• 8.260.856 stemmen

Shrek Forever After (2010)

Animatie / Komedie | 93 minuten
3,14 1.294 stemmen

Genre: Animatie / Komedie

Alternatieve titels: Shrek Voor Eeuwig en Altijd / The Final Chapter / Shrek 4

Geregisseerd door: Mike Mitchell

Met onder meer: Mike Myers, Eddie Murphy en Cameron Diaz

Releasedatum: 7 juli 2010

Plot Shrek Forever After

"It ain't Ogre... Til it's Ogre"

In plaats van het afschrikken van menig dorpsbewoner is Shrek (Mike Myers) inmiddels een echte familieman geworden. Shrek komt in contact met de gladde praatjesmaker Repelsteeltje. Hierdoor komt hij tot zijn schrik terecht in een alternatieve versie van zijn wereld, Far Far Away, waar er gejaagd wordt op Ogres en hij Fiona (Cameron Diaz) helemaal nooit ontmoet heeft. Aan hem de taak om zijn vertrouwde wereld weer terug te krijgen.

imageimageimageimageimageimage

Shrek (stemrol)

Donkey (stemrol)

Princess Fiona (stemrol)

Puss in Boots (stemrol)

Queen (stemrol)

Brogan (stemrol)

King (stemrol)

Rumpelstiltskin / Priest / Krekraw Ogre (stemrol)

Gretched (stemrol)

Cookie (stemrol)

avatar van shrink

shrink

Wederom gaaf!!

avatar van Night's Watch

Night's Watch

Toch minder dan de eerste drie films (en dan voornamelijk de eerste twee), maar het niveau zakt niet tot een dramatisch niveau zoals je geregeld ziet bij vele vervolgfilms. Het plot sprak me een stuk minder aan en deze versie van ''donkey en puss'' vond ik stukken minder leuk als in de andere films. Shrek zelf blijft echter vermakelijk en er zaten weer een aantal heerlijke scenes tussen. Bij deel drie kwam ik niet verder dan drie sterren, dus tweeënhalf voor deze.

avatar van Rico120

het schijnt dat er een deel 5 komt maar ik weet niet wanneer

ik geloof 2019.

avatar van mjk87

mjk87

Minste deel van de vier. In de vorige films begon dat wereldje best leuk te worden met alle personages, maar door dit verhaal waar Shrek in een andere wereld komt is daarvan geen sprake meer. Ook Donkey is niet meer zo scherp als vroeger en sowieso zijn de bijfiguren minder aanwezig en draait het meer om de toch wat duffe Shrek en Fiona. Daarentegen is Repelsteeltje een leuke vijand en die heksen zijn ook een aardige toevoeging. Ook keek de film nog wel redelijk weg. Maar de magie of sterke momenten uit vorige films waren hier eigenlijk niet meer aanwezig. Dat Gingerbread Man werd opgegeten was wel het hoogtepunt. 2,5*.

avatar van killerfreak

killerfreak

Op zich een goede insteek, maar een te beperkte uitwerking en een scenario met gaten (i.e. waarom hadden koning/koningin nooit over Rumple... verteld, waar komen de heksen ineens vandaan, ...). De "fluit" maakt het geheel ook beetje kinderachtig, en de true love's kiss met een zandloper en het 'er op tijd zijn' hebben we ook nog maar 100* gezien. Ik kom helaas dus niet verder dan 3*.

Deel 1 was super, deel 2 zeer verdienstelijk, maar al goed dat er geen deel 5 meer van is gekomen (al blijven nevenpersonages als Donkey geweldig natuurlijk )

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Blijkbaar passeerde deze voorlopig laatste Shrek al eens de revue, want vele stukken kon ik me nog herinneren. Shrek 4 behaalt niet het niveau van de eerste 2 delen, maar was naar mijn gevoel stukken beter dan het vorige deel. De plotlijn met Repelsteeltje is leuk uitgewerkt en biedt een duidelijke moraal. Een moraal die wat niet origineel is en zelfs wat afgezaagd klinkt, maar het nog steeds over een animatiefilm die ook op kinderen toegespitst is.

Het gras is inderdaad niet steeds groener aan de overkant en ja, mensen zouden beter stilstaan met wat ze wel hebben en niet uitgaan van wat ze missen. Aan de andere kant kan je de lijn doortrekken naar wie je echt bent. Zijn we echt wie we willen zijn in deze georganiseerde maatschappij waarbij het huisje-tuintje-boompjeprincipe het ideaalbeeld is? Op dat vlak snap ik Shrek wel. Een aap blijft een aap, ook al leer je hem manieren ...

Donkey blijft echt in het oog springen en de grappen en insteken blijven amusant. Ook de heksen hadden wel iets. De gevolgen van het contract door die ene dag weg te laten zijn wat bij de haren getrokken, maar iedereen moet kunnen volgen natuurlijk. Shrek heeft me vanaf de eerste film meegevoerd en heeft me globaal gezien meegevoerd naar enkele leuke uurtjes entertainment. Mooi zo!

avatar van Sijmen2

Sijmen2

Deze film was gemaakt om alle fouten uit deel drie recht te zetten. Niet zo grappig als de eerste twee, maar het heeft wel heel de franchise gered.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Ook de laatste Shrek-film maar eens na 10 jaar opnieuw gekeken en mijn review van deel 3 kun je bijna wel copy and pasten. De reeks is te lang doorgegaan, ook deze vierde film is niet meer al te scherp, laat staan grappig. Best een leuk idee, een alternatieve realiteit waarin Shrek zijn leven met Fiona en hun gezin nooit had, maar er word wel erg weinig mee gedaan en het verloop is te voorspelbaar. En door dit alternatieve verhaal zitten er maar weinig karakters in de film die het allemaal leuk maken. De focus ligt meer nu op Shrek en Fiona en eigenlijk zijn zij best saai.

Deze reeks moest het vooral hebben van alles en iedereen die in een bijrol aanwezig was, maar zij ontbreken nu grotendeels. Wel zijn Donkey en later Puss in Boots (wel vrij hilarisch hoe dik en traag die in deze versie is) aanwezig en is een beetje van de oude chemie weer terug, maar het is te weinig om me er echt mee te vermaken. Goed dat er nooit een vijfde Shrek is uitgekomen, want gezien de laatste twee delen waren ze wel door de creativiteit heen.

2,5* blijven staan