Shrek (2001)

Animatie / Komedie

geregisseerd door Andrew Adamson en Vicky Jenson
met de stemmen van Mike Myers, Cameron Diaz en Eddie Murphy

De slechte heerser van Duloc (de kleine Lord Farquaad) heeft alle sprookjesfiguren uit zijn land verbannen. De figuren, inclusief een praatgrage ezel, vluchten naar het moerasland van de oger Shrek, die erg op z'n privacy gesteld is. Farquaad maakt een deal met Shrek: als hij de mooie prinses Fiona redt uit een kasteel dat bewaakt wordt door een draak, krijgt Shrek z'n land terug.

avatar van tommycool
leuke film. persoonlijk vind ik deel 2 beter

Een klassieker. Echt leuk om eens te ontspannen. Vooral Donkey was mijn favoriete personage.

avatar van kels92
Fan van alle 4 de films. Subliem!

avatar van Divoboy
De 1e en de leukste film van de Shrek series. Classic!

avatar van roeman
Blijft een geweldige film.
Geweldige muziek, grappig en prachtige animatie.
We roepen af en toe nog wel eens wat leuke quotes uit de film: Shrek (2001) - Memorable quotes - imdb.com
Ook de delen hierna blijven geweldig, wel geen 5 maar minstens een 4 of 4.5

avatar van stipstap
Spetie schreef:
Shrek is en blijft toch een uiterst vermakelijke film, die daarnaast ontzettend goed gemaakt is.

Shrek is het typische voorbeeld van een film die voor elke leeftijd geschikt is. Het is het soms haast magische sprookje van het grote groene monster dat leeft in de middeleeuwen en die er enger uitziet dan dat hij is. De animatie is bij vlagen mooi en er zit een hoop leuke humor in de film, voor zowel jong als oud.

De laatste tien jaar heeft iemand als Eddie Murphie weinig bijzonders meer laten zien, maar voor de stem van Donkey is hij perfect gecast. Hij maakt Donkey zowel grappig als irritant gelijk en tevens een memorabele rol. Sowieso heeft de film leuke bijrolletjes, want ook de wolf en de drie biggetjes, Pinokkio en het koekjesmannetje zijn bijzonder geslaagd.

Topvermaak en wat mij betreft is dit tot nu toe nog altijd de beste en leukste film uit de stal van Dreamworks.

Prachtige film waarin de Ogre Shrek een opdracht krijgt van de prins om de prinses te bevrijden. Een originele draai aan de hele sprookjes-wereld. Uitermate vrolijk en grappig en de film heeft ook een lekkere soundtrack. Leuke personages die ingevuld worden door een meer dan geslaagde stemmencast. De computeranimaties zijn duidelijk al weer wat ouder, maar dit is zeker niet storend.

avatar van Ste*
Het is apart dat Dreamworks zo matig is geworden, want met Shrek hadden ze goud in handen - met deel 1 (en in iets mindere mate 2) dan in ieder geval.

Het verhaal zelf is misschien simpel, maar wel doeltreffend. Er gebeuren geen grootse dingen, de film voelt vrij kort aan, maar is eigenlijk de volle speelduur leuk.
De grappen zijn lekker stoer en fris, zoals de martelscène met het koekje, of die zingende Dulocpoppetjes; allemaal hoogst vermakelijk.

Als ik het bijvoorbeeld vergelijk met een film als Masagascar (of om het even welke Dreamworks), is niet alles druk en quirky, en is er nog af en toe ruimte voor sfeer. Zoals de mooie scene met hallelujah.

De karakters zijn wat origineler en gelaagder. Shrek zelf is natuurlijk een personage om van te smullen - chagrijnig, cynisch, maar tegelijkertijd ook wel weer sympathiek en met een charming accent. Kom daar nog maar eens om in de gemiddelde (Dreamworks)animatie. Donkey mag dan wel de cliché drukke neger zijn, maar het werkt erg goed. En Fiona is een stoere meid. Vooral het stukje met de vogel vind ik een klassieker.

De computergraphics zijn uiteraard verouderd, dat valt me eigenlijk nu pas voor de eerste keer op. De karakters steken soms nogal slecht af tegenover de achtergrond, en dingen zijn niet erg gedetailleerd. Personage-animatie en gezichtsuitdrukkingen vind ik overigens wel erg sterk.

Waarschijnlijk zou ik hem niet zo hoog beoordelen als ik hem nu voor het eerst zag (ik denk dat ik hem zo'n tien keer gezien heb door de jaren heen!) en is mijn cijfer wat aan de hoge kant, maar eigenlijk verdient hij het ook wel voor de jaren plezier die ik eraan beleefd heb.

avatar van stijntjeee4
Ik heb deze film laatst nog eens herzien en ik moet heel eerlijk bekennen dat Shrek niet mijn ding is. De humor vind ik leuk en erg goed maar voor de rest vind ik hem niet zo leuk. Ik ben sowieso ben ik al niet zo een fan van de films van Dreamworks. Shrek is opzich wel een goede film, maar niet echt mijn smaak.

avatar van baspls
Erg leuke en vermakelijke film! De humor krijgt een 10! De animatie een 0! De grapichs zijn echt heel slecht. Zoiezo is CGI wat minder maar bij Shrek is dit echt niet goed. De muziek is wel erg goed en de stemmen zijn ook goed!

...De animatie een 0! De grapichs zijn echt heel slecht

Zo slecht zijn de graphics toch niet? Als je ze vergelijkt met andere films uit die tijd..

avatar van baspls
stijntjeee4 schreef:

Nou, dan gaat het wel. Maar in zijn algemeen, er zijn tegenwoordig Games met betere graphics. Deel 2 is in dat opzicht veel beter.

baspls schreef:

Dat klopt maar als je het vergelijkt met de kennis en techniek die ze toen miste valt het reuze mee naar mijn mening.

avatar van alexspyforever
Ik kom er gewoon niet meer toe om deze of enige vervolgfilm van Shrek te bekijken. Ik zag een keer de vierde film en vond die zo slecht dat ik dacht hoe vreselijk uitgemolken het was geworden. Daar waar de eerste film nog origineel was in de zin van
de lelijkerd krijgt de mooie prinses en dat echte schoonheid binnenin zit
brengen de sequels helemaal niets meer bij aan dit leuke verhaal. Weer eens zo een aparte tekenfilm die slachtoffer is geworden van het eigen succes. Donkey is heel vermakelijk de eerste keer, maar na een tijd begint die echt wel op mijn zenuwen te werken.

avatar van tattoobob
baspls schreef:
totale onzin...ziet er prima uit voor een film van 13 jaar oud.

Verder een leuke film net als de rest van deze reeks.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Ik had eerst Shrek 3 gezien en nu dus deze. Hij begint erg leuk, daarna zwakt hij wel af en krijg je een afwisseling van leuke en niet zo leuke scenes. Zodra het geheim van prinses Fiona aan het licht komt de film toch weer op het niveau van het begin.

In zijn geheel is hij leuk, maar beter dan Shrek 3 toch niet. Een beetje hetzelfde niveau. Donkey is mij wat te druk, maar erg grappig als hij op zijn rug ligt te slapen. Combinatie van oude tijd met moderne tijd vind ik hier ook niet zo geweldig.
Shrek the Halls die hiervoor werd uitgezonden vind ik nog wel de beste. Korte animatiefilms doen het bij mij altijd beter.

Gezien dit soort animatie, eigenlijk niet verwacht, maar ik heb me net als bij Shrek 3 toch prima geamuseerd, nu zien hoe Shrek 2 is.

Ik was toen bij de Blokker, en daar zag ik een stukje van Shrek 2. Dat vond ik zo leuk met die ogre, de ezel en de kat. Daarna ben ik me wat meer gaan interesseren voor de computeranimatie en animatiespeelfilms in het algemeen. Hoewel de liefde voor de Tom and Jerry en de Disney Mickey Mouse en Donald Duck-cartoons toch nooit voorbij zal worden gestreefd. Al ik vind de Efteling Sprookjesboom bijvoorbeeld, ook vaak wel erg grappig. En ik denk dat de speelduur daarin ook een heel belangrijke rol speelt.

Deze film begint verraderlijk en zat met mijn gedachten zelfs met vijf sterren. We maken kennis met Shrek en Donkey. En de humor in dat gedeelte is kostelijk. Maar daarna zakt hij echt flink naar beneden. En hoewel het verhaal erg eenvoudig is, is het me toch veel te langdradig. Bovendien is 90 minuten lang, veel te lang (al geldt dit voor alle vier films wel). Het duurt een hele tijd voordat Fiona haar intrede doet. En die is als ogre eigenlijk ook leuker. Alleen als ze in Duloc aankomen en die speeldoos begint te spelen, dat hebben ze ook weer verrot leuk gedaan. De relatie met Donkey en de draak is ook grappig. En hier en daar is er ook nog wel iets van komisch in te bespeuren. Maar verder vind ik het maar matig. En het tekenwerk vind ik ook niet bijzonder goed. 3.0

Het was me vroeger nooit echt opgevallen, maar eigenlijk is Shrek helemaal niet zo'n scherpe, grappige en bovendien goede film. Zeuren over verouderde animatie heeft weinig zin, aangezien het in dit soort films toch vooral draait om de humor en eigenlijk faalt het daar ook voor het gros van de tijd. Verwijzingen naar smerige dingen als oorsmeer, poep en pies, scheten en stinkende adem worden afgewisseld met flauwe popculture referenties die er vooral in lijken te zitten om het publiek zichzelf op de borst te laten kloppen met een 'hey, ik weet waar dat vandaan komt, hahaha!' terwijl het vooral goedkoop en weinig scherp over komt. Een soort van Family Guy, maar dan moet ik MacFarlane toch toegeven dat hij vaker iets grappigs daar neerzet dan in Shrek het geval was. De voice acting is met uitzondering van Litgow en Murphy ook vrij ondermaats, helemaal Myers worstelt de hele film met dat wanstaltige nep-Schotse accent. Het was al niet grappig in de Austin Powers films, hier werkt het evenmin.

Nee, de film wordt pas beter op het moment dat Fiona en Shrek hun relatie enigszins beginnen te verdiepen en het geheel over stapt op echte karakterontwikkeling in plaats van flauwe grappen. Hier komt een bepaald punt van bezieling naar voren die de film bijna redt. Helaas niet helemaal, uiteindelijk liet het me toch vooral met een bittere smaak achter en begin ik me nu toch vooral af te vragen of de tweede film, die ik me goed herinner, eigenlijk nog wel de moeite waard zou zijn?

avatar van Phantasm
Leuke animatiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van Movie Jim
Ondanks dat ik geen fan ben van animatiefilms
vond ik dit een prachtige en grappige vormgegeven
film.

jeffur
Leuke film met veel leuke stukjes, verder was het niet heel veel bijzonders. 3,5*

Grappige, en leuke film die met veel humor in elkaar is gezet, en toch wel boeiend blijft!!

Heerlijke animatiefilm. Betere in zijn soort!

Ik ben geen fan van animaties, maar Shrek vind ik toch echt een leuke film! Donkey is echt hilarisch met dank aan Murphy. Gewoon een film om relaxt te kijken op de bank, chippie erbij, gezellig!!

avatar van Rico120
een leuk en sterk begin van deze animatie reeks

avatar van Fonzzz002
Als kind was Shrek één van mijn favorieten films en tot vandaag de dag kan ik nog volop genieten van deze film. Shrek is een perfecte combinatie van een komedie, die allerlei bekende sprookjesfiguren in de zeik neemt, en van een losstaand eigen sprookjesverhaal. Het is een originele setting die zowel gelegenheid bied voor komedie als dat ik mee kon leven met Shrek het personage en hem kon aanmoedigen op zijn missie. Wat me zoveel bevalt aan het hoofdpersonage is dat ik hem een sterk onderbouwd hoofdfiguur vind, die anders is dan de meeste westerse animatiefilm personages. Shrek is cynisch, in sommige gevallen hypocriet, heeft een korte lont en hij is egoïstisch. Dit maakt hem zowel grappig in contrast met andere sprookjeshelden, omdat hij regelmatig voor grappig commentaar zorgt op de zoetsappigheid van wat hij ziet, als dat het hem een sympathiek personage maakt. Shrek heeft hele menselijke & ietwat herkenbare redenen om te zijn hoe hij is. De film zet Shrek niet neer als de persoon die altijd de juiste keuze maakt en je een voorbeeld van moet nemen, of dat hij fout is en dringend zijn karakter moet veranderen, ze laten alleen zien hoe hij zijn mening heeft gevormd en hoe hij ermee omgaat. Het is deze imperfectie die hem een sterk hoofdfiguur maakt en die ervoor zorgde dat de serieuzere momenten van de film minstens zo goed vind werken als de humoristische.
Wat komedie betreft schiet Shrek regelmatig in de roos. Of het nou de leuke draaien zijn die ze geven aan sprookjes/Disney-clichés (zoals personages onderbreken die proberen te zingen), of het ligt aan het cynische commentaar van Shrek, ik kon regelmatig hardop lachen om de humor. Nu ik ouder ben merk ik plots grappen op die mij als kind volledig ontgaan waren. Zoals wanneer Shrek voor het eerst in Duloc komt: Shrek ziet dat Farquaad een belachelijk groot kasteel heeft gemaakt waarop hij zegt “I think he’s compensating for something!“. Als kind dacht ik dat hij verwees naar het feit dat Farquaad klein was, nu realiseer ik mij dat Shrek naar een heel ander onderdeel van Farquaad’s lichaam verwijst. Over Farquaad gesproken: nu ik ouder ben realiseer ik mij dat het eerste deel van de naam verdacht veel klinkt als het woord “fack” of “fuck” (wat de makers schijnbaar intentioneel hebben gedaan).

Grafisch vind ik dit één van de mooist uitziende Dreamworks films. Hoewel de menselijke personages en hun animaties een beetje zijn verouderd heeft Shrek zulke levendige omgevingen, die een adembenemend mooi gebruik hebben van kleur & belichting, dat er meerdere shots in de film zaten die ik (bewijs van spreken) wil uitprinten en aan mijn muur hangen. Het grimmige kasteel, sfeervolle natuurgebieden, mooie nachtscenes, iedere plek heeft zijn eigen trekje die de wereld heel levendig maakt. Niet alleen de vormgeving is tijdloos maar de gecomponeerde muziek is prachtig om naar te luisteren en sluiten zich perfect aan op het fantasie thema. Ik kreeg adrenaline van de intense muziek tijdens spektakel momenten of kwam tot rust van de aanstekelijke melodieën bij rustgevende scenes. De muzieknummer keuzes vond ik ook zeker niet verkeerd in elkaar zitten. Er waren energieke pop nummers bij komische scenes of rustigere nummers bij kalmere scenes, ook deze sloten zich goed aan op de toon van het verhaal. Ik merkte na de aftiteling “I’m a Believer” nog te neuriën en Shrek was mijn introductie aan het bekende poplied “Halleluja”, waarvan de John Cale versie van deze film stiekems nog altijd mijn favoriete is.

Het liefste zou ik deze film een 5* geven en het daarmee laten, maar dat zou ik niet met zekerheid kunnen doen. Shrek is één van de films die ik TE vaak heb gezien waardoor het niet meer de charme bevat die het eens had. Tijdens het herbekijken herinnerde de film mij aan waarom ik het zo goed vond, maar ik herleefde niet zozeer waarom ik het goed vond, als je begrijpt wat ik bedoel. Ook moet ik toegeven een redelijk deel van de grappen niet meer te kunnen waarderen. Bij scenes als “I’m baking waffles! “ krapte ik mezelf op het hoofd, afvragend wat de grap was. Niet meer kunnen lachen om een grap omdat je het vaak hebt gehoord is één ding, maar niet kunnen snappen wat überhaupt de grap was is iets anders. Het moraal van de film is andere niet te vooroordelen om hun uiterlijk en te accepteren wie ze zijn als persoon, daarom vind ik het vreemd dat de film ervoor kiest veel grappen te maken over de lengte van Farquaad. Grappen maken over iemand zijn uiterlijk, bad guy of niet, is tegenstrijdig aan de boodschap.

Dus nee, een 5* zou ik het niet kunnen geven zonder grote twijfel wegens deze mindere kanten, maar dat terzijde: Shrek is één van mijn favorieten jeugdfilms en het houd nog goed stand. Sterk verhaal met logisch onderbouwde personages, goede humor, prachtige beelden & passende muziek. Ik heb het echter te vaak gezien om er dezelfde hoeveelheid plezier aan te beleven en de humor laat zich niet altijd van een goeie kant zien.

avatar van mjk87
Erg leuk. De grappen werken, het verhaal is leuk als parodie op alle Disney-films en toch ontroerend op zichzelf. Stemmenwerk is goed waarbij Murphy los wordt gelaten en de juiste toon raakt waardoor hij net niet irritant wordt maar precies grappig genoeg. Animatie is technisch niet heel bijzonder, lelijk zelfs soms, iets waar je met dit soort computeranimatie al snel last van krijgt door verouderde techniek. Wel probeert men af en toe wat moois eruit te krijgen en dat ziet er ook heel behoorlijk uit dan. Nee, weinig op aan te merken. Niet overdonderend genoeg voor een echte topscore, maar ik heb me uitstekend vermaakt. 4,0*.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
In mijn herinnering stond Shrek altijd op hetzelfde niveau als de beste films van Pixar, maar terugkijkend valt dat stiekem nogal tegen. In een periode waarin animatiefilms als paddestoelen uit de grond kwamen zetten was Shrek één van de meest succesvolle en - eerlijk is eerlijk - ook alles behalve de slechtste computeranimatie. Het uitgangspunt is gelukkig lekker simpel en als de film z’n best doet, komt het hier en daar erg grappig uit de hoek. Soms leunt het teveel op één ding - als een schreeuwerige sidekick of knipogen naar een film als The Matrix - maar sommige grappen zijn een schot in de roos. Op drama werkt het allemaal echter net iets minder, Shrek wil tussen de onderbroekenlol door soms net iets te serieus en dramatisch worden. Niets mis met een moraal, maar qua toon had het iets meer consistent kunnen blijven. Verder is alles aan Shrek gewoon erg aardig, niets meer en niets minder.

3,5 sterren.

avatar van IH88
“All right, nobody move! I've got a dragon and I'm not afraid to use it! I'm a donkey on the edge!”

Shrek blijft leuk. Dat komt vooral door het samenspel van Shrek en Donkey, en Myers en Murphy weten met alleen hun stemmen al heel veel plezier over the brengen. Grappig, gevat en onweerstaanbaar, de chagrijnige Shrek en de snelpratende Donkey kunnen me na al die jaren nog steeds bekoren. Met Diaz, die als Princess Fiona haar mannetje staat en het wonderlijke trio compleet maakt. Als kijker ga je graag met dit drietal het avontuur aan, en het levert een vermakelijke reis op die na al die jaren nog steeds weet te boeien.

avatar van Kondoro0614
Shrek is ook voor mij aardig wat jeugdsentiment die ik als kleine Wesley erg kon waarderen, zo erg dat het op langere tijden mijn lieveling was in de animatie scene. Nu is deze herziening me toch wat minder bevallen, en kan Shrek op sommige momenten misschien wat saai overkomen. Toch werkt de jeugdsentiment een positieve richting op en is Shrek een leuke zit geweest.

Het verhaal is leuk, Shrek woont als Orge, Orc, Org of moerasmonster (hoe je het maar wilt omschrijven) in het moeras, lekker duidelijk. Hij word ook gezien als gevaarlijk wezen en de stad wil hem weg hebben al lukt ze dit niet. Shrek komt met wat mensen opgescheept te zitten waarna hij er achter komt dat er een prinses opgesloten zit in een kasteel die door een draak in bescherming word genomen. Shrek doet alles er aan om de prinses naar huis mee te nemen en vervolgens verliefd op haar te worden, na een woorden wisseling gaat de prinses weg en is er wat drama in het spel wat snel weer weg gaat als ze bij elkaar komen en alles weer goed afloopt.

Echt op animatie mag je deze film totaal niet afkeuren, die ziet er voor zijn leeftijd nog redelijk goed uit. Toch weet Shrek me op sommige momenten minder te boeien dan vroeger, misschien ligt dat aan de leeftijd ik weet het niet, dus ik zak een beetje met het cijfer.

avatar van TornadoEF5
Niet slecht, maar ook niet echt wat ik er van verwacht had. Ik denk dat de thematiek me uiteindelijk niet echt helemaal ligt, maar de hoge waardering overtuigde me wel dat deze iets meer te bieden had op dat vlak, maar dat blijkt uiteindelijk achteraf niet zo te zijn, buiten dat het vele sprookjes parodieert en er wat geforceerde humor inzit. Maar als je die laag er uit filtert, krijg je een erg cliché verhaaltje dat eigenlijk zelfs verbleekt met de echte Disneywerken van ondertussen 70 jaar geleden. Niet dat het slecht gedaan wordt, maar voor mij voegt dit nergens iets toe, en we hebben in de laatste twintig jaar wel veel goede animaties gekend, en daar kan deze Shrek zich toch niet aan meten. Wat ook opvalt is dat de animaties van deze film toch ook al wat gedateerd zijn. Daar kan deze film natuurlijk niets aan doen, maar het is merkbaar dat de technologie er op vooruitgegaan is. Het zal ook wel meespelen dat ik deze als kind nooit heb gezien, maar anderzijds zijn er veel animatiefilms die ik als volwassene eerst heb gezien, en toch enorm kan waarderen, maar deze Shrek hoort daar niet bij. Ik denk trouwens ook niet dat ik deze als kind graag gezien zou hebben. Dat zouden mijn ouders goed ingeschat hebben.

Haalt voor mij nipt de 3,0*. Ik weet niet of ik de vervolgen ga zien. Misschien Shrek 2 wel, maar als ook die wat tegenvalt houdt het daar dan wel op voor mij.

avatar van Gang_Star
De eerste leuke kennismaking met de groene koppige, norse oger Shrek, die zijn rust verstoort ziet worden en op avontuur gaat om weer ongestoord alleen te kunnen zijn in 'zijn' moeras. Een kleurrijk avontuur waarbij vooral prinses Fiona en ezel Donkey als belangrijkste bij personages hun intrede maken, en waarin laatsgenoemde Donkey voor het meeste vermaak zorgt. Het doen en laten van deze ezel, die zo ontzettend druk is dat het lijkt alsof hij lijdt aan adhd, is meer dan vermakelijk en ook die kenmerkende blik en glimlach zijn bijna hilarisch. Gaandeweg het avontuur begint, leert Shrek vriendschap kennen en liefde en krijgt hij een andere kijk op het leven. Alles op een grappige manier, waarbij gezegd moet worden dat de animatie er hedendaags nog steeds vrij goed uitziet.

avatar van Shadowed
Prima.

Vooral de stemmencast sprak me bij deze film erg aan. Mike Myers en Eddie Murphy? Dat zijn toch wel 2 grote namen die zich hier inschrijven voor een animatie. Wederom zijn hun stemmen ook erg passend in de ogre en ezel.

Het verhaal is eigenlijk vrij zwak. Grote onzin natuurlijk, maar voor kinderen is het alles behalve storend. Shrek is een leuk personage en Donkey weet ook wel grappig te zijn. De rest was wel zozo. Niet alle grappen zijn even leuk, maar ja.

Genoeg te beleven voor een geslaagd en gezellig avondje met de kids.

avatar van Fisico
Shrek blijft een knotsgekke animatiefilm, laat ons daar niet aan twijfelen. Wel was het genot voor mij persoonlijk na al die járen toch minder aanwezig dan gedacht toen ik hem gisteren terug zag. De kinderen vonden hem ook geweldig, maar de vele inside jokes en verwijzingen naar andere films ontging hen volledig. Een animatiefilm voor volwassenen dan, mja, daarvoor vond ik hem net te kinderachtig geworden om écht hoge toppen te scheren op de quality meter.

Het duo Shrek en Donkey is een ideale mix tussen de norse met zelfbeklag vullende groene Ogre en aan de andere kant een hyperactieve praatzieke aanhankelijke ezel. Beiden zijn elk op hun manier grappig. Dat komt ook mede door de perfecte casting van de stemmen van Mike Myers en Eddie Murphy. Bij momenten wel hilarisch.

Het uitgangspunt dat vertrekt vanuit een sprookje is fijn gedaan. Ook de holderbolder mix van talloze andere sprookjes is al bij al mooi verwerkt. Dat betekent natuurlijk dat je voor een tweede deel iets nieuws moet toevoegen en dat hebben de makers gelukkig gedaan met die kat. Qua verhaal vond ik het naar het einde toe wat afgezaagd worden met dat melige dertien in een dozijn huwelijk. Het blijft echter genieten om steeds kleine details te ontwarren die de makers in de film hebben gestopt. Alleen dat al maakt de film de moeite om te zien. Sterke 3,5*!