Detroit (2017)

Drama / Thriller

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met John Boyega, Will Poulter en Algee Smith

Het verhaal speelt zich af tijdens de rassenrellen van 1967 in Detroit. Wanneer de politie een inval doet bij een bar die geen vergunning heeft en 82 mensen arresteert breken er gewelddadige rellen uit. Pas vijf dagen later komt er een einde aan het geweld. Uiteindelijk komen 39 mensen om het leven en enkele honderden raken gewond.

• vanaf woensdag 21 februari te huur
  • vanaf woensdag 21 februari te koop op dvd en blu-ray
Ondanks de behoorlijk lange speelduur werd deze "Detroit" nooit langdradig of vervelend.
Sterker nog, het heftige verhaal boeide van begin tot eind.
Met name de scenes in het huis gaan door merg en been.
De eind jaren 60 zijn authentiek en sfeervol in beeld gebracht.
Een confronterend drama met een vleugje Motown.

avatar van Alathir
Redelijk.

Om eerlijk te zijn begint de film echt abominabel. De film wordt heel algemeen ingeleid adhv een animatiefilm maar de echte achtergrond krijgen we niet. Vervolgens krijgen we chaotische beelden voorgeschoteld die eerder in een documentaire thuishoren dan in een langspeelfilm. 0.5* dus voor zowat het eerste halfuur.

Vanaf dan begint de echte film dan toch met een zwaar miscaste Poulter als racistische flik. Dat broekventje had ik wel echt op zijn domme kop getimmerd. Echt gewoon niet geloofwaardig...
De andere agenten doen het wel oké.

Het camerawerk is hier van een amateuristisch niveau. Ik heb maar een aantal films van Bigelow gezien maar het is me wel stilaan duidelijk dat ze heel slecht is in drama. In een film van bijna 2u30 verwacht je toch wel enige karakter ontwikkeling. Zeker voor de rol van Boyega en die zanger slaat ze toch de plank mis. Boyega speelt dan wel sterk, zijn rol weet nooit echt een kant te kiezen. Het speelt wat op en neer met zijn geweten, dat wel maar daar blijft het bij. Allemaal net niet.

Zo ook het thriller-gedeelte in het hotel. Beetje te lang doordat er geen echte band is met de personages, zo blijf je wat onverschillig kijken naar de afranselingen. En ja, die bleven maar doorgaan.
Misschien is dat ook een minpunt: er zijn teveel personages om in te leiden en te ontwikkelen. Geen enkel personage springt op de één of andere manier uit de verf. Dan wordt het meer een situatieschets dan een drama. Het einde komt dan ook niet aan als een mokerslag, het gaat gewoon door op het elan van de ganse film.

avatar van IH88
“I'm just gonna assume you're all criminals.”

Intens. Wat Bigelow in ieder geval voor elkaar heeft gekregen, is dat ik aan het einde van de film zin had om een half uur tegen een boksbal aan te rammen (of het hoofd van Poulter, die een geweldige acteerprestatie aflevert). Ik las ergens dat Krauss enger is dan Myers, Krueger en een Xenomorph bij elkaar, en dat dekt de lading wel.

Het verhaal is nog steeds relevant, de acteerprestaties zijn ijzersterk en de regie van Bigelow is, zoals we van haar gewend zijn, dicht op de huid van de acteurs en intens. Wat Detroit een beetje de das omdoet is het script van Mark Boal, wat zorgt voor een vreemd begin (de animatie) en een veel te lange speelduur. Had gekozen voor een korte introductie en de ijzingwekkende scènes in dat huis, en de film was veel beter uit de verf gekomen. Nu is er ook nog gekozen voor de nasleep en dit duurde gewoon te lang, en was ook veel minder interessant. Maar het onderwerp verdient een sterke film, en grote delen van de film maakt Detroit zeker indruk.

Toch weer een voltreffer van Bigelow, behoort echt tot haar betere werk. Dankzij het welbekende trucje van de dicht op de huid camera krijg je een enerverende, intense film te zien, die mij vaak op het puntje van mijn stoel kreeg. Als historisch document schijnt het een en ander niet helemaal te kloppen, maar dit mogen we wat mij betreft zien als de artistieke vrijheid van de kunstenaar. Ook de keuze om jonge en nog niet al te bekende acteurs te kiezen voor de belangrijkste rollen pakt goed uit. Vooral ene Poulter geeft hier als een hele foute politieman een onvergetelijk visitekaartje af. Zelden iemand met zo veel overtuiging en schijnheilig gezicht verkeerde dingen zien doen, deze diender maakt zelfs de meest vredelievende mens op aarde nog agressief. Daarentegen wel jammer dat de overschatte Star Warser Boyega een hoofdrol heeft. Hij komt niet verder dan het niveau van ernstig kijken, en is een van de weinige dissonanten in een verder zeer geslaagde film. Twee en een half uur vliegen voorbij, ga dit zien.

avatar van james_cameron
Regisseuse Kathryn Bigelow is de laatste jaren goed bezig; ook dit waargebeurde drama is de moeite waard. De film is bij vlagen erg spannend en vooral intens, met name het middelste uur. Het duurt even voor je de personages leert kennen en de gebeurtenissen beklijven, maar eenmaal op gang zuigt de film je naar binnen, om niet meer los te laten. Subtiel is het allemaal niet, maar daar was de explosieve situatie in Detroit in 1967 dan ook niet naar.

Goede film: waar ik niet tegen kan dat is onrechtvaardigheid ongeacht om wie het gaat.
Anderzijds vraag ik me af; heeft men al ooit een film gemaakt waarbij blanken het slachtoffer waren van racisme/discriminatie?
Want ik zie altijd maar films in 1 richting terwijl zoiets ook in de andere richting gebeurt.

avatar van Rillo
Enige kennis van zaken over deze turbulente tijd zou wel op zijn plaats zijn, nu wordt je door het eerste half uur heengesleurd in de hoop een lijn te pakken.Deze komt na lang wachten wél maar op een manier die ik toch wel als langdradig mag bestempelen.
Al met al een droef relaas over rassenhaat maar niet zo dat ik er een dag later nog aan gedacht heb.
Vandaar: 2,5 ster

avatar van Walter White
Vond het een goede film van begin tot eind.

avatar van macrobody
IJzersterke film. Spanning is te voelen. Emoties laaien hoog op als je van gerechtigheid houdt. Politiegeweld is trouwens niet minder geworden. Google maar eens op "If police can execute an innocent man on video, none of us are safe". De moord op Daniel Shaver. Ik zweer het je, die video vergeet je niet meer. Ik in ieder geval niet.