How to Train Your Dragon (2010)

Alternatieve titel: Hoe Tem Je een Draak

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Dean DeBlois en Chris Sanders
met de stemmen van Jay Baruchel, Gerard Butler en America Ferrera

De jonge viking Hiccup woont op het eiland Berk, waar draken bevechten een manier van leven is. De intelligentie en de eigenwijze humor van de tiener vallen niet in goede aarde bij de stamleden en het stamhoofd... niemand minder dan de vader van Hiccup. Maar wanneer Hiccup samen met andere vikingjongens drakentraining krijgt, ziet hij zijn kans schoon om te bewijzen dat hij uit het goede hout gesneden is om krijger te worden. Wanneer hij echter een gewonde draak ontmoet, wordt zijn wereld ondersteboven gegooid, en wat begon als de enige gelegenheid voor Hiccup om zichzelf te bewijzen, verandert in een kans op een nieuwe toekomst voor de hele stam.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Amusante film, waarin (op spaarzame momenten na) wel jammer genoeg enkel binnen de lijntjes wordt gekleurd. Het verhaal loopt precies zoals je zou verwachten, verrassingen blijven vrijwel uit. En dat is jammer. Maar desondanks is het allemaal erg prima. HTTYD is vlotte film met een paar leuke personages en met godzijdank weinig gedoe en poespas. Gewoon een verzorgde film, die in ieder geval weet te voorkomen dat je als naar de klok gaat staren. Vooral Toothless was een tof en aandoenlijk figuur.

3,5 sterren.

avatar van TheLionKingFan
Ook dit wordt uitgemolken. Binnenkort een deel 2 en een serie op Cartoon Network.

Deze film heeft me echt verrast. De grafics zijn adembenemend en de actie is heerlijk in beeld gebracht. De cast is top en de karakters zijn allemaal goed uitgewerkt. Er zit iets minder humor in en dat vind ik wel een heel klein minpuntje.. Verder een dikke aanrader!!!! 1 van de beste van dreamworks..

dave schreef:
Een énorm aaibaar vertelsel, waar vooral de allerkleinsten zoet van zullen dromen. De film op zich is niet slecht, maar ook niet bepaald goed, om niet te zeggen dat hij nogal 'tussen de twee' aanvoelt. Je zou bijgevolg kunnen stellen dat hij bovenal erg middelmatig is. Vleesch noch visch. Laat ik wel onderstrepen dat hij alleszins niet zonder meer erbarmelijk is. Er zijn absoluut positieve aspecten in terug te vinden, al worden ze wel overspoeld door clichématige onzinnigheid. Maar, zoals eerder gezegd, het eindproduct kan niet 'zomaar' goddeloos genoemd worden. En kijken naar het totaal is essentieel. The big picture. Welke indruk laat de film achter? Hoeveel decibel produceert een Thunderdrum? Dat soort zaken. Trek je tevens niet te veel aan van realisme. Akkoord, Vikingen vochten met draken en spraken Engels, maar ze bouwden alleszins geen schepen. The more you know...

2,50 (2,75)

MIJN GOD... heb je net 4 weken scrabble gespeeld... of wil je de politiek in??? 1 van de meest vage meningen die ik hier ooit heb gezien haha

avatar van laawim
Mijn genre als 45 jarige filmkijker. Weer een ouderwetse VETTE animatie. Chapeau voor de makers. Wat ben ik dan toch maar een nietsnut als Supervisor van een Warehouse Component Store.... Maar ja, ieder zijn kwaliteiten. Voor mij 5 sterren...

avatar van knusse stoel
Leuke film ook voor ouwe draecken!
Moeite waard, 98 minuten waren om voor we het wisten.

avatar van NathanMandjes
Deze film staan in de top 250... kan dit eigenlijk wel of is de film echt zo goed..?

NathanMandjes schreef:

De film is wel degelijk goed, maar had niet verwacht dat hij in de top 250 zou staan. Duurt zo te zien ook niet lang meer.

Mooie film, over de draak injezef temmen, met geduld en vertrouwen lukt dat.

anthony68 schreef:
Mooie film, over de draak injezef temmen, met geduld en vertrouwen lukt dat.

goede tip

avatar van witboek
Leuke animatie zeker voor heel de familie.

avatar van komerad
Hmm hadden ze dat bedoeld had het wel over varkens ipv draken gegaan...

Uitermate mooi afgewerkt, moet je af en toe maar eens op pauze duwen en vergapen aan de details. (Heb een aantal x moeten op pauze zetten.) Verhaal is leuk doch ietwat zeemzoet en voorspelbaar. Toch eens iets helemaal anders dan gewoon.

avatar van marximaal
prachtige film een genot om naar te kijken.

avatar van Montorsi
Wat betere Hollywood-animatie poging.

De sfeer zit er wat beter in, en buiten de personages en de draken ziet de film er mooi uit. Verbaas me er over dat de animatie van mensen altijd zo achter blijft, qua vormgeving is het matig, qua beweging en alles is het nog minder. Ook de voiceacting was als vanouds, de kinderen zaten stuk voor stuk niet echt in hun personages, personages die ook al niet erg geinspireerd overkwamen. Dan vond ik Butler als de vader Viking nog beter over komen. Ook de designs van met name de draken is erg saai.

Qua verhaal is het lang nog wel aardig, tegen het einde is het te typisch spektakel. En de moraal is uiteindelijk weer zeer slap en voorspelbaar, zodat het negatieve weer de overhand neemt.

avatar van FillumGek
Heerlijke animatiefilm met een paar kippenvel-momentjes. Een origineel verhaal wat overigens wel in een standaard formule is gegoten. Good vs. Evil, Good meets Evil, Evil is Good, it even saves the day!

De setting is niet meteen mijn ding, maar geinteresseerd in de mythische wezens ben ik wel. Het is goed dat de draken niet kunnen praten, zodat ze enigszins wat van hun charme behouden. Toothless is erg leuk; lief en stoer tegelijk. De eerste aanraking tussen Hiccup en de draak was een magisch moment. De ritjes op de rug van de draak, en dan met name door de wolken, zorgde ook voor een kippenvel moment. Hiccup is een sympathiek personage, zo eentje die er in iedere animatiefilm rondloopt. Voicecast was van een bovengemiddeld niveau.

De animatie van de omgevingen en de draken was erg goed, dat van de mensen wat minder. Uiteindelijk valt de film van het ene cliché in het andere, maar de uitwerking is gewoon erg goed. De eindbaas was ook enorm badass wat zorgde voor nog wat extra spektakel. Uitstekende film voor jong en oud.

avatar van TheLionKingFan
Ik zie dat hij niet meer in de toplijst staat. Jammer! Binnenkort maar weer eens herzien, de laatste keer was in 2010 denk ik.

avatar van JohnWilliams
How to Train is een geweldige film vol avontuur, passie, liefde, strijd en draken! Een super film met een origineel verhaal die prachtig is uitgewerkt. Dit zijn de films die wat mij betreft net zo goed zijn als de oude Disneyfilms. Alles zag er mooi uit, de muziek van John Powell was ook geweldig en Toothless was geweldig geanimeerd. Wat mij betreft 1 van de betere animatiefilms van de afgelopen jaren!

Ik kan niet wachten op deel 2!

JohnWilliams schreef:

Ik kan niet wachten op deel 2!

Ook ik had eerst mijn twijfels over een vervolg, maar na herziening is deze film nog steeds een topper en ben ook de animatieserie aan het volgen,

avatar van knusse stoel
Leuke film voor jong én oud!
Ik vond hem nu en dan wel iets te emotioneel maar ja, de makers komen uit de USA en daar mixt men vaak een traantje door de film.

avatar van horizons
Wat een toffe film!
In de recente -animatiefilm-kijk weken de beste die ik heb gezien. Echt een topper.

Leuk verhaal, leuke personages, grappig ook nog.

Heerlijke film. Ik had eerst mijn twijfels omdat de film heel erg rommelig begint. In het verloop van de film wordt het verhaal zeer goed. De beelden zijn subliem en vandaag de film voor de tweede keer gezien. De kracht van de film werd nu nog sterker.

avatar van Phantasm
Leuk in elkaar gezette animatiefilm met een prima verhaal, prima uitwerking.

avatar van movimaker
toothles is een geweldig personage
serieus, hoe vaak komt het voor dat een zwart iets aan de goede kand staat?
en dan zeker een draak!
meestal worden zwarte dingen als slecht gezien, wat jammer is
en dat vind ik nou juist wel goed aan deze film

en dat hikker aan het einde van de film zijn been verliest lol had ik niet verwacht

sorry voor eventueele spellings fouten ik heb dyslectie

movimaker schreef:
toothles is een geweldig personage
serieus, hoe vaak komt het voor dat een zwart iets aan de goede kand staat?

Auch

avatar van Kondoro0614
vond het goeie en vermaakvolle film! 4.0

Mijn beste animatie film in jaren, qua avontuur, qua hoofdfiguren, qua muziek (wat een soundtrack weer van John Powell), in het Engels is ie het best.

Details die deze film tot niet-standaard maken:
1. de hoofdfiguur raakt permanent gewond aan het eind van de film, lichtelijk clichématig in beeld gebracht, maar erg ontroerend wel.
2. Toothless praat niet, maar is echt een karakter dat zich volledig ontwikkelt gedurende de film. Ik voelde echt met met hem mee en het verlangen om zelf een draak te hebben wordt door dit personage sterk aangewakkerd.
3. De animatie in vooral de vliegtrips is adembenemend op groot scherm in 3D (fijn als je zo'n monitor hebt, een megaplasma of zelfs een beamer).
4. Dubbel humor, wat animaties vaak kenmerkt. Kinderen kunnen deze film waarderen, maar volwassenen ook, elk op hun eigen manier vanwege de gelaagdheid die erin zit, tekstueel en grafisch.
5. Ontwikkeling persoonlijkheid van de karakters: je gaat vanzelf meeleven met de hoofdfiguren (met een glansrol voor toothless). Je leert ze kennen en ik kan me voorstellen dat menigeen zich met een van hen kan identificeren. Het gaat over angsten overwinnen en grenzen doorbreken. Een vrij universeel en al eerder ver uitgediept concept uiteraard, maar in deze film kleurt dat prachtig met bovengenoemde punten.

Mijn eindconclusie: iedereen die deze film niet kan waarderen, prima, dat is jouw mening en die respecteer ik, maar naar MIJN persoonlijke mening heb je dan niet genoeg knuffels gehad van je ouders in je jeugd Gewoon je ogen openen en genieten. Kijk er vooral niet naar met die typische cynische, maatschappijkritische blik, want dan geef je How To Train Your Dragon absoluut geen eerlijke kans.

avatar van John Milton
Na herziening verhoog ik mijn cijfer drastisch. Wat is dit een fijne animatiefilm! Ik werd compleet meegenomen. Wat een spektakel....

avatar van arno74
Dit toppertje op animatiegebied was aan mijn aandacht ontglipt. Ben blij om te zien dat Dreamworks voor wat concurrentie kan zorgen, na Antz had ik ze bijna afgeschreven.

How To Train Your Dragon is geschikt voor jong en oud, en heeft naast goede animaties ook een opvallend goed verhaal. Onder het vrij standaard ogende verhaal gaat er toch een verhaal schuil over o.a. doorzettingsvermogen en het overwinnen van tegenslagen. Het had ook best wat langer mogen duren. Bij het gevecht waarin Hiccup de draak moet doden betrapte ik me erop dat ik helemaal meeleefde, en dat overkomt me heel zelden bij animaties.

4 a 4.5 sterren wat mij betreft, en een plaats in mijn animatie top-3.

avatar van love_xxx
Deze film is niet echt mijn ding, maar toch een 2,5* voor de moeite.

avatar van Snaaf
Gewèèèèèèèèèèèèèèèèèèldig!!!!! Ik moet me inhouden geen plushe Toothless te kopen ....