• 8.603.981 stemmen

Shrek Forever After (2010)

Animatie / Komedie | 93 minuten

Releasedatum: 7 juli 2010

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Shrek Forever After

"It ain't Ogre... Til it's Ogre"

In plaats van het afschrikken van menig dorpsbewoner is Shrek (Mike Myers) inmiddels een echte familieman geworden. Shrek komt in contact met de gladde praatjesmaker Repelsteeltje. Hierdoor komt hij tot zijn schrik terecht in een alternatieve versie van zijn wereld, Far Far Away, waar er gejaagd wordt op Ogres en hij Fiona (Cameron Diaz) helemaal nooit ontmoet heeft. Aan hem de taak om zijn vertrouwde wereld weer terug te krijgen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Shrek (stemrol)

Donkey (stemrol)

Princess Fiona (stemrol)

Puss in Boots (stemrol)

Rumpelstiltskin / Priest / Krekraw Ogre (stemrol)

Queen (stemrol)

• 2056 stemmen

Wederom gaaf!!

avatar van Night's Watch

Night's Watch

Toch minder dan de eerste drie films (en dan voornamelijk de eerste twee), maar het niveau zakt niet tot een dramatisch niveau zoals je geregeld ziet bij vele vervolgfilms. Het plot sprak me een stuk minder aan en deze versie van ''donkey en puss'' vond ik stukken minder leuk als in de andere films. Shrek zelf blijft echter vermakelijk en er zaten weer een aantal heerlijke scenes tussen. Bij deel drie kwam ik niet verder dan drie sterren, dus tweeënhalf voor deze.

avatar van Rico120

Rico120

avatar van Supernatural

Supernatural

Rico120 schreef:

ik geloof 2019.

avatar van mjk87

mjk87

Minste deel van de vier. In de vorige films begon dat wereldje best leuk te worden met alle personages, maar door dit verhaal waar Shrek in een andere wereld komt is daarvan geen sprake meer. Ook Donkey is niet meer zo scherp als vroeger en sowieso zijn de bijfiguren minder aanwezig en draait het meer om de toch wat duffe Shrek en Fiona. Daarentegen is Repelsteeltje een leuke vijand en die heksen zijn ook een aardige toevoeging. Ook keek de film nog wel redelijk weg. Maar de magie of sterke momenten uit vorige films waren hier eigenlijk niet meer aanwezig. Dat Gingerbread Man werd opgegeten was wel het hoogtepunt. 2,5*.

avatar van killerfreak

killerfreak

Op zich een goede insteek, maar een te beperkte uitwerking en een scenario met gaten (i.e. waarom hadden koning/koningin nooit over Rumple... verteld, waar komen de heksen ineens vandaan, ...). De "fluit" maakt het geheel ook beetje kinderachtig, en de true love's kiss met een zandloper en het 'er op tijd zijn' hebben we ook nog maar 100* gezien. Ik kom helaas dus niet verder dan 3*.

Deel 1 was super, deel 2 zeer verdienstelijk, maar al goed dat er geen deel 5 meer van is gekomen (al blijven nevenpersonages als Donkey geweldig natuurlijk )

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Blijkbaar passeerde deze voorlopig laatste Shrek al eens de revue, want vele stukken kon ik me nog herinneren. Shrek 4 behaalt niet het niveau van de eerste 2 delen, maar was naar mijn gevoel stukken beter dan het vorige deel. De plotlijn met Repelsteeltje is leuk uitgewerkt en biedt een duidelijke moraal. Een moraal die wat niet origineel is en zelfs wat afgezaagd klinkt, maar het nog steeds over een animatiefilm die ook op kinderen toegespitst is.

Het gras is inderdaad niet steeds groener aan de overkant en ja, mensen zouden beter stilstaan met wat ze wel hebben en niet uitgaan van wat ze missen. Aan de andere kant kan je de lijn doortrekken naar wie je echt bent. Zijn we echt wie we willen zijn in deze georganiseerde maatschappij waarbij het huisje-tuintje-boompjeprincipe het ideaalbeeld is? Op dat vlak snap ik Shrek wel. Een aap blijft een aap, ook al leer je hem manieren ...

Donkey blijft echt in het oog springen en de grappen en insteken blijven amusant. Ook de heksen hadden wel iets. De gevolgen van het contract door die ene dag weg te laten zijn wat bij de haren getrokken, maar iedereen moet kunnen volgen natuurlijk. Shrek heeft me vanaf de eerste film meegevoerd en heeft me globaal gezien meegevoerd naar enkele leuke uurtjes entertainment. Mooi zo!

avatar van Sijmen2

Sijmen2

Deze film was gemaakt om alle fouten uit deel drie recht te zetten. Niet zo grappig als de eerste twee, maar het heeft wel heel de franchise gered.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Ook de laatste Shrek-film maar eens na 10 jaar opnieuw gekeken en mijn review van deel 3 kun je bijna wel copy and pasten. De reeks is te lang doorgegaan, ook deze vierde film is niet meer al te scherp, laat staan grappig. Best een leuk idee, een alternatieve realiteit waarin Shrek zijn leven met Fiona en hun gezin nooit had, maar er word wel erg weinig mee gedaan en het verloop is te voorspelbaar. En door dit alternatieve verhaal zitten er maar weinig karakters in de film die het allemaal leuk maken. De focus ligt meer nu op Shrek en Fiona en eigenlijk zijn zij best saai.

Deze reeks moest het vooral hebben van alles en iedereen die in een bijrol aanwezig was, maar zij ontbreken nu grotendeels. Wel zijn Donkey en later Puss in Boots (wel vrij hilarisch hoe dik en traag die in deze versie is) aanwezig en is een beetje van de oude chemie weer terug, maar het is te weinig om me er echt mee te vermaken. Goed dat er nooit een vijfde Shrek is uitgekomen, want gezien de laatste twee delen waren ze wel door de creativiteit heen.

2,5* blijven staan

avatar van Mysterie-schrijver

Mysterie-schrijver

Dit is ook een van de beste delen van de Shrek reeks. Shrek die in een opwelling iets veroorzaakt waar hij al snel weer spijt van krijgt en met weinig begrip van anderen (wat ik ook snap) terug moet zien te draaien. Goed verhaal met wat komische momenten en natuurlijk Puss in Boots die geweldig is neergezet. Antonio Banderas is de perfecte stemacteur hiervoor.

Leuk om Fiona ook met los haar te zien, dat staat haar nog beter dan die vlecht.

Dat Shrek echt veranderd is ten opzichte van deel 1 bewijst deze film maar al te goed. Hij deed er alles voor om voor een dag weer de enge oger te zijn die hij ooit was, maar komt daar na nog geen halve dag alweer op terug. Wat hij daarvoor doet zou hij in deel 1 nooit gedaan hebben.

Repelsteeltje vind ik kinderachtig en irritant. Om hem nou echt een “tirannieke dictator” te noemen vind ik niet passend. Het is meer een kind dat er alles aan doet om een snoepje te krijgen.

Toch weet deze film me iedere keer weer te boeien, complimenten!

avatar van Mysterie-schrijver

Mysterie-schrijver

The Oceanic Six schreef:

2,5* blijven staan

Ergens ben ik het op dit punt wel met je eens. Charming en de fee kwamen niet in het verhaal voor wat ik wel jammer vind. En dan Farquaad die in deze alternatieve realiteit ook nog geleefd had. Bedoel je dat?

avatar van Dick2008

Dick2008

Rico120 schreef:

Shrek 5 - What We Know So Far - looper.com

avatar van clubsport

clubsport

Fisico schreef:

Het gras is inderdaad niet steeds groener aan de overkant

Die moraal kan je op verschillende manieren bekijken, ik vond het gegeven dat Shrek eigenlijk een beetje zijn identiteit en persoonlijkheid moest opgeven ten gunste van zijn gezin sterk neergezet .

Fiona heeft daar duidelijk geen enkel probleem mee, zij vaart er wel bij .

Dat wordt nog eens benadrukt door haar alternatieve personage de tekst mee te geven ( what have you ever done for me ) om maar eens te benadrukken dat haar dromen en wensen op de eerste plaats komen .

Een vleugje feminisme moet er ook blijkbaar nog aan worden toegevoegd middels het plotje dat Fiona in de andere wereld de leidster is van een stam Ogres

Het verhaal op zich is verder wel vermakelijk en ook vond ik dit deel wat onderhoudender dan deel 3 .

avatar van Cinefiel_1

Cinefiel_1

Ik lees berichten over een mogelijke shrek 5. Weet iemand of dit echt klopt? Naar mijn weten was dit echt het laatste deel...