Shrek Forever After (2010)

Alternatieve titels: Shrek Voor Eeuwig en Altijd | The Final Chapter | Shrek 4

Animatie / Komedie

geregisseerd door Mike Mitchell
met de stemmen van Mike Myers, Cameron Diaz en Eddie Murphy

In plaats van het afschrikken van menig dorpsbewoner is Shrek (Mike Myers) inmiddels een echte familieman geworden. Shrek komt in contact met de gladde praatjesmaker Repelsteeltje. Hierdoor komt hij tot zijn schrik terecht in een alternatieve versie van zijn wereld, Far Far Away, waar er gejaagd wordt op Ogres en hij Fiona (Cameron Diaz) helemaal nooit ontmoet heeft. Aan hem de taak om zijn vertrouwde wereld weer terug te krijgen.

avatar van MovieHolic
Shrek blijft gewoon gaaf!

avatar van Nicolage Rico
Een stuk beter dan die draak van een Shrek the Third. Het hele Shrek wereldje blijft erg amusant, door de hele setting (moeras, Far Far Away Land, het kasteel, etc.) en de vele personages (Puss in boots, het pratend-huilende koekje, de schreeuwerige biggen, etc.).

Helaas is het script bijwijlen erg rommelig, net als delen 2 en 3. Deel 1 is, juist doordat de film overal de tijd voor neemt, op afstand het prettigst om naar te kijken. De vele verwijzingen (Trojaans bal, Groundhog Day - of iets in die trant, en natuurlijk de vele, vele sprookjes) zijn een pluspunt tussen alle clichés en uitgemolken grapjes, en toch ook wel een paar prima vondsten, door.

Zo is het wel genoeg, gelukkig is dit het laatste deel, al komt meneer de gelaarsde kat ineens met een spin-off aanzetten. En dat van de makers van Shrek 3 - dat belooft weinig goeds.

avatar van K. V.
'k ben geen zo'n superfan van Shrek, maar deze toch eens geprobeerd en 'k vond dat de film toch nog goed meeviel. Natuurlijk is de film geen topper als nr één (het is dan ook al deel vier), maar qua verhaal vond 'k de film toch relatief sterk uit de hoek komen. De film vlieg dan ook voorbij. Qua humor bleef 'k toch een beetje op m'n honger zitten en ook de filmparodieën kwamen niet zoveel voor. Voor de rest was het visueel wel af.
Natuurlijk deden de verschillende personages weer terug mee, al ligt de nadruk meer op Shrek, Donkey en Fiona.
'k had nu wel niet echt de indruk dat dit het laatste deel is, ze kunnen er gerust nog een deel aan breien, maar voor mij hoeft dit niet.
Voor een vierde deel viel de film goed mee, alleen had 'k wel wat meer humor verwacht.

3 goede filmen ervoor.
Het kan niet anders dan dat dit een middelmatige film is.

avatar van tommycool
deel 3 nog niet gezien maar ik vond deze veel wel al heel vermakelijk

avatar van Lennon
Voor 2,50 op dvd op de kop getikt... had deze nog niet gezien, maar vond m wederom erg leuk.

De nieuwigheid is er uiteraard wel af, maar de grappen blijven toch vermakelijk.

avatar van TragieStar.*
Ik vind de Shrek films stuk voor stuk geweldig en blijven voor altijd vermakelijk. Vooral deel één en deel twee blijven altijd bovenaanstaan, die waren gewoon heerlijk. Deel drie was helaas iets minder, maar zeker niet slecht. Deel vier is helaas anders.

Het begin is best langdradig en vrij saai. Later komt de film goed opgang en zit je helemaal in de film en beleefd Shrek weer een geheel ander avontuur. Een avontuur die eigenlijk heel anders is dan de voorgaande delen. Bijna alle personages keren weer terug, en dat is allemaal erg leuk. Maar toch vind ik dit het minste deel van de vier. Het einde vond ik wat afgeraffeld en vind ik niet echt een mooie afsluiter van een hele reeks. Repelsteeltje is hier de nieuwe aardsvijand en is een erg leuke toevoeging aan het verhaal, maar niet de beste schurk, maar toch wel de gemeenste van allemaal die we in voorgaande delen tegen kwamen.

En Puss In Boots was hier echt super schattig als een dik verwend poesje. Ben ook benieuwd naar zijn geheel eigen film wat eigenlijk een beetje hierop aansluit. Dus ook al zien we Shrek, Fiona en de hele reutemeteut niet meer terug, al blijft de sfeer denk ik wel bestaan in de spin-off van Puss In Boots.

Toch ben ik niet geheel ontevreden over dit deel. Alles ziet er weer erg mooi uit en is super mooi getekend. En er zit ook nog een lading aktie in die we in de voorgaande delen minder hadden. Al was de humor wel een lading minder wat de vorige delen wel meer hadden. Dus zo kun je het een beetje afstrepen tegenover elkaar, maar uiteindelijk blijft dit het deel wat het minst is, maar ook niet heel slecht is.

avatar van RuudC
Wat een verademing ten opzichte van dat klote derde deel. Ik was ook hier bang dat de koek nog steeds op was, maar met een beetje magie is hier nog een heel leuk avontuur uit getoverd. Want wat doe je als alles al koek en ei is? Juist, je gaat gewoon aan het verleden klooien. Dat hadden ze met Shrek The Turd al moeten bedenken, dan had je een mooie trilogie gehad. Het zijn leuke films geweest, maar ik ben er ook niet echt rouwig om dat het hier uiteindelijk bij blijft.

Repelsteeltje is niet bepaald het meest interessante personage dat de reeks. Het butterfly effect dat in de film wordt toegepast, zorgt voor nieuwe, leuke verhoudingen tussen de al bekende personages. Het heeft wel iets heel interessants dat Far Far Away gebukt gaat onder dictator Repelsteeltje en dat een verzetsleger ogers weerstand biedt. De humor komt helaas bij vlagen goed uit de verf. De spanning en het avontuur is duidelijk beter. De eerste blijft voorlopig de beste, maar deze is lekker fantasierijk. Keurige afsluiter.

Dick2008
Geweldig goed, mooi en grappig laatste deel, ik geloof dat ik deze wel de beste vind, waarna deel 3 komt dan deel 1 en op de laatste plaats deel 2. Wat animatie betreft zijn ze alle vier wel mooi gemaakt, maar het is dus meer de combinatie, verhaal, humor en animatie wat me aanspreekt.
Voor mij was Shrek 3, de eerste die ik zag en maakte ook meteen een einde aan mijn mening dat alleen handgetekende animatiefilms mooi kunnen zijn. Toch ben ik over veel (hedendaagse) animatiefilms helemaal niet zo te spreken, ik hou er niet zo van, cartoons zijn gewoon veel leuker.

Het is jammer dat de film wat druk begint en richting het eind ook weer wat drukker wordt, maar het eind is wel passend. Het ziet er vaak allemaal weer mooi uit en het verhaal wordt leuk neergezet met repelsteeltje, de gans, al die heksen en ogres, pinocchio, puss en donkey. Heel veel humor maar toch ook een opvallend serieuze Shrek met mooie romantiek tussen hem en Fiona. Ik heb eigenlijk weinig kinderlijks bespeurd, dus lijkt me een film voor jong en oud. Ik ben er in ieder geval zeer over te spreken. 5.0.

avatar van ILDIB
Leuke passages maar al met al een slap aftreksel van de eerdere edities..

Aardige film waarin Shrek terug verlangt naar de tijd dat hij een echte Ogre was. Een leuk verhaal dat een leuke draai weet te geven aan de inmiddels bekende personages. De film begint dan ook zeker wel goed, maar wordt na een tijdje weer een stuk voorspelbaarder en de frisse humor van het eerste deel blijft ook achterwege.

avatar van hdehoon
Het is opmerkelijk hoe sterk elke Shrek film weer is. Je denkt steeds: nu zal het wel een stuk minder zijn, maar deze was juist weer een stuk beter dan zijn voorganger. De verhaallijn van Repelsteeltje was goed gekozen en uitgewerkt. En meteen nog een knipoog naar de kerstfilm It's a wonderful life. Het was origineel en het zat goed in elkaar! Heb me geen moment verveeld.

avatar van stijntjeee4
Dit deel vond ik veel beter dan zijn voorganger, op sommige vlakken vond ik de film wat chaotisch en verwarrend maar dit werd weer helemaal goed gemaakt door de goede humor, het leuke verhaal, en natuurlijk Repelsteeltje. Ook is het leuk om weer eens andere ogers te zien en Fiona was in dit deel ook echt een dame met pit. Kortom een goede afsluiter van een erg leuke en grappige filmreeks

avatar van Ste*
Ik was sceptisch, want na het slechte deel 3 leek een deel 4 met ook nog eens een overbodig clichéverhaal ('red je leven voor het te laat is'), zeker niet iets waar ik op zat te wachten, maar laten we eerlijk zijn; Shrek is met dit deel weer helemaal terug. De humor is leuker, het verhaal is leuker, de personages zijn weer om van te smullen (Rumpelstiltskin), en het was soms oprecht ontroerend. En eindelijk zien we eens wat meer soortgenoten! Eigenlijk een logische stap, en nooit eerder bij stilgestaan dat dat een deel was van Shrek dat nog verder uitgediept kon worden.

Het gebruik van (populaire) muziek is altijd een prominent onderdeel in de Shrekfilms, maar in dit deel was het wat vreemd. Toch wel redelijk bekende nummers, die dan nogal random ineens voorbij komen. Vond alleen het stuk van the Carpenters echt iets grappigs toevoegen, maar de rest was gewoon wat misplaatst (Enya, Lionel Ritchie).
Animatie en decors wel prima in orde, soms echt wel mooi om te zien.

Jammer dat rotte appel deel 3 er tussenzit, want als dit deel 3 was geweest hadden we toch een zeer prima trilogie gehad. Vind het opmerkelijk dat hij bij de meerderheid hier zo tegenvalt.

avatar van baspls
"There's a stack of freshly made waffles in the middle of the forest! Don't you find that a wee bit suspicious?"

Erg leuke film.
Deze Shrek Forever After heeft een duidelijk erg andere stijl als de eerdere Shrek-film.
Waar de andere meer hilarische comedy/parodyen zijn is dit meer een Fantasy met erg droge humor en veel clichés. Toch wel een van de beste CGI-geanimeerde films die ik ooit heb gezien.

De muziek is opvallend beter als die van de andere Shrek's en ik vind dat Harry Gregson-Williams een erg mooie score heeft gemaakt.

Ook vond ik de aftiteling aan het einde erg goed. Dit was ook een aftiteling van de hele film reeks in plaats van alleen dit deel.

Erg leuke film met heel veel droge grappen.

avatar van alexspyforever
Op aanraden van mijn nichtje heb ik niet gekeken naar Shrek 3 en omdat er toch bijna niets in gebeurde en meteen gekeken naar deel 4. De laatste in deze reeks vind ik dus rampzalig slecht. Mijn eerste reactie was toen ik Repelsteeltje te zien kreeg, was hé is dat niet die ene gozer uit The Incredibles??? Verhaal is niet allen dom, ook saai en het zit ook vol plotholes. Het klopt gewoon voor geen meter. Lange tijd was Shrek zo een beetje de enige Ogre en dan is er plots een hele clan! Vervolgens verdwijnen deze ook weer alsof ze nooit hebben bestaan. Deze terrible afsluiter heeft ervoor gezorgd dat ik geen zin meer heb in Shrek.

avatar van FlickyMartin
Feed me, if you dare.

Shrek is een gevestigde naam in de wereld van animatiefilms.
Toch lijkt deze populaire franchise te leiden aan dezelfde problemen als de Ice Age films.
De vervolgen komen nooit op het niveau van het origineel.

In het laatste deel verlangt Shrek naar zijn dagen als een gevreesde Ogre.
Intussen is hij een familieman en eerder een idool voor toeristen als de Ogre die hij ooit was.
De overgang van familieman naar gevreesde Ogre word erg lui uitgewerkt met een klassiek tovenaars contract verhaaltje.
En zoals altijd in die verhalen is de tovenaar iets van plan, in dit geval is dat Repelsteeltje, die er naar mijn mening het beste uitzag qua animatie van alles en iedereen.
Repelsteeltje neemt een dag uit Shrek's leven en voegt er ook weer een aan toe waarin hij weer een smerig monster met een prijs op z'n hoofd word.
De dag dat Shrek geboren werd word weggenomen wat inhoud dat zodra zijn extra dag voorbij is hij nooit bestaan zal hebben.

Slap aftreksel die weinig nieuws de bieden heeft.

avatar van missl
Wederom een Shrek film gezien, wanneer je deze redelijk snel achter elkaar kijkt dan oogt het toch allemaal hetzelfde. Weinig vernieuwend, blijkft wel wat grappig en het is een leuk verhaaltje. Echter is het niets nieuws onder de zon.

avatar van tattoobob
Iets minder dan de eerste drie delen,maar zeker wel vermakelijk.
Zowiezo een leuke reeks.

Dick2008 schreef:

Wat jammer toch, dat nu ik hem weer gezien heb, dat het dan toch tegenvalt. Dat is het nadeel, als je na één keer kijken gaat schrijven (en stemmen) hoe je de film hebt ervaren.
De animatie ziet er goed uit, zonder meer. Alleen door het verhaal zelf is het met de humor karig gesteld. Shrek, logisch natuurlijk, maar daar draait het vooral om en Repelsteeltje mag de slechterik spelen. De kat ziet er anders uit. Fiona is ook anders. Het is vaak meer dramatisch en een beetje treurig dan komisch. Dus hoe ik er nou bijkom dat er heel veel humor in zit. Alleen aan het begin zitten er wat leuke momenten in. Als je van veel actie houdt, zit je bij deze film ook weer goed.
Dan hou ik het er maar op, dat Shrek the Third, toch de beste blijft voor mij. 3.0

avatar van nadrin
Volgens mij nog beter dan deel 1

Leuke film.Maar soms wat druk.En werkte sommige personages op mijn zenuwen.

avatar van ambrosini
Een duidelijke signaal die aangeeft dat hierna geen nieuwe shrek moet komen. Film is goed alleen kreeg het gevoel dat op sommige plekken men heel goed zijn best heeft gedaan om grappen uit te halen.

avatar van hijman1946
Vanavond op de tv gezien..film was best goed,,mooi gemaakt,heb er van genoten,ben het met dick2008 eens De eerste keer heeft de film me meegenomen,houwe zo

Houden zo!

Dick2008 schreef:

Ik denk dat ik me wat teveel heb laten leiden door Shrek. Waardoor het allemaal weer wat zieliger en somberder wordt. Maar waarschijnlijk moet je de film weer wat meer zien als leedvermaak, waarbij de arme Shrek op zijn nummer wordt gezet.

avatar van Phantasm
Net zo leuk als zijn voorganger, er gebeurt weer genoeg in.

Dick2008 schreef:
Geweldig goed, mooi en grappig laatste deel. Wat animatie betreft zijn ze alle vier wel mooi gemaakt, maar het is dus meer de combinatie, verhaal, humor en animatie wat me aanspreekt.

Dick2008 schreef:

Te lang en de actiescènes zorgen dat de film vaak ook minder wordt. Maar verder heb ik me er toch wel weer mee vermaakt. En misschien is het niet zo goed om ze allemaal achterelkaar te bekijken.

Repelsteeltje speelt een erg gemene rol. Aanvankelijk begint de film bijzonder hilarisch. Alleen het ligt er te dik bovenop, waardoor Shrek, begrijpelijkerwijs het allemaal te veel wordt. De overgang, de intreding van de vloek is daardoor te sterk. Lief vaak, de combinatie tussen Shrek en Fiona. De gelaarsde kat komt pas laat in de film. Erg mooi gemaakt, ook leuk vaak met al die details eromheen. Ik kon er vaak toch wel weer om lachen, hoewel de serieuze ondertoon toch opvallend aanwezig blijft. Ik denk dat mijn eerste kijkbeurt erg hevig is geweest. Het laatste gedeelte gaat de film achteruit, om toch weer heel mooi te worden afgesloten. En ik blijf toch wel een zwak houden voor Shrek en zijn vrienden, die voor mij de positieve kennismaking betekende voor de moderne computeranimatie en het blijven erg leuke personages.
Deze kan wel op de tweede plaats blijven, waarna deel 1 en dan deel 2. Het zijn geen films, die ik snel zou wegdoen. De dvd's zijn keurig verzorgd met leuke extra's. 4.0

avatar van misterdhdh
Ben niet de grootste fan van animatiefilms maar de shrekfilms vind ik altijd wel leuk. Ook deze film is echt we leuk en heb me er zeker bij vermaakt, al heb ik hem niet in 3-D gezien, wat ik helemaal niet erg vindt. Wanneer dat jongetjes steeds riep van "give me a roar" lach ik toch wel plat, net zoals de kat die van de krabpaal komt gegleden. Ook leuke muziek tijdens die film, verhaal stelt natuurlijk niet zoveel voor maar is toch goed uitgewerkt. Ik ga zeker nog eens de vorige delen nog eens bekijken, want vind de shrekreeks zeker een aanrader. Donkey en de kat blijven toch mijn favoriete personages.
3.5/5

Niet slecht, maar zeker de mindere van de eerste Shrek-films.

avatar van Richard_Voorhees
Na herziening doe ik er een halve ster bij. Ondanks dat dit misschien een wat mindere film is vergeleken met de eerste moet ik toch zeggen dat ik dit prima vermaak vind. Het verhaal is redelijk origineel en Rumplestiltskin is hier lekker op dreef.
Wederom een best leuke familiekomedie.