Flatliners (1990)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Joel Schumacher
met Kiefer Sutherland, Julia Roberts en Kevin Bacon

Een groep medische studenten begint de grens van leven en dood te onderzoeken. Ze laten hun hart stilzetten, om het weer net op tijd op gang brengen. Ze krijgen hierdoor echter nachtmerries over hun kinderjaren, en worden geconfronteerd met slechte dingen die ze in het verleden gedaan hebben.

Net gezien, was heel leuk. Julia Roberts. Mjaaaa. Die poster is zo vet.

avatar van RuudC
Weer een intrigerende film van Joel Schumacher. Ik wist niet goed wat ik van Flatliners moest verwachten en het eerste half uur is vooral afwachten op wat er gaat gebeuren. Het thema intrigeert wel. Echt spannend wordt het dan nog niet, omdat je toch wel weet dat er niemand echt dood zal gaan tijdens bijna-dood-ervaring. Het zou voor de spanning een stuk beter zijn geweest, als dat wel was gebeurd.

Vervolgens komen de flashbacks, waardoor Flatliners min of meer omslaat in een nachtmerriefilm. Niet bij iedereen is dat goed uitgewerkt. Joe’s personage (goh, de Baldwin…) doet er eigenlijk helemaal niet toe. Bij de anderen werkt het gelukkig wel. Joel Schumacher zorgt voor een prachtig decor waarop de acteurs (die met Flatliners hun doorbraak hadden, geloof ik) goed tot hun recht komen. De belichting is heerlijk overdadig en de manier waarop de hoofdpersonen met hun zondes worden geconfronteerd, is best naargeestig. Zo kan het zelfs voorkomen dat ik geen moeite heb met Julia Roberts. Flatliners is een eigenaardige film, met een goede sfeer. Een prima film die balanceert tussen de jaren tachtig en negentig. Makkelijk om slecht te vinden, maar iets intrigeert me. De remake lijkt me nergens voor nodig.

avatar van Decec
Een goede drama/horror/sf/thriller film...
Prima verhaal..
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs Kiefer Sutherland, Kevin Bacon en
Oliver Platt ...
Ook een bekende actrice Julia Roberts ...
Perfect achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Geweldig acteerwerk van sutherland, vond bacon best slecht eigenlijk. Sutherlands verhaal was ook het beste, en dat van julia roberts een goede 2e.

geweldige film, meer hoef ik er niet over te zeggen.!

avatar van des1
Leuk om deze af en toe St. Elmo's Fire 'gesfeerde' film te zien met het serieuze topic Life after death. We zien de jonge toetjes van o.a. Pretty Woman Julia Roberts en Flashdance Kevin Bacon. Allemaal acteurs die nu rond de 50 zijn. Valt op hoe Roberts veranderd is in haar gezicht. Van jeugdige onschuld naar rollen als de society dame met connecties in Charlie's Wilson War. Beetje erg moralistische film dit. Toch maar niet teveel tinkeren met je leven.

avatar van Banjo
Flatliners een beklemende film die nog steeds wel indruk maakt.
De harde sfeer in deze film pakt alleen maar goed uit.

3 1/2 ster

avatar van Jawaddedadde
Film die ik altijd al eens willen zien heb omdat de Natural Born DJ's een deel van de dialogen van deze film in hun nummer A Good Day hebben gesampled. Leuk fait divers, meer niet natuurlijk.

De film dan. Nou, vond er niet veel aan. Schumacher heeft een aantal uitstekende films op zijn palmares staan (dan denk ik aan Falling Down, Phonebooth, A Time to Kill) maar deze valt daar niet onder.

Het idee van leven na de dood (of iets na de dood) kan ook alleen maar bestaan in een religieuze context en hier wordt het nogal drammerig op den duur. Als je na je dood alleen maar moet afrekenen met personen die je kwaad hebt berokkend dan staan we er goed voor. Gelukkig is er de aloude christelijke vergiffenis die ons van onze zonden kan verlossen. Nee dank u.

Best een indrukwekkende cast met onder andere Sutherland, Roberts en Bacon, maar het komt er allemaal niet uit.

Flauw.

avatar van Vinokourov
Vijf studenten met medische achtergrond willen proefondervindelijk nagaan wat er gebeurt als je een bijna-dood-ervaring krijgt. Het pakt niet zo goed. Eerst vinden ze het allemaal geweldig zo'n bijzondere trip, maar traumatische visioenen uit het verleden worden al gauw opgerakeld en beheersen hun leven.

Het is wel aardig om Julia Roberts, Kevin Bacon en Kiefer Sutherland in rollen te zien, die relatief vroeg uit hun inmiddels omvangrijke carrière komen. Maar bijzonder is het nooit wat ze qua acteren laten zien. De trips en visioenen zijn ook wel okee om te zien, al is het idee wel telkens van hetzelfde en de diepgang wordt niet gezocht. Wat me overigens redelijk irriteerde is dat donkere stijltje wat regisseur Joel Schumacher continu hanteert. Misschien toentertijd nog wel origineel, nu komt als één groot cliché over.

avatar van j0enne
Dit was dus 't eerste woord wat na 't zien in me op kwam.

avatar van Ajax&Litmanen1
Redelijke film met ieder geval een vrij origineel onderwerp, maar het wordt ook weer nooit echt spannend. Grappig dat de cast toch wel enkele zeer grote namen kent die echte wereldsterren werden als film of tv serie-namen. Je vraagt je wel af waarom er in 2017 met de opnames van de remake (wel met Sutherland er weer bij) begonnen wordt, want het is nou niet echt een verhaal dat nog wel een tweede versie kan gebruiken. Het origineel heeft er wel het meeste uitgehaald. Nipte voldoende.

Kleine 3*

avatar van Eraser2
Ooit eens getracht een stukje over deze film neer te pennen maar toen ik het wilde plaatsen was die ineens foetsie. Nog maar eens een poging wagen.

Toen ik de synopsis van deze film las kwam het me enorm bekend voor, echter zei de titel me helemaal niets. Vervolgens de film eens bekeken en toen kwam alles weer terug. Een jaartje of 13 geleden liet een leraar op de middelbare school ons deze film eens zien en ik was destijds behoorlijk onder de indruk.
Als ik de film heden ten dage bekijk is er van die indruk een stuk minder over. Het concept blijf ik wel erg tof en behoorlijk angstaanjagend vinden, zeker als je de levensechte visioenen van het personage van Sutherland in ogenschouw neemt. Met de sfeerzetting is wat dat betreft ook weinig mis.
Ik vind het alleen zo jammer dat de film tijdens de ontknoping zo hard door het ijs zakt. Het wordt ineens allemaal wel heel erg ongeloofwaardig en dat doet voor mij toch wel ernstig afbreuk aan de film.
Op Sutherland na vind ik de acteurs ook van een bedenkelijk niveau, waardoor sommige verhaallijnen me veel minder boeiden.

avatar van Elchapo
Eighties klassieker....sterk,4 stars.

avatar van BlueJudaskiss
Met de re-make in het vooruitzicht toch een keer gekeken, en ik was aangenaam verrast. Erg mooi in beeld gebracht, tijdlozer dan ik had gedacht. Volwassener ook. Verhaal miste misschien wat pit, maar dat werd wat mij betreft meer dan goed gemaakt door de prachtige sfeer, de mooie cameravoering en fijne acteurs.

avatar van IH88
“Today is a good day to die.”

Sterke film. Sutherland, Bacon, Roberts, Platt, Baldwin, het is leuk om deze jonge bekende koppen samen te zien acteren en ze doen het allemaal prima. Vanuit een wetenschappelijk perspectief wordt er gekeken of er leven na de dood is. Door zelf voor een paar minuten dood te gaan, waarna de personages hallucinaties krijgen en hun demonen onder ogen moeten zien te komen.

Flatliners heeft het probleem dat het na een goed begin inzakt en het hoge niveau niet vast weet te houden. Echt spannend wordt het ook nergens. Flatliners is dan ook vooral een sfeervolle drama/thriller die laat zien dat er zelfs grenzen bestaan aan de medische wetenschap. Grenzen die je niet zonder consequenties kan overschrijden.

avatar van mrklm
Fantastische cast opgezadeld met een script met een identiteitscrisis: heeft wat weg van een thriller, ook wat van een psychologisch drama. Uiteindelijk is het een beetje vleesch noch visch, al is dit origineel wel iets beter dan de remake die nu in de bioscoop draait. Dat is niet alleen dankzij de aantrekkelijke cast, maar ook dankzij de bij vlagen flamboyante regie van Joel Schumacher en een prima score van James Newton Howard.

avatar van Collins
Op zich wel origineel om een (bijna-)doodervaring op te hangen aan onverwerkte zonden uit het verleden. De consequentie van die keuze is wel dat religie en bijbel een vingertje in de pap hebben in deze film. Niet erg, wat mij betreft. De film beschouwt de context feitelijk en absoluut niet dweperig. En zo blijft het een interessante invalshoek.
Het sfeertje is lekker. De bijna-doodervaringen zijn bijna steeds schemerig en donker gefilmd. Zo ontstaat er een onheilspellende, vreugdeloze en benauwende laag die zich in het verhaal invreet. Heel effectief. Een aantal sequenties is opgesierd met blauwe en rode lichteffecten die zo uit een productie van Argento zouden kunnen stammen. Niet origineel, maar wel leuk en sfeervol.
Het probleem van de film is dat er na de zoveelste bijna-doodervaring weinig toevoeging meer plaats vindt. Geen verrassende plotwendingen. Geen verdieping in personages of in de specifieke zondeval van een personage. Het verhaal blijft aan de oppervlakte hangen en heeft enkel meer van hetzelfde als enige toevoeging te bieden. Het wordt dan ook lastig om na verloop van tijd nog erg in spanning en verwondering mee te leven met de verschrikkingen die de personages ondergaan. Daarvoor is het gebodene toch te simplistisch en te karig.

avatar van Shadowed
Leuk.

Deze is zeker een maatje te groot voor de remake die zich een beetje lijkt te ontsporen op sommige momenten. Deze houd zijn verhaal wat vaster vast. En dat strakke verhaal en de angst om dood te gaan worden goed in beeld gebracht.

De cast is natuurlijk meesterlijk, niet echt verwacht dat zo'n cast hierin mee zou doen. De scenes zijn meestal vermakelijk om te zien zoals de scenes met Billy Mahoney en in het geheel alle waanbeelden die ik goed in beeld gebracht vond.

Een zeer vermakelijke film, is weer iets anders. Zag er goed uit

Het is niet dat ik deze prima Sciencefiction / Thriller film met een origineel verhaal heb herzien of recent bekeken heb, maar de twee regels tekst die ik er nu over geschreven heb in 2010, is wel aan de erg karige kant en zeker omdat ik een aantal weken (nota bene op kerstavond) de waardeloze remake uit 2017 heb gezien en waarover ik een redelijk stukje tekst heb geschreven.

In dit verhaal draait het om een groepje geneeskundestudenten, die een bizar experiment uitvoeren. Namelijk één gaat er even dood en neemt een kijkje in het hiernamaals, om daarna door de anderen gereanimeerd te worden. Al snel blijkt dat ze duistere krachten meenemen naar de wereld der levenden.

Het boeiende en spannende verhaal heeft een belerend toontje en de boodschap van de film is dan ook om niet voor "God" te spelen. Grote pluspunten in deze film zijn de fraaie decors, de prachtige aankleding, de prima destijds jonge en getalenteerde cast in de vorm van o.a. Kevin Bacon, Kiefer Sutherland en Julia Roberts en het sublieme camerawerk van onze eigen Jan de Bont.

Al met al is dit gewoon een prima Sciencefiction / Thriller film en de remake, te weten "Flatliners (2017)", moet je gewoon negeren en links laten liggen, wat ik jammer genoeg niet heb gedaan.

avatar van macrobody
Deze had ik nog nooit gezien en was best een goeie film. Gedateerd dat zeker maar wel origineel. Leuk om al die bekende acteurs weer eens te zien.

avatar van baspls
Flatliners verteld het verhaal van een groep medische studenten die bijna-doodervaringen onderzoeken. Tijdens een experiment laten ze het hart van een van hen stilzetten en brengen ze hem weer succesvol terug. Het spelen met de grens tussen leven en dood gaat echter niet ongestraft. Nachtmerries uit hun verleden worden werkelijkheid en achtervolgen hen.

De film deed me erg denken aan Jacob's Ladder uit hetzelfde jaar, die had een zelfde onwerkelijke sfeer. Het sfeertje werd grotendeels gecreëerd door de vele blauwe en oranje tinten die de toon bepaalden. De mooie muziek van James Newton Howard paste uitstekend bij de film, van dramatische koormuziek tot synthesizer-klanken. Onze eigen Jan de Bont heeft de uitstekende cinematografie verzorgt. Close-ups worden opgevolgd door gigantische kraanshots waarin de camera van bovenaf over velden heen vliegt.

Kiefer Sutherland, Julia Roberts en Kevin Bacon speelde ieder een goede rol. Met name Sutherland draagt de film voor mij een beetje. Het concept om onderzoek te doen naar het leven na de dood is ook bijzonder sterk en speelt in de Science-fiction wel vaker. De uitwerking vond ik echter minder geniaal. Alle personages worden achtervolgt door kinderen die ze in hun jeugd gepest hebben (en in het geval van een de vrouwen die hij bedrogen heeft). Hoewel er zeker een spannend sfeertje was, is het gewoon een beetje lachwekkend om Sutherland in elkaar geslagen te zien worden door een klein jongetje. Hier had zeker iets beters mee gedaan kunnen worden.

Al met al vond ik Flatliners een vermakelijke film Joel Schumacher. Een erg sterk uitgangspunt, goed acteerwerk, mooie muziek en sterke cinematografie. De uitwerking van het verhaal had beter gekund, maar is in zijn huidige vorm zeker niet onaardig.

avatar van Flat Eric
Doktertje spelen

Redelijk spannende thriller die gelijk sterk begint. Op de tafel, bijna-dood en weer terug in levende lijve. Dan dan dingen zien die er wel of niet zijn en te maken hebben met je verleden en de vraag of je er dan nog wat aan kan doen. Soort verlossings-idee.
Aardig gegeven maar aangezien er heel wat studenten zijn die het allemaal (nog) een keertje willen proberen wordt het al heel snel een herhaling. Dat neemt niet weg dat het wel spannend blijft.