Meningen
Hier kun je zien welke berichten jipt als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Adaptation. (2002)
Vanmiddag opnieuw gezien. Nog steeds een heel erg intrigerende komedie over een scenarist die worstel met het script van de verfilming over een orchideën-boek. Plot is eigenlijk belachelijk heel sterk weergegeven.
Geweldige rol(len) voor Nicolas Cage en natuurlijk de fantastische rol van Cooper. De personages zijn allemaal heel goed uitgewerkt en zoeken eigenlijk naar de zin van hun leven. Daarmee heeft de film ook nog eens heel veel zelfspot en is een tragisch zwarte komedie met een spannend en droevig einde.
Film steekt heel ingenieus in elkaar en kent zelf een geweldig scenario (misschien wel een van de beste).
Origineel, fascinerend en bijzonder. Een fantastische film.
Adventures of Tintin, The (2011)
Alternatieve titel: De Avonturen van Kuifje: Het Geheim van de Eenhoorn
Hoeraa!! Wat een heerlijke virtuoos actiefilmpje. Zo'n geweldig filmpje waarin alles ondergeschikt is aan de visuele pracht van de actie. De motion-capture is fenomenaal, zie zelden dat het zo mooi is gedaan. Zowel cartoonesk als realistisch, een weet de perfecte balans en timing tussen de twee te houden. Maar waarom de film de meeste punten op scoort is het virtuoze camerawerk, dat werkelijk geniaal is. Leent zich allemaal perfect voor IMAX. De trackingshot door de Arabische stad is toch wel dè beste actiescène die ik in lange tijd heb mogen zien. Prachtige art-direction, met een hele levendige en speelse omgeving waar veel films nog een puntje aan kunnen zuigen. Spielberg op zijn best.
Verhaaltje boeide verder niet erg, was een beetje ondergeschikt aan het spektakel, maar was gelukkig niet stom of oninteressant. Enige waar ik me aan kon storen was Tintin zelf die niet zo heel flamboyant is. Gelukkig zijn er dan nog Haddock (Hoera!!) en Bobbie als sidekicks die dat probleempje doen vergeten. Humor is ook nooit flauw of kinderachtig, vond het zelfs wel leuk.
Maar toch een hele belevenis, om zo'n simpel avonturen verhaaltje weer tot een geweldig spektakel te maken is toch een hele kunst. Toch jammer dat het 3D niet goed genoeg benut is, had allemaal wel wat genuanceerder gemogen.
Dus gewoon een lekkere 4,5* en laat deel 2 maar komen..!
Aguirre, der Zorn Gottes (1972)
Alternatieve titel: Aguirre, the Wrath of God
Ik was al een tijdje benieuwd naar Aguirre, het was een erg aardige film. Vond de gekheid en het sfeertje van de film erg goed, acteerwerk van Kinski was dik in orde en muziek was ook erg prettig. Camerawerk was ook dik in orde.
Daar tegenover mistte de film voor mij wel echt een hoop structuur. Ik miste een echt duidelijk verhaal, de film was namelijk af en toe erg vaag. Er werd te veel geconcentreed op het gekheid waardoor af en toe andere dingetjes werden vergeten. Ook vond ik de overgangen ik af en toe ernstig vaag (de ene keer is iemand aan het eten en dan ineens ligt hij in het water). De film had van mij ook wel iets langer mogen duren zodat er aan sommige dingen wat meer aandacht gegeven konden worden.
Kom toch neer op een dikke 3*
Akira (1988)
Alternatieve titel: アキラ
Ultra coole, meeslepende, spannende en vooral mysterieuze anime film. Ziet er allemaal fenomenaal mooi uit, kan er bijna niks verkeerds over kwijt. Er zat genoeg humor in, en was af en toe ook erg creepy (die scène met het levende speelgoed enzo). Het was allemaal erg goed te volgen en het einde was erg sterk, weliswaar ernstig over de top, maar kwam heel goed uit de verf. Ik vond de motors overigens ook erg cool. Het mooiste was nog het mysterie in de film, wat erg prettig was om te volgen. De link met Dragonball Z is natuurlijk ook makkelijk te maken maar vind Akira en Dragonball Z totaal anders.
Het enige minpuntje waren toch die blauwe kinderen, die leken meer op een stel bejaarde smurfen, maar voegde wel wat toe aan de film.
Een dikke 4,5*
Alexander (2004)
Wat was die Alexander een ziellepoot zeg, met z'n gehuil, moralisme, motivatiespeeches en psuedo-diepzinnigheid. Getverdemme, had een pesthekel aan die vent. De (brute) actiescènes zijn ook schaars en de homo-erotische scènes zijn een doorn in 't oog. 1,5*
Alles Is Familie (2012)
Vond het een leuke film. Lekker vlot script en goed gespeeld. Duurt wel iets te lang. dikke 3,5*
Soundtrack van Gers Pardoel is wel een verschrikking, wat is die man een non-talent.
Altered States (1980)
Briljante film van Ken Russell. 2001 meets The Fly, echter was deze 6 jaar voor The Fly (die van Cronenberg althans). Bizar doch sterk verhaal in combinatie met schitterende fotografie, een trippie soundtrack en geweldige acteerprestaties. William Hurt is perfect als professor en Brown vult hem prachtig aan als wanhopige vrouw.
De film kent tal van goede vondsten en hallucinante scènes. Het einde is ook nog eens een mooi statement voor de liefde. dikke 4,5*
Amazing Spider-Man, The (2012)
Vond de 3d actie op het eind wel erg lekker, maar de film over het algemeen een beetje te kneuterig. Duurde ook te lang. 3*/3,5*
American, The (2010)
Mooie innemende film. Lekker rustig maar ook spannend met wederom een erg goede George Clooney. 4*
Angel Heart (1987)
Goed spannende detective horror. Goed verhaal en een sterke rol voor Rourke als grofgebekte casanova detective, ook een leuke DeNiro als duivel. Erg mooie fotografie en knappe montage, kan qua sfeer aanschuiven bij Polanski. Lekker soundtrack. Eigenlijk alles goed, maar blijft na een tijdje te veel in een niemendalletje hangen, het einde maakt dit weer helemaal goed. Kleine 4*
PS. Hebben die kippen nog enige betekenis met betrekking op het einde? Enige mytische waarde ofzo?
Année Dernière à Marienbad, L' (1961)
Alternatieve titel: Last Year at Marienbad
Schitterende film. Qua fotografie verschrikkelijk mooi, maar ook verhalend één van de knapste dingen die ik ooit heb gezien, soort niet-chronologische-flashback-droom vertelling. Dè voorloper van het surreële drama. Vanaf het intro, tot het einde, weet de kijker niet wat zich op welke locatie in welke tijd afspeelt, een soort droomvoorstelling van een verloren liefde die nooit heeft bestaan. Werd er na een kwartier al helemaal in meegesleurd. En hoewel de vertelling nogal bijzonder was, is het niet moeilijk om te volgen, in tegenstelling, juist prettig. De kijker kan op elk moment, op elk tijdstip, bij elke voice-over kiezen wie je, wat je, waar je en wanneer je het ziet. Het maakt daarom ook niet uit of je het zou snappen of niet zou snappen, het is immers nooit de waarheid. De poëtische voice-over rond het geheel af. Ik denk dat ik maar eens op een meid afstap en ook zo'n verhaal ga aanhangen
Maar ook visueel een prachtfilm, aankleding, het 'smoothe' camerawerk en de voorlopers van de long-tracking shots (slow-tracking shots). Gemixt met mooie art direction en costuumdesign. Prachtige zwart/wit fotografie trouwens. En qua montage het mooiste, dit komt heel erg overeen met de vertelling, aangezien we elk segment van het verhaal op een andere locatie zien en alle locaties worden door elkaar heen gemonteerd waardoor je een soort hallucinerend, surrealistisch droomgevoel bekruipt waar je anderhalf uur in blijft hangen. Typisch zo'n film waarbij je de ondertiteling aan de ene kant wilt uitzetten omdat het alleen maar afleidt van het visuele, en aan de andere kant aan wilt laten aangezien de voice-over zo mooi poëtisch is, dan maar een cursus Frans. 4*/4,5*
Another Earth (2011)
Ontzettend mooie film. Wist niet dat er überhaupt een hedendaagse originele en bijzondere low-budget film gemaakt zou kunnen worden, maar deze film ontkracht dat kortzichtige standpunt per direct. Mooi, filosofisch, diepzinnig, goed gespeeld en talentvol geregisseerd. Qua low-budget niveau is enkel Arronofsky's Pi beter. kleine 4,5* en kijk hem misschien van de week nog een keer, dan heb ik hem op 720p.
Antichrist (2009)
Een aparte mix van religieuze, arthouse en een vleugje exploitatie horror (en natuurlijk een hoop drama). Na het zien van dit zou je zeggen dat Von Trier gestoord is. Film is zeker niet slecht, kent een hoop spanning en is aardig 'eng'. Wel ernstig goor en het is af en toe effe doorbijten. Verder sterke acteerprestaties van de altijd sterke Dafoe en de vrouw die in 21 Grams ook erg goed was, Gainsbourg (een van de beste vrouwelijke actrices van de 21ste eeuw naar mijn mening). Verder was alles mooi geschoten, maar vond het niet altijd even mooi belicht. De film zal ook wel een iets diepere laag bevatten, die ik zo even uit ga pluizen.
Sterk staaltje horror wat ik niet snel zal vergeten, maar ik aan niemand aan zal raden. Een povere 3* voor deze horror. (wat mooi aansluit bij het gemiddelde hier op MovieMeter)
Argo (2012)
Zenuwslopend spannende film. Goed verhaal, sterk geregisseerd (door Ben Affleck) en een heerlijke sfeer. hele dikke 4*
Armageddon (1998)
Leuke film van Bay, cast is goed, special effects ook. Lekker bombastisch met veel ontploffingen en goede muziek. Er zit ook veel goedgeplaatste humor in en de film neemt zichzelf niet al te serieus, wat erg fijn is. Mag dan wel cliché zijn met foute romantiek enzo, maar dat mocht niet baten met coole quotes en Willis voorop.
dikke 3,5*
Artist, The (2011)
Leuk authentiek filmpje. Eerst half uur vond ik te blij, als het echte verhaal en het drama begint wordt het tof tot aan het einde. Vond het best knap gemaakt. 3,5*
Attack the Block (2011)
De vetste monsterfilm van het jaar. Dikke soundtrack, dikke 3,5*.... aanrader!
Austin Powers: International Man of Mystery (1997)
Austin natuurlijk vet, komisch en lekker debiel. Tikkeltje te flauw, kan me herinneren dat deel 2 beter is. Deze mist Mini-me en Fat Bastard. 3,5*
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me (1999)
Avengers: Endgame (2019)
Wonderbaarlijk dat het grote publiek bij bosjes valt voor de middelmaat. Waarschijnlijk komt de hoge waardering door de fanboys (en girls ). Zal in de loop van de tijd wel zakken als het normale publiek een zitplaats heeft kunnen bemachtigen.
Enfin, de film is eigenlijk een herhaling van zetten van de eerdere Avenger films. Tel daar een warrig tijdreis plot en onnodig lang uitgerekte scenes met zielige Avengers bij op, dan krijg je uiteindelijk dit Disney merchandise vehicel met een overvloed aan personages. Kan me niet voorstellen dat iemand met gezond verstand hier echt enorm van kan genieten. En zo'n eindgevecht hebben we toch ook al zo vaak gezien?
Desondanks kende film een aantal pluspunten, met name Thor en de Hulk, oja en Ant-Man. 2,5*
AVP: Alien vs. Predator (2004)
Beetje onzinnig om twee geweldige maar totaal verschillende horror/sci fi iconen in een film te proppen. W.S. Anderson had het duidelijk nog niet begrepen. Kwam een beetje over als een slechte Power Ranger film, lompe kostuums, domme gevechten, slappe en onoverzichtelijke actie. Kneuterige personages en een lomp plot maken dit tot een ramp. Had het na een tijdje wel gezien. 1* omdat Aliens en Predators cool zijn.
AVPR: Aliens vs Predator - Requiem (2007)
Alternatieve titel: Aliens vs. Predator 2
Juist, Alien versus Predator, deel 2. Hadden ze beter Alienpredator versus Predator kunnen noemen want het grote gevecht is tussen een soort mutatie van een Alien met een Predator, je moet er maar op komen. Voor de rest gaat het over een lomp dorpje ergens in Amerika dat wordt geteisterd door deze beesten. Vond deze daadwerkelijk nog iets leuker dan deel 1. Zag er allemaal wat gelikter uit en was best bloederig. Actie was verder totaal geen grip op te krijgen en het hele plot over het dorpje draafde veel te lang door. Op een gegeven moment ging het niet eens meer over de monsters. Maar goed, halfje hoger dan deel 1, 1,5* dus, voor wat meer bloed en een wat leukere setting. Neig zelfs naar een 2*tje