Altered States (1980)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Ken Russell
met William Hurt, Blair Brown en Bob Balaban

Eddie Jessup (William Hurt) is researcher aan de universiteit van Cordell. Hij onderzoekt de oorsprong van het leven en spuit zichzelf in met een van de Indianen afkomstige drug, die hem via hallucinaties terugvoeren naar het prilste begin van het leven op aarde. Om zich volledig te kunnen concentreren, sluit hij zich op in een stalen kist om één te worden met de aapmens. Dit onder felle protesten van zijn echtgenote en collega's, die vrezen dat dit experiment fout kan aflopen...

Omdat deze mij bijblijft en ik van absurd hou en ik het voor die tijd best goed verzonnen en gemaakt vind, wil ik deze nu op 3.5( zetten. Hoe jammerlijk ik de breuk halverwege in stijl ook vind, het geeft daarmee de titel wel extra cachet: Altered States. En als ik iets nogmaals wil zien kan het niet 3* of minder zijn bij mij.

avatar van John Lee Hooker
Best maf en ik vond het wel iets hebben. Effecten verdienen geen oscar maar het was wel grappig. William Hurt sluit goed aan met zijn doktersjas en Blair Brown was ook wel leuk om tegen te komen. Speelduur had wellicht tien minuten korter gemogen maar het bleef kijkbaar.

avatar van jipt
Briljante film van Ken Russell. 2001 meets The Fly, echter was deze 6 jaar voor The Fly (die van Cronenberg althans). Bizar doch sterk verhaal in combinatie met schitterende fotografie, een trippie soundtrack en geweldige acteerprestaties. William Hurt is perfect als professor en Brown vult hem prachtig aan als wanhopige vrouw.

De film kent tal van goede vondsten en hallucinante scènes. Het einde is ook nog eens een mooi statement voor de liefde. dikke 4,5*

avatar van knusse stoel
Nu en dan psychedelisch, althans dat probeert de filmmaker zo over te laten komen. Of hij daar in is geslaagd dat is persoonlijk. Ik vond het mooie filmbeelden en soms wens je dat je geestverruimende middelen voor de film had ingenomen. (Let op: dit is geen advies)
Het verhaal is mooi en de verfilming van het geheel ook. We maken kennis met Eddie, een beetje een drammerige en soms wereldvreemde wetenschapper die koste wat koste wil weten wat de oorsprong van hemzelf en de mensheid is. Dat gaat gepaard met plantaardige drugs uit Z-Amerika en de gevolgen zijn ingrijpend. De uiteindelijke vraag is of zijn vraag wordt beantwoord.

avatar van Montorsi
Een werkelijk fantastisch eerste uur. Zeer intens, prachtig uitgewerkt en geschoten film. Jammer genoeg gaat het daarna wel wat over de rand. Jammer.. De visuele effecten vond ik eigenlijk zeer cool, ondanks de gedateerde uitstraling vond ik het zijn charme hebben en goed werken. Hoe dan ook erg onder de indruk van deze film die hangt tussen een Cronenberg en Possession qua body horror en waanzin. Erg sterk ingevulde rollen ook. 4*, maar had een halfje meer moeten zijn.

avatar van goongumpa
Een atypische film in het oeuvre van Ken Russel, deze psychedelische sci-fi / bodyhorror.

Audiovisueel vaak echt overdonderend, vind maar eens een film met zoveel volstrekt unieke beelden en zo'n eigenaardige, trippy sfeer. Ook invloedrijk: ik denk dat niet alleen Cronenberg maar ook mensen als Chris Cunningham, Shin'ya Tsukamoto en Shozin Fukui goed naar deze film gekeken hebben. Russell zelf lijkt voor de tripscenes vooral inspiratie gevonden te hebben in 2001: A Space Odyssey.

Met momenten enigszins cheesy (de 'aap'scene - die had ik vanuit first person perspectief gefilmd) en je merkt de leeftijd uiteraard goed. Zelf vind ik dat niet zo erg (soms zelfs erg leuk), maar het haalt veel kijkers misschien wel uit de film.

Sowieso unieke film, zeer dikke 4*

Uitstekende film waarin een wetenschapper zichzelf opsluit in een tank om zo tot een ander bewustzijn te komen. De film komt wat moeizaam op gang vooral omdat het allemaal wat vaag is. Maar geleidelijk wordt de film steeds boeiender en vooral ook spannender. Effectief gebruik van special effects en een aantal prachtige montages maken dit nog net 4.0 sterren.

avatar van leatherhead
Bij momenten een best tof filmpje. Doet wat denken aan een Cronenberg, maar is visueel interessanter. Ondanks dat het hier en daar gedateerd overkwam waren de trip-scenes best genieten. Zal me inderdaad weinig verbazen moest dit een invloedrijke film geweest zijn. Het verhaaltje is wel érg potsierlijk en zit soms wat in de weg, maar de bizarre, surrealistische uitstapjes zorgen ervoor dat er genoeg leuks te beleven valt. De sfx variëren van 'wel aardig' tot 'schabouwelijk slecht', hoewel ook dat juist wel weer een geinig effect had. Al met al een volkomen unieke film, die soms visueel imponeert, soms (al dan niet onbedoeld) hilarisch is, en uiteindelijk vooral vermaakt. Leuk om eens gezien te hebben. Ruime 3*.

avatar van Woland
Wat een ontzettend vage maar coole film was dit. Altered States begint met een klassieke set-up: een wetenschapper staat op de grens van diepe maar gevaarlijke inzichten, en gaat verblind voor mogelijke ellende op zichzelf experimenteren. Zie ook: Faust, Dr. Jekyll, Dr. Frankenstein, The Invisible Man, enzovoorts. Maar dit is wel een fantastische uitvoering van het concept. De wetenschapper in kwestie, Eddie Jessup, onderzoekt het bewustzijn en de oorsprong van het menszijn, en gaat experimenteren met psychedelische drugs en sensorische deprivatietanks om hier fundamentelere inzichten in te krijgen. Het verhaal heeft een prima opbouw, waarin in het begin al wat hallucinante beelden voorbijkomen. Maar na een expeditie naar een indianenstam die peyote-achtige drugs gebruiken om, zoals ze het zelf zeggen, naar hun oorspronkelijke zijn terug te keren gaat het helemaal los, waar Jessup onder andere regresseert tot eerst een soort van oermens dat los gaat, en na verdere experimenten komen er helemaal kosmische oerkrachten los. Ik weet niet eens hoe ik het zou moeten omschrijven. Er zit meer dan een tintje Cronenberg aan de film, vooral qua de zeker aanwezige body horror, maar dit is eigenlijk wel beter dan wat Cronenberg zelf meestal op film vastlegt. De topper van deze toch wat tegenvallende filmdag: 4.5*.

avatar van alexspyforever
De bedoeling van deze film is mij merendeels ontgaan. Het had wel iets van The Fly en ook wel iets van Lovecraft, maar de conclusie die uit het hele gebeuren werd getrokken, had men daar echt 100 minuten voor nodig? Veel gepraat, wat hallucinante beelden. Na een uur film met de transformatie van de protagonist in een aapmens leek het dan toch even leuk te worden. Maar dat was snel voorbij. Allemaal te artsy fartsy allemaal, style over substance.

avatar van John Milton
"You don't have to tell me how weird you are. I know how weird you are. I'm the girl in your bed the past two months, even sex is a mystical experience for you. You carry on like a flagellant, which can be very nice but I sometimes wonder if it's me that's being made love to. I feel like I'm being harpooned by some raging monk in the act of receiving God."

Fascinerend. Visionair. Bizar. Irritant. Intrigerend. Provocerend. Confronterend’, dat waren de woorden die ik maart 2015 opschreef, na het beleven van mijn eerste Ken Russel film, The Devils (1971). En dat gaat ook op voor Altered States, wat een mindfuck. Gebaseerd op de experimenten van Dr. John Lilly, schreef Paddy Chayefsky een roman, en tot frustratie van Russel die het verfilmen moest, een allesbehalve eenvoudig script, over een briljante, maar niet alledaagse onderzoeker die hallucinogenen gebruikt en daarna in sensory deprivation tanks gaat drijven, om zo tot belangrijke inzichten te komen. Over het begin van het Universum, en meer. In handen van een eigenzinnige filmmaker, is dat een prachtsynopsis om de remmen los te gooien. En dat gebeurt. Wat.de.fuck.

Altered States is tevens het filmdebuut van William Hurt en Drew Barrymore. Nu hebben we Drew natuurlijk vaker jong gezien, maar een dertigjarige William Hurt, toch ruim jonger dan ik zelf nu ben, was fascinerend om te zien. Goed, hij kwam van Juilliard, maar dan nog viel me op wat een sterk, intens gespeeld debuut het is, al had hij enige ervaring opgedaan op televisie. Je kunt het slechter treffen, debuteren in een Ken Russel film als dit. Wat mij betreft een absolute cultklassieker. Tevens was het een van de eerste films van Blair Brown. Ik herkende haar niet direct, al deed ze aan een jonge versie van Elisabeth Moss denken. Ik was dan ook verrast toen ik haar bleek te kennen, als Judy King in Orange is the New Black. Gelukkig is dit een heel ander soort rol, en ook zij doet het uitstekend.

Russell schijnt regelmatig dronken te zijn geweest tijdens de productie van deze film, maar je had me prima wijs kunnen maken dat het geen alcohol maar LSD was geweest, wat Russels geestestoestand beïnvloedde. Toevallig herkeek ik laatst Flatliners (1990) even, waarin ook jonge wetenschappers de grens opzoeken van wat verstandig is. Maar vergeleken met Altered States is dat wel een erg mainstream filmpje. “Altered States is a superbly silly movie, a magnificent entertainment, and a clever and brilliant machine for making us feel awe, fear, and humor. [...] I wouldn't advise trying to think about it very deeply.”, schreef Roger Ebert in 1980, het jaar dat de film uitkwam en negen maanden voordat ik werd geboren (geen correlatie, hoop ik). Hij gaf hem overigens 3,5/4 sterren, dus hij moet hem idd gewaardeerd hebben. Met het eerste en laatste ben ik het niet noodzakelijkerwijs eens, al is dat eerste in dit geval volgens mij niet persé negatief. Maar de rest klopt.

Een heerlijke film. Ik ben benieuwd hoe fijn hij was geweest als het budget voor de effecten niet was verlaagd tijdens de productie. Of als ik zelf iets anders tot me nam dan een borrel tijdens het kijken.