Meningen
Hier kun je zien welke berichten camielc als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
12 Years a Slave (2013)
Alternatieve titel: Twelve Years a Slave
Afgelopen week heb ik deze film gezien, tijdens mijn verblijf in Chicago. Het is een kundig gemaakte film met goede rollen van Fassbender en Ejiofor. De film vertelt het waargebeurde verhaal uit de jaren 1840 van een vrije zwarte man, een musicus uit de staat New York, die wordt overgehaald om voor een concert naar Washington DC af te reizen. Tijdens deze reis naar Washington wordt hij ontvoerd en over de grens gebracht naar een 'slave state', waar hij helse ontberingen ondergaat. Hier en daar was het een beetje langdradig, maar al met al was het een zeer goede film die de barbaarsheid van de slavernij weer eens onder ogen brengt. 4*
5x2 (2004)
Alternatieve titel: Cinq Fois Deux
Aardige film van Ozon over een relatie die van achteren naar voren wordt geobserveerd. De schoonzus van president Sarkozy speelt haar rol erg goed.
Act of Killing, The (2012)
De documentaire-film The Act of Killing is bizar en briljant tegelijk. De aanpak van Oppenheimer is zeer slim door de beulen mee te laten spelen in een eigen soort film. Er zijn geen filmtechnische hoogstandjes, maar het schouwpel en het achterliggende verhaal zijn eenvoudigweg huiveringwekkend. Het is een kunstwerk van een film, maar meer context (voor niet-Indonesiers) zou zeer welkom zijn geweest, omdat het een vergeten hoofdstuk is uit de na-oorlogse geschiedenis. De enige film die hier aan refereert, is volgens mij, The Year of Living Dangerously uit 1982.
Overigens hulde aan de VPRO voor het uitzenden gisteren van deze documentaire. Helaas is de VPRO de enige omroep in Nederland die zulk materiaal uitzendt. De andere omroepen houden zich jammergenoeg te veel bezig met onbenullige programma's zoals 'Boer zoekt vrouw', spelshows e.d.
Amant Double, L' (2017)
Alternatieve titel: The Double Lover
Weer een goede Ozon-film, met een apart plot en een mooie en stijlvolle visuele vormgeving, met gevoel voor detail. Een mooie filmervaring en Ozon mag zich van mij met recht een cineast noemen.
Bankier van het Verzet (2018)
Alternatieve titel: The Resistance Banker
Een zeer verzorgd oorlogsdrama van eigen bodem. Helaas zijn verfilmingen waarbij financieringsconstructies een hoofdthema zijn niet altijd eenvoudig wegens de vaak ontbrekende verbeeldingskracht.
Darkest Hour (2017)
Prima film met een uitstekende zo niet indrukwekkende vertolking van Churchill door Gary Oldman. De film focust in op de periode mei-juni 1940, waarin de standvastigheid van Churchill (achteraf gezien) cruciaal bleek in geschiedkundig opzicht, ondanks de 'appeasers' in de regering zoals Neville Chamberlain en Lord Halifax, die het op akkoordje wilden gooien met de Nazi's en ondanks initiele tegenslagen op het slagveld.
Ook mijn complimenten voor Kristin Scott Thomas in de rol van Churchill's vrouw Clemmie. Ik had haar niet direct herkend.
Demoiselles de Rochefort, Les (1967)
Alternatieve titel: The Young Girls of Rochefort
Op DVD gezien. Les Demoiselles de Rochefort blijft naast de Les parapluies de Cherbourg toch wel een van de meesterwerken van Jacques Demy, met weer prachtige muzikale ondersteuning van Michel Legrand. De chansons in de film zijn hier en daar prachtig, zoals het chanson van Maxime, Simon en Yvonne (die qua tekst in elkaar over lopen). Ook een bijzondere rol van Francoise Dorleac, een van de 'jumelles' (tweelingen) in de film en in het echte leven de oudere zus van Catherine Deneuve. Helaas is ze kort na deze film tragisch verongelukt in Zuid-Frankrijk. Verder is ook de rol van (de nu 100-jarige) diva Danielle Darrieux bijzonder, die haar chanson natuurlijk zelf zingt.
Misschien doet de film anno 2017 wat gedateerd aan, maar het blijft een zeer mooie film en ik vraag mij eigenlijk af of men vandaag de dag nog een dergelijke film in deze vorm zou kunnen maken.
Detroit (2017)
Een vrij doorsnee film, met soms goede scenes over een interessant thema, nl. de rassenrellen in Detroit in 1967. Van Bigelow had ik eigenlijk beter verwacht, afgaand op 'Zero Dark Thirty'. 3*
Django (2017)
Aardige film, die een belangrijke fase in het leven van muzikant Django Reinhardt belicht, nl. tijdens de Duitse bezetting van Frankrijk, waarbij passerend ook de gruwelijkheden tegen de Sinti aan bod komen. Goede rollen van Kateb en De France. De muziek geeft de film ook wat extra 'Schwung'.
Elle (2016)
Zeer aparte en interessante film, dit uitstapje van Paul Verhoeven naar Frankrijk, na zijn eerdere Nederlandse en Amerikaanse successen. Ik betwijfel trouwens of een dergelijke film in Amerika geproduceerd zou kunnen worden.
Isabelle Huppert schittert als een cynische zakenvrouw met een bijzondere familiegeschiedenis. De film bevat veel zwarte humor, ook nog eens in verband met een moeilijk thema als verkrachting.
Ik was ook verrast door de rol van de Duitse acteur Christian Berkel (o.a. "Das Experiment", "Der Untergang") in de film. Hij spreekt uitstekend Frans, maar dat komt natuurlijk omdat hij gedeeltelijk is opgegroeid in Frankrijk.
Elser (2015)
Alternatieve titel: 13 Minutes
Gezien in Hamburg, een week na de premiere in Duitsland. De regie van Hirschbiegel is goed en de rol van Georg Elser wordt prima vertolkt door Christian Friedel. Ongeveer tien jaar na het verschijnen van de film Sophie Scholl-Die letzten Tage, belicht deze film een andere kant van het Duitse verzet tegen de Nazi's. Elser beraamt geheel in zijn eentje de aanslag in de Buergerbraeu.zaal in Muenchen, net voor het begin van de Tweede Wereldoorlog.
Elser wordt, zoals bekend, pas in 1945 ter dood gebracht en het enige wat mij tegenvalt aan deze film is dat er geen verklaring wordt gegeven waarom hij zolang in leven is gehouden door het Nazi-regime. Met andere personen van het Duitse verzet werd namelijk resoluut afgerekend, zoals met Die rote Kapelle en groep rond Von Stauffenberg en Sophie Scholl.
Famille Bélier, La (2014)
Alternatieve titel: The Bélier Family
Aparte film over een thema dat niet vaak ter sprake komt in films: doofheid. Het verhaal komt wat langzaam op gang, maar heeft een mooi einde. De film wordt ook gedragen door de Franse chansons, zeker door het nummer 'Je vole' dat Paula Belier op het einde zingt en naadloos in het verhaal past. De bijrol van Karin Viard als moeder is goed en het blijkt maar weer dat ze veelzijdig is en een van de beste Franse actrices is.
Fury (2014)
Matige film met een ongeloofwaardig einde, waar het lijkt alsof een heel Duits regiment wordt neergemaaid door een enkele tank en bemanning. Brad Pitt deed erg aan overacteren in deze film.
HHhH (2017)
Alternatieve titel: The Man with the Iron Heart
Een zeer degelijk en kundig gemaakte oorlogsfilm, die is gebaseerd op het boek HhhH van Laurent Binet (was ook te zien in de gelijknamige VPRO serie). De film vertelt het verhaal van de moord op Reinhard Heydrich, waarbij ook de opmars van Heydrich door de Nazi-instituties wordt belicht. Het eind van de film mondt uit een soort Tsjechoslowaaks heldenepos met een heldhaftige strijd in een Praagse kerk. Ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd naar de film Anthropoid.
Imitation Game, The (2014)
Prima drama met het leven van de wiskundige Alan Turing als onderwerp. Hij is daadwerkelijk iemand geweest die eraan heeft bijgedragen dat WOII is verkort en daarvoor weinig erkenning heeft gekregen. Ik vind Benedict Cumberbatch echt een geweldige acteur en ook Keira Knightly zit goed in haar rol in deze film. Interessant is ook hoe wordt belicht hoe tot in de Jaren vijftig werd omgegaan met homoseksualiteit.
Loro (2018)
Loro is weer een prachtig werk van Sorrentino, waarin Toni Servillo schittert als Silvio, een ons bekende Italiaanse zakenman en politicus. De film is een genot voor oog en oor, want de kijker wordt visueel getrakteerd en de Italiaanse taal ligt toch altijd veel lekkerder in het gehoor dan bijvoorbeeld 2,5 uur Amerikaans-Engels geknauwel. De film komt wat vreemd op gang, want Silvio verschijnt pas na een hele poos in beeld. Op bepaalde momenten is de film gewoon komisch en valt er flink wat te lachen.
De film grijpt terug op thema's uit voorgaande films van Sorrentino, de politieke interesse van hem vonden we eerder terug in Il Divo (over Andreotti en de Italiaanse politiek in de jaren '80 en '90) en het thema van de existentiele leegte zagen we eerder prachtig uitgebeeld in La grande belezza. Sorrentino brengt deze zaken als een soort symbiose bij elkaar in Loro.
Neruda (2016)
Goede film, met als onderwerp Pablo Neruda, een held voor veel linkse progressievelingen na de Tweede Oorlog, zoiets als de poetische tegenpool van Che Guevara. De film is bij vlagen spannend, zoals bij de tocht over de Andes en de vlucht naar Argentinie. Maar persoonlijk zou ik het interessanter hebben gevonden als er meer duiding zou zijn geweest van de politieke situatie in Chili tot aan Salvador Allende / Augusto Pinochet.
Parapluies de Cherbourg, Les (1964)
Alternatieve titel: The Umbrellas of Cherbourg
Een zeer originele en gewaagde film, door alle dialogen te laten zingen, waardoor het meer weg heeft van een opera dan een musical. Het moet ook een flinke uitdaging zijn geweest voor de acteurs/actrices, maar het resultaat mag er zijn. De Franse taal leent zich misschien ook meer voor deze vorm, want ik vraag mij af of je een dergelijke film in het Nederlands zou kunnen maken, zonder de film belachelijk te maken. 4.5*
Riphagen (2016)
Prima film, op basis van een waargebeurd verhaal, met spannende momenten tegen de achtergrond van WOII. Ook goede acteerprestaties, hoewel de meeste acteurs en actrices mij niet bekend waren.
Selma (2014)
Goede film over een belangrijke gebeurtenis in de Amerikaanse geschiedenis: de introductie van de Voting Rights Act door president Johnson in 1965. Prima vertolkingen door David Oyelowo, Tom Wilkinson en Tim Roth.
Vie d'Adèle, La (2013)
Alternatieve titel: Blue Is the Warmest Color
Het decor van La Graine et le Mulet was Marseille, in La Vie d' Adèle neemt Kechiche de kijkers van zijn nieuwe film mee naar de andere kant van l'Hexagone, naar Lille (Rijsel). In deze stad speelt zich deze formidabele dramafilm af, waarin het verhaal wordt verteld van de intense liefdesrelatie tussen Adele en Emma. Kechiche maakt in de film gebruik van veel close-ups waardoor de emoties van het scherm spatten. De jonge Adèle Exarchopoulos zet een prachtrol neer, naast de al ervaren Seydoux. De film duurt drie uur, maar er zitten geen echte trage stukken in de film, waardoor de tijd voorbij lijkt te vliegen. alhoewel de erotische scenes soms wat te lang duren en wellicht overbodig zijn. Het is ergens een echte Franse film, met typische ingredienten als liefde, kunst, literatuur, filosofie, erotiek en 'la cuisine'. De 'topchef' Kechiche maakt van deze ingredienten een prachtig geheel en m.i. is de Gouden Palm van Cannes absoluut verdiend.
Wolf of Wall Street, The (2013)
Een zeer vermakelijke film. De 3 uur vlogen zo voorbij. Het karakter Donnie Azoff, prachtig geacteerd door Jonah Hill, vond ik echt geweldig.