Austin Powers: The Spy Who Shagged Me (1999)

Komedie / Actie

geregisseerd door Jay Roach
met Mike Myers, Heather Graham en Michael York

Dr. Evil gebruikt een tijdmachine om terug te reizen naar 1969, waar hij Austin Power's mojo steelt. De Britse geheim agent moet nu terugreizen in de tijd om dit, met de hulp van Felicity Shagwell, terug te vinden. Ondertussen ruziet Dr. Evil vrolijk verder met zijn zoon, en bouwt 'ie een goede vriendschap op met Mini Me, een kloon van zichzelf, maar dan 8 keer zo klein.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Meer van hetzelfde, maar ook niet meer dan dat. Weer de nodige verwijzingen naar Bondfilms en vooral Amerikaanse slapstick. Geef mij maar wat meer subtielere humor, zeker als je een Engelse filmserie wil parodiëren.

avatar van blurp194
Dr. Evil en Mini-Me.

Het nieuwe rolmodel, het nieuwe grote voorbeeld voor elke world domination wannabe. Een geniale toevoeging aan de karikatuur die in het eerste deel al grappig was, maar hier een perfecte extra diepte aan het onzinnige karakter van de bad guy geeft.

Austin Powers zelf is natuurlijk groovy, maar wel zijn mojo kwijt. Aiai. En dat terwijl hij bijgestaan wordt door de mooie Heather Graham - een passend mooie Powers-babe. Shagadelic, maar toch kan ze niet helemaal Elizabeth Hurley doen vergeten, want ze is zeker wel zo mooi, maar niet even leuk of leuker. Misschien mist ze haar mojo ietwat - in de meeste films kan ze bij mij niet stuk.

Het verhaal is verder eigenlijk net iets te veel herhaling van deel 1. Dat is ook nauwelijks te vermijden natuurlijk, en met Mini-Me is in ieder geval een geniale gimmick gevonden die voorkomt dat het een minder vervolg is - maar echt beter kan ik deze nou ook niet vinden.

Oh, wat ik nog even vergeet bijna. De scenes bij Jerry Springer zijn natuurlijk wel echt geniaal. Heerlijk, zo'n parodie op wat op zich al een parodie was, indertijd - tenminste, daar ga ik dan maar even van uit, dat het zo bedoeld was. Op zijn minst een parodie op de American way of living dan toch.

Op naar deel 3 dan maar.

avatar van K. V.
Onlangs het eerste deel eens her bekeken en dus tijd voor deel twee. 'k vond dit deel zeker geen slecht deel. De humor is vergelijkbaar met het eerste deel.
Mini-Me was een erg leuke toevoeging, Fat Basterd vond 'k toch wel minder geslaagd. Heather Graham deed het ook prima.
Een geslaagd vervolg die gelijkwaardig is aan het eerste deel.

avatar van PEN15
CRIKEY

Vroeger kregen films nog hun eigen Nederlandse titels mee, maar als dat van toepassing was geweest had de hele reeks "flauwer power" geheten. Tsjonge zeg, het was echt op het randje. Ik snap dat het de typetjes zijn die het zogezegd zo leuk moet maken, maar ik had haast een bandje met lachgeluiden nodig om op comamando mee te lachen, want anders lukt het niet. Hoe vaak moet die dr.evil nog met zijn vingers gaan buigen? Er zijn desondanks nog enkele lichtpuntjes waardoor ook ik hem alsnog voldoende kan geven. Ik heb zijn trademark afgedekt naaktlopen nog leuk gevonden, de schaduwgrappen in de tent en die halve zinnen die elke keer door andere personen werden afgemaakt, maakte het nog een beetje aanvaardbaar.

avatar van Gang_Star
Veel van het zelfde, maar nog altijd leuk. Genoeg flauwe maar desondanks leuke humor en wederom een te overdreven rol van Myers als Powers (onder andere) maar dat maakt dit juist leuk.

Nog steeds een hilarische film en wat is Heather Graham toch een ongelofelijk mooie en sexy vrouw.

Dick2008
Ik vind dit toch wel een leuke film, en beter dan de vorige keer, hoewel ik die Mike Myers verder geen leuke komiek vind. Zijn vieze bekkentrekkerij is iets minder dan in die andere film. Verder moet je houden van pies, poep en sexhumor. En herkende soms echt dingen die Benny Hill in het verleden ook al deed, alleen die kon dan heel ondeugend lachen terwijl Meyers dat wat irritanter doet.
Maar verder doet hij het best goed, in drie, even zelfs vier verschillende rollen.
Een andere nadeel is dat de film een aaneenschakeling is van grappige situaties en volgepropt met grappen. Maar dit is niet allemaal even komisch en de film kent weinig rust.

De film begint leuk, maar na de Jerry Springer-show (die aan het eind nog even terugkomt), wordt het wel minder, maar kon er met regelmaat toch ook wel weer om lachen. Ook al worden hier en daar grappen herhaald uit de eerste film. Ook visueel weer een heel leuke terugblik naar de sixties. Heather Graham doet het ook goed. En nog een aantal bekende namen in gastrollen. Als parodie is ook deze film wel zeker geslaagd. 4.0

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gekeken, ik vond de film destijds al een drama en die mening heb ik nu nog steeds. Deel 1 was al niet geweldig, maar kende nog wel wat leuke grappen en voelde sowieso als een parodie op James Bond. De tweede film heeft dat veel minder qua verwijzingen. Verder is Mike Myers nog steeds pijnlijk ongrappig en stelde Dr. Evil me ook wat teleur. Was toch heel wat minder scherp. Ik blijf er net als bij deel 1 bij dat deze reeks veel leuker had kunnen zijn met een andere cast en wat meer subtielere humor.

1,5* (was 1*)

Net zo leuk als de eerste.

avatar van des1
Met de eerste twee Austin Powers films zou je toch eigenlijk niet meer met goed fatsoen naar het aangedikte melodrama van vooral de Daniel Craig films moeten kunnen kijken??... Klaarblijkelijk wel, gezien de bioscoop recettes. Beide eerste twee Austin Powers vind ik, hoewel je ze in wezen niet kan vergelijken, maar zeg dan maar qua entertainment waarde, beter dan welke Bond film dan ook.

avatar van Flat Eric
Ik kan er niks aan doen.
Ik vind deze film enorm grappig. Heerlijke parodie op al die spionnen en James Bond films.

Deze vind ik echt by far de leukste uit de trilogie van Austin Powers. Dat komt met name door de komst in deel 2 van Mini Me "You complete me" en Fat Bastard"I'm so hungry, I could eat a baby, get in my belly".
Waar ik me in deel 1 kon ergeren aan Elizabeth Hurley vond ik Felicity een leukere secret agent. Frau, die na het reizen door de tijd nog steeds hetzelfde er uitziet, Scott en de jonge Number 2 zijn zonder uitzondering prima gecast en voegen echt iets toe aan de film.
Er zitten zoveel grappige scènes in deze film met Austin Powers en vooral dr. Evil dat ik gewoon zeg zip it! kijken en genieten!

avatar van W.V.
Geweldig dat er zoveel meningen zijn, toen ik de film voor de eerste keer zag heb ik me een bult gelachen vanwege de melige humeor en de vele verwijzingen, ongeveer een jaar of 6 geleden zag ik de film voor de 2e keer, toen was het al en stuk minder, onlangs de film voor, wat mij betreft, de laatste keer gezien, bijna geen humor meer en alleen voor old time sake de film nog een 2,5 gegeven.

Redelijke film waarin Austin Powers terug in de tijd moet rijzen om zijn aartsrivaal tegen te kunnen houden. Het verhaal doet er verder weinig toe. De nieuwigheid is er een beetje vanaf en het valt in vergelijking met het eerste deel wel wat in de herhaling (alhoewel soms juist op een grappige manier). Maar uiteindelijk valt er nog genoeg te lachen.

Iets beter dan deel 1.

Uiteindelijk verandert er niet zoveel. Veel grappen worden nog een keertje overgedaan, maar dan vooral wat langer/flauwer. En da's dan net waar het eerste deel het leukst was. De onzinnige montage waar een resem penis-alternatieven voorbij komen als één van de hoogtepunten, net als de jankende Will Ferrell.

Wat wel nieuw is, is de 90s-moderne humor in de jaren '60. Zo'n 20 jaar later is dat best grappig, want je zit eigenlijk naar een soort van retro-inception te kijken. Nogal wat humor die echt typisch 90s is, ondertussen ook weer retrohip, maar te modern voor de 60s setting.

Het blijft een wat goedkoop ogende film verder, een hoop grappen missen nog steeds doel, maar de formule wordt net iets beter gebracht. Net iets meer onzin, net iets debieler, net iets minder saaiige Bond parodie. Ben nog steeds geen geweldige fan, maar wel leuk voor een keertje.