Selma (2014)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Historisch

geregisseerd door Ava DuVernay
met David Oyelowo, Tom Wilkinson en Carmen Ejogo

Selma vertelt het verhaal van Martin Luther King die een historische strijd aanging om stemrecht te garanderen voor alle mensen. Een gevaarlijke en angstaanjagende campagne met een epische protestmars in Selma (Alabama), die uiteindelijk leidde tot de ondertekening van de Voting Rights Act door president Johnson in 1965.

Hele goede film biopic!

Sterk en boeiend verhaal over een donkere schaduw die in de jaren 50/60 ( en eerder) als beschamende deken over de amerikaanse politiek en samenleving hing. Met soms behoorlijke en confronterende scenes. Film is mooi en authentiek in beeld gebracht. Uitstekend acteerwerk ook.
3.5*/4*

avatar van K. V.
'k moest er wel een beetje in komen, maar uiteindelijk was het wel een goeie film. Het eerste half uur vond 'k minder interessant, maar de film werd wel beter.
Het acteerwerk was prima en de film zag er goed uit.
'k vond hem wel eens het bekijken waard.

avatar van Decec
Een goede drama/historie/biopic film...
Goed verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Tom Wilkinson en Giovanni Ribisi...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van TornadoEF5
Ik had het gevoel dat de film nog moest starten, en moest starten, en moest starten. En het kwam maar niet, en dan was daar de aftiteling.

Erg precies zoals dat is het niet gegaan, maar ik heb nooit een moment gehad: "en nu is de inleiding voorbij, en zijn we echt van start gegaan." Ik had ook niet het gevoel dat ik een verhaal zat te volgen. Het bleef allemaal te sober en te oppervlakkig. Ik werd nooit in het verhaal betrokken en erin mee opgezogen. Dat gevoel miste ik een beetje.

Afknapper dus.

avatar van Banjo
"Selma is A nice place to Die"

Ik wilde vroeg naar bed gaan maar dat werd hem niet..
Wat een krachtig en goed uitgevoerd drama!.
De film zuigt je echt mee mede door het uitstekende acteren.
Het leunt misschien iets te veel naar het sentiment, maar ik vond het totaal niet storend.

4 sterren

avatar van IcU
IcU
Prima film die netjes binnen de waargebeurde lijnen kleurt. Hierdoor weet het niet met kop en schouder boven andere films in dit genre uit te stijgen, maar kijkt het goed weg en weet het hier en daar wat kleine snaren te raken. Qua spel is er nergens iets op aan te merken. Dit is natuurlijk prima, maar het wordt nooit sprankelend.

avatar van dvdfreak123
Sterke biopic over Marthin Luther King's zijn protestmars vanuit Selma. Boeit gans de tijd ondanks de traafheid van de film en weet met verschillende scenes echt te raken erg hoe ze geslagen en tegengehouden worden tijdens hun mars is dan ook een heel sterke scene de mars op de brug. De cast speelt ook geweldig en op hoog niveau. Muziek paste ook goed in de film. Krijgt van mij een dik verdiende 8/10

avatar van MRDammann
Selma is een film over Martin Luther King. Tijdens het zien van deze film was ik vooral onder de indruk van de acteerprestaties van David Oyelowo. Heel goede rol! Martin Luther King wordt neergezet als een man zoals jij en ik, die zich op een geweldige manier verzette tegen racisme. De manier van vertellen staat me ook heel erg aan. Dat gebeurt op een hele sobere manier, zonder te veel poespas. Geslaagde biopic.

avatar van knusse stoel
Maar goed dat ik niet in die periode op deze plaatsen heb geleefd want ik vraag mij af hoe ik mijzelf had gehandhaafd tussen de mede-kerkbezoekers en witte mensen.
Wat werd er geweldig gespeeld door de actrices en acteurs en wat was ik nu en dan erg kwaad van binnen. De arrogantie van de witte mens en zijn gedrag naar andere gekleurden!
Een pracht van een film met een goede weergave van het tijdsgewricht in de Amerikaanse samenleving in die periode. Sommigen onder ons zullen hier misschien iets van kunnen opsteken. Een 8! als waardering!

avatar van sandokan-veld
Mja, de indruk blijft toch hangen dat de makers meer een Belangrijke Film wilden maken dan een goede film. Het script lijkt geschreven om constant in je gezicht te wrijven KIJK HOE GROOT DIT ONRECHT WAS en KIJK HOE DIE MENSEN HEBBEN GELEDEN OM DAT TE VERANDEREN! Geheel terecht overigens, en historisch dan ook een interessant gegeven, maar dramaturgisch wat minder boeiend, zeker als de film verder oppervlakkig blijft over, bijvoorbeeld, 95% van de karakters.

Er zijn zeker grote lichtpunten, zoals de eerste vijf minuten, en de scene waarin een aantal karakters samen komen om te ontbijten in de keuken van een mevrouw die duidelijk ook niet helemaal weet wat haar overkomt. Niet zo schokkend als veel scenes die ons confronteren met het mensonwaardige leven dat de zwarte Amerikanen leden in die tijd, maar wel met een soort vitaliteit en schwung die in de rest van de film helaas grotendeels ontbreken, al het aardig acteren door karakteracteurs en het fraaie tijdsbeeld ten spijt.

avatar van Donkerwoud
Biografieën werken het best als ze zich beperken tot een sleutelmoment in het leven van de geportretteerde. Hier is dat de mars waarmee dr. Martin Luther King wilde aankaarten dat, hoewel in theorie elke Amerikaan stemrecht had, het in de praktijk Afro-Amerikanen in de Zuidelijke staten onmogelijk werd gemaakt om van dat recht gebruik te maken. 'Selma' (2014) weet heel knap de politiek rond de happening in beeld te brengen met een overview van de verschillende takken van de burgerrechtenbeweging en de bijzondere rol die King hierin had. Behalve een spitting image met de iconische predikant, is David Oyelowo sterk als een kwetsbare, gevoelige man, die zichtbaar lijdt onder de verantwoordelijkheid door zijn sturende rol in de emancipatiebeweging. Daarbij worden zijn religieuze overtuigingen niet aangedikt of weggelaten, maar de film schetst een integer beeld van een gelovige man die zijn daadkracht o.a. haalde uit zijn religieuze overtuigingen.

avatar van arno74
Films waarbij je al van mijlenver afstand kunt zien dat ze voor de Oscars gaan liggen me meestal wat minder, en zo ook deze film. Het verhaal is krachtig en verdiende een betere film, zonder bijvoorbeeld scenes in een auto die in een studio worden opgenomen waarbij men maar wat aan het stuur staat te draaien, dat is niet van deze tijd. Ook de zo cliché sepiafilters waarmee deze films worden opgenomen om het "iets" te laten lijken vind ik niks.

De film levert een keurige vertelling af van het verhaal van Martin Luther King en van Selma, maar wel eentje die op deze wijze nauwelijks tot leven komt of de kijker weet te beroeren. Deze afstandige aanpak is meer geschikt voor een documentaire.

Een magere 3*, geheel verdiend door de historische waarde van het verhaal wat hier is verfilmd.

avatar van Boneka
tommycool98 schreef:
Hele goede film biopic!

Mooi? De BD is erbarmelijk slecht gemaakt. Veel te bruin (sepia) zwarte details zijn grijs. Ook zien wel veel gekke strepen in de film. Een van de slechtste transfers op BD. Vooral de binnen opnames.

avatar van Boneka
Selma is historisch gezien een mooi gemaakte film geworden, maar het plezier dat ik aan deze film had werd verpest door het slechte beeldmateriaal. Hij is veel te bruin (sepia) gemaakt. We zien gekke hallo's en detail donker is zeer slecht. Vooral binnen. Bij de eerste aanslag zien we een opname die gewoon pijn aan je ogen doet, zo slecht verzadigd. Gelukkig is het buiten een ander verhaal en haalt de film veel op. Geluid is ook dik in orde, maar ja deze transfer mag van mij geremastered worden!!

Okay beeld slecht, dat geldt niet voor deze film. Er zitten wel wat saaie stukken tussen, maar hij blijft boeien ook al zijn er de laatste tijd veel films gemaakt over dit thema. We zien de aanslag op het eind niet. Wordt ook niet vermeld. Het is dus geen spektakelstuk geworden met alles erop en eraan, maar sober goed vertolkt. Met name the bridge scenes vond ik erg sterk.

Een uitschieter zal Selma nooit meer worden, hij is geschiedkundig wel mooi in beeld gebracht. Beetje meer jus in het eten had wel gemogen.

Film 3.5
Beeld 2.5
Geluid 4,0
Extra's 4.0

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Selma geeft een boeiende bladzijde uit de geschiedenis weer. De vreedzame maar gedreven strijd van Martin Luther King voor de rechten van de zwarte Amerikaan met het kleine dorpje Selma als strijdveld. De film is kwalitatief zeer sterk met een duidelijke weergave en goeie acteurs. Het is zeker boeiend en met momenten spannend genoeg. Als biopic volgt het echter wel net iets te veel de geijkte wegen, wat het ideaal maakt voor een groter publiek en de smaak van de Academy Awards. Daar is niets mis mee, maar het mist net te veel pit om een echte topfilm te worden. Maar vooral voor het onderwerp is dit een zeer aan te raden film.

avatar van Fisico
Selma is een uitstekende historische biografische film geworden over de marsen in Selma, Alabama. Met de rellen in Ferguson enkele jaren geleden of de reportage die ik vorige week zag van een zwarte predikant in het verloederde Baltimore, voornamelijk van toepassing voor de zwarte bevolking. Martin Luther King liet een zware erfenis na en Obama kon deze niet inlossen. De weg is nog lang ...

De marsen in Selma beoogden het gelijkwaardig stemrecht voor de zwarte bevolking zonder financiële of administratieve beslommeringen, laat staan bedreigingen of intimidaties. De rassenongelijkheid staat centraal en er wordt ook aandacht besteed aan de onderlinge spanningen binnen de groepering. Niet iedereen is het zomaar eens met de vreedzame protesten van King. Aan de andere kant vond ik de apathische besluitloze en vooral machteloze houding van president Johnson vrij stereotiep waarmee ik niets wil afdoen aan de acteerprestatie van Tom Wilkinson.

Ook David Oyelowo doet het uitstekend als ML King. De film geeft een mooie kijk op de dilemma's, verwachtingen en druk waarmee King te maken had naar de zwarte bevolking, de eigen burgerrechtenbeweging en naar zijn eigen vrouw/familie toe. Selma toont een aantal onrechtvaardige en onthutsende scènes die aankomen. Naast de gewelddadige scènes of de scènes van de "kleine man" vond ik de politieke onderhandelingen op hogere echelons ook interessant om volgen. Ondanks het feit dat men wel wist dat het discriminerende gedachtegoed zo niet verder kon, was er een echte mindset nodig om gepalaver om te buigen tot actie.

Het is niet altijd eenvoudig dergelijke films te maken zonder het evenwicht of de sereniteit te verliezen. Ook Selma balanceert hier op het randje om een iets te eenzijdig verhaal neer te zetten (hoewel de ernst van de gebeurtenissen niet geminimaliseerd mogen worden). Selma blijft een goede film die zeker ook niet zou misstaan in de middelbare scholen. Zweven tussen 3,5* en 4,0*.

Veel biografische films proberen proberen zoveel mogelijk te vertellen over het leven de geportretteerde. "Selma", over de legendarische Martin Luther King. Deze Drama / Historisch film houdt het echter bij drie maanden in 1965. Nog geen honderd dagen, maar wel de aanloop naar de beroemde protestmars van Selma (stadje in Alabama) naar Montgomery, om stemmen voor kleurlingen mogelijk te maken.

In dit verhaal zien we Martin Luther King (David Oyelowo) als een marketingsstrateeg overleggen. Wat zijn de risico's en wat zijn de kanssen ? Op de achtergrond speelt ook de thuissituatie van Martin Luther King en zijn agressieve tegenstanders.

Het verhaal zit gewoon goed in elkaar en weet ook vanaf de eerste tot de laatste minuut te boeien, maar het nadeel is wel dat de film ruim twee uur duurt en op momenten ook traag voelt, waardoor je als kijker soms de aandacht verliest. Ondanks dat is "Selma" gewoon een indrukwekkende biografie. Opvallend is dat er bevlogen nieuwe speeches te horen zijn, want de originele mochten door een rechtenkwestie niet gebruikt worden. De cast speelt gewoon goed en Martin Luther King werd knap gespeeld door David Oyelowo, die hem neerzet als een twijfelend mens van vlees en bloed, die de mythe ver overstijgt. Verder was het leuk om de heerlijk schmierende Tim Roth te zien.

Al met al een Indrukwekkende Drama / Historisch film, over een belangrijke gebeurtenis (stemrecht voor Afro-Amerikaanse kiezers) in het leven van Martin Luther King.

avatar van Filmkriebel
Het duurde even voor de film op gang kwam, maar zodra de politieke spanningen en de geplande protestmars richting Montgomery in het vooruitzicht komen, komt een belangrijke bladzijde van de Amerikaanse geschiedenis in beeld. Ik ben weinig vertrouwd met de details rond het leven van Martin Luther King en de "raise of black consciousness", maar de film hielp me echt begrijpen wat de man werkelijk betekende voor de zwarten en wat hij symboliseert voor de wereld.
Hij was zo'n beetje de Gandhi van de zwarten. Hij heeft de blanke politici wel slim bespeeld trouwens om hen zover te krijgen dat ze toch het stemrecht aan de zwarten gaven. Zo zie je maar dat de aanhouder wint. We zouden meer op straat moeten komen trouwens
Oyelowo was best indrukwekkend; tijdens zijn speeches had ik de indruk om de echte King te horen. Maar ook de president Johnson kreeg een respectvolle vermelding als de man die zich president van alle Amerikanen toonde.

Ijzersterke film. Indringend, pijnlijk, rauw en hoopgevend tegelijk. En - wat het meest pijnlijk is - nog erg actueel en urgent. Ik heb echt het idee een kijkje in de persoon Martin Luther King te hebben gekregen, op persoonlijk, professioneel en geestelijk vlak. Veel scènes blijven me bij, door de krachtige dialogen, het acteerwerk en het menselijke wat overal doorheen scheen (in goede en kwade zin). Enige minpunt wat mij betreft is de misplaatste soundtrack op het einde. Dat klinkt als een kleinigheid maar meneer Legend en Common verzieken het einde echt een beetje voor me. Nota bene de enige Oscar van de film is naar die track gegaan! Maar goed; als dat het enige is dan is een 4,5 zeker op zijn plaats.