Attack the Block (2011)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Joe Cornish
met John Boyega, Jodie Whittaker en Nick Frost

Verpleegster in opleiding Sam loopt alleen door de duistere straten van Zuid-Londen wanneer ze wordt overvallen door een jeugdbende. Ze wordt echter gered wanneer er iets uit de hemel valt. Een meteoor slaat in nabij een geparkeerde wagen en Sam weet te vluchten, net vooraleer de bende wordt aangevallen door een klein buitenaards wezen dat uit het wrak komt. De bende achtervolgt het wezen en doodt het, en sleept het karkas naar het hoogste punt van de wijk, die ze als hun territorium beschouwen. Maar het avontuur is nog niet voorbij. De buitenaardse aanvallen zijn nog maar een begin…

avatar van LPereboom
Leuke film en verveelt niet! Liefhebbers van shaun of the dead enz. Zullen deze zeker ook appreciëren... Haalt wel niet hetzelfde niveau als een shaun of the dead. De beesten vind ik vrij wel goed gedaan en de actie is ook aardig, toffe scènes maken van deze film toch een 6.5/10

avatar van Argyle
Spannende film! Leuk om eens in de tijd eens te zien!

avatar van ILDIB
eigenlijk komedie en scifi. vermakelijk maar nooit heel erg bindend.

avatar van Rickyman
Mwa vond er eigenlijk maar weinig aan. Het is toch allemaal al veel beter gedaan.
Vond het ook niet spannend of eng, en weinig spetterende actie of humor.
Het acteerwerk was niet zo overtuigend, net als het verhaaltje een beetje te makkelijk en ongeloofwaardig allemaal. Die aliëns waren nog wel geinig, bijna aaibaar, maar vond die straatjochies maar vervelend, ipv stoer of grappig.
Misschien ook meer bedoeld voor een jonger publiek.

avatar van dvdcrusher
Bij momenten grappige sf horrorfilm, heel verdienstelijke poging. Iets te weinig horror naar mijn smaak. 3,5 sterren

avatar van Roger Thornhill
Inventieve film met een leuk concept, maar de flauwe FX en de deprimerende setting halen de angel voor mij uit de film. Eru Iluvatar heeft op 4 september 2011 (zie de eerste pagina van de berichten hierbij) een goed stuk geschreven over de (mogelijke) maatschappijkritische laag in deze film, maar ik kan zelf maar moeilijk voorbij de onaangename personages kijken, ik vind de "metamorfose" van Moses niet erg geloofwaardig en ik betwijfel of de "les" van de film in een lichtgewicht-verpakking als deze wel aankomt. Bij mij in ieder geval niet.

avatar van IH88
“This is too much madness to explain in one text!”

Attack the Block moet het vooral hebben van de chemie die de acteurs onderling hebben en de wat duistere setting want het verhaal en vooral de actie vond ik een beetje teleurstellend. Natuurlijk hoeft dit soort films geen heel ingewikkeld verhaal te hebben maar de uitleg waarom deze wezens Moses en zijn groep aanvallen vond ik wat inspiratieloos. Hetzelfde kan gezegd worden over de actiescènes en de moordpartijen die er wat goedkoop uitzagen.

Tot zover de minpunten want Attack the Block is ook erg vermakelijk en heeft genoeg sterke kanten. De groep acteurs met onder andere John Boyega en Nick Frost hebben de grootste lol en de Britse wat onderkoelde humor kan ik altijd wel waarderen. Ook Jodie Whittaker is erg goed als Sam die eerst wordt overvallen door het jonge gespuis maar daarna met ze gaat samenwerken. De duistere setting beviel mij ook erg goed en het appartementencomplex gaf een heerlijk claustrofobisch gevoel. Als laatste zijn de wezens die uit de lucht komen schieten niet erg eng maar de lichtgevende tanden zijn wel leuk bedacht. Ik had een wat apocalyptischer verhaal verwacht maar het is allemaal kleinschalig en de film focust zich echt op de groep "kansloze"" jongeren en Sam. Niets mis mee maar ik had stiekem iets meer verwacht. Wel een vlotte film die nergens verveeld.

Hele vermakelijke alien film!

avatar van mikey
Het eeuwige verhaal over gevangen figuren in een flatgebouw samen met je vijand. Ditmaal irritante slimme pubers die streetwise zijn tegenover de hond van ma flodder (x100). Beslist overslaan.

avatar van gondwana
Perfecte film

avatar van Woland
Tja, niet echt veel soeps. Het is een Britse komedie, enigszins in de stijl van Shaun of the Dead en Hot Fuzz en zo, maar dan over een stelletje wannabe gangstertjes uit Zuid-Londen die een alien-invasie meemaken. Maar hoewel ik eerdergenoemde films goed kon pruimen, was dat hier niet echt het geval. De karakters met hun karikatuurtjes van de ghetto-jeugd, het rijkeluiszoontje, de verpleegster, de lokale drugsbaas enzovoorts konden me ten eerste al gestolen worden, wat al geen goed begin van de film is. En hoewel de film niet echt slecht is en redelijk gefilmd en geacteerd is, vond ik het gewoon niet zo grappig, en bij een komedie is dat toch een belangrijk euvel. Brave grappen gebaseerd op bovenstaande karikaturen, dat was het eigenlijk wel. Ik had er meer van verwacht.

avatar van IH88
“This is too much madness to explain in one text!”

Toffe film. Attack the Block moet het vooral hebben van de onderlinge chemie tussen de castleden en het plezier dat de film aan alle kanten uitstraalt. Boyega, Whittaker, Frost en de rest van de jonge cast zijn prima op dreef en zorgen ervoor dat je wordt meegesleept in het bizarre verhaal. Een sci-fi verhaal vol met vreemde wezens met lichtgevende tanden, die het om één of andere reden hebben gemunt op Moses (Boyega) en zijn vrienden. Een film vol actie, humor, gore en een maatschappijkritisch tintje is het gevolg. Met het appartementencomplex als sfeervolle locatie, wat ervoor zorgt dat de spanning nog meer wordt opgevoerd.

avatar van Shadowed
Ok.

Ik keek deze film eigenlijk alleen voor Boyega. Ook hier stellen zijn prestaties niet teleur. De rest van de cast is matig, op Sam na die nog wel redelijk uit de verf komt. Vooral de straatgangstertjes komen maar over als brugpiepers.

De monstertjes zagen er uit als knuffelberen. Lieve zachte donzige beren of wolven met volgens mij neon tanden of iets in de buurt. Ze zagen er niet eens zo heel slecht uit. Maar ze waren eigenlijk gewoon een beetje te schattig voor een film zoals deze.

Volgensmij hebben de makers zowel de acteurs er wel veel plezier in en is er genoeg te beleven. Maar op mij maakt het toch niet erg veel indruk.

avatar van Thomas83
Originele variant op de alien invasion-film. Een behoorlijk grappige film ook nog. Mooi ook dat taaltje dat door iedereen wordt gesproken. Op een of andere manier zijn zelfs die straatrovertjes nog wel sympathiek. Boyega heeft zonder veel te spreken zoveel charisma, en meerdere personages zijn ook echt grappig. Met name de rol van Esmail vond ik wel leuk.

Verder heeft de film ook nog gevoel voor locaties en een zeer aangenaam tempo, met precies genoeg rustmomentjes tussen de actie door. Tel daar bij op een leuke soundtrack, geinig vormgegeven aliens en lekker onzinnige special effects. Prima B-filmpje. 3.5*.