Scooby-Doo and the Alien Invaders (2000)

Animatie / Mystery

geregisseerd door Jim Stenstrum
met de stemmen van Scott Innes, Mary Kay Bergman en Frank Welker

Scooby en de andere leden van de Mystery Gang stuiten op een complot waarin niet alleen de overheid, maar ook buitenaardse wezens, een humeurige kok en een garagehouder bij betrokken zijn.

Ik heb deze film net gekocht.
Ik wil niks verklappen maar dat ene van dat Fred verliefd wordt op een serveerster is niet waar.

Klik op Corrigeren om de synopsis te wijzigen.

avatar van Metalfist
How groovy, just us two, so groovy, don't forget Scooby Doo!

Een paar dagen geleden had ik weer eens zin in een Scooby-Doo film. Ik heb de indruk dat die films nogal lastig zijn te vinden, ik spendeer er eerlijk gezegd ook niet teveel geld aan, maar soms vind ik er een hoop in één keer en kan ik weer voor een serieuze periode verder. Alien Invaders was dan ook een film die ik al wel een tijd in huis had maar het plot leek me niet echt boeiend maar bon, toch maar eens opgezet.

En het is eigenlijk een aangename verrassing geworden. Zeker omdat ik een paar dagen daarvoor Scooby-Doo and the Cyber Chase (2001) had gezien (die een jaar later dan deze gemaakt is) en een serieuze teleurstelling was. Waarom heb ik daar uitvoerig uitgelegd dus terug naar Alien Invaders. Normaal gezien ben ik niet zo te vinden voor de afleveringen met buitenaardse wezens. Het is vreemd want ik heb wel een grote fascinatie voor sci-fi maar de combinatie van pakweg Scooby-Doo en aliens leek me maar niets. In zekere zin is die combinatie dan ook niet echt van toepassing op deze film want de daders zijn helemaal geen aliens. Het zijn gewoon lekker ouderwets een stel mensen in een pak en dat blijft voor mij toch de charme van de serie. Jammer genoeg moeten er op het einde toch nog even de echte aliens aan te pas komen maar bon, dat is nu niet erg storend. Voor de rest is dit een vermakelijk dik uur geworden met de gebruikelijke humor van de reeks. We krijgen nog een love-story tussen Shaggy en een vrouwelijke hippie als toetje maar ook dat werkt wonderwel. Waarom de naam van Jennifer Love Hewitt trouwens in het koeien van letters op mijn hoes staat aangeduid is mij ook een raadsel want buiten de verkrachting van de originele titelsong die ze hier neerzet heeft ze voor de rest niets met de film te maken.

Alleen blijft het toch ontzettend jammer dat ze er ook hier voor kiezen om de oude kleding stijl compleet overboord te gooien. Al moet ik eerlijk zijn, hier kon ik best nog wel aan wennen. Misschien ook wel omdat ze nu meer de indruk geven om op reis te zijn en komt het nu gewoon beter over. Soit, ik weet niet waarom ik het deze keer wel geslaagd vond. Qua animatie is dit weer wat verbeterd ten opzichte van de oude reeks. Het ziet er allemaal simpelweg gelikter uit en op zich gebeurt er eigenlijk niet veel meer dan de reeks eens naar een hoger niveau te brengen. Ik brandde vorige keer Scott Ines geheel af en dat was misschien onterecht langs mijn kant. Het is ondertussen de derde keer dat ik zie dat hij de rol van Shaggy op zich neemt en net zoals in Zombie Island werkt het hier wel goed. Geen idee wat er in Cyber Chase was gebeurd maar dat was echt slecht. Soit, een beetje eerherstel voor Ines dus maar ik blijf toch zweren bij Casey Kasem of Matthew Lillard. Wel hilarisch trouwens om Mark Hamill nog eens te horen. Na zijn iconische rol in de Star Wars saga heeft hij zich precies alleen maar bijgehouden met games (onder andere de stem van The Joker) en wat rollen in animatie films. Hier is hij op zich niets speciaals maar leuk om eens te horen. Frank Welker is ook nog altijd van de partij als Fred en dat blijft natuurlijk ook een meerwaarde.

Misschien ligt het juist aan de lage verwachtingen dat ik dit nog leuk vind. Het verhaal is typisch Scooby-Doo, de animatie is degelijk en de stemmencast doet het goed. Persoonlijk ben ik nog altijd meer te vinden voor de oudere films (die animatie van Zombie Island is trouwens al wel de beste die ik ben tegen gekomen in Scooby-Doo films) maar dit kan er zeker en vast mee door.

avatar van Richard_Voorhees
Het verhaal sluit mooi aan op de klassieke episodes en de stemmencast doet het weer goed.
Verder zien de animaties er ook best mooi uit. Ze doen hier nog denken aan de televisieserie en persoonlijk vind ik dat mooier dan hedendaagse animatie.
De film bevat hier en daar wat leuke humor en hey is tof om Shaggy en Scooby eens verliefd te zien worden. Voor de Scooby-Doo ;iefhebbers is dit wederom een vermakelijke film.