How to Train Your Dragon (2010)

Alternatieve titel: Hoe Tem Je een Draak

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Dean DeBlois en Chris Sanders
met de stemmen van Jay Baruchel, Gerard Butler en America Ferrera

De jonge viking Hiccup woont op het eiland Berk, waar draken bevechten een manier van leven is. De intelligentie en de eigenwijze humor van de tiener vallen niet in goede aarde bij de stamleden en het stamhoofd... niemand minder dan de vader van Hiccup. Maar wanneer Hiccup samen met andere vikingjongens drakentraining krijgt, ziet hij zijn kans schoon om te bewijzen dat hij uit het goede hout gesneden is om krijger te worden. Wanneer hij echter een gewonde draak ontmoet, wordt zijn wereld ondersteboven gegooid, en wat begon als de enige gelegenheid voor Hiccup om zichzelf te bewijzen, verandert in een kans op een nieuwe toekomst voor de hele stam.

avatar van Prudh
Toen er in de eerste tien minuten al letterlijk werd gezegd: 'You gotta stop trying to be someone you are not' was ik er al wel klaar mee. Voorspelbare en moralistische formulemeuk die tot het eind gezapig blijft. Verder exact wat The One Ring weer eens feilloos opschrijft:

Mening van The One Ring

avatar van John Milton
Dan zal animatie wellicht niet je genre zijn vermoed ik zo, die overduidelijke moraal is vaak aanwezig. Ik ben het vaak met The One Ring eens en ook hier zijn zijn punten zeker wel steekhoudend, maar ik ben het niet eens met de manier van kijken.

Ik heb hem zelf met andere moralistische primair op kinderen gerichte animatiefilms vergeleken en dan is HtTYD echt een technisch sterk geanimeerde achtbaanrit. Die zoete clichés neem ik dan op de koop toe, ik werd zo meegenomen dat het me niets stoorde, in tegenstelling tot bijvoorbeeld laatst Despicable Me II. Maar goed, smaken verschillen.

avatar van Prudh
Ik hou niet zo van Westerse studio-animatie. Vind het vaak te gemakkelijk scoren op simpel sentiment en voorspelbare humor. Animatie is verder geen genre uiteraard (al staat het vaal wel zo vermeld). Maar ben dol op animatie. Anime past mij een stuk beter. Of stop motion, ongeacht van welk continent.

Ja oké

Dit is geen Grave of the Fireflies of Perfect Blue. Maar ik vergelijk het daar ook niet mee hoor, ik vergelijk het met Disney/Pixar/DreamWorks/Blue Skies producties. En klopt, animatie is eigenlijk geen genre, maar het floept er soms toch uit bij gebrek aan een betere aanduiding.

avatar van VforVictor
Een middelmatige film. er zat geen bijna geen humor in nde film wat wel voor minpunten zorgt. De animatie en het verhaal waren wel in orde, daarom 3 sterren.

avatar van Thorongil
Nog eens herzien ter voorbereiding op How To Train Your Dragon 2. De Beste Dreamsworks animatiefilm. Geweldige soundtrack, sterke karakters, gewoon een plezier om naar te kijken. Van 3.5 naar 4.0.

avatar van alexspyforever
Wel een hoog gemiddelde. Gezien heb ik deze niet en het zal er niet meer van komen. Animatiefilms met computeranimatie met dun en clichématige plot zoals The One Ring het beschreef. Bovendien lelijke, domme , schreeuwerige en irritante karakters het is totaal niet mijn ding. Ik word oud blijkbaar.

avatar van horizons
alexspyforever schreef:

Waarom plaats je hier een bericht? Waarom ga je op de mening van een ander af?
Ik zou zeggen kijk deze film, hij wist mij positief te verrassen.

Deze scene:
How To Train Your Dragon, Forbidden friendship - YouTube
vanaf een minuut of 2:52 zit qua composite beeld en geluid wonderwel goed in elkaar.

avatar van alexspyforever
[quote]horizons schreef:

Waarom plaats je hier een bericht?

En waarom zou ik dat niet mogen doen? Mag je dat enkel als je de film hebt gezien? Ik was nu toch op verschillende films aan het reageren en deze passeerde ook de revue.

Dat doen veel meer mensen dan je denkt. De trailer heb ik wel gezien en die zag er niet veelbelovend uit. De lelijke Vikings vond ik al meteen afstotelijk.

Daarvoor alleen kijk ik geen film. Het verhaal van deze film interesseert me ook helemaal niet.

Toch bedankt voor je reactie en mijn reactie in vraag te stellen, levert altijd interessante discussie op. Dat jij hem leuk vond is heel goed, maar je moet mij niet proberen te overtuigen om em te kijken.

avatar van Iron Maiden
Hij probeert je niet te overtuigen.
Niemand zit te wachten op een bericht waarin je aangeeft dat een film je niet interesseert, waarom zou je dit bij meerdere films doen?
Zie vaker dit soort berichten van je voorbij komen en snap het nut er niet van.

avatar van soom
Die Toothless had de mimiek en het uiterlijk van een kat naar mijn idee. Vond hem niet echt op Stitch lijken. Ik houd ook echt niet bijster van katten, wat nooit te veel gezegd kan worden. Geef mij maar liever zo'n stinkend, kwijlend, poepvretend monster zoals mijn hondje.. dus echt onder de indruk van die draak was ik niet, omdat ik echt de associatie met een kat had. Verhaal is eenvoudig, weet te overtuigen door de simpliciteit. De moraal wordt je wel heel erg door de strot geduwd, maar Hiccup, met het prettige stemgeluid van Jay Baruchel, is een goed personage. Net als Astrid. Redelijk leuk dus, maar ik vind die draak niet zo heel. Concentreerde me meer op de ingesproken personen en verwikkelingen.

alexspyforever schreef:

Ik moet hier toch ook tegen in protest komen, even if we often see eye to eye en ik ook waarde toeken aan de mening van The One Ring, je kunt dit niet zomaar afschrijven.

avatar van SanderPuntCom
Luchtige animatiefilm die op een moment bijna een gevoelige snaar bij me kon raken maar dan bezweken gaat onder het cliché-verhaal. Is jammer, ook minpunten zijn de soundtrack die niks kon bijbrengen aan de ervaring (integendeel zelfs) en niet te vergeten een paar personages die tevergeefs grappig moesten zijn, wat ik op voorhand al had verwacht.

avatar van Brabants
Zeer geslaagde animatiefilm van Dreamworks die voor zowel jong als oud zeer in de smaak valt. Het succesvolle script is mooi vormgegeven en goed uitgevoerd. Het verhaal heeft een meeslepend karakter, wat bij animatie lang niet altijd het geval is. De film heeft een mooie opbouw waarbij veel actie en humor ervoor zorgen dat je geboeid bent vanaf het begin tot het einde.

avatar van Parisa
Deze ziet er op alle punten netjes uit. De soorten draken zijn hier ook weer goed gedaan. Net als de relatie tussen Hiccup en zijn Nightshade.

avatar van mjk87
Aardig filmpje. Inhoudelijk is het allemaal niet zo spannend, maar de film heeft wel een bepaalde liefde en enkele mooie kleine momenten tussen Hiccup en de draak. De film moet het overigens ook echt van die momenten hebben, aangezien het als geheel nergens echt bijzonder wordt (daarvoor worden de platgereden paden net iets te vaak verkend) en zeker het begin gaat wel erg snel. Maar eens de film dan halverwege komt gaat die snelheid juist werken en kom je ook echt in de film.

De animatie is ook prima. Niet van de technische kwaliteit van Pixar, maar in tegen stelling tot datzelfde Pixar vergeet men nu niet dat ook esthetiek ook van belang is. Vaak mooie kleuren, enkele knappe vliegscènes en indrukwekkende wolkenpartijen maken dit wel het kijken waard. De muziek is me niet echt opgevallen, het stemmenwerk wisselt al zijn het vooral de bijrollen die sterk zijn ingevuld en de film verveelt eigenlijk niet. 3,0*.

Leuk filmpje, zit wat humor in, actie en mooie animaties. Kan niet tippen aan animatiefilms als Ice Age, maar kijkt wel gewoon lekker weg.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Dreamworks Animation begon niet slecht met Antz en vooral Prince of Egypt. Vooral met Shrek en Chicken Run zorgden ze voor de frisheid die al een tijd uitgedoofd was bij Disney. Gibli kon/kan ook mooie dingen leveren die veel beter zijn, maar de commerciële animatie is in het Westen nogal Westers (om het simplistisch uit te drukken). Daarna ging het echter terug bergaf en nam Pixar de fakkel over. Af en toe was er wel een verrassing zoals Wallace & Gromit of Flushed away. Maar films als Bee Movie, Madagascar of Shark Tale waren niet bepaald toppers.

Het probleem zat hem vooral in visuele originaliteit en humor die voor heel het gezin werkt en niet enkel voor de kleinsten. Dat laatste werd gelukkig recht gezet bij Monsters vs Aliens en ook deze film heeft voldoende avontuur om te boeien. Af en toe een leuke opmerking, maar op zich is het minder kinderlijk opgevat.

Nadeel blijft echter visuele gebrekkigheid. Het gefocus op 3D mag geen excuus zijn om alles zo oppervlakkig te tekenen. 3D blijft een overroepen hype waardoor de aandacht naar de echte kwaliteit te kort komt. De draken zien er wel leuk uit, maar ook niet geweldig en de rest is ook niet echt mooi.

Maar de film boeit wel en ik hou van dit soort verhalen waar voldoende avontuur in zit. Een leuke film met een lach en een traan, ook al heb je wel een idee wat er gaat komen. Het maakt me in elk geval benieuwd naar Megamind, al heb ik een groot vermoeden dat die film met het zelfde probleem zal zitten. Hopelijk een leuk verhaal, maar niet zo mooi aangekleed.

Voor de sequel wou ik het origineel nog eens bekijken. Blijft een toch wat doorsnee en braaf maar evengoed leuke animatie. Geen topper, maar ik kan hier wel van genieten.

avatar van ILDIB
gewoon een Prettige en gezellige film. Ja tis al eerder gedaan maar ach t gaat om het vermaak.

avatar van ratatouille
Geen speciale animatiefilm, maar wel vermakelijk genoeg. Vooral het laatste gedeelte

avatar van Fonzzz002
How to train your dragon behandeld thema’s die al velen malen verteld zijn: de loser word een held, de vijand blijkt niet zo slecht te zijn, out of the box thinking is the key to succes etc. Maar in tegenstelling tot de meeste films met deze thema’s weet How to train your dragon ieder thema sterk uit te werken. De kracht zit hem met name in het script & de personages. De film had makkelijk deze plot elementen kunnen forceren door cliché dialogen en ongeloofwaardige personages, maar in plaats daarvan voelen de dialogen heel natuurlijk en geloofwaardig. Er is bijvoorbeeld vroeg in de film een dialoog tussen de vader en zijn vriend over hoe hij naar zijn zoon kijkt. Ipv de harteloze vader die zijn zoon een loser vindt praat hij juist op een logische manier over zijn gevoelens: over hoe hij het lastig vind dat, met zijn positie als leider, zijn zoon niet in zijn voetstappen kan treden. Maar tegelijkertijd is hij een vader die om zijn zoon geeft, dus wilt hij zijn zoon de kans geven en accepteert hij het als zijn zoon faalt.
Zo is bijna ieder element van de film sterk uitgewerkt: van de stapsgewijze opbouw tussen Toothless & Hiccup, tot de keuzes van zijn vader, tot de mooie animatie & humor die volop aanwezig is. Daarnaast is How to train your dragon één van die films die ik keer op keer kan kijken en het word beter met iedere keer dat ik het zie.

Het enige probleem dat ik met de film heb is dat ik het ‘liefde op het eerste gezicht’ cliché op een uiterst zwakke manier vind uitgewerkt. De liefdesinteresse gedraagt zich, in een begin, onaardig & bot naar het hoofdpersonage toe. Het hoofdpersonage kondigt echter aan smoorverliefd op haar te zijn omdat hij haar er mooi uit vind zien. Dit is voor mij het enige punt dat geforceerd en slordig voelde. Vanaf vijftig minuten in de film word dit beter uitgewerkt, maar hoe ze het liefdesverhaal opbouwen vind ik zwak.

Los daarvan is dit er één om aan te raden.

Dick2008
Dit leek me al niks anders had ik hem natuurlijk wel eerder gezien, het komt uit de Shrek-fabriek. Maar het moet je liggen draken en vikingen. Draken gaat wel maar vikingen boeit me toch wel weinig. Erg druk ook allemaal. Het is wel leuk getekend daar niet van maar verder toch moeilijk door heen te komen. 2.0

Amusant filmpje met een mooie boodschap, maar niet de geweldige animatiefilm die ik verwacht had. Toch neig ik naar een 3.5* omwille van de sterke visuals en het toch niet slechte verhaal

avatar van Alathir
Erg leuk. Had ik al veel eerder moet zien want draken en dan nog vooral Vikingen heb ik altijd al boeiend gevonden. De animatie is zeer sterk, het verhaal best origineel en hoewel er de nodige clichés inzitten, werd het nergens storend. De liefdesrelatie had iets beter uitgewerkt kunnen worden maar verder zie ik niet echt minpunten. Misschien de stem van Hikkert, die klinkt iets te volwassen vond ik.

avatar van IH88
“All right, I admit it. This is pretty cool. It's... Amazing. He's amazing.”

Animatiefilm zoals ik het graag zie. How to Train Your Dragon ziet er verbluffend mooi uit, maar gelukkig is er ook genoeg aandacht besteedt aan het verhaal. De band tussen Hiccup en Toothless, Astrid, de strijd tussen de Vikingen en de draken etc. Alles is tot in de puntjes verzorgt. En toch, wanneer Hiccup en Toothless door de lucht vliegen en rotsen en andere obstakels moeten ontwijken stijgt How to Train Your Dragon echt tot grote hoogten. Vakwerk van alle betrokkenen. Met genoeg humor en uiteraard een feel good einde, want de makers kennen hun klassiekers.