Shrek 2 (2004)

Animatie / Komedie

geregisseerd door Andrew Adamson, Kelly Asbury en Conrad Vernon
met de stemmen van Mike Myers, Cameron Diaz en Eddie Murphy

Na teruggekeerd te zijn van hun huwelijksreis horen Shrek en Fiona dat haar ouders van het huwelijk gehoord hebben. Ze willen niets liever dan haar ware liefde te ontmoeten in hun koninkrijk Far Far Away. Ze zijn zich echter niet bewust van de veranderingen die hun dochter onlangs ondergaan heeft. En dat hun nieuwe schoonzoon een 350 kilo zware Ogre met een slechte hygiëne is en een pratende ezel als vriend heeft.

• maandag om 20:30 uur op TV (RTL8)

sweinsteiger
Vond je de eerste ook niet goed?
Want de 2de vind ik ook slap, en de eerste fantastisch.

avatar van Kr!kke
Mmm, het is eigenlijk al lang geleden dat ik de eerste gezien heb. Ik zie ook dat ik de eerste van de reeks nog geen stem heb gegeven op MM, dus ik weet het niet meer zo goed. Ik weet in ieder geval wel dat ik de eerste beter vond dan deze... Ik zal hem in ieder geval nog eens proberen te zien, wanneer de mogelijkheid daar is.

Het is en blijft toch echt de beste Shrek-film! En dan met name vanwege de volwassen humor. Ik heb deze een keer met mijn nichtje van 7 in de bioscoop gezien en terwijl zij heel geboeid naar het scherm zat te staren, zaten wij met tranen in onze ogen van het lachen. Dat vind ik dus het mooie aan de film dat kinderen het een leuk verhaal vinden en dat volwassenen ook wat te lachen hebben. Verder zitten er ook wel grapjes in die kinderen leuk vinden. Ik heb bij dit deel ook het minst het gevoel dat ik naar een kinderfilm aan het kijken ben. Deel 1 was nog duidelijk een kinderfilm, deel 3 en 4 waren ook erg leuk maar deel 2 was echt koning.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Met voorsprong de beste van de reeks met de geweldige toevoeging van Puss in Boots natuurlijk. Shrek en humor werkte al niet echt helemaal samen, wat al bleek in de eerste film. Daardoor viel alle last op de schouders van Donkey en het verrassingselement van de gepimpte sprookjes. Hier is gelukkig voor de nieuwe invalshoek gekozen met nog meer figuren en sneller scènes en de interactie tussen Donkey en Puss in Boots. Ook de bekende stemacteurs achter koning en koningen en de peetmoeder zorgen voor een sterke troef achter de hand. In de latere films zal het helaas wat achteruit gaan, maar hier is het gelukkig nog wat genieten.

avatar van dimpo
Al zo vaak gezien, maar elke keer dat ik hem zie, blijf ik weer genieten.

Zeker een 4,0* waard!

avatar van Gruffalo
Shrek is echt een held

avatar van tommycool
beter dan deel 1 die ook al goed was

avatar van Heseven
In dit tweede deel van Shrek ligt het niveau van humor net wat hoger en heb ik mij zeer goed vermaakt. Wat mij op viel was de merkwaardige muziekkeuze voor een film die eigenlijk toch wel op kinderen gericht is. Aardig wat nummers vallen toch echt onder het genre Alternative en dat ziet men niet vaak in dit soort films!

Goeie film waarin de pas getrouwde Shrek en prinses Fiona al snel huwelijksproblemen hebben. Verhaaltechnisch een leuk vervolg, alleen is nieuwigheid er natuurlijk wel een beetje vanaf. Ook is Shrek een beetje minder nors en sarcastisch. Maar de film is zeker vermakelijk en heeft opnieuw een veelzijdige en lekkere soundtrack. Ook de vele knipogen naar andere films en sprookjes zijn geslaagd.

avatar van baspls
Goede film. Beter dan deel 1 die soms nog een beetje saai is. Ik heb een hekel aan computeranimatie, Shrek heeft net als Toy Story vreselijke graphics maar net als Toy Story zijn ze helemaal geweldig. Bij Toy Story komt dat vooral door het verhaal en het dramatische effect maar bij Shrek is dat toch de Humor. Gewoon hilarisch! En de belangrijkste schetsen zijn van Mike Ploog (die ook aan The Black Cauldron, The Lord of the Rings, The Hobbit, The Dark Crystal, The Thing, X-men werkte). Goede film! Goede stemmen vooral Eddie Murphy & John Cleese. Redelijke Animatie. Goede Muziek.

avatar van NYSe
Een stuk sentimenteler en moralistischer dan het eerste deel, maar desalniettemin is het merendeel van de grappen geslaagd en zijn vrijwel alle personages interessant of in ieder geval gevoiced door interessante acteurs. Hoogtepunt is de huiskamerscène waarin de Gingerbread Man, Pinocchio, de muizen, de Big Bad Wolf en de drie biggetjes een aflevering van KNIGHTS kijken.

avatar van stijntjeee4
Erg leuke en grappige film, naar mijn mening beter dan zijn voorganger. Het verhaal vind ik veel leuker en ook de nieuwe personages zijn stuk voor stuk erg leuk! Kortom een erg leuk en grappig vervolg

BeanDirection
It's time you stop living in a fairytale, Shrek

Na drie jaar keert 's werelds favoriete oger terug op het witte doek. Hij en prinses Fiona zijn nu een gelukkig getrouwd stel, maar niet iedereen is hier op de hoogte van. Naast Fiona's ouders, komt ook prins Charming erachter dat de vrouw waar hij al lang op naar op zoek is, al op haar huwelijksreis is. Fiona's ouders, de koning en koningin van Far Far Away willen hun nieuwe schoonzoon ontmoeten nodigen Shrek en Fiona uit voor een bezoekje aan hun koninkrijk. Het pakt uit tot een ware trip waarbij het huwelijk van Shrek en Fiona dermate op de proef wordt gesteld door Charming's moeder, de goede fee.

Naast Shrek, Donkey, Pinocchio, Wolf en Fiona, krijgt de cast een enorme refresh door nieuwe personages zoals Harold, Lilian, Prins Charming, Puss In Boots en de goede fee. De nieuwe personages worden zo geïntroduceerd alsof ze ook in deel 1 hebben gespeeld en voelen meteen vertrouwd aan.

Het plot is leuk. Het dertien-in-dozijn liefdesverhaal keert terug, maar dan nu in een animatie. Het verhaal duurt niet te lang, waardoor je geen last hebt van scènes die geen nut hebben, maar er alleen maar zijn om een zo lang mogelijke film te maken.

Ook bekende aspecten van het dagelijks leven in een sprookje zijn erg leuk, zoals de achtervolging van Shrek, Donkey en Puss in een soort van Wegmisbruikers-setting, de fanfare-speler die in één keer het beroemde deuntje van Hawaii Five O begint te spelen, de Starbucks in de winkelstraat met aan de overkant weer een andere... Van alles wat het voor volwassenen zeker een leuke film is om te kijken. Ook de volwassen humor zoals Lepeltje-lepeltje en de rode loper-show op tv is zeker geslaagd.

Deze film is een schoolvoorbeeld voor alle animatie-films. Beeld, geluid, plot, humor, alles klopt. De film gaat over een sprookje, maar het is net zelf een sprookje...

avatar van alexspyforever
Ik vond deze sequel aanvankelijk beter dan het origineel, maar ik zou er nu niet meer in slagen om een Shrek film te herbekijken. Ik vind die parodiesprookjes dan toch niet zo leuk als ik klassieke sprookjes opnieuw kijk.

avatar van missl
Huwelijksproblemen tussen groene mensen. Deel 1 vond ik heel stom, deel 2 is een stuk beter, vooral de ezel.

avatar van arno74
Voor mij is deze de beste uit de reeks, mede te danken aan Puss in Boots die de show steelt. De film met de kat als hoofdpersoon (Puss in Boots - 2011) was een heel stuk minder en viel erg tegen. Ook met de Shrek-reeks gaat het na Shrek 2 bergafwaarts. Shrek 2 kent een leuke humormix die jong en oud aanspreekt en heerlijk wegkijkt. 4 a 4,5*.

Dick2008
Dick2008 schreef:

Eerst Shrek 3 gekeken, daarna Shrek 1 en nu dus Shrek 2. Dit was de volgorde op tv, maar wat lolligheid betreft geldt deze volgorde ook wel.

De stemmen zijn ook bij deze film in orde. Verder vind ik deze een heel stuk minder. Ten eerste had ik vaak het gevoel dat ik gewoon naar een film met mensen zat te kijken i.p.v. een animatiefilm. De andere sprookjesfiguren zijn ook veel te veel afwezig. Alleen aan het begin en het eind zijn die te zien. Verder viel er weing te lachen. Behoorlijk drukke film waarbij de vele muziek ook al geen pluspunt is.

Vooral de eerste helft was duidelijk minder, halverwege wordt hij iets beter. Toch wel een teleurstelling gezien mijn mening over de andere twee films. En verder blijf ik erbij dat korte animatiefilms, zoals Shrek the Halls veel leuker zijn. Door de speelfilmlengte wordt het verhaal gerekt met scenes, die zo'n film flink naar beneden halen.

Hè bah, vervelende film. De animatie ziet er wat beter uit maar dat is het dan ook. Ze hebben het wat meer geperfectionneerd. In deze film komen de ouders van Fiona en de gelaarsde kat erbij. Ook Prince Charming is in deze film te zien. Maar de film begint erg matig en wordt nauwelijks beter. Donkey is in het begin dan nog wel grappig, als ze op weg zijn naar Far Far Away, ook de ontmoeting met de kat is wel grappig. Maar verder is het maar matig, vooral de fee is irritant, en een hoop druk gedoe erbij. Echt de minste. 2.0

avatar van Ste*
De enige Shrek waar ik nog niks over had geschreven, maar die ik toch al wel een paar keer heb gezien. Vooral toen ik nog wat jonger was, dus dat ik dacht het leuk was kwam ook wel een beetje door mijn 16-jarige herinnering. Sommige dingen zijn nu wel wat minder dan ik had verwacht. Met name sommige humor en het verhaal zelf.

De Dreamworks-stempel is (in tegenstelling tot Shrek 1) al best te herkennen, vooral in alle verwijzingen naar de popcultuur en moderne liedjes. Is leuk, al moet het oppassen dat het niet doorslaat soms. Vind het altijd een wat makkelijke manier van scoren, hoewel het in deze film nog wel het voordeel van de twijfel krijgt.

Pluspunt is dat het er voor 2004 prima uitziet. Eigenlijk vond ik het nergens echt gedateerd overkomen.

Ik zal wel de enige zijn die Puss in Boots niet leuk vind trouwens. Vind 'm als nieuwe sidekick bar weinig toevoegen. Ook jammer dat Pinnokio en dat koekje pas op het laatst ten tonele verschijnen, aangezien die eigenlijk wel grappig zijn.

Minder dan deel 1, zelfs minder dan deel 4 die ik vorig jaar nog zag, maar nog wel vermakelijk en leuk gemaakt (zeker voor een Dreamworks).

halfje eraf, 3,5*

avatar van royals
Vindt ik nog steeds de beste Shrek film. De perfect combinatie van deel 1 en 3.

avatar van ambrosini
Goed film

avatar van Phantasm
Net zo leuk als zijn voorganger.

Dick2008

Dick2008 schreef:

Het zijn toch geen films die ik snel weg zou doen, zie ik al weer. Ook al lijken ze veel op elkaar. De dvd's zijn goed verzorgd met leuke extra's. Het is beter ze niet achterelkaar te bekijken. Als je ze door elkaar kijkt kunnen bepaalde zaken wel tot enige verwarring leiden. Maar echte vervolgen zijn het ook weer niet.
Vervelend? ... Ik vind het dit keer wel weer meevallen al blijft het toch wel de minste de vier. Het eerste kwartier is best leuk. Shrek en Fiona komen terug van huwelijksreis en reizen vervolgens na Far Far Away om de ouders van Fiona te bezoeken.
Het middelste gedeelte is eigenlijk het minste en de fee blijft wel irritant. En ik zie Shrek en Fiona ook liever als Ogres. Op bepaalde momenten druk en de film heeft wat minder momenten maar op andere momenten toch wel weer grappig en het is als geheel leuk getekend. De speelduur is iets te lang, want een uur en een kwartier moet toch eigenlijk ruim voldoende zijn. En er zit vrij veel magie in deze film. Maar heb me er nu toch weer redelijk mee vermaakt. 4.0/3.0

jeffur
Deze vond ik beter dan deel 1, ik werd meer meegesleept met het verhaal en de humor was ook leuk. Kattenkruid

Leuke, en grappige film, waar meer variatie in zat dan bij deel 1, maar ook de animatie is beter verzorgd dan bij het eerste deel, in feite vind ik deze net zo goed als deel 1!!

Goed vervolg op deel 1!!

avatar van Rico120
het is een goede film maar iets minder sterk neer gezet
nog steeds leuk om te zien

Ugh.

Jammer dat ik bij deze de eerste keer niet gewoon m'n mening op een deftige manier had neergepend, had me weer 90 minuten slechte cinema bespaard. Al is een herziening van een film als deze dan ook weer geen complete ramp. Het herinnert je er aan wat je nu weer zo slecht vond aan dit soort werk.

Visueel stelt het ondertussen niet veel meer voor, ook technisch niet. Esthetisch is het nooit wat geweest, jammer genoeg is dat wel hetzelfde gebleven. Je zou nog kunnen beweren dat het zich grafisch afstelt op de klassieke sprookjeslook, maar wat meer kennis van de Amerikaanse CG animaties laat duidelijk zien dat er gewoon weinig stijl en identiteit inzit.

De humor blijft pijnlijk ongrappig. Geen enkel leuk personage, geen enkele geslaagde grap en een bombardement aan drakerige popmuziek (van weleer) maken dit toch nog best een lange zit. En wat er dan al aan referentie naar andere films inzit ... is meestal niet meer dan dat. Een droge referentie.

Mnee, ik zit weer goed voor een paar jaar. Vreselijke films dit.

avatar van Flavio
Matig vervolg op het best originele deel 1 heeft weinig om het lijf. Er wordt wel heel makkelijk gespeeld met referenties, iets waar veel Amerikaanse komedies aan lijken te lijden- een bekende referentie in een nieuw jasje en het is kennelijk grappig (voorbeeldje, Puss n Boots die zijn hoed net op tijd terughaalt voor de poort dichtvalt, een erg gemakzuchtige knipoog naar Indiana Jones). En daar zat de film vol mee. Luie humor vind ik dat.

Shrek en Donkey hebben wat aardige momenten maar Puss 'n Boots vond ik geen geweldig personage, en de Fairy Godmother was vooral irritant. Verder is het vooral meer van hetzelfde. Flauwe liedjes en obligate eindshow met vuurwerk maken het dan helemaal af.

avatar van mjk87
Minder leuk dan deel 1, vooral omdat dit een beetje een herhalingsoefening is en veel minder fris is zo. Wel weer een paar leuke personages erbij, maar zo leuk als Donkey in deel 1 wordt het nergens. Donkey zelf ook niet trouwens. En ook niet onze Puss in Boots die wel een goede aanvulling is maar niet legendarisch. Animatie blijft maar zozo. Technisch verouderd en stilistisch ook niet heel bijzonder. Wel kijkt de film prima weg en vermaakt over de breedte wel. 3,0*.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Op de één of andere manier meende ik altijd dat iedereen Shrek 2 leuker vond dan de eerste film. Maar schijnbaar klopt daar toch niet zoveel van. En terecht als je het mij vraagt, want Shrek 2 is vooral een vervolg zoals we vervolgen kennen; meer van hetzelfde, maar dan groter en minder verrassend. Nu was Shrek al niet een wereldwonder, maar Shrek 2 is nog meer zo zo. Het vermaak komt vooral van een paar geestige bijrollen als de peperkoekman, de gelaarsde kat of Pinokkio. Maar - net als in de eerste film - gaat de film te ver in zijn moralistische drama. Van een sequentie met Pinokkio die vrouwenondergoed draagt gaan we naar het vraagstuk wat echte liefde en vertrouwen is. Had men het meer bij die ongein gehouden met een hoop rare kleurrijke figuurtjes, was het allemaal net iets leuker geweest. Dat deze film ook om de tien minuten een popliedje ten gehore brengt, doet weinig goeds.

3 sterren.

avatar van Kondoro0614
Wel geinig dat ik de anitmatie serie van ‘Shrek’ nog redelijk kan waarderen, terwijl ik toch een beetje anti-animatie op dit gebied begin te worden. Zeker met de slechtere films van de ‘Alvin and the Chipmunks’ serie die ik van de week nog even heb gezien en waar ik totaal niet over te spreken was. Ik heb dan maar een plan bedacht om de animatiefilms er als eerste uit te werken (uit mijn herzien lijstje) zodat ik tenminste deze film gehad heb, waar ik nu al zin in heb.

Al vond ik dit tweede deel beter dan het eerste deel, wat meer leuke karakters die me wat meer aantrokken en ik vond het hier en daar wat grappiger maar, daar blijft het al wel snel bij.

We volgen in deze film het pasgetrouwde stel tussen Shrek en Fiona die hier en daar wat huwelijksproblemen hebben. De ouders van Fiona hebben gehoord dat ze getrouwd is en ze nodigen de twee uit bij hun kasteel. Wat ze niet weten is dat Shrek een orc is van een paar honderd kilo en ze weten ook nog niks van de veranderingen die hun dochter kan ondergaan, die kan namelijk ook een orc worden. De ouders zijn hier uiteraard niet blij mee.

Een leuk vervolg waarvan ik kon zeggen dat ik hem leuker dan het eerste deel vond maar echt een spektakel werd het nergens.

avatar van TornadoEF5
Niet echt speciaal. Klein beetje overschatte filmserie heb ik de indruk, wel een tikkeltje beter dan het eerste deel. Het parodiëren van het sprookjesgenre en de vele referenties naar andere films (niet alleen sprookjes, maar bijvoorbeeld ook Mission Impossible) zijn wel leuk. Het verhaaltje is een beetje standaard, en voelt al een beetje aan als het uitmelken van de filmserie. Ik vond de fee ook echt verschrikkelijk irritant, dat heb je wel vaker bij animatieseries heb ik het idee. Qua kwaliteit gaat het een beetje op en neer, en ik vind het er nergens bovenuit springen in zijn genre. Maar wel leuk om gezien te hebben.