Shrek 2 (2004)

Animatie / Komedie

geregisseerd door Andrew Adamson, Kelly Asbury en Conrad Vernon
met de stemmen van Mike Myers, Cameron Diaz en Eddie Murphy

Na teruggekeerd te zijn van hun huwelijksreis horen Shrek en Fiona dat haar ouders van het huwelijk gehoord hebben. Ze willen niets liever dan haar ware liefde te ontmoeten in hun koninkrijk Far Far Away. Ze zijn zich echter niet bewust van de veranderingen die hun dochter onlangs ondergaan heeft. En dat hun nieuwe schoonzoon een 350 kilo zware Ogre met een slechte hygiëne is en een pratende ezel als vriend heeft.

avatar van Kondoro0614
Wel geinig dat ik de anitmatie serie van ‘Shrek’ nog redelijk kan waarderen, terwijl ik toch een beetje anti-animatie op dit gebied begin te worden. Zeker met de slechtere films van de ‘Alvin and the Chipmunks’ serie die ik van de week nog even heb gezien en waar ik totaal niet over te spreken was. Ik heb dan maar een plan bedacht om de animatiefilms er als eerste uit te werken (uit mijn herzien lijstje) zodat ik tenminste deze film gehad heb, waar ik nu al zin in heb.

Al vond ik dit tweede deel beter dan het eerste deel, wat meer leuke karakters die me wat meer aantrokken en ik vond het hier en daar wat grappiger maar, daar blijft het al wel snel bij.

We volgen in deze film het pasgetrouwde stel tussen Shrek en Fiona die hier en daar wat huwelijksproblemen hebben. De ouders van Fiona hebben gehoord dat ze getrouwd is en ze nodigen de twee uit bij hun kasteel. Wat ze niet weten is dat Shrek een orc is van een paar honderd kilo en ze weten ook nog niks van de veranderingen die hun dochter kan ondergaan, die kan namelijk ook een orc worden. De ouders zijn hier uiteraard niet blij mee.

Een leuk vervolg waarvan ik kon zeggen dat ik hem leuker dan het eerste deel vond maar echt een spektakel werd het nergens.

avatar van TornadoEF5
Niet echt speciaal. Klein beetje overschatte filmserie heb ik de indruk, wel een tikkeltje beter dan het eerste deel. Het parodiëren van het sprookjesgenre en de vele referenties naar andere films (niet alleen sprookjes, maar bijvoorbeeld ook Mission Impossible) zijn wel leuk. Het verhaaltje is een beetje standaard, en voelt al een beetje aan als het uitmelken van de filmserie. Ik vond de fee ook echt verschrikkelijk irritant, dat heb je wel vaker bij animatieseries heb ik het idee. Qua kwaliteit gaat het een beetje op en neer, en ik vind het er nergens bovenuit springen in zijn genre. Maar wel leuk om gezien te hebben.

avatar van Gang_Star
Voldoende. Voelt een stuk minder origineel en het uitmelken begint al heel langzaamaan erin te sluipen. Gelukkig krijgt Shrek met Puss in boots nog een leuk personage aan zijn zijde in dit vervolg waarin Shrek zijn schoonouders moet bezoeken. Uiteraard komt zijn koppige houding dan ook weer bovendrijven. De fee en de zoon zijn irritante personages. Gelukkig zijn die twee een uitzondering, want er zitten genoeg leuke personages in verder. Qua humor redelijk gelijkwaardig aan zijn voorganger, maar als geheel net iets minder.

avatar van Fisico
Shrek 2 ligt zo goed als op dezelfde golflengte als het eerst deel. De film blijft amusant, spitsvondig en verveelt niet. De grappen en grollen van het duo Donkey en Shrek blijft geweldig aanstekelijk. Fiona moet je er maar bijnemen, maar stoort op zich niet. De toevoeging van het personage van de Gelaarsde Kat is tevens een voltreffer geweest en biedt de film het extra cachet dat een vervolgfilm nodig heeft.

De leuke verwijzingen naar andere films blijft een leuke zoektocht door de film heen zodat het voor mij althans nog leuker is om te volgen. De fee en haar zoon waren irritant, maar als het ermee slecht afloopt, dan haal je daar ook wel voldoening uit. Draak heb ik wat gemist in het verhaal, maar voor de rest prima filmpje waarvan ook de kinderen genoten hebben. Ook Pinokkio mocht wat mij betreft nog verder uitgewerkt worden.

Dreamworks stak hier destijds Pixar de loef mee af, met het later uitgekomen Shark tale versus The incredibles was dat helemaal niet meer het geval. Visueel zeker geen Pixar de Shrek-reeks, maar qua amusement kunnen ze zeker tellen. Nipte 3,5*.