One Hundred and One Dalmatians (1961)

Alternatieve titels: 101 Dalmatiërs | 101 Dalmatians | Walt Disney's 101 Dalmatians

Animatie / Familie

geregisseerd door Wolfgang Reitherman, Clyde Geronimi en Hamilton Luske
met de stemmen van Rod Taylor, Lisa Daniels en Cate Bauer

Pongo en Perdita hebben een nest van 15 puppies. Cruella De Vil huurt een paar boeven om de puppies te stelen om zo een mooie jas van Dalmatiër-huid te kunnen maken. Pongo en Perdita moeten er alles aan doen om hun puppies terug te krijgen voor het te laat is.

Eva
Geweldig

visje1991
de tekefilm vind ik leuker dan de echte

avatar van sn@ke
Prachtige en zeer grappige disney. 4*

visje1991 schreef:

de tekefilm vind ik leuker dan de echte

Ja, ik ook wel. Leuke film, achteraf had ik wel wat last van vlekjes zien...

djelle
Bwoa bwoa, disney heeft betere werkjes. Vooral dan op vlak van verhaal en kleurrijke, inspiratievolle animaties. De sfeer is ook al voller geweest. 3

avatar van The One Ring
Niet Disneys beste werk, maar verder niet onaardig. Ik vond de boeven vroeger grappig en die kat.
3 sterren

De eerste keer was wel aardig om te kijken, de volgende honderd en een keren niet.

2 voor de eerste keer, bovendien was de tekenkunst slecht voor Disney-maatstaven.

dit vond ik echt STOM!!ik kan het gewoon weg niet bekijken!! sorry maar dit is echt zwak!!!

Wel nog een eindje te gaan wanneer de 2 de editie op DVD komt, uitkijken naar najaar 2007.

Niet de beste disneyfilm, maar zeker niet slecht.
Nou, de hondjes waren wel leuk 3*

een leuke film ik had liever de echte.
maar het is leuk om te zien. de puppy's zijn leuk.
Wel soms grappig.

een 3.

Erg vermakelijk!
Ik vind de tekenfilmversie eerlijk gezegd beter dan de originele met glenn close. Cruella De Vil is ook geweldig uitgebeeld in deze tekenfilm.
Ik denk dat bijna iedereen deze film wel meerdere keren heeft gezien.

film_kaza
De gespeelde versie vind ik beter. Maar deze is ook niet slecht. 3 sterren.

Sugakiss
Hoe krijgt ze het voor elkaar om 101 babies in een keer te krijgen ??

Veel oefenen...

Euhm, die puppies waren niet allemaal van Perdita. Zij kreeg er vijftien volgens mij.

avatar van sangha
Angrod_Pallanén schreef:

ja, ze kreeg er 15 en daarna kwamen al die andere puppies, hoe dat precies zat weet ik niet meer. volgens mij had Cruella die 15 ontvoerd en op die plek waar ze naartoe gingen zaten al die andere puppies en toen zijn ze met z'n allen ontsnapt, als ik het me goed herinner

leuke film trouwens, niet disney's beste werk, zeker niet, maar leuk voor een keer. cruella is heel goed neergezet als engerd en de boeven waren heel grappig. 3 sterren.

duffman
Vind dit een van de beste film uit de disney reeks ( ook veel beter dan de geacteerde versie ). Dit is pas humor gewoon kijken en lachen met die stomme dialogen van horres en jasper. en ik blij er bij de klassiekers van disney zijn veel en veekl beter dan dioe 3D films die ze nu maken.

avatar van Pieter Montana
Zijn er al plannen om deze op DVD uit te brengen?

avatar van timburton
Dit is de eerste film die ik ooit in mn leven heb gezien! dikke 4,0****!!!

ikk
timburton schreef:
Dit is de eerste film die ik ooit in mn leven heb

Van mij was dat "assepoester", maar dat doet er nu niet toe.
Ik wist wel dat ie al oud was, maar al meer dan 40 jaar? Ik vind hem evengoed (eigenlijk beter zelfs) dan de tekenfilms nu.
Ik was vroeger helemaal weg van deze film (als 5-jarige welteverstaan), en nu vind ik hem nog altijd eens leuk om te herbekijken.
Een 3*

avatar van Pieter Montana
Pff, herzieningen blijven na al die jaren nog altijd wonderen doen. Disney-klassiekers verzwakken maar niet. Films die ik al zag sinds ik 5 jaar was en ondertussen al ontelbare keren gezien. De vakantie is ideaal om nog eens die disney-video's van onder het stof te halen en achteraf vraag je je alleen maar af waarom ze je zo lang hebt laten liggen.

One Hundred and One Dalmatians is het zoveelste Disney-meesterwerk dat nog altijd, jawel nog altijd, een kinderlijke glimlach weet te veroorzaken. De Disney-films, zeker de oude, weten zo'n ontzettende charme toe te voegen aan de film. De film straalt eigenlijk door zijn simpele aanpak. De ontmoeting tussen Anita & Roger is zonder meer schattig. De tekenstijl is enorm charmant. Wat is het heerlijk om nog rond de personages de potloodlijntjes te zien staan en de winterlijke achtergronden lijken eerder op schilderijen van Avercamp. Wat me vooral opviel is hoeveel ik nog heb onthouden van een film die ik toch al minstens 7 jaar niet meer gezien had. Zinnetjes van bv. Cruella De Vil (heb eerlijk gezegd nu pas die achternaam door) zag ik op één of andere manier aankomen wat niet wegneemt dat de film even plezierig blijft. De film blijft spannend en vooral hilarisch. Eigenlijk ongelooflijk dat na al die jaren personages als de Kolonel en Sergeant Tips nog altijd weten me aan het lachen te maken net zoals vroeger. Dit was een perfect avondje nostalgie. Het enigste wat me eigenlijk van 4.5* afhoudt is de enorm korte speelduur.

Dikke 4*

avatar van tommykonijn
Ik vind dit een enorm leuke disney film, Het doet me een beetje denken aan Lady en de Vagenbond (vind ik ook zo'n klassieker op honden-gebied-films) het verhaal is zeer vermakelijk en al helemaal voor kinderen , verder vind ik de animatie ook heel goed gemaakt !!!!!!

**** (NET geen 4.5*)

Dirigent
Ook wel een leuke animatiefilm van Walt Disney kinderen vermaken zich hier prima mee en is een leuke film om eens te huren of als hij op tv is te kijken!

avatar van Esteban
Pieter Montana schreef:
Zijn er al plannen om deze op DVD uit te brengen?

In het voorjaar van 2008 krijgt deze de Platinum-release-behandeling. Opgepoetst, tonnen extra's en een blinkende kartonnen relief-sleeve eroverheen.

avatar van tommykonijn
tommykonijn schreef:

**** (NET geen 4.5*)

Ik heb besloten dat ik hem iets té hoog heb beoordeeld na nog een keer herzien en ik laat hem dan ook één sterretje zakken.

Vandernagel
Deze tekenstijl zal zeer zeker de meesten niet echt aanspreken zoals andere Disneys dat doen, maar ik ben er gecharmeerd van.

3,5 sterren

Esteban schreef:

Verkrijgbaar, en tevens te huur, vanaf 12 maart 2008.

avatar van timburton
Wat is deze film overigens belachelijk laag gewardeerd.

Pieter Montana schreef:

Verkrijgbaar, en tevens te huur, vanaf 12 maart 2008.

Verkrijgbaar, en tevens te huur, vanaf 12 maart 2008 met een nieuwe NL-audiotrack