• 8.353.971 stemmen

Geregisseerd door: Andrew Adamson en Vicky Jenson

Met onder meer: Mike Myers, Eddie Murphy en Cameron Diaz

Releasedatum: 5 juli 2001

Plot Shrek

"The greatest fairy tale never told."

De slechte heerser van Duloc (de kleine Lord Farquaad) heeft alle sprookjesfiguren uit zijn land verbannen. De figuren, inclusief een praatgrage ezel, vluchten naar het moerasland van de oger Shrek, die erg op z'n privacy gesteld is. Farquaad maakt een deal met Shrek: als hij de mooie prinses Fiona redt uit een kasteel dat bewaakt wordt door een draak, krijgt Shrek z'n land terug.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Lord Farquaad (stemrol)

Monsieur Hood (stemrol)

Ogre Hunter (stemrol)

Ogre Hunter (stemrol)

Captain of Guards (stemrol)

Baby Bear (stemrol)

Geppetto / Magic Mirror (stemrol)

avatar van Gang_Star

Gang_Star

De eerste leuke kennismaking met de groene koppige, norse oger Shrek, die zijn rust verstoort ziet worden en op avontuur gaat om weer ongestoord alleen te kunnen zijn in 'zijn' moeras. Een kleurrijk avontuur waarbij vooral prinses Fiona en ezel Donkey als belangrijkste bij personages hun intrede maken, en waarin laatsgenoemde Donkey voor het meeste vermaak zorgt. Het doen en laten van deze ezel, die zo ontzettend druk is dat het lijkt alsof hij lijdt aan adhd, is meer dan vermakelijk en ook die kenmerkende blik en glimlach zijn bijna hilarisch. Gaandeweg het avontuur begint, leert Shrek vriendschap kennen en liefde en krijgt hij een andere kijk op het leven. Alles op een grappige manier, waarbij gezegd moet worden dat de animatie er hedendaags nog steeds vrij goed uitziet.

avatar van Shadowed

Shadowed

Prima.

Vooral de stemmencast sprak me bij deze film erg aan. Mike Myers en Eddie Murphy? Dat zijn toch wel 2 grote namen die zich hier inschrijven voor een animatie. Wederom zijn hun stemmen ook erg passend in de ogre en ezel.

Het verhaal is eigenlijk vrij zwak. Grote onzin natuurlijk, maar voor kinderen is het alles behalve storend. Shrek is een leuk personage en Donkey weet ook wel grappig te zijn. De rest was wel zozo. Niet alle grappen zijn even leuk, maar ja.

Genoeg te beleven voor een geslaagd en gezellig avondje met de kids.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Shrek blijft een knotsgekke animatiefilm, laat ons daar niet aan twijfelen. Wel was het genot voor mij persoonlijk na al die járen toch minder aanwezig dan gedacht toen ik hem gisteren terug zag. De kinderen vonden hem ook geweldig, maar de vele inside jokes en verwijzingen naar andere films ontging hen volledig. Een animatiefilm voor volwassenen dan, mja, daarvoor vond ik hem net te kinderachtig geworden om écht hoge toppen te scheren op de quality meter.

Het duo Shrek en Donkey is een ideale mix tussen de norse met zelfbeklag vullende groene Ogre en aan de andere kant een hyperactieve praatzieke aanhankelijke ezel. Beiden zijn elk op hun manier grappig. Dat komt ook mede door de perfecte casting van de stemmen van Mike Myers en Eddie Murphy. Bij momenten wel hilarisch.

Het uitgangspunt dat vertrekt vanuit een sprookje is fijn gedaan. Ook de holderbolder mix van talloze andere sprookjes is al bij al mooi verwerkt. Dat betekent natuurlijk dat je voor een tweede deel iets nieuws moet toevoegen en dat hebben de makers gelukkig gedaan met die kat. Qua verhaal vond ik het naar het einde toe wat afgezaagd worden met dat melige dertien in een dozijn huwelijk. Het blijft echter genieten om steeds kleine details te ontwarren die de makers in de film hebben gestopt. Alleen dat al maakt de film de moeite om te zien. Sterke 3,5*!

avatar van Panoramix

Panoramix

Deze klassieker onder de animatiefilms doet anno 2019 niet zo fris meer aan als bijna twintig jaar geleden. Dat is op zich natuurlijk geen schande, maar een lichte teleurstelling was de herziening wel. Herken me in veel van wat Fisico aangeeft; vooral dat het eigenlijk net te kinderachtig is. Legt het af tegen die andere klassieker Nemo, en al helemaal tegen de recentere animaties Up en Tangled.

avatar van clubsport

clubsport

Voor het eerst deze (toch wel ) animatieklassieker gekeken en qua verhaal is hij zeker wel leuk gemaakt met de nodige verwijzingen naar andere sprookjes en daar ook nog eens een flinke op de hak neem sausje

wat betreft de zoetsappigheid eromheen eroverheen gegoten .

Murphy steelt toch wel de show met zijn rol als de ezel .

Wat animaties betreft is de film toch wel vrij zwak anno nu , je kunt duidelijk zien dat sommige details ( vooral de draak en een aantal gezichten ) te nep en te 2 dimensionaal eruit zien .

Vraag me daarom sterk af of het niet beter was geweest om te kiezen voor een handgetekende versie .

avatar van MisterJames

MisterJames

Na hele lange tijd weer opnieuw gezien, blijft een leuke film! Het wereldje van Shrek met al die sprookjesfiguren is leuk bedacht, en Shrek en Donkey hebben een leuke chemie. Het verhaal is simpel maar wel vermakelijk, het einde is erg voorspelbaar wel. Daarnaast zijn er veel leuke grappen in verwerkt, die door volwassenen beter begrepen zullen worden dan door kinderen. De film zit ook vol met leuke en herkenbare muziek, wat een groot pluspunt is. De animatie is natuurlijk wel wat verouderd, maar dat zit niet teveel in de weg.

Leuke film om weer eens terug te zien, de karakters, grappen en liedjes zijn nog steeds leuk, ookal is het verhaal niet al te bijzonder, 3,0!

avatar van FilmFan897

FilmFan897

De Shrek films heb ik nooit gemogen.

Ik weet niet waardoor het komt maar het is gewoon zo.

Ik vond Shrek nooit zo'n mooie film als andere mensen vonden, ik vond Shrek eerder saai.

Alhoewel ik de vierde Shrek film mooi vond, ben ik later ook van mening veranderd.

Hoe dan ook, het heeft ook een leuke kant!

Het is een parodie op sprookjes en dat zie je ook, er word de spot mee gedreven.

De stemmen zijn heel leuk ingesproken en de stemmen horen ook echt bij die personages, moest je nu een andere stem voor Shrek of Fiona bedenken dan past het niet omdat die acteurs perfect gecast zijn om de stemmen in te spreken.

Shrek is een film die ik niet zo mooi vind maar als ik hem nog eens bekijk dan zal ik er wel weer van genieten.

Want hoe dan ook, het blijft een film voor jong en oud.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Ik zag recent dat alle Shrek films op Netflix staan, dus ik ga ze maar eens opnieuw bekijken. Even schrikken dat deze eerste Shrek alweer 20 jaar oud is. Dat betekent dat de tijd vliegt en ik ook een ouwe lul aan het worden ben, want zo oud voelt Shrek 1 nog niet aan in mijn hoofd.

Je merkt het wel aan de beelden natuurlijk, 20 jaar oude computerbeelden is een eeuwigheid. Maar objectief gezien zie je het vooral aan de details (of soms een gebrek eraan), want over het algemeen ziet alles er nog steeds kleurrijk en gezellig uit. Maar waar de film echt overeind mee is gebleven is dat het gewoon een tijdloos grappig verhaaltje is. De film moet even op gang komen, maar de tocht van Shrek en Donkey (die ik nog steeds geestig vind) op zoek naar de prinses boeit nog steeds. En als prinses Fiona zich bij de twee voegt, dan loopt alles nog steeds en zitten er zelfs een paar geslaagde emo-momentjes in, zoals Shrek die denkt dat Fiona nare dingen over hem zegt. Het Lord Farquaad verhaaltje is weer minder pakkend, maar dient ook maar gelukkig alleen als kapstok om Shrek door de sprookjeswereld te laten reizen, waar diverse bekende figuren hier en daar voorbij komen. Dit aangevuld met leuke muziek, niet opdringerige levenslessen en best fijne familievriendelijke humor maakt dat ik er opnieuw een prima avond mee heb gehad.

3,5* blijven staan

avatar van Boneka

Boneka

• 1932 berichten

Shrek meende ik nog nooit te hebben gezien. Dat weet ik nog steeds niet zeker. Kennelijk blijft deze film je niet helemaal bij. Afijn de 4 k is uit dus tijd voor een kijkbeurt. Hij is zeker leuk vooral die ezel DM is prachtig gemaakt. Ook zijn de leuke verwijzingen uit andere sprookjes leuk gemaakt. De muziek is tof maar het verhaaltje wat dun. Vooral de achtergrond tam Shrek wordt nooit duidelijk. Waar komt hij vandaan wat is zijn achtergrond wegvallen het nooit weten. Maar toch is Shrel zeker de moeite waard om hem te bekijken en te beluisteren,!

Film 3,5

Beeld 4,5 (4k)