Scooby-Doo! Mask of the Blue Falcon (2012)

Animatie

geregisseerd door Michael Goguen
met de stemmen van Matthew Lillard, Frank Welker en Grey DeIsle

Shaggy en Scooby kunnen niet wachten op de première van de nieuwe film van hun favoriete superhelden: Blue Falcon en Dynomutt. Wanneer Mystery Inc. echter aankomt in Californië voor het Mega Mondo Pop Cartoon-a-Con, komen ze tot de conclusie dat de film iets te levensecht is geworden omdat het monster, Mr. Hyde, er alles aan doet om te verhinderen dat de film zijn première krijgt. Aan Scooby-Doo en zijn vrienden om de zaak op te lossen!

avatar van Metalfist
Scooby-Doo, Dog Wonder

Michael Goguen is een naam die me toevallig is bijgebleven. Een regisseur die zich voornamelijk concentreert op afleveringen uit animatiereeksen maar zo eens af en toe een volbloed film aflevert. Hij had zijn debuut met Batman VS Dracula en tekende 7 jaar later voor deze Scooby-Doo film. De film was nadat hij door mij was toegevoegd op de site wat uit mijn gedachten gegaan totdat we deze gisteren tegenkwamen in de digitale tv-theek van Telenet. Voor old times sake dan toch maar besteld.

En Mask of the Blue Falcon is wel een geslaagde zit geworden. Het kan eventueel wel handig zijn om wat bekend te zijn met de reeksen van Hanna & Barbera in het algemeen (zo zijn er verwijzingen naar The Flinstones en The Jetsons) maar echt noodzakelijk is dat niet. Wat mij vooral aansprak is dat dit is uitgedraaid op een film die vol zit met knipogen naar comics/series in het algemeen. Zo is heel de strijd van Owen Garrison tegen de nieuwe Blue Falcon film een kopie van Adam West tegen de nieuwe Dark Knight trilogie maar is bijvoorbeeld ook de scène waar Scooby-Doo zijn masker in de vuilnisbak gooit een exacte kopie van Peter Parker die zijn masker weggooit in The Amazing Spider-Man #50, "Spider-Man No More" zoals hier is te zien. Het zijn dit soort kleine momentjes die de film nog net iets extra meegeven. Voor de rest is dit natuurlijk een typische Scooby-Doo film die nooit van het pad van zijn voorgangers afwijkt. Hoeft voor mij ook niet trouwens want de formule blijft nog altijd geslaagd in mijn ogen.

Wel erg clean getekend trouwens. De eerste volbloed Scooby-Doo film kwam er al in 1979 met Scooby-Doo Goes Hollywood en de tekenstijl durfde nog wel eens te wisselen in de vele films (volgens mij is dit alweer nummer 24) die daarna volgden. Het niveau van Zombie Island wordt nooit gehaald maar dit kan er zeker en vast mee door. De opening met de comic book scènes is leuk gedaan en de stemmencast voelt vertrouwd aan. Niet moeilijk ook wanneer je nog altijd kunt rekenen op Frank Welker (Fred, Scooby en Dynomutt) die er al vanaf het eerste uur bij is. Casey Kasem heeft jaren de stem van Shaggy verzorgt maar heeft de fakkel doorgegeven aan Matthew Lillard, die ook de live-action versie speelde. Een goede keuze want het stemgeluid is nagenoeg identiek. Mindy Cohn en Grey DeLisle kunnen er mee door als Velma en Daphne maar eisen niet veel aandacht op.

Blijft toch een erg leuke nostalgie reeks. Leuk dat ze films blijven maken en dat ze nog altijd wel van een acceptabel niveau blijven, al heeft het ergens eind jaren '90 - begin jaren 2000 wel eens wat anders geweest. Ondertussen is er alweer een nieuw deel uitgekomen dus dat moet ik ook maar eens te pakken krijgen.

avatar van Marvinleeaday
Hele leuke Scooby doo, een van de leukste tot nu toe(voor mij dan)

avatar van Decec
Een redelijk animatie/avontuur/familie film...
Redelijk verhaal...
Leuk voor jeugdfilm...
Redelijk gemaakte animatie...
Redelijk achtergrond geluid/muziek
(wel Dolby Digital 5.1 aanwezig)...
Mooi HD breedbeeld...
Geen moeite waard...

avatar van Richard_Voorhees
De conclusie op het einde viel me wat tegen, maar verder was dit een erg vermakelijke zit.
Scooby en Shaggy stelen weer de show met hun humor.
Verder kon ik de vele referenties naar het eigen Hanna Barbera en andere bekende comics wel waarderen. Ook de uitgerangeerde superhelden acteurs die hun brood verdienen met het afgaan van conventies is wel tof nagedaan, want dit gebeurd in het echt in de V.S. ook met bepaalde mensen.
Overall is dit weer een vermakelijke Scooby Doo met helaas wel een beetje een laf einde.