Shrek Forever After (2010)

Alternatieve titels: Shrek Voor Eeuwig en Altijd | The Final Chapter | Shrek 4

Animatie / Komedie

geregisseerd door Mike Mitchell
met de stemmen van Mike Myers, Cameron Diaz en Eddie Murphy

In plaats van het afschrikken van menig dorpsbewoner is Shrek (Mike Myers) inmiddels een echte familieman geworden. Shrek komt in contact met de gladde praatjesmaker Repelsteeltje. Hierdoor komt hij tot zijn schrik terecht in een alternatieve versie van zijn wereld, Far Far Away, waar er gejaagd wordt op Ogres en hij Fiona (Cameron Diaz) helemaal nooit ontmoet heeft. Aan hem de taak om zijn vertrouwde wereld weer terug te krijgen.

Wederom gaaf!!

avatar van Night's Watch
Toch minder dan de eerste drie films (en dan voornamelijk de eerste twee), maar het niveau zakt niet tot een dramatisch niveau zoals je geregeld ziet bij vele vervolgfilms. Het plot sprak me een stuk minder aan en deze versie van ''donkey en puss'' vond ik stukken minder leuk als in de andere films. Shrek zelf blijft echter vermakelijk en er zaten weer een aantal heerlijke scenes tussen. Bij deel drie kwam ik niet verder dan drie sterren, dus tweeënhalf voor deze.

avatar van Rico120

van de 4 films

het schijnt dat er een deel 5 komt maar ik weet niet wanneer

ik geloof 2019.

avatar van mjk87
Minste deel van de vier. In de vorige films begon dat wereldje best leuk te worden met alle personages, maar door dit verhaal waar Shrek in een andere wereld komt is daarvan geen sprake meer. Ook Donkey is niet meer zo scherp als vroeger en sowieso zijn de bijfiguren minder aanwezig en draait het meer om de toch wat duffe Shrek en Fiona. Daarentegen is Repelsteeltje een leuke vijand en die heksen zijn ook een aardige toevoeging. Ook keek de film nog wel redelijk weg. Maar de magie of sterke momenten uit vorige films waren hier eigenlijk niet meer aanwezig. Dat Gingerbread Man werd opgegeten was wel het hoogtepunt. 2,5*.

Op zich een goede insteek, maar een te beperkte uitwerking en een scenario met gaten (i.e. waarom hadden koning/koningin nooit over Rumple... verteld, waar komen de heksen ineens vandaan, ...). De "fluit" maakt het geheel ook beetje kinderachtig, en de true love's kiss met een zandloper en het 'er op tijd zijn' hebben we ook nog maar 100* gezien. Ik kom helaas dus niet verder dan 3*.

Deel 1 was super, deel 2 zeer verdienstelijk, maar al goed dat er geen deel 5 meer van is gekomen (al blijven nevenpersonages als Donkey geweldig natuurlijk )

avatar van Fisico
Blijkbaar passeerde deze voorlopig laatste Shrek al eens de revue, want vele stukken kon ik me nog herinneren. Shrek 4 behaalt niet het niveau van de eerste 2 delen, maar was naar mijn gevoel stukken beter dan het vorige deel. De plotlijn met Repelsteeltje is leuk uitgewerkt en biedt een duidelijke moraal. Een moraal die wat niet origineel is en zelfs wat afgezaagd klinkt, maar het nog steeds over een animatiefilm die ook op kinderen toegespitst is.

Het gras is inderdaad niet steeds groener aan de overkant en ja, mensen zouden beter stilstaan met wat ze wel hebben en niet uitgaan van wat ze missen. Aan de andere kant kan je de lijn doortrekken naar wie je echt bent. Zijn we echt wie we willen zijn in deze georganiseerde maatschappij waarbij het huisje-tuintje-boompjeprincipe het ideaalbeeld is? Op dat vlak snap ik Shrek wel. Een aap blijft een aap, ook al leer je hem manieren ...

Donkey blijft echt in het oog springen en de grappen en insteken blijven amusant. Ook de heksen hadden wel iets. De gevolgen van het contract door die ene dag weg te laten zijn wat bij de haren getrokken, maar iedereen moet kunnen volgen natuurlijk. Shrek heeft me vanaf de eerste film meegevoerd en heeft me globaal gezien meegevoerd naar enkele leuke uurtjes entertainment. Mooi zo!