Aloha, Scooby-Doo! (2005)

Avontuur / Mystery

geregisseerd door Tim Maltby
met de stemmen van Casey Kasem, Frank Welker en Adam West

Scooby en de leden van de Mystery Gang gaan naar Hanahuna in Hawaï, omdat Daphne de kans heeft gekregen kleding te ontwerpen voor een hip merk. Tegelijkertijd maken de inwoners en gasten zich klaar voor een internationale surfwedstrijd. Alles komt echter in gevaar, wanneer de eeuwenoude geest Wiki-Tiki verschijnt met zijn leger kleine Tiki-demonen.

avatar van balosa
niet leuk, niets verrassends / origineel, puur voor de echte liefhebbers van Scooby Doo, 2*

avatar van Metalfist
I thought Herman was your middle name?

Ik was vroeger altijd al een groot fan van Scooby-Doo. Ik heb dan ook vrij veel afleveringen van de verschillende reeksen gezien (de originele, degene met Scrappy-Doo en ik meen me ook nog een soort broer/neef te herinneren die onder de naam Scooby-Dum gebukt ging) maar van de films ken ik niet zo bijster veel. Oké, ik heb 2 van de live-action films gezien en hier en daar eens een volledige film maar daar stopt het dan ook. Toen ik echter deze Aloha, Scooby-Doo voor de spotprijs van 1.25 op DVD vond in de uitverkoopbak in de bibliotheek, twijfelde ik niet en nam ik hem mee. Gisteren maar ineens opgezet.

Leuk om te zien dat de authentieke formule eigenlijk nog niet zo hard is verandert. De gebruikelijke elementen blijven aanwezig en hiermee scoort de film toch serieus wat nostalgie punten want heel de film is gewoon een heerlijk langgerekte aflevering. Van de ontvoering van Daphne (althans toch het proberen ervan in deze film) tot aan de Scbooby Snacks of Scooby die op het einde iedereen doet verschieten met het masker van de geest... Werkelijk alles zit er in zoals ik het me kan herinneren en eerlijk gezegd, dat doet deugt. De Scooby-Doo reeks behoort voor mij nog altijd tot één van de beste series die Hanna & Barbera ooit hebben gecreëerd en het is fijn om te zien dat hedendaagse makers nog altijd vinden dat de formule werkt en er voor de rest afblijven. Voor sommigen zal Aloha, Scooby-Doo cliché overkomen maar in mijn opzicht getuigt het van respect voor het bronmateriaal. Het plot van de film is dan ook nergens hoogstaand maar het verloopt grotendeels zoals de originele serie. Erg leuk in ieder geval en de ontknoping is ietwat voorspelbaar (ik had de indruk dat het vroeger moeilijker was maar dat zal wel aan mijn leeftijd hebben gelegen) maar wel amusant genoeg om te blijven boeien. Sowieso goed dat dit maar 70 minuten duurt want langer moet zoiets toch niet worden verlengd. De serie werkte perfect met 20 minuten, dit gaat ook nog uitstekend maar het is wel de grens.

Scooby-Doo heeft grafisch een update gekregen, wat nogal logisch is met de hedendaagse technologie. Ik ben er echter niet compleet over te spreken doordat er toch een deel van de feeling verloren gaat. Ik heb het dan voornamelijk over het tekenen van de kleine Wiki Tiki boemannen. Daaraan is vaak te zien dat er met digitaal wordt gewerkt en dat is toch wat jammer. Voor de rest blijft dit echter wel even goed zoals vroeger. Het imago is er iets stouter op geworden, ik zag Daphne begin jaren '70 niet echt in zo'n bikini rondlopen, maar de feeling van Hanna & Barbera, hoewel ze allebei inmiddels zijn overleden, is er nog altijd. Geweldig natuurlijk dat Casey Kasem nog altijd van de partij is als de stem van Shaggy. Hij heeft zo'n typische manier van spreken (Zoinks, like, ...) en Kasem deed dat al fantastisch vanaf de eerste aflevering in '69. Ik had het niet verwacht maar 35 jaar na die aflevering is hij er nu nog altijd bij als Shaggy. Dat geldt natuurlijk ook voor Frank Welker die ook na al die jaren nog altijd de stem geeft aan Fred. Mindy Cohn en Grey DeLisle geven trouwens ook een goede stem aan Velma en Daphne. Maar ook in de bijrollen is er genoeg bekend volk te herkennen want daar kun je, met enige moeite, namen zoals Tia Carrere als Snookie uithalen en de geweldige Adam West als Jared Moon.

Geen spijt van dat ik dit heb gekocht. Het origineel blijft natuurlijk authentiek maar er wordt gekozen om de reeks in zijn eer te houden en maar een paar kleine updates uit te voeren, vooral op grafisch gebied. Geen idee of de andere films ook zo zijn maar die pak ik sowieso ook wel eens mee als ik ze tegenkom.

avatar van Richard_Voorhees
Helaas deze keer wel een erg voorspelbare Scooby-Doo, maar verder bevat deze film weer alle elementen die een liefhebber zal kunnen waarderen.
Scooby en Shaggy zijn hier en daar weer lekker op dreef en er zijn wel een aantal leuke bijrollen, zoals de wel erg foute vertegenwoordiger van het badkledingmerk waar Daphne zich bij aan kan sluiten.
Een film die zeker wel tof is voor de liefhebbers, maar voor de rest kan men dit gerust laten voor wat het is.