Scooby-Doo on Zombie Island (1998)

Animatie / Mystery

geregisseerd door Hiroshi Aoyama, Kazumi Fukushima en Jim Stenstrum
met de stemmen van Scott Innes, Billy West en Mary Kay Bergman

Scooby-Doo en de leden van de Mystery Gang gaan op vakantie naar Zombie Island. Helaas wordt het eiland écht bewoond door zombies, en maakt ook de geest van de beruchte piraat Moonscar zijn opwachting.

Ik heb deze film net op Boomerang gezien.
Ik vind dit de beste Scooby Doo animatiefilm.

TimD
Wat is Boomerang?

avatar van Mug
Mug
Een tv-zender waar 24 uur per dag m.n. old-skool Hanna-Barbera cartoons worden uitgezonden.

avatar van maxo922
ik vond hem de leukste van alle scooby doo animaties, ze zouden hier een real-action film van moeten maken. * 3,0

ik heb me toch bedacht * 3,5

avatar van Pieter Montana
In de al erg nostalgische openingsscene wist ik dat dit zeker een aangename animatiefilm ging worden. Al de gags en catch-phrases die je regelmatig in de geweldige serie kon terugvinden, zie je hier al terug. Dit blijft de gehele film doorgaan. Zelfs de stemmencast toont vele gelijkenissen uit de originele serie. Qua animatie heeft Warner Bros. zichzelf eens van zijn beste kant laten zien. De achtergronden zijn werkelijk adembenemend. Scooby-Doo waardig! 3*

Beste scooby doo tekenfilm by far!

avatar van maxo922
Ja, wat inderdaad opvalt is de animatie en tekenstijl. De achtergroden zijn mooi en zeer sfeervol. Maar de personages zelf zien er ook erg goed uit, beetje klassiek. Het verhaal is ook goed, zeker voor een kinderfilm. Louisiana is een perfecte plaats voor zo'n soort film en die hele 'moeras' sfeer is prima uitgewerkt. Voor kinderen kan het af en toe zelfs wat heftig worden denk ik, er zitten soms echt lugubere scenes in.

En zoals hier onder vaak is gezegd, dit is toch echt wel de beste Scooby-Doo tekenfilm.

Nog steeds * 3,5

avatar van Metalfist
Like, I was beginning to feel like a raisin!

Zo eens regelmatig schuim ik wat rommelmarkten af en vaak kom ik daar een Scooby Doo film tegen in de bakken met films die mensen soms verkopen. Vermits ze hier nooit veel geld voor vragen, pak ik de film wel altijd mee en zorgt dit altijd voor een leuk stukje nostalgie want ik ben met Scooby Doo opgegroeid. Van Scooby-Doo on Zombie Island had ik al wel goede verhalen gehoord dus ik was best wel benieuwd geworden.

Die verhalen zijn geheel terecht trouwens. De film opent met een heerlijk nostalgische terugblik naar de old-school cartoons en je zit meteen in de sfeer van Scooby-Doo. Wat direct ook opvalt is hoe ontzettend mooi dit geanimeerd is ten opzichte van de andere films. Er is deze keer gekozen om erg veel detail weer te geven en dat is enorm goed geslaagd. Ik kreeg zelfs het gevoel dat dit ooit voor de bioscoop is bedoeld geweest in plaats van een straight to VHS/DVD vehikel. Wel leuk om te zien dat ze er in slagen om de boel wat up te daten zonder aan de echte essentie van de verhalen te komen. De klassieke elementen zijn hier dan ook nog altijd te vinden met maar één verschil en dat is in het verhaal. Ik weet dat er ergens een aflevering is van What's Nex Scooby-Doo waar de gang het met een echt monster aan de stok krijgt, net zoals in deze film het geval is, maar dat werd een stuk slechter uitgewerkt dan hier. Ik kon het, in tegenstelling tot bij die aflevering, zeker en vast waarderen. Het idee past perfect in de uitwerking van het verhaal en alles komt tot een mooi geheel. Wat me wel opviel was dat er redelijk veel gelijkenissen zijn met de eerste live-action film van Scooby-Doo maar dat zal wel puur toevallig zijn. Dit is trouwens ook de Scooby-Doo film die voor mij het meest luguber uit de hoek komt. Wederom erg geslaagd en het wordt grotendeels opgevangen met de leuke humor van de gang waardoor dit qua plot en animatie één van de beste films tot nu toe is, al heb ik er nog wel een hoop te gaan.

Het was bizar maar ik hoorde meteen dat er mis was met de stem van Shaggy. Ik ben al jaren het unieke stemgeluid van Casey Kasem gewoon en hoewel dit er wel enorm hard op leek te trekken, hoorde ik bij bepaalde uithalen toch dat er iets anders was maar ik kon er mijn vinger niet op leggen. Het is pas bij de aftiteling dat ik zag dat de stem van Shaggy niet meer door Kasem werd gedaan maar door Billy West. Die doet het dan eigenlijk ook helemaal niet slecht want hij weet het hoge hippiegehalte en de trekjes van Shaggy perfect neer te zetten. De stem van Scooby zelf was blijkbaar hier nog niet in handen van Frank Welker, die hier al wel de rol van Fred vertolkt, maar zijn voorganger Scott Innes doet een mer dan behoorlijke job. Scooby is zijn leuke zelf en heeft deze keer ook veel leukere opmerkingen die Innes perfect weet te nailen, in tegenstelling tot Welker die precies zo min mogelijk dialoog wou hebben omdat hij de rol van Fred al vertolkte. In de loop der jaren zijn de stemmen van Daphne en Velma door zoveel verschillende actrices nagedaan dat het onmogelijk is om het origineel te onderscheiden. Met deze gedachte in het achterhoofd geven Mary Kay Bergman en B.J. Ward op een goede manier gestalte aan de vrouwelijke kant van de gang. Leuk trouwens om Mark Hamill nog in een bijrolletje te horen.

Sowieso één van de betere, misschien zelfs de beste, Scooby-Doo film die er gemaakt zijn. De animatie is enorm goed verzorgd, het verhaal heeft eens meer dan één plotlijn en de stemmencast zet met respect naar hun voorgangers de personages neer. Ik blijf ze toch geweldig vinden, die Scooby-Doo bende.

avatar van Richard_Voorhees
Deze film kwam vroeger best vaak voorbij en hij is dan voor mij ook puur jeugdsentiment.
Een erg leuke voortzetting op de tv serie met deze keer voor de verandering eens wat echte monsters.
Voor zij die van Scooby Doo houden: dit is een best toffe film die iets minder "traditioneel" is als de serie. Best leuk gedaan.

avatar van perceived
Richard_Voorhees schreef:
dit is een best toffe film die iets minder "traditioneel" is als de serie.
Doel je op dat deze film iets minder "conservatief Amerikaans" is?

Verder vond ik de film juist behoorlijk in de buurt komen van die "goede oude serie sfeer", incl. vele details en verwijzingen (als ik het me goed herinner). De meeste Scooby-films komen daar nog niet eens bij in de buurt. Omdat ik als jongetje zwaar fan was van de serie heb ik een aantal films gechecked, maar dit bleek de enige die mij nu nog kon bekoren en heb afgekeken Heerlijk filmpje!

avatar van Richard_Voorhees
perceived schreef:
Doel je op dat deze film iets minder "conservatief Amerikaans" is?

Misschien is dat een betere bewoording ja.