Mars Attacks! (1996)

Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Tim Burton
met Jack Nicholson, Glenn Close en Annette Bening

Het rustige leven op aarde wordt hevig verstoord wanneer vliegende schotels van Mars aankomen. Aanvankelijk lijken de Marsmannetjes vredelievend te zijn, maar bij een door de president van de Verenigde Staten georganiseerde bijeenkomst blijkt dat ze erop uit zijn om alles en iedereen over hoop te schieten. De president probeert met man en macht de overmacht te vernietigen...

avatar van Sergio Leone
EW101 schreef:

Over het ontwerp van de aliens. Je weet toch wel dat het een ode/parodie is op de goedkope jaren '50 sci-fi films? Natuurlijk dat ze zo ''alienachtig'' uitzien.
Er zijn zelfs films met aliens die een grote gelijkenis met deze hebben.

Tim Burton maakt wel meerdere odes, zo lijkt het, en die bevallen me stukken beter dan dit.

Loepsaal
Ik wil dat niet in mijn huis...
(voelt Slim Whitmanjodel opkomen)

je vindt deze film geweldig..of juist helemaal niet.
Een geweldig eerbetoon aan de films (b-films) uit de jaren 50/60.
Al zo vaak gezien..blijft geweldig! Heel doordacht met zoveel humor!
En alle personages hebben hun functie en vullen elkaar perfect aan! Nicholson op zijn best!

avatar van SnakeDoc
Oei, wat een foute film van Burton.

Niet tot nauwelijks gelachen, en alle zogenaamde specialeffects zijn te fout of blijkbaar te gedateerd.

Zeer laag entertainment gehalte, of beter gezegd: niet leuk!

avatar van jipt
SnakeDoc schreef:
, en alle zogenaamde specialeffects zijn te fout of blijkbaar te gedateerd.

Dat was ook de bedoeling

dit blijft gewoon een hilarische film; een film die die geweldig vindt of er juist helemaal niets aan vindt. Ik kan er echt naar blijven kijken!

Leuk.

avatar van MizKriz
Hilarische film is het wel.
De sciene fiction er in is wel goed in beeld gebracht.
Vrij goede film.

avatar van panax
ik vind hem geweldig ,een ode aan de b films !!!

avatar van Spetie
Leuke film van Burton, die na een ode aan de slechtste regisseur aller tijden, hiermee juist een ode maakt aan de films van Ed Wood en consorten.

Mars Attacks! is in alle opzichten natuurlijk hartstikke fout. De marsbewoners, ook wel Martianen genoemd zorgen af en toe wel voor een glimlach. Er zitten wel twee handen vol aan bekende acteurs in, die niet allemaal even goed en leuk zijn. Ik vond vooral Jack Nicholson en Pam Grier het erg leuk doen. Danny DeVito was eerder irritant dan grappig. Ook leuk zijn die momenten dat de bekende acteurs doodgaan. Vooral ook omdat ik het niet altijd verwachtte. Zo zit ik nog naar Michael J. Fox te kijken en twee seconde later is hij alweer vergaan tot groen gruis. Onverwacht, maar wel leuk.

Zo is het eigenlijk de gehele speelduur. Ik zit vaak glimlachend te kijken, maar echt schaterend of echt hilarisch wordt het helaas nooit. Ik moet wel zeggen dat alles erg zorgvuldig gemaakt is, dat kun je wel aan Burton overlaten. De marsmannetjes zien er creatief uit en ook de effecten hebben iets goedkoops en houterigs, zoals het ongetwijfeld ook bedoeld is. Het is een leuk tussendoortje en een aardige ode, maar zo geweldig als Burton’s andere ode, Ed Wood, wordt het helaas nooit.

Zo fout! En dat was de bedoeling. Als je dit begrijpt en kan waarderen is het genieten geblazen. Je moet in de mood zijn hiervoor en dat was ik. Marsmannen die als eenden kwaken ik vind het prachtig. James Bond die met zijn hoofd door een ruimteschip zweeft en een hoofd die omgeruild wordt met een hondje. Dit maakt het voor mij compleet, daar geniet ik gewoon van zulke bizarrigheden. 3,5 want we moeten ook niet overdrijven

Hele suffe maar erg leuke film expres lekker fout gemaakt.

Geniaal dat Jack Nicholson hier ook in meedoet niet echt het soort film waarvan je verwacht dat hij erin speelt,maar goed aangezien hij zo goed is maakt het ook niet uit.
Dit is de 2e samenwerking tussen hem en Tim Burton.
Heel leuk ook dat hij een dubbelrol speelt.

De martians zijn nog wel het meest hilarische van de film.
Een van de weinige films met zo'n grote sterrencast.

avatar van pvl63
Deze film heb ik nu pas gezien. Mijn vermoeden dat het een flauwe film was werd bevestigd. Er zitten een paar grappige momenten in de film, verder is het erg flauw en gewoon niet grappig.

avatar van Ted Kerkjes
Hm. Matig geslaagde parodie. Op een gegeven moment had ik het trucje wel door.

avatar van Phantasm
Prima film die lekker wegkijkt, leuk bedacht.

avatar van Daenelia
Ik vind flauwe humor wel leuk, denk ik.

... wat is flauwe humor eigenlijk?

Glenn Close was leuk als First Lady. Je zou bijna willen dat zij eens een rol krijgt als presidente. De aliens hadden een hoog knuffelgehalte, zelfs met doorschijnende schedel. Jadzia Dax had er van genoten. *star trek ds9 in-joke*

Leuke one-liners, bizarre oplossing voor het alien-probleem en verder totaal niet tegen de borst-stuitend. Fijne film dus.

Niet elke film hoeft een The Day the Earth Stood Still (origineel) te zijn.

avatar van Richard_Voorhees
Dat deze Burton zo'n lage waardering krijgt, zowel hier als op imdb deze keer.
Goed, de humor moet een beetje je ding zijn, maar bij mij was het al vanaf het begin raak.
Jack Nicholson in een dubbelrol als de president van de V.S. en een (Southern) zakenman (inclusief een hele rits aan pruiken en foute cowboyhoeden).
Burton ging voor een over-the-top spoof van de jaren '50 scifi flicks en slaagt hier erg goed in.
Van Pierce Brosnan die continu een pijp tussen zijn tanden geklemd heeft tot Sarah Jessica Parker die van hoofd ruilt met haar hondje, ik vind het (bijna) allemaal leuk.
Neem daar nog eens de lekker foute scifi soundtrack van Danny Elfman bij plus belachelijk uitziende aliens die mensen kunnen reduceren tot rood/groen gekleurde geraamtes.
Een oorlog die ontketend word door een vredesduif waaruit blijkt dat de aliens een soort paranoïde angst voor vogels hebben. En dat de jodel van Slim Whitman deze weer moet beëindigen. Je moet er maar op komen, maar ik vind het toch erg grappig/leuk verzonnen.
Het zal mede door het type humor lang niet iedereens ding zijn, maar voor mij is deze film een schot in de roos.

Tja, wat moet ik hier over zeggen......top cast geen garantie voor een goede film. Andere recencies gelezen en inderdaad, je vindt hem leuk of niet. Ik niet dus. Houd eigenlijk niet van sf maar vanwege de cast dacht ik dat dit wel een uitzondering op de regel zou kunnen zijn.

avatar van Left4Dead
Tim Burton heeft een aantal leuke werken gemaakt maar ik ben geen grote fan van de man. Deze film is echt middelmatig en dat met zo'n cast ter beschikking, Poppy (hondje) was dan nog wel het grappigste.
Een halve ster eraf na deze kijkbeurt aangezien de humor niet gelukt is. Een beetje schraal allemaal.

avatar van Gang_Star
Dit was een voorbeeld van een film die ik echt eens opnieuw moest gaan kijken. Enkele jaren terug hier aan begonnen, maar kon er helemaal niets van herinneren. Vermoedelijk toendertijd bij in slaap gevallen en achteraf na herziening zou dit inderdaad best wel eens kunnen want er kwam vrijwel niks voorbij wat mij bekend voorkwam.

De intro begint met een flinke tegenvaller. Komt gewoon totaal niet op gang en is ronduit saai. Pas vanaf de eerste ontmoeting met de Martians, en dat laat al een behoorlijk lange tijd op zich wachten, begint de film wat meer op gang te komen. Spannend of grappig vond ik het helaas niet. Wat mij betreft had er best wat meer variatie mogen zijn want na meerdere confrontaties tussen mens en alien, begon de verveling toch enigszins toe te slaan. Gelukkig liep de film daarna nog wel redelijk vlot. Ook de sterrencast kon mij niet dat beetje extra vermaak bieden.

avatar van ILDIB
Kolderieke zooi maar wel vermakelijk.

avatar van W.V.
Wat een ode aan de oude s/f films uit de jaren 50 en 60. Ik heb me geen moment verveeld bij deze film. Het gevaar bij een parodie is dat de sterrencast vaak ondermaatse acteerprestaties leveren, dat gebeurt nu dus ook, maar het gekke is dat dit nergens echt stoort. Slechts een paar sterren acteren behoorlijk, maar van bijvoorbeeld Nicholson, Benning en Close mag wel iets meer worden verwacht, dat wordt in mijn ogen wel weer gecompenseerd door Brosnan, heerlijke nerdy professor en door Steiger als de stereotype generaal die alleen maar geweld wil gebruiken. Maar de show wordt door de marsmannetjes gestolen, geweldig wat een karakters. Prachtige special effects en heerlijke dialogen en lekkere muziek maken dat ik deze film vaker wil zien.

avatar van john mcclane 2
mening van dit toch wel behoorlijke mislukte burton project gewijzigd na een erg goede
review van de Nostalgia Critic,,,,
Mars Attacks! - Nostalgia Critic - YouTube