houden, maar eigenlijk direct weer vergeten is eenmaal deze is beëindigd. Een aantal dingetjes zullen wel op mijn netvlies blijven, maar ook hoe saai de personages zijn, hoe weinig innovatief de regie is en hoe de gadgets toch te weinig imponerend worden laten zien. Leuk om eens gezien te hebben voor de status, maar absoluut geen hoogvlieger.

avatar van Point of View

Point of View

Curieuze mix van melige ongein, clowneske taferelen en lachwekkende horror. Kortom: cult-status verzekerd. Belangrijkste reden om 'm toch te kijken was voor mij het production design, m.n. de invloed van de Memphis Group (geldt vooral voor het interieur van de circustent). Verder heeft de film weinig om het lijf, al zijn sommige vondsten hilarisch (cotton-candy guns! )

Memphis Group (aka Memphis Milano) adepten kan ik ook Julien Temple's eveneens hilarische Earth Girls Are Easy (1988) aanraden. En praktisch elke aflevering van Miami Vice (1984-1989) natuurlijk, waar je er in bijna elk shot over struikelt

Theunissen

Nadat ik vorige week de flauwe Horror / Komedie film "Return of the Living Dead Part II (1988)" had herzien waarin ook Suzanne Snyder een rolletje had, wilde ik eigenlijk ook deze flauwe Horror / Komedie film nog eens zien, waarin ze een hoofdrol heeft. Aangezien deze film te zien is op "Prime Video", heb ik hem gisteravond herzien.

Wanneer de verliefde tieners Mike Tobacco (Grant Cramer) en Debbie Stone (Suzanne Snyder) een komeet zien neerstorten in de bossen buiten hun stadje, gaan ze op onderzoek uit en ontdekken ze een groep moordzuchtige buitenaardse wezens die heel erg op circusclowns lijken. Ze proberen de lokale autoriteiten te waarschuwen, maar iedereen gaat ervan uit dat hun verhaal een grap is. Ondertussen beginnen de clowns zoveel mogelijk mensen te oogsten. Pas als ze Debbie ontvoeren, besluit Mike dat het aan hem is om de bloedige razernij van de clowns te stoppen.

De titel "Killer Klowns from Outer Space" zal direct doen vermoeden dat deze productie vooral als komisch is bedoelt en het is ook een humoristisch eerbetoon aan de vele Amerikaanse Horror / Sciencefiction films uit de jaren vijftig, waarin buitenaardse invasies in kleine dorpsgemeenschappen centraal stonden. De buitenaardse wezens zien er in deze film dus uit als clowns (ze zagen er best fraai uit) en het ruimteschip waarmee ze op aarde landen ziet eruit als een circustent. Ze openen de jacht op de plaatselijke dorpelingen met wapens die er als speelgoed (maken o.a. van ballons jachthonden) uitzien en waarmee ze hun slachtoffers in suikerspin-cocons gevangennemen om ze als smakelijke hapjes te verorberen. Dit zijn natuurlijk uitgangspunten en ontwikkelingen die op de gemiddelde kijker als weinig serieus zullen overkomen dus.

Dat deze film zichzelf inderdaad niet bepaald serieus neemt wordt al snel bevestigd. Naast de toch al onzinnige uitgangspunten komen er tal van aanvullende twijfelachtige taferelen voorbij. De clowns die met popcorn het vuur op hun prooien openen? Voorbijgangers die worden verzwolgen door de schaduw van een Tyrannosaurus Rex? Bijtgrage mini-clownskoppen (die uit de popcorn zijn gekomen) op een soort tentakels? Clowns die langs deuren gaan en vrouwen zogenaamd pizza en snoepgoed cadeau geven, die daarna gepakt worden door hen? Een Clown die naar kinderfeestje gaat en flirt met een jong meisje, die hij wilt doodslaan met een grote speelgoedhamer? Een clown op een kinderfietsje met zijwieltjes die iemand van een motorbende boksend onthoofd (dat was wel een geinige scène)? Een clown in een zogenaamde zwevende auto die een automobilist laat crashen? Een bewaker die door clowns wordt doodgegooid met taarten, waarna er een kers op hem gelegd wordt? Clowns die de stad zuiveren alla nazi's?

Deze en soortgelijke taferelen komen her en der bizar en wellicht nogal overtrokken over. Maar het levert voor de liefhebbers qua humor en horror wel de nodige geslaagde taferelen op. Temeer daar de clowns vastberaden en nietsontziend te werk gaan en menig slachtoffer maken. Dat zorgt ervoor dat er met schrikmomenten, achtervolgingen en confrontaties met de daarbij gepaard gaande speciale effecten over verveling in deze productie in elk geval niet te klagen is.

Daarnaast is het hele gebeuren voorzien van een flinke dosis geslaagde humor, niet alleen in de voorbijkomende situaties maar ook in de gevoerde dialogen en gemaakte opmerkingen en dat o.a. van de ervaren knorrige en licht ontvlambare politieagent Curtis Mooney (John Vernon), die denkt dat alles een grap is en die een hekel heeft aan lolbroeken. Als Mike en Debbie op het politiebureau aankomen en vertellen wat ze gezien en meegemaakt hebben. Zegt Curtis tegen politieagent Dave Hanson (John Allen Nelson), die het verhaal van hen wel serieus neemt:

"I told you, I was just over there! You going to believe this little tramp?"

En naderhand als een clown op het politiebureau komt en water op hem spuit, zegt hij:

"I ought to shoot you right now, you red-nosed freak."

Als de clown daarna Curtis gedood heeft, gebruik hij hem ook als buikspreekpop.

Door al deze humor wordt het natuurlijk nergens ijzingwekkend eng of spannend wordt, maar regisseur Stephen Chiodo weet toch ook de nodige benauwde momenten op te roepen. Niet alleen door de handelwijze van de clowns, maar ook door hun wellustig sadisme en luguber gelach wanneer ze hun slachtoffers maken. Het zorgt in ieder geval voor een aardig griezelgehalte en ook in de scènes waarin de clowns ten koste van hun menselijke slachtoffers hun eigen inwendige mens versterken. Zo zien we een clown met een rietje bloed drinken uit een suikerspin-cocon.

Verder is een compliment aangaande het uiterlijk van de clowns op zijn plaats. Ze komen in verschillende soorten en kleurrijke formaten voorbij, met de meest uiteenlopende haardossen en bizarre grimassen. Het is zowel grappig, maar geeft ze tegelijkertijd ook een dreiging uitstraling, die de nodige huiver kan oproepen. En gezien de Humor / Horror insteek waarvoor regisseur Stephen Chiodo gekozen heeft, draagt de groteske aanblik van de clowns er in aanzienlijke mate aan bij dat deze film op meerdere fronten werkt.

Maar je moet er wel van houden en ook de vele clichématigheden en het voorspelbare verloop van het verhaal op de kop toenemen. Het einde (waarbij Debbie ontvoerd wordt in een bal door clowns die ze aan hun auto bevestigen) en welke zich afspeelt in de circustent op een pretpark was opzicht ook geinig en daarbij krijgen we ook nog te maken met een reusachtige "evil" clown. Als de circustent weer vertrekt in de ruimte, ontploft deze (Mike, Debbie, politieagent Dave en de ijscomannen Rich en Paul overleven het natuurlijk) en denkt iedereen dat het over is, maar dan valt er opeens consumptie-ijs uit de lucht en is de film na circa 83 minuten afgelopen. Oftewel er kan nog een vervolg komen, maar dat is er tot heden nooit van gekomen (terwijl er wel plannen voor waren) en dat is eigenlijk best jammer.

Dat de film een humoristische toon heeft, is ook gelijk te merken aan het leuke nummer "Killer Klowns From Outer Space" van de Amerikaanse punkband "The Dickies", die we zowel tijdens het begin als het einde te horen krijgen. Hoewel het acteerwerk natuurlijk niet hoogstaand is, deed het cast het wel leuk en verdienstelijk en zeker Grant Cramer en Suzanne Snyder als de hoofdpersonen Mike en Debbie, die als eerste het gevaar van de clowns onderkennen. Suzanne Snyder zag er ook best aardig uit en gaat ook uit de kleren als ze een douche gaat nemen (daarna wordt ze ook aangevallen door bijtgrage mini-clownskoppen die uit de popcorn zijn gekomen die in haar kleren zaten), maar helaas valt daarbij geen naaktheid te zien (of iemand moet al een seksuele fetisj hebben voor blote voeten ). Wel valt er een heel klein beetje naakt te zien als een vrouw pizza's krijgt aangeboden van een clown en die dan in een doorschijnend negligé de deur openmaakt.

Verder is er goed ondersteunend werk van John Allen Nelson als agent Hanson, en leuke bijrollen van Michael Siegel en Peter Licassi als de min of meer nerdy broers Rich en Paul Terenzi die in hun ijscokar hun bijdrage aan de strijd tegen de clowns leveren. En verder is er nog een glansrol weggelegd voor veteraan John Vernon als de knorrige en licht ontvlambare agent Curtis Mooney.

Al met al vond ik het best leuk om "Killer Klowns from Outer Space" nog eens te herzien en omdat ik me er toch weer mee vermaakt heb, verhoog ik mijn stem ook met een halfje (0,5*). Voor de liefhebbers van het genre die een humoristische insteek weten te waarderen is deze "Killer Klowns from Outer Space" zonder meer aan te bevelen, maar de echte horrorliefhebbers kunnen hem beter links laten liggen.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Dat ik deze pas nu ontdek. Een perfecte mix van humor en kitsch binnen de conventies van de horror. En een erg verzorgde productie.

Ondanks de lachwekkende situatie nemen verhaal en personages zichzelf serieus. En zo werkt dat prima. Een cultclassic blijkbaar en wat mij betreft een echte topper.

avatar van teigertje

teigertje

• 2023 berichten

Na deze inmiddels classic eighties film, weer opnieuw gezien te hebben.

Blijft deze toch wel, een ontzettend leuke en vooral knotsgekke science fiction komedie film, met milde horror.

Over de killer clowns uit de ruimte, die het gemunt hebben op de bewoners van de Aarde.

Een film vol gekkigheid en humor.

Geen doorsnee film, en blijft genieten.

Met een prima cast en erg leuke passende film muziek.

Nog steeds een heerlijke film.