Detroit (2017)

Drama / Thriller

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met John Boyega, Will Poulter en Algee Smith

Het verhaal speelt zich af tijdens de rassenrellen van 1967 in Detroit. Wanneer de politie een inval doet bij een bar die geen vergunning heeft en 82 mensen arresteert breken er gewelddadige rellen uit. Pas vijf dagen later komt er een einde aan het geweld. Uiteindelijk komen 39 mensen om het leven en enkele honderden raken gewond.

Ondanks de behoorlijk lange speelduur werd deze "Detroit" nooit langdradig of vervelend.
Sterker nog, het heftige verhaal boeide van begin tot eind.
Met name de scenes in het huis gaan door merg en been.
De eind jaren 60 zijn authentiek en sfeervol in beeld gebracht.
Een confronterend drama met een vleugje Motown.

avatar van Alathir
Redelijk.

Om eerlijk te zijn begint de film echt abominabel. De film wordt heel algemeen ingeleid adhv een animatiefilm maar de echte achtergrond krijgen we niet. Vervolgens krijgen we chaotische beelden voorgeschoteld die eerder in een documentaire thuishoren dan in een langspeelfilm. 0.5* dus voor zowat het eerste halfuur.

Vanaf dan begint de echte film dan toch met een zwaar miscaste Poulter als racistische flik. Dat broekventje had ik wel echt op zijn domme kop getimmerd. Echt gewoon niet geloofwaardig...
De andere agenten doen het wel oké.

Het camerawerk is hier van een amateuristisch niveau. Ik heb maar een aantal films van Bigelow gezien maar het is me wel stilaan duidelijk dat ze heel slecht is in drama. In een film van bijna 2u30 verwacht je toch wel enige karakter ontwikkeling. Zeker voor de rol van Boyega en die zanger slaat ze toch de plank mis. Boyega speelt dan wel sterk, zijn rol weet nooit echt een kant te kiezen. Het speelt wat op en neer met zijn geweten, dat wel maar daar blijft het bij. Allemaal net niet.

Zo ook het thriller-gedeelte in het hotel. Beetje te lang doordat er geen echte band is met de personages, zo blijf je wat onverschillig kijken naar de afranselingen. En ja, die bleven maar doorgaan.
Misschien is dat ook een minpunt: er zijn teveel personages om in te leiden en te ontwikkelen. Geen enkel personage springt op de één of andere manier uit de verf. Dan wordt het meer een situatieschets dan een drama. Het einde komt dan ook niet aan als een mokerslag, het gaat gewoon door op het elan van de ganse film.

avatar van IH88
“I'm just gonna assume you're all criminals.”

Intens. Wat Bigelow in ieder geval voor elkaar heeft gekregen, is dat ik aan het einde van de film zin had om een half uur tegen een boksbal aan te rammen (of het hoofd van Poulter, die een geweldige acteerprestatie aflevert). Ik las ergens dat Krauss enger is dan Myers, Krueger en een Xenomorph bij elkaar, en dat dekt de lading wel.

Het verhaal is nog steeds relevant, de acteerprestaties zijn ijzersterk en de regie van Bigelow is, zoals we van haar gewend zijn, dicht op de huid van de acteurs en intens. Wat Detroit een beetje de das omdoet is het script van Mark Boal, wat zorgt voor een vreemd begin (de animatie) en een veel te lange speelduur. Had gekozen voor een korte introductie en de ijzingwekkende scènes in dat huis, en de film was veel beter uit de verf gekomen. Nu is er ook nog gekozen voor de nasleep en dit duurde gewoon te lang, en was ook veel minder interessant. Maar het onderwerp verdient een sterke film, en grote delen van de film maakt Detroit zeker indruk.

Toch weer een voltreffer van Bigelow, behoort echt tot haar betere werk. Dankzij het welbekende trucje van de dicht op de huid camera krijg je een enerverende, intense film te zien, die mij vaak op het puntje van mijn stoel kreeg. Als historisch document schijnt het een en ander niet helemaal te kloppen, maar dit mogen we wat mij betreft zien als de artistieke vrijheid van de kunstenaar. Ook de keuze om jonge en nog niet al te bekende acteurs te kiezen voor de belangrijkste rollen pakt goed uit. Vooral ene Poulter geeft hier als een hele foute politieman een onvergetelijk visitekaartje af. Zelden iemand met zo veel overtuiging en schijnheilig gezicht verkeerde dingen zien doen, deze diender maakt zelfs de meest vredelievende mens op aarde nog agressief. Daarentegen wel jammer dat de overschatte Star Warser Boyega een hoofdrol heeft. Hij komt niet verder dan het niveau van ernstig kijken, en is een van de weinige dissonanten in een verder zeer geslaagde film. Twee en een half uur vliegen voorbij, ga dit zien.

avatar van james_cameron
Regisseuse Kathryn Bigelow is de laatste jaren goed bezig; ook dit waargebeurde drama is de moeite waard. De film is bij vlagen erg spannend en vooral intens, met name het middelste uur. Het duurt even voor je de personages leert kennen en de gebeurtenissen beklijven, maar eenmaal op gang zuigt de film je naar binnen, om niet meer los te laten. Subtiel is het allemaal niet, maar daar was de explosieve situatie in Detroit in 1967 dan ook niet naar.

Goede film: waar ik niet tegen kan dat is onrechtvaardigheid ongeacht om wie het gaat.
Anderzijds vraag ik me af; heeft men al ooit een film gemaakt waarbij blanken het slachtoffer waren van racisme/discriminatie?
Want ik zie altijd maar films in 1 richting terwijl zoiets ook in de andere richting gebeurt.

avatar van Rillo
Enige kennis van zaken over deze turbulente tijd zou wel op zijn plaats zijn, nu wordt je door het eerste half uur heengesleurd in de hoop een lijn te pakken.Deze komt na lang wachten wél maar op een manier die ik toch wel als langdradig mag bestempelen.
Al met al een droef relaas over rassenhaat maar niet zo dat ik er een dag later nog aan gedacht heb.
Vandaar: 2,5 ster

avatar van Walter White
Vond het een goede film van begin tot eind.

avatar van macrobody
IJzersterke film. Spanning is te voelen. Emoties laaien hoog op als je van gerechtigheid houdt. Politiegeweld is trouwens niet minder geworden. Google maar eens op "If police can execute an innocent man on video, none of us are safe". De moord op Daniel Shaver. Ik zweer het je, die video vergeet je niet meer. Ik in ieder geval niet.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Enige empathie.

De op inmiddels pensioengerechtigde leeftijd aangekomen regisseuse Kathryn Bigelow levert met Detroit wederom een spannend drama af. De filmmaakster die al sinds de jaren tachtig aan de weg timmert brak een kleine tien jaar geleden definitief door met The Hurt Locker, een drama-thriller die er met maar liefst zes Oscars vandoor ging. Helaas geldt dit niet voor Detroit, ondanks de historische ondertoon en het belangrijke thema. De Oscar-trein wordt volledig gemist, zo blijkt. Wellicht terecht.

Racisme tiert welig in de laatste film van Bigelow, gebaseerd op getuigenissen ten tijde van de Amerikaanse rassenrellen van de jaren zestig in - hoe kan het ook anders - Detroit. In een zwarte wijk braken daar in de zomer van 1967 rellen uit. Het kwam tot gevechten tussen de zwarte bevolking en de politie waarbij tientallen mensen om het leven kwamen. Het geweld hield vijf dagen aan, een van de meest dodelijke rellen uit de Amerikaanse geschiedenis. Vele duizenden mensen werden gearresteerd.

En op een klein aantal van die arrestaties richt zich dit verhaal. Want nadat een gefrustreerde Afro-Amerikaanse jongen uit een hotelraam met een startpistool schiet op de politie, breekt de hel los. Niet onbegrijpelijk, maar na een kleine leerzame introductie, ondersteund door authentieke Tv-beelden, ontaardt zich vervolgens een thriller met claustrofobisch randje. Als een paar rednecks met politiepenning de schutter niet kunnen vinden botvieren ze hun frustraties namelijk op de rest van de hotelgasten.

De filmmaakster weet met de handycam een sfeertje te creëren alsof je er zelf bij bent, een verdienste an sich. Het onheilspellende gevoel wordt versterkt doordat je weet dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Zodra zelfs blijkt dat een van de leden van de legendarische soulband The Dramatics een van de hoofdrolspelers moet zijn geweest destijds, maakt dit een en ander nog realistischer. En in dit geval dus rauwer, want hetgeen deze agenten op hun kerfstok hebben is niet best.

Will Poulter, die men zou kunnen kennen van The Revenant, speelt met verve een van de schurken. John Boyega probeert de kijker te vertegenwoordigen door op te komen voor de onderdrukten, maar zit gevangen in een beperkte rol waardoor hij als een soort Denzel Washington-light overkomt. Elk moment verwacht je dat hij tot actie overgaat, maar dat blijkt helaas niet het geval. Je kunt hem het ietwat simpele script natuurlijk niet kwalijk nemen. Net als de rest van de crew is hij solide.

Toch had de film een stuk korter gemogen en had de karakterontwikkeling iets meer aandacht mogen krijgen. Ter ondersteuning van enige empathie. Het helpt ook niet mee dat niemand gewoon vertelt dat er geschoten is met een startpistool in plaats van een echte, maar goed de angst bij de arrestanten komt voldoende geloofwaardig over. Het verhaal achter de band had iets meer toelichting verdiend, en komt er nu een beetje afgeraffeld achteraan gekacheld. Toch is Detroit een geslaagde film en een enge geschiedenisles.

***½

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

avatar van nathaniel177
Film is niet héél goed. Erg warrig en de speeltijd is niet goed verdeeld. Dat stuk in het appartement is een beetje te lang. Wel goed geacteerd.

avatar van Banjo
Ja hoor de film doet wat hij moet doen en dat is de waarheid vertellen...
En ik vond hem schokkend, en dat kwam door de beelden en het goede acteren..
Al zie ik nog zo veel films over die periode vol met geweld dit wend gewoon nooit.
hard, meedogenloos en het hart op de goede plaats zorgt voor een film die je raakt.
En nog steeds is dit in die Amerikaanse steden vol op aan de gang, dat maakt het extra hard.
Ik zie het maar via een scherm wat weet ik er nou van....

4 sterren

Spannende en relevante film van Bigelow, wat mij betreft interessanter dan The Hurt Locker. Met name het stukje dat zich afspeelt in het motel is erg spannend en intens - je voelt de wanhoop van de motelgasten die geterroriseerd worden door de politie bijna van het scherm afspatten.

Over de gehele linie ziet het er verder erg authentiek uit en de acteerprestaties zijn over de gehele linie erg goed.

Helaas zijn er ook een paar kleine minpuntjes - zo vind ik de geanimeerde introductie nogal zwak. Deze is veel te summier om echt een verklaring te geven voor de situatie en had beter helemaal weggelaten kunnen worden. Ook de laatste akte vond ik niet heel sterk - in hoog tempo worden er nog even een boel rechtszaken en verhoren doorheen gedraaid die een tikkeltje warrig overkomen en niet echt veel toevoegen. Ook dit had weggelaten of juist veel beter uitgewerkt moeten worden.

Ondanks dat doet Bigelow wel waar ze goed in is, namelijk erg spannende scenes op film zetten. Geen perfecte film, maar toch erg de moeite waard.

avatar van mixmaster
Prachtige film met uitstekend acteerwerk en top muziek.
De film toont de gebeurtenissen van de rassenrellen van 1967 in Detroit.
Met regelmaat zien we ook echte beelden tussendoor, ook de settings zijn prachtig en wanen je echt in de late jaren ´60.

Deze film is prachtig uitgewerkt, met name de ''gebeurtenissen'' in het hotel zijn op een zeer realistische wijze gedaan.

ja, dit is een toppertje !!!

Goeie film waarin de politie, tijdens ernstige rellen, een inval doet in een hotel van waaruit schoten zijn gelost. Gebaseerd op een, spijtig genoeg, waargebeurd verhaal. Het eerste gedeelte komt wat rommelig over, maar hierna krijgt de film meer richting. De scenes in het hotel zijn zeker hard en alhoewel de racistische agent wat eenzijdig wordt neergezet, levert Will Poulter prima acteerwerk af.

avatar van JJ_D
Ontluisterend. En in het Amerika van vandaag allicht belangrijker dan wij ons als Europeanen kunnen inbeelden.

Het aan het documentairegenre schatplichtige karakter, het slopend trage tempo, de thrillerachtige situatieschets meer dan een drama met psychologische uitdieping: met een homogene stijl probeert Kathryn Bigelow de toeschouwer naar het Detroit van 1967 te loodsen, waar zich feiten afspelen die onbegrijpelijk zijn, en die als dusdanig in beeld worden gebracht. Niet claustrofobisch om meer effect te ressorteren, niet geësthetiseerd om braaf aan de regels van de cinema te voldoen, niet met een reeks bekende koppen om volk naar de zalen te lokken en kassa’s te doen rinkelen, nee – ‘Detroit’ is een oefening in objectiviteit. Dat levert geen sprankelende cinema op, maar wel een intense ervaring die even in de kleren blijft hangen.

Even maar. Het registrerende karakter is tegelijk de sterkte en de zwakte van de film. Noem het ironisch, maar een meer escapistische toets (meer verdichting, minder werkelijkheid) zou ‘Detroit’ intenser gemaakt hebben. In Hollywood weet men dat fictie meer recht kan doen aan de werkelijkheid dan de werkelijkheid zelf. Is dat trouwens niet de essentie van alle cinema, en bij uitbreiding van de hele wereldliteratuur: kunst als fake news om een onbenoembare waarheid gestalte te geven?

Wat mij betreft mag Bigelows volgende er dus een zijn met meer toeters en bellen, want less is niet altijd more – waarvan akte.

avatar van Zeriel
Het begin was niet om aan te zien, door een teveel aan schouderscamera's die als een dolle door elkaar geknipt en geplakt zijn. Zodat ik er ieder moment bewust van gemaakt wordt dat ik op een filmset ben.
Het deel in het huis duurt maar en duurt maar, en het enige wat ik denk is, ze hebben de andere cameramannen steeds weg moeten knippen.
In het laatste deel in de rechtbank, komt er zowaar een beetje rust in de tent, alsof ze er zelf een beetje moe van worden. Volgens mij heb ik zelfs een keer tot 10 kunnen tellen voor de volgende knip.
Ze heeft er een Oscar mee gewoon met de Hurt Locker, toen was het al een consequent te ver doorgevoerd knip en plak truukje.
Ik heb geen film gezien, ik heb naar een filmset gekeken.
Wat mij betreft, hoe meer je vergeet dat je een film kijkt, en hoe meer je opgaat in de film, hoe beter hij is.

Ondanks het goede achterliggende verhaal, Een draak van een film.

avatar van Filmkriebel
Met een titel als Detroit had ik me aan een iets ruimere film verwacht over de rassenrellen. Blijkt dus dat de film enkel een korte episode belicht gekend als de "Algiers Motel Incident". De politiebrutaliteiten tegen de zwarten worden in de film nogal lang uitgesmeerd. Het thema politiegeweld komt natuurlijk heel goed op het moment dat Amerika onlangs nog altijd eenzelfde soort incidenten (losse politiehandjes met de zwarten) te verduren krijgt. Maar Bigelow heeft wel een punt: voor de tweederangsburgers die de Afro-Amerikanen zijn is er altijd minder gerechtigheid. Het is niet meer dan de trieste realiteit.

Het is dat dit proces tegen de schuldige politieagenten die op het eind getoond wordt niet op een best moment gevoerd werd; men wou immers de politie een hart onder de riem steken na alle stress en gevaar die ze tijdens deze burgerlijke rebellie moesten ondergaan. Alle scènes na het incident vond ik dan weer beduidend beter dan de 45 minuten semi-exploitation ervoor. Voor mij schaart Detroit zich in de categorie "interessante mislukking" want dit kon zeker beter.