One Hundred and One Dalmatians (1961)

Alternatieve titels: 101 Dalmatiërs | 101 Dalmatians | Walt Disney's 101 Dalmatians

Animatie / Familie

geregisseerd door Wolfgang Reitherman, Clyde Geronimi en Hamilton Luske
met de stemmen van Rod Taylor, Lisa Daniels en Cate Bauer

Pongo en Perdita hebben een nest van 15 puppies. Cruella De Vil huurt een paar boeven om de puppies te stelen om zo een mooie jas van Dalmatiër-huid te kunnen maken. Pongo en Perdita moeten er alles aan doen om hun puppies terug te krijgen voor het te laat is.

avatar van rcuppen79
17e avondvullende tekenfilm van Disney. The film is gebaseerd op het boek “The Hundred And One Dalmatians” uit 1956 van de schrijfster Dodie Smith. Walt Disney kocht de rechten van dit boek in 1957 en startte meteen met de voorbereidingen van een nieuwe avondvullende tekenfilm. Na de kostbare flop Sleeping Beauty gingen er geruchten dat de animatiestudio van Disney gesloten zou worden, aangezien Disney nu veel succes had met andere mediums zoals live-action films, tv-series en pretparken. Maar Walt Disney’s hart lag nog altijd bij tekenfilms en hij wilde dit dan ook koste wat kost behouden. Om voortaan kosten te besparen op animatie werd er voor deze film voor het eerst gebruik gemaakt van xerografie, een uitvinding van Urb Iwerks, de eerste Mickey tekenaar. Het was een nieuw process dat veel werk bespaarde. De schetsen hoefden niet meer te worden overgetrokken in inkt, maar werden direct op film gefotokopieerd. Dit proces bespaarde de tekenaars een hoop werk. Het was voor hen echter een zware klus om alle dalmatiërvlekken te tekenen, want in totaal waren dat er maar liefst 6.469.952! Dit proces zorgde er uiteindelijk voor dat One Hundred And One Dalmatians voor een lager budget (4 miljoen dollar) geproduceerd kon worden.

De animatie van deze film betekende echter een keerpunt in de geschiedenis van Disney. Met name de achtergronden zijn een stuk eenvoudiger dan in voorgaande animatiefilms. Hierdoor kan One Hundred And One Dalmatians zich op animatiegebied niet meten met klassiekers als Snow White and the Seven Dwarfs, Pinocchio, Bambi en Sleeping Beauty. Maar buiten dat is One Hundred And One Dalmatians een uitstekende tekenfilm geworden. Het verhaal wordt lekker vlot verteld en Cruella DeVil is nog altijd één van de meest geslaagde Disney-schurken. De film werd ook een groot succes en bracht gedurende zijn eerste release in de VS 14 miljoen dollar in het laatje.

acja88
Zoveel beter dan de speelfilm dit...

avatar van TornadoEF5
Leuk filmpje dat over de gehele speelduur aangenaam blijft, al zijn de boeven soms wel eens irritant. Cruella daarentegen vind ik één van de leukste Disney villains. Leuke opbouw en een vrij mooi maar wel niet al te ingewikkeld plot. Animatie zit goed hier. Niet indrukwekkend, maar ook zeker niet slecht, en ook wel met een eigen sfeer. Animatie die zich ietwat onderscheidt van de vorige klassieke disneyfilms (sneeuwwitje tot lady and the tramp). Dat was ook al te zien bij Sleeping Beauty waar de animatie niet geslaagd was. Hier pakt het wel goed uit.

Een redelijk goede Disneyfilm.

avatar van DVD-T
De eerste keer dat ik deze Disney Classic zie. En is toch een erg leuke ontdekking gebleken.

Ik wist natuurlijk wel van het bestaan af. Heb deze als kind nooit gezien, en als volwassene stond vooral de animatie techniek me nooit echt aan. Me er toch maar eens aan gewaagd gezien de status van de film. En daar heb ik zeker geen spijt van gehad.

Verhaal is erg leuk ontwikkeld door Bill Peet. Hij heeft er een heel leuk geheel van gesmeed. En samen met de animatoren heeft hij er iets heel fijns van gemaakt. Ik ben nog steeds geen van van de Xerox animatie techniek. Ik snap waarom het gedaan moest worden. Maar geef mij maar de weelderige beelden uit de voorgaande jaren en hun prachtige kleuren en tekentechnieken. Hier ziet het er een stuk ruwer uit gezien de techniek niet meer toe laat. Toch zien de animaties er erg goed uit en kun je nu nog meer van de pijn en moeite zien die er in gestoken. Erg mooi hoe Davis Cruella de Ville heeft gemaakt. De nuances die in elk karakter zijn gestopt of hoe de achtergronden hier erg simpel lijken maar hiervoor bergen werk zijn verzet. Hierin is het duidelijk dat we deze technieken, zowel als de "inking and painting" periode als de Xerox periode moeten koesteren en niet moeten vergeten. Juist iets waarom ik de 2D animatie verkies boven 3D. Ik heb meer waardering voor deze techniek gekregen maar vind het er daarom niet meteen mooier uitzien.

Hoewel het verhaal erg leuk heeft en het zeker zijn momenten heeft, maakt het niet zoveel impact. Het wist me gewoon niet zo te pakken. De personages zijn allen wel leuk gedaan en de jazzy soundtrack werk ook goed. Voor de rest liet het me nogal koud maar is er zoals bij elke Disney genoeg om van te genieten.

Ik kon als kind niet genoeg krijgen van deze film (zowel deze als de andere versie met Glenn Close). Van alle Disney's is deze degene die ik het meest heb bekeken. En jaren later is dit nog steeds een leuke klassieker.

Het was eerst twijfelen voor een 3,5 of een 4 en op een schaal van 10 zou de film een waardige 7.8 gekregen hebben. Dan maar een degelijke 4*. Na Lady en De Vagebond komt Disney vrij snel met nog een hondenfilm op de proppen. Geen romantisch verhaal deze keer maar eentje over het bevrijden van puppies die in handen zijn gevallen van een snoodaardige vrouw. Geen magie met sterren aan de hemel maar een redelijke 'down to earth' film , volgens mij zelfs de eerste in de reeks van langspeelfilms (lady en De Vagebond was ook wel anders maar had toch wel dat magisch omhulsel). Gooi daar dan nog eens een zeer creatieve opening van de film bovenop en je hebt toch meteen het gevoel dat deze film iets anders is dan de anderen.

De personages zijn zeer geslaagd. Het feit dat de honden qua karakter heel goed op de baasjes trekken is ook leuk gevonden. Jasper en Horace zijn twee zeer vermakelijke boeven die altijd een lach op mijn gezicht toveren en ik wil zeker de kat niet vergeten te noemen want hij was toch degene die de puppies koste wat het kost beschermde tegen Japser en Horace. De animatie is deze keer iets minder en naar ik meen ook het begin van een nieuwe techniek. Ik ben geen specialist op dat vlak maar je merkt in deze film de dikke zwarte lijnen rond de personages en als ik het goed heb zou deze techniek terugkomen in de volgende films, al ben ik niet zeker. De achtergronden zijn voor mij iets te sketchy maar echt storen doet het niet.
De muziek is mooi , past perfect bij de situatie, en ik vind het eigenlijk wel heel gewaagd dat ze er deze keer geen echt zangnummer hebben ingestoken (behalve dan Cruella De Vil wat weer iconisch is).

Na Maleficant krijgen we weer een prachtige schurk voorgeschoteld. Ik denk toch wel dat Cruella De Vil van al de schurken de meest iconische en bekendste is. Ze is ook zeer leuk geanimeerd. De looks, de manier waarop ze beweegt, de flair , het past allemaal perfect in het plaatje. De plannen die ze heeft voor de kleine puppies zijn trouwens heel donker en Disney deinst niet terug om vlakaf te vertellen wat ze wilt (vergiftigen, verdrinken, vermorzelen om er bontjassen van te maken). Ik heb ook een zwak voor schurken die op het einde helemaal los gaan door , laat ons zeggen, het Duivelse en ware gelaat te laten tonen. TOP!

Ik heb me tijdens de film heel goed vermaakt. Het tempo mocht in het midden (tijdens de schemerblaf) wat hoger liggen, ben niet helemaal gek van de animatie maar ondanks dat hou ik van de Aardse sfeer die rond deze film hangt. Verder bevat het leuke personages, prachtige muziek en een geweldige schurk. 4*

avatar van Ted Kerkjes
dr channard schreef:
Aan het einde wordt ook nog een keertje gezongen, als ik me goed herinner.

Dat klopt Een droomhuis voor mens en hond dacht ik. Haha, ik bekijk de films in het Engels en onthou de Nederlandse titel. Zo zie je maar dat ik als kind verslaafd was aan deze film

avatar van Sergio Leone
Leuk.

Verre van mijn favoriete Disney, maar wel leuk ook. De animatie is niet zo kleurrijk en ook niet zo mooi als andere Disney’s, maar de film heeft iets gezellig, altijd al gevonden, ook als kind. Misschien zijn het de wat grijzere scènes, geen idee.
Het is wel geen film die ik jaarlijks een kijkbeurt zou kunnen gunnen, zoals bij andere Disney’s wel het geval is.

Kleine 3,5