Scooby-Doo and the Cyber Chase (2001)

Animatie / Familie

geregisseerd door Jim Stenstrum
met de stemmen van Scott Innes, Joe Alaskey en Bob Bergen

Bij het opsporen van het ongrijpbare phantom-virus belanden Scooby en zijn vrienden per abuis in een flitsend computerspel dat gebaseerd is op hun eigen avonturen. Terwijl ze het virus op de hielen zitten, tuimelen ze van het ene level in het andere.

avatar van akira124
Heerlijk die scooby doo reeks. Lekker ouderwets

avatar van tommykonijn
Wel een aardige film, vroeger zou ik deze film 5* hebben gegeven maar ik heb hem gisteren nog herzien en het is duidelijk dat ik de dingen niet meer zo leuk vind als vroeger, de film was veel minder dan wat ik me er van kon herinneren, maar ondanks dat is dit toch wel een aardige animatiefilm, wel vond ik Shaggy in het begin en daarna ook nog soms erg irritant.

avatar van Dark Knight
haha eigenlijk best wel lol, maar inderdaad Shaggy vind ik erg irritant hierin verder is het verhaal wel oke en zijn de stemrollen ook te doen. 3,0**********************

avatar van maxo922
ik vond zomie eiland leuker, maar deze is wel Ok. * 2,5

avatar van Metalfist
Teleurstellend over hele lijn

Ik geef het toe, ik ben een fan van Scooby-Doo. Ik heb vroeger enorm veel van de afleveringen op televisie gezien en recentelijk gaven ze op de Children's BBC ook nog altijd afleveringen van de originele reeks. Het is en blijft één van de vermakelijkste reeksen die uit de koker van Hanah & Barbera zijn gekomen en ook de films blijven het meeste van de tijd erg leuk. Van die films heb ik echter nooit veel gezien dus ik ben volop bezig om een inhaalslag te doen doordat ik er eens regelmatig eentje te pakken krijg in één of andere rommelmarkt of uitverkoop.

Van deze film had ik vrij hoge verwachtingen. Waarom? Omdat a) ik altijd wel fan ben van films die zich afspelen in computerspellen en b) omdat er volgens het plot gebruik gemaakt zou worden van monsters uit de oudere afleveringen. Dit idee zou een drietal jaar later ook gebruikt worden in de tweede live-action film maar komt hier helemaal niet over. Het idee is nochtans wel leuk gevonden maar er schort toch op verschillende punten iets aan de uitwerking. Het gebruik van de levels bijvoorbeeld. Met uitzondering van de laatste level is er werkelijk niets op hun oude avonturen gebaseerd en zelfs de laatste level bevat maar 4 monsters. Nog niet zo'n iconische monsters trouwens, al was de aflevering met Old Iron Face wel hilarisch vanwege een aantal droge quotes maar ik wijk af. Ook heel het who dunnit plot komt nergens echt tot zijn recht en al vanaf de tweede level weet je eigenlijk al wie de dader is. Daar komt natuurlijk ook nog eens bij dat deze Scooby-Doo film zich niet echt een 'monster' hebben. Ik vind Scooby-Doo altijd schitterend om naar te kijken omdat de daders meestal gewoon gepakt worden omdat ze in griezelige kostuums rondlopen en niet omdat ze echt misdadigers zijn. Het is een poging om de franchise eens wat up-to-date te maken maar het werkt niet.

Ook op gebied van animatie is dit werkelijk belachelijk. Komaan, waar zijn de originele kostuums? Alleen Shaggy, Scooby en Velma zien er nog redelijk hetzelfde uit maar Fred en Daphne zijn nog maar een schim van zichzelf. Was dit noodzakelijk om de cyber versies te kunnen introduceren? Geen idee maar zelfs dan slaagt het nergens op. Vooral ook omdat er iemand halverwege zegt dat Eric hun nieuwe klederdracht niet kon weten omdat hij ze al zolang niet had gezien. Volgens mij moet Eric dan een tikkeltje kleurenblind zijn want Scooby en Shaggy hebben bij mijn weten nooit een rode T-Shirt of halsband gedragen. En alsof dat nog niet erg genoeg was, hebben ze ook nog eens zitten te kloten met de stemmencast. Er zijn maar twee mensen die Shaggy mogen vertolken. De eerste is Casey Kasem die de stem van Shaggy al sinds het begin vertolkt en de tweede is Matthew Lillard die in de eerste twee live-action films speelde en tegenwoordig ook zijn stappen in de animatiewereld zet. Billy West is een derde keus maar die heb ik nog maar in één film weten spelen. In ieder geval is Scott Innes geen goede keus en komt hij totaal niet over. Voor de rest hebben ze eigenlijk praktisch heel de cast vernieuwd met uitzondering van Frank Welker die gelukkig nog altijd de rol van Fred mag vertolken.

Ik had hier veel van verwacht en daarmee is de teleurstelling misschien nog des te groter. Het verhaal is meer naar onze tijd gebracht maar bevat nergens die originele sfeer. De animatie ziet er wat gelikter uit maar de klederdracht is veranderd, net zoals het merendeel van de cast, en dat werkt niet. Geef mij dan maar de oudere films maar gelukkig bewijzen Aloha, Scooby-Doo en Where's My Mummie het tegendeel.

avatar van Richard_Voorhees
Grappig hoe meningen zo kunnen verschillen. Zo vind ik deze Scooby juist leuker dan wat ik tot dusver van de hond en zijn vrienden gezien heb.
De film bied wat meer originaliteit dan de voorgaande films. Het idee dat ze in een game worden gezogen om dan alle levels door te komen met verschillende monsters is leuk gevonden en het idee dat ze om een level te halen een doos Scooby Snacks moeten verkrijgen is natuurlijk classic.
Verder vind ik de cameo's van verschillende monsters uit de originele serie wel tof. Misschien niet de meest iconische monsters nee, maar ik herkende ze allemaal toch direct weer uit de serie. Ik vond het vooral tof om het "Tar Monster" terug te zien en vind eigenlijk dat die wel wat meer screen time verdiende, maar goed je kan nou eenmaal niet alles hebben.
De conclusie is helaas dan weer best voor de hand liggend, want de clue's zijn best wel duidelijk, maar voor kinderen (die toch het beoogde publiek zullen zijn) zal het zeker wel interessant blijven.
Een erg toffe Scooby flick.

avatar van Gang_Star
Het verhaal waarin mysterie inc. in een computergame terechtkomt, is daarmee al gelijk verre van standaard. Wat dat betreft is Scooby-Doo and the Cyber Chase een stuk origineler dan wat er de laatste jaren aan Scooby-Doo films verschijnt. Echter, veel verschilt het niet. De basis van deze film is dan verder ook vrijwel identiek met de nodige leuke humor, de achtervolgingen en de aanwijzingen. Dat de 'monsters' uit andere verhalen ook nog komen opdagen kort voor het einde van de film is dan ook een leuke toevoeging. Maar ondanks dat voelt de film verder vooral standaard aan. Erg is dat niet, want het blijft leuk.