• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.880 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.942 gebruikers
  • 9.369.514 stemmen

World Cinema Challenge 2025 – De Festivals en Werelddelen Rond

zoeken in:

mezzanine

• 398 berichten
  • 2939 stemmen

33. Viy (1967)

76 minuten

Land: ussr

Categorieën: 30. Oude landen

Voltooide categorieën : 1, 3-31

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 61

Ik heb een heerlijk weekend, gisteren bandjes kijken op dauwpop en vandaag techno op soenda. Slechts één probleem, ik heb dus totaal geen tijd voor films, maar het zal mij toch niet gebeuren dat ik 30 dagen me druk maak en het dan toch net niet haal. Dus vannacht om 2:30 thuis van dauwpop en wekker gezet om vanochtend toch laatste categorieën af te tikken.

Deze oude Sovjet folkore horror had ik tot drie dagen geleden nooit van gehoord, maar werd getipt door vriend en is lekker kort, dus nu perfect. Ik vond ‘m verrassend leuk, mooi gefilmd, mooie kleurtjes, gaat allemaal wat traag, maar laatste tien minuten gaat het heerlijk los in spookhuis leuke curiositeit. 3.5

https://lwlies.com/wp-content/uploads/2021/03/viy-1967.jpg

mezzanine

• 398 berichten
  • 2939 stemmen

34. Hard Truths (2024)

97 minuten

Land: Engeland

Categorieën: 2. Bafta’s

Voltooide categorieën : 1 - 31

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 63

En de laatste! We eindigen in Engeland waar hard truths nominaties bij bafta’s verdiende voor beste film en beste actrice. Wat een rare film. Marie Jean baptiste schittert als het meest onsympathieke personage ooit en het sociaal onvermogen van haar gezin is zo groot dat het karikaturaal wordt en je soms echt moet lachen om zoveel negativiteit. En toch wist deze film mij meerdere momenten diep te raken, vooral dankzij mooie rol van zus in het verhaal.

Pff, het zit erop, was mooie reis. 31 categorieën en uiteindelijk ook 31 landen. Nu douchen en over half uur de deur uit.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS11zwcmKnS09nwQWdHcb2abX2cDhiqMditLA&s

oup

• 586 berichten
  • 3176 stemmen

38. Riceboy Sleeps (2022) - 117 minuten

Land: Canada

Categorie: 11. Indie American movies & Canada

Voltooide categorieën: 1-31 (compleet)

FTV (2): 76 + 10 bonuspunten = 86

Bron: Film1

Riceboy Sleeps is op zich een prima film. Het verhaal is wel iets te voorspelbaar en redelijk ingetogen. Het acteerspel is onderkoeld en soms zelfs aan de saaie/veilige kant. Ik heb mij er goed mee vermaakt, maar nergens ontstijgt de film de grijze middelmaat. Gedurende de film had ik constant het idee dit al eens eerder te hebben gezien én beter. Leuke companion piece met Narayama Bushikô (1983) .

Afgerond 3,5*

Zo, alle categorieën afgevinkt Er komen nog wat extra registraties bij van films die ik de afgelopen dagen zag. En wellicht slinger ik vanavond nog wat aan als ik daar zin in heb.

Han Solo 420

• 250 berichten
  • 1695 stemmen

11. No Profanar el Sueño de los Muertos (Film, 1974)

Categorie 26. De Middellandse Zee - 95 minuten

FTV

Een typische Zuid-Europese horrorfilmpje. Het verhaaltje is verdienstelijk met zeer vervelende karakters. Het geluid was om te janken en de soundtrack om te wenen. Door het degelijke einde, kom ik nog op een krappe voldoende uit. 2,5*

12. Before Sunrise (Film, 1995)

Categorie 11. Indie American movies & Canada - 95 minuten

FTV

Ik heb hier echt van genoten. Normaal houdt ik niet zo van films die zwaar op de dialogen leunen, maar hier verveelt het geen moment. De film is qua beelden ook gewoon leuk om te zien.

Het hoofdonderwerp is zeer fascinerend. Ook een aantal gespreksonderwerpen hebben nieuw licht geworpen op mijn eigen bevindingen. Niet alle bijfiguren waren even boeiend. Sterker nog geen; enkel bijfiguur kon mij echt interesseren.

Ik ga de vervolgdelen zeker kijken. Super deluxe! 4*

13. Xun Bu Fang (Film, 1980)

Categorie 31. Klein maar fijn - 90 minuten

FTV

Wat een vechtkunstenaars! Alle duels waren top, maar het eindgevecht was van een compleet ander kaliber. Het eindgevecht bevat zeer weinig cuts en zat kundig in elkaar. De overige scènes waren OK met een paar vervelende personages, maar dat kan ook aan de dub liggen.

Ik heb hier van genoten! 3,5*

Puntentotaal: 20 + 6 = 26

Categorieën: 1, 2, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 18, 22, 25, 26, 31

cinemanukerke

• 1817 berichten
  • 1035 stemmen

24. Girl (Film, 2018)

land : Belgie

categorie 10 : San Sebastian film festival

afgevinkt : 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 31

FTV (totaal 45 punten + 10 bonus punten), 105 minuten

https://filmkrant.nl/wp-content/uploads/2018/10/girl-1000x563.jpg

Zie zo, mijn laatste stop. Brussel. Hotel Sofitel Brussels Europe. De laatste film van deze World challenge stop ik in de DVD speler. Ik krijg er zowaar een krop in de keel van. Oud worden zeker.

Met Girl worden we in de wereld van transgender gedropt. Een nieuw thema en dat blijkbaar jongeren beroert. In Girl leren we Lara kennen, een jongen die een meisje wil worden en de medische ingreep is reeds gepland. Omgeving is vol begrip met de vader voorop. Ook op school en balletklas is er weinig deining. Maar toch is Lara onzeker. Dat viel me sterk op. Misschien wil regisseur Lukas Dhont dit universeler maker door de onzekerheid van jongeren in het algemeen te benadrukken. Lara weet niet of ze jongens of meisjes leuk vindt, het slagen van ballet is ook onzeker, haar eerste aantrekking met de buurjongen is onzeker. Dit wordt mooi weerspiegeld in die scene waarin de klas op een uitstap Lara dwingt om haar naakt te laten zien. De andere meisjes doen dit niet uit vijandigheid maar omdat ze net willen dat Lara erbij hoort. Zij tonen zich naakt tijdens het omkleden of douche dus waarom Lara niet. Maar Lara wil niet want ze is onzeker van haar lichaam, een soort schaamte.

Invloeden van de Dardenne broers zijn niet weg te denken. Handcamera, personage dicht volgen, sobere invulling. Dezelfde stijl.

Een film over transgender zou vele facetten kunnen dragen maar D’hont kiest voor een dramatisch overwicht tussen Lara en haar vader en dit cross cutting met haar opleiding in de balletschool. Het is me niet geheel duidelijk waarom precies Lara kost wat kost ballet wil doen. Heeft het te maken met ‘meisje zijn’ maar jongens doen toch ook ballet ?

Goed dat er over sexuele identiteit gesproken wordt, goed dat dit toonbaar en voelbaar gemaakt wordt. Misschoen daarom dat de film de Sebastian award in het San Sebastian film festival gewonnen heeft in 2018. Maar het is te ambitieus. Het thema is meer complex dan dat de film laat zien. We zien buiten haar vader bitter weinig wat de omgeving denkt. Een anekdote in de klas over de kleedkamer niet nagelaten. Ondanks goede bedoelingen is Girl oppervlakkig en eenzijdig.

Greetings from Sofitel Brussels Europe. Ik neem de trein naar huis. Mijn dochter opent de voordeur. Ik ben terug, roep ik. Hoezo ? antwoordt ze, ben je dan weggeweest ? Gelukkig ben ik gezegend met een dochter die veel gevoel voor humor heeft; Dat hoop ik toch ...

https://cf.bstatic.com/xdata/images/hotel/max1024x768/521650271.jpg?k=173c039f8377e47fe2fa48ba503ff52780f52142e37d528485ac74822013a697&o=

Collins

• 7282 berichten
  • 4306 stemmen

27. Dachra (2018)

Land: Tunesië - 113 minuten

Categorie 14. Maghreb (Noord-Afrika): van Marokko tot Egypte

FTV: 2 - Totaal: 63

https://www.geek-germany.de/wp-content/uploads/2019/10/1-61-800x445.jpg

Tunesie is geen land dat als filmland bekend staat. Laat staan als horrorfilmland. Zeer benieuwd dus naar deze exotische horrorfilm van regisseur Abdelhamid Bouchnak. De film was in Tunesië een groot succes en zorgde voor lange rijen wachtenden en uitverkochte filmzalen. Ik was niet erg onder de indruk. Het scenario voor de film is niet uniek. Met een afgelegen bos, drie studenten, een filmcamera en een legende over een heks zijn alle ingrediënten voor een Noord-Afrikaanse variant op The Blair Witch Project (1999) aanwezig. De overeenkomsten tussen beide films zijn verbluffend. Er zijn wat geringe afwijkingen. Niet voldoende om de overeenkomsten weg te poetsen.

Het verhaal is in eerste instantie enigszins interessant, maar verliest al snel aan zeggingskracht. Er is weinig verhalende ontwikkeling. Het is niet spannend. De verschijning van een curieuze sekteachtige gemeenschap biedt hoop. Een spannend gegeven. Oh nee, toch niet. Het is de kijker meteen duidelijk dat de leden van de gemeenschap niet te vertrouwen zijn. En daar stokt het verhaal weer. De personages hebben meer tijd nodig om dat in te zien. Veel te veel tijd. Die tijd wordt gevuld met niets dat als noemenswaardig kan worden betiteld.

1.5*

Han Solo 420

• 250 berichten
  • 1695 stemmen

14. Novitiate (Film, 2017)

Categorie 7. Sundance Film Festival - 123 minuten

FTV

De film gaat over een zeer interessant onderwerp. Maar de film zelf werd ik niet wijs uit. Ik vond het vrij saai verteld. Ook de karakters konden me weinig interesseren. Een krappe voldoende voor het onderwerp, de omgeving, en de kaarsen. 2,5*

15. Du Ming Zou Tian Ya (Film, 1979)

Categorie 21. China en zijn controlegebieden - 91 minuten

FTV

Een krijger die zijn slachtoffers in 60 seconden omlegd; Wat een pracht concept.

De gevechten zijn OK. Er wordt wel veel in geknipt. Dat doet wel afbraak aan de kunstvorm. Ook zijn veel scènes in het donker gefilmd, waardoor de gevechten niet altijd even goed te volgen zijn. De rest van de film is wat minder. Er zijn vele betere Kung Fu films, maar deze is gewoon prima. Krappe voldoende. 2,5*

16. Anora (Film, 2024)

Categorie 3. Cannes Film Festival - 139 minuten

FTV

Voor mij een echte tegenvallen. Ik vond het niet slecht, maar ook niet meer dan 'prima'.

Qua shots was het allemaal dik in orde. Het verhaal kwam wat langzaam op gang, maar tegen het einde aan was het wel tof. Het begon voor mij pas op gang te komen toen Ivan vertrok. Maar geen enkele personage wist me echt te boeien. Verder liet de muziek me volledig koud.

De speelduur was voor mij te lang voor wat het is. Niet slecht, maar ik ben er niet kapot van. 3*

Puntentotaal: 26 + 6 = 32

Categorieën: 1 t/m 8, 10, 11, 18, 21, 22, 25, 26, 31

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

30. Údolí Vcel (Film, 1968)

Categorie 29. Centraal Europa

Land: Tsjechoslowakije

Speelduur: 97 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 60 + 10 van 16 FTV = 70

Categorieën voltooid: 1-29, 30

https://pbs.twimg.com/media/GF5Fdw4WwAAPNal.jpg:large

Ondrej wordt naar een religieuze orde gestuurd als zijn vader met een véél jongere bruid gaat huwen. Hij krijgt de zeer strenge monnik Armin als mentor. Ondrej ontsnapt op een dag als hij wordt gestraft voor een vergrijp van niets. Hij keert terug naar huis om zijn stiefmoeder te verloven, die inmiddels weduwe is geworden. Armin duikt echter plotseling op om Ondrej weer te claimen voor de orde.

Mooie cinematografie en fraaie sets, maar ook een flinke slowburner die niet iedereen gelijk zal grijpen. Voor fans van Marketa Lazarova wel een aanrader (zelfde regisseur ook), al vond ik dat wel duidelijk de betere film.

3,5*

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

31. Better Days

Categorie 31. landen met een oppervlakte < 10.000 km²

Land: Hongkong

Speelduur: 138 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 62 + 10 van 16 FTV = 72

Categorieën voltooid: 1-31

https://i.ibb.co/V0TQpxDL/image.png

Op de valreep, maar het is gelukt: 31 registraties en alles afgevinkt. Ik sluit af met een mooie film uit Hongkong.

Als het tijd is voor de Chinese gaokao (de examens), staat het hele land stil. Voor bijna 10 miljoen middelbare scholieren bepaalt dit tweedaagse nationale toelatingsexamen waar - en of - ze mogen gaan studeren. Het is niet ongewoon dat het lot van hele families van de uitslag afhangt. Net als zovele anderen is Nian gefocust op de voorbereiding van het examen en staat er helemaal alleen voor. Een klasgenoot heeft zelfmoord gepleegd en ze is het doelwit geworden van meedogenloze pesterijen. Het lot brengt haar in contact met de kleine crimineel Bei, en de twee sluiten een pact....

Met 25 stemmen slechts is dit geen film met heel veel exposure op MovieMeter, maar het 4,1* gemiddelde op Letterboxd bracht hem op de radar. Hier staat hij met 3.48* iets lager, maar dat is alsnog niet onverdienstelijk. Regisseur Tsang zag ik niet eerder een film van, maar ik vond het door hem geschreven Wai Dor Lei Ah Yut Ho (2010) erg tof. Shao Nian de Ni (2019) is een compleet andere film overigens, maar wel melodrama done right. Sterk geacteerd, vakkundig gemaakt en visueel ook nog eens de moeite.

Better Days was genomineerd voor de Oscar voor Best International Feature Film, maar legde het af tegen Druk (2020). Met die winst ben ik het eens, maar het scheelt bijzonder weinig. Dongyu Zhou speelt de pannen van het dak en de neoklassieke score van de mij onbekende Varqa Buehrer beviel me ook erg goed.

3,8*

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7268 stemmen

8. The Wild Pear Tree (Ahlat Agaci- 2018)

Categorie: 27. Kaukasus inclusief Turkije, Bulgarije en Roemenië

Gekeken categoriën: 4, 11, 12, 22, 27, 29, 30, 31

Speelduur: 188 minuten

FTV: 2 punten

Totaal challenge: 16 punten

Waardering: 5*

https://www.nziff.co.nz/assets/resized/sm/upload/mg/uu/ui/4p/still4_hires-2000-2000-1125-1125-crop-fill.jpg?k=69cee26474

Eind van de challenge voor mij. Bij lange na niet gehaald, maar met de tweede Bullseye qua score mag het een succes heten. Slow cinema van Nuri Bilge Ceylan. Deze regisseur kan zelfs van het telefoonboek nog een meesterlijke verfilming maken. Verhaal gaat over de jonge Sinan die schrijver wil worden en eigenlijk vol haat zit tegen de mensen in zijn dorp. Zijn vader is gokverslaafd en vergokt iedere cent die hij handen krijgt. Een film die je het dorp in gooit en met Sinan mee laat zwerven, mee laat kijken met de mensen die hij ontmoet en mee laat kijken in de relatie met zijn vader.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

https://i.ibb.co/4ZX6f3Sr/image.png

Kind reminder vanuit de spelregels

Vanaf donderdag 1 mei 2025 (vanaf 0:00 uur kan er worden geregistreerd) tot en met zaterdag 31 mei (klokslag middernacht op 1 juni stoppen de registraties).

Uiteraard mag je daarna nog prima dingen neerpennen hier om te delen, maar ze tellen niet meer mee voor 'het klassement'. Al zijn er volgens mij weinig die het daarom te doen is, if any

Collins

• 7282 berichten
  • 4306 stemmen

28. 27 Missing Kisses (2000)

Land: Georgië - 98 minuten

Categorie 27. Kaukasus inclusief Turkije, Bulgarije en Roemenië

FTV: 2 - Totaal: 65

https://media.services.cinergy.ch/media/box1024/5aee13589f84eea34c9cec28a7eb0098276ea465.jpg

Over het jonge vroegrijpe meisje Sybilla op vakantie bij haar tante in een afgelegen Georgisch stadje alwaar zij met haar vrijpostige gedrag de boel eens prettig opschudt. Regisseur en schrijver Nana Dzhor­dz­hadze situeert het verhaal vlak na de Sovjettijd. Een tijd van chaos. Een tijd van vrolijkheid. In het stadje lijkt het moderne leven nog niet erg te zijn doorgedrongen. Herinneringen en voetafdrukken uit het Sovjet tijdperk zijn nog volop aanwezig. Het is in deze atmosfeer dat de kijker Sybilla vergezelt als zij kennisneemt van het stadje en zijn bewoners.

In het stadje vinden picknicks en familiediners plaats tussen de ruïnes van oude fabrieken. Een oude wapenfabriek doet dienst als bioscoop. De film Emanuelle wordt 25 jaar na dato aan de bewoners getoond. Men is van de film onder de indruk. De hoofdonderwijzer is dat zodanig dat hij het bed induikt met de lerares Frans, in bed overlijdt en een zeer teleurgestelde weduwe achterlaat. De film stikt van dergelijke anekdotische gebeurtenissen. Ze zijn vaak grappig en bizar maar maken tevens dat de film een chaotische en stuurloze indruk maakt.

Het hoofdverhaal speelt zich tussen de anekdotes af, is redelijk humoristisch, schuurt langs surrealistische randjes maar is door de fragmentarische insteek ook aan de oppervlakkig kant. Het springerige karakter van de film en het springerige karakter van Sybilla (die mij met haar zorgeloze houding steeds meer begon te ergeren) voorkwamen dat het kijken naar 27 Missing Kisses een memorabele filmbeleving werd.

3*

Collins

• 7282 berichten
  • 4306 stemmen

29. Soul Kitchen (2009)

Land: Duitsland - 99 minuten

Categorie 4. Venetië Film Festival

FTV: 2 - Totaal: 67

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2009/SoulKitchen/movie.fs/13.jpg

Een levendige film van Fatih Akin, die de kijker meesleept in een hectische maalstroom van goede humor en dynamische interactie. Veel couleur locale en een lekkere funky score. Plaats van handeling: Soul Kitchen. Een restaurant waar fantasieloos wordt gekookt. Een restaurant dat belaagd wordt door schuldeisers. En een restaurant waarvan de eigenaar inziet dat het anders moet. De verwikkelingen die daaruit voortkomen, zijn verantwoordelijk voor leuk amusemenrt.

3.5*

Collins

• 7282 berichten
  • 4306 stemmen

30. Sangailes Vasara (2015)

Land: Litouwen - 88 minuten

Categorie 18. Rusland en diens oude Sovjetrepublieken

FTV: 2 - Totaal: 69

https://www.citazine.fr/wp-content/uploads/2019/10/summer_citazine_cinema_miniature_ok.jpg.avif

Gefascineerd kijkt Sangailė naar de vliegtuigen die artistieke pirouettes en indrukwekkende loopings maken. De beelden van de stuntvliegers in de hoge lucht worden steeds afgewisseld met close-ups van Sangailė op de grond. De beelden suggereren afstand. En dat blijkt te kloppen. Sangailė heeft hoogtevrees en haar droom om ooit piloot te worden, zal waarschijnlijk nooit in vervulling gaan. Een intrigerend begin van de film.

De film gaat niet specifiek over vliegen en hoogtevrees, maar de scene raakt de kern van de film. De film gaat minder over de adolescente levensfase dan over het overwinnen van angsten en de moed te vergaren om vooral jezelf te vertrouwen. Een vakantieliefde helpt daarbij. De film doet het met poëtische maar ook met realistische beelden. Hartverscheurend mooi is het beeld van Sangailė aan de rand van het dak van een hoog flatgebouw. Op de drempel tussen vluchten of (over)winnen.

3*

Collins

• 7282 berichten
  • 4306 stemmen

En de laatste registratie:

31. Fremont (2023)

Land: Verenigde Staten - 88 minuten

Categorie 11. Indie American movies & Canada

FTV: 2 - Totaal: 71

https://www.kino-zeit.de/sites/default/files/styles/filmseite/public/2023-07/fremont_2023_1.jpeg?itok=sllOnG2D

Een fantastische afsluiter.

4.5*

joolstein

• 10823 berichten
  • 8907 stemmen

Oh wacht tik dacht morgen nog te kunnen registeren wat ik vandaag zag, niet dis dan nu maar gauw zo de laatste films erbij zetten!

54 Dacii (1966)

Land: Roemenië

Categorie: voltooid, eigen keuze

Speelduur: 110 minuten

Waardering 3,5*

Puntentotaal: 116+ 2 = 118

https://media.realitatea.net/multimedia/image/202501/w1920/almza-pelleajpg_efb28f79fa.jpg

Groot Roemeens epos over de Daciërs die het opname tegen de Romeinen. Maar tja uiteindelijk zullen ze niet zegevieren

joolstein

• 10823 berichten
  • 8907 stemmen

55 Ghoul (2015)

Land: Tsjechië

Speelduur: 91 minuten

Waardering 2*

Puntentotaal: 118 + 2 = 120

https://b829919.smushcdn.com/829919/wp-content/uploads/2015/01/ghoul_2015_foto_05.jpg?lossy=2&strip=0&webp=1 Found footage film uit Tsjechië en doet precies wat al die andere ook doen

joolstein

• 10823 berichten
  • 8907 stemmen

56 The Witch: Revenge (2024) - IMDb

Land: Oekraïne

Speelduur: 100 minuten

Waardering 3*

Puntentotaal: 120 + 2 = 122

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMDg3MzI1NzktZTExNC00NzUxLTk3MGMtYzBiNmQ2ZTM3NTNmXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg De russen vallen Oekraïne binnen, echter deze soldaten hebben meer te vrezen dan sneuvelen tijdens de oorlogvoering

joolstein

• 10823 berichten
  • 8907 stemmen

57 Ema a smrtihlav (2024) - IMDb

Land: Slowakije

Speelduur: 129 minuten

Waardering 2,5*

Puntentotaal: 122 + 2 = 124

https://ipravda.sk/res/2024/09/23/thumbs/ema-a-smrtihlav-milan-ondrik-alexandra-borbely-film-nestandard1.jpg

de film wel een prima sfeer van Slowakije in de tweede wereldoorlog te treffen maar is 129 minuten schoon-filmerij teveel van het goede!

joolstein

• 10823 berichten
  • 8907 stemmen

Dit was ook mijn laatste registratie! Probeerde nog een rondje Europa te doen maar dat heb ik niet helemaal gehaald

58 Miss Violence (2013)

Land: Griekenland

Speelduur: 98 minuten

Waardering 3*

Puntentotaal: 124 + 2 = 126

https://d1nslcd7m2225b.cloudfront.net/Pictures/1024x536/7/7/3/1177773_Miss-Violence-1.jpg

Ondanks dat de film een horror-aanduiding mee krijg is dit puur een drama. Dat veel te langzaam gaat, mede doordat et eigenlijk vanaf het begin wel duidelijk is wat er aan de hand is!

oup

• 586 berichten
  • 3176 stemmen

Ik was de CL-finale even vergeten. Maar hier nog wat laatste registraties waarbij ik het ‘praatje’ omwille van de tijd achterwege laat

39. La Última Tierra (2016) - 77 minuten

Land: Paraguay (nieuw)

Categorie: 12. Latijns-Amerika (extra)

FTV (2): 78 + 10 bonuspunten = 88

Bron: online

3,5*

oup

• 586 berichten
  • 3176 stemmen

40. The Return to Homs (2013) - 94 minuten

Land: Syrië (nieuw)

Categorie: 7. Sundance Film Festival (extra)

FTV (2): 80 + 10 bonuspunten = 90

3,5*

oup

• 586 berichten
  • 3176 stemmen

41. Yeelen (1987) - 105 minuten

Land: Mali (nieuw)

Categorie: 3. Cannes Film Festival (extra)

FTV (2): 82 + 10 bonuspunten = 92

3,5*

———

Zo dat was ‘m! Morgen zal ik nog wat stats plaatsen. Ik heb ontzettend genoten van deze challenge. Heerlijk om eens maximaal buiten de gebaande paden te treden op filmgebied. Veel moois gezien. John Milton en Fisico dank voor de organisatie!

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Welcome

Bij deze bedank ik graag namens mezelf en Fisico iedereen voor de enthousiaste deelname. Ik heb er zelf ook van genoten! Mooie films ontdekt en weer geprikkeld het een en ander buiten de comfortzone te kijken. Wat mij betreft is dat het doel van deze challenge; moois vinden dat je anders niet zo snel zou hebben gevonden.

Hoe heb jij La Última Tierra (2016) gezien oup? Die was destijds zeer lastig te pindakazen, al lukte het me uiteindelijk wel. Maar ik zag hem eerst in 't Hoogt in Utrecht.

Die slapende dude die zich helemaal de tering schrok in mijn vertrouwde filmhuisje, toen die emmer in de put viel, is een van mijn meest gewaardeerde bios ervaringen.

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

Ik ging ervan uit dat ik vandaag nog de laatste registraties kon doen als ik zij eerder had gezien. Ik had de laatste 3 categorieën die mij resteerden uitgezien maar nog niet neergepend door gebrek aan tijd. Kan gebeuren, alvast bedankt voor de mooie challenge, ik heb ervan genoten.

oup

• 586 berichten
  • 3176 stemmen

John Milton schreef:

Hoe heb jij La Última Tierra (2016) gezien oup? Die was destijds zeer lastig te pindakazen, al lukte het me uiteindelijk wel. Maar ik zag hem eerst in 't Hoogt in Utrecht.

Die slapende dude die zich helemaal de tering schrok in mijn vertrouwde filmhuisje, toen die emmer in de put viel, is een van mijn meest gewaardeerde bios ervaringen.

Haha, mooie herinnering Ik zag 'm in prima kwaliteit op Ok.Ru (mijn online goudmijntje). Vooraf net iets teveel gelezen over de film, dus ik zat al de hele tijd te wachten op die befaamde 'putscène'. Briljant gedaan inderdaad.

De extreme traagheid zit een hogere score dan 3,5* helaas in de weg. Eerlijk, het is ook wel een wat frustrerende film. Zeker de eerste twintig minuten had ik iets teveel 'Wavelength-vibes'. De film vloog bij mij van 'wow, wat vreselijk mooi' naar 'jezus, moet je nu echt 1,5 minuut een steen filmen'. Een unieke filmervaring was het zeker. Had deze ook wel graag in de bios willen zien...

Ok. Heb ik toch stiekem nog wat lopen pennen over deze film

oup

• 586 berichten
  • 3176 stemmen

Mijn doel deze challenge was om de standaard filmlanden VS, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk zoveel mogelijk links te laten liggen. En volle bak nieuwe landen te ontdekken. Ik heb uiteindelijk 34 nieuwe landen af kunnen vinken. Dat is dus meer dan prima gelukt!

Ik heb nog genoeg interessante titels staan op Cinemember (100+). Dus de komende periode ga ik, in een iets rustiger tempo dan de afgelopen maand, verder met mijn wereldreis.

In totaal zag ik deze challenge 41 films uit 41 verschillende landen (allemaal FTV's). Zie het lijstje van alle geziene films op Letterboxd.

De kortste film duurde 50 minuten, de langste 143 minuten. Gemiddelde speelduur: 95 min. In totaal zag ik 52 uur aan films.

Het vaakst gaf ik een 3,5 (20x). Gemiddelde cijfer was een 3,24.

Landen

De volgende 34 nieuwe landen afgestreept:

Afghanistan

Albanië

Bhutan

Bulgarije

Burkina Faso

Cyprus

Ethiopië

Guatemala

Kazachstan

Kenia

Kirgizië

Kosovo

Kroatië

Lesotho

Letland

Luxemburg

Mali

Marokko

Mauritanië

Mongolië

Nepal

Noord-Korea

Oekraïne

Oost-Duitsland

Paraguay

Peru

Saoedi-Arabië

Singapore

Sudan

Syrië

Tsjechië

Uganda

Vaticaanstad

Wit-Rusland

Plus 7 overige landen:

Brazilië

Canada

Frankrijk

IJsland

Mexico

Nieuw-Zeeland

Verenigd Koninkrijk

Bronnen

Cinemember: 16x

Online: 14x

Amazon Prime, Netflix: 3x

NPO Start Plus: 2x

Film1, SkyShowtime, Ziggo: 1x

Decennia

1950's: 1x

1960's: 1x

1970's: 1x

1980's: 3x

1990's: 1x

2000's: 4x

2010's: 21x

2020's: 9x

Top 5

01. Syngué Sabour, Pierre de Patience (2012) - 5,0

02. 20 Days in Mariupol (2023) - 4,0

03. Fúsi (2015) - 3,5

04. Wadaean Julia (2023) - 3,5

05. Adam (2019) - 3,5

joolstein

• 10823 berichten
  • 8907 stemmen

Als eerste natuurlijk John Milton en Fisico bedanken voor het organiseren van de challenge Dit concept van veel vrije keuze voor genres als het maar wereldcinema is, maakt dit verschrikkelijk leuk Wederom TOP

Door de eerste categorieën werd het wel iets lastiger om geen films uit de VS te kijken. Van de 58 films waren er dan ook 5 films uit dat land Na het behalen van de challenge, ben ik na een paar films begonnen om een rondje Europa te doen. Daardoor verschillende landen vaker aangedaan Hier een overzicht van de filmlanden;

Ierland 3x

Roemenië 3x

Duitsland 2x

Turkije 2x

Noorwegen 2x

Polen 2x

Servië 2x

Verenigd Koninkrijk

Algerije

Canada

Taiwan

Frankrijk

Brazilië

Algerije

Zuid-Afrika

Mexico

Zambia

Kazachstan

India

Nieuw-Zeeland

Maleisië

Malta

Japan

China

Sovjet-Unie

Denemarken

Luxemburg

Colombia

Indonesië

Estland

Rusland

Letland,

Finland

Zweden,

Nederland,

Isle of Man

Hongarije

Zwitserland,

IJsland,

Portugal

Italië,

Litouwen,

Oekraïne

Tsjechië,

Slowakije

Ach sommige films liggen je niet maar over het algemeen erg genoten van alle films die ik keek! Mijn top 5 is als volgt;

01 Algerije El Akhira. La Dernière Reine (2022) Misschien raar maar waar maar dit Algerijns kostuumdrama staat op nr. 1 Het was zo prachtig gefilmd en meelevend en prima gechoreografeerde gevechtsscènes https://www.moviemeter.nl/images/cover/1150000/1150519.jpg?cb=1704577042

02 Estland Vari (2024) - IMDb Ondanks dat ik geheel niet bekend ben met Juhan Liiv, zijn invloed of zijn poëzie, is het thrillerplot en het tijdsbeeld intrigerend genoeg om hier optimaal van te genieten! https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYjY1YzMyNzAtOTFiZi00MmM3LTk2MzYtZWIzODAzMWI3NGMwXkEyXkFqcGc@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg

03 Noorwegen Den Stygge Stesøsteren (2025) De soms bloederige Noors-Zweeds-Deens-Poolse herbewerking van het eeuwenoude sprookje van Assepoester. https://www.moviemeter.nl/images/cover/1168000/1168166.jpg?cb=1744748041

04 Frankrijk Les Amants Criminels (1999) Verwrongen, rauw, provocerend maar vooral een heerlijke film!https://media.s-bol.com/311Lp39W9w3M/550x781.jpg

05 IJsland It Hatched (2021) Dit is een zeer absurde film. Want het is zowel griezelig als dwaas, maar wel een absolute aanrader voor wie eens iets anders dan anders wil! https://www.moviemeter.nl/images/cover/1149000/1149104.jpg?cb=1663587285

Edit; Andere poster er neergezet want de voorgaande poster was van een andere film!

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Ik zal morgen het eindklassement erop zetten, daar is het vandaag niet van gekomen

cinemanukerke

• 1817 berichten
  • 1035 stemmen

Epiloog :

Home sweet home. Het was een prachtige challenge, zeer van genoten en daarom bedankt aan de organisatoren Fisico en (ook voor de kundige leiding) John Milton. Ook de deelnemers wil ik bedanken voor hun keuzes want alweer een veelvoud van interessante titels en commentaren.

Mijn top 3 van FTV :

1) Central do Brasil

2) Familia

3) Pather Panchali

De combi festivals - landen was inderdaad een grote vijver om in te vissen en het gaf me de vrijheid om niet altijd een louche amateurfilm uit het Zuiden van Peru te kiezen om een categorie te kunnen afvinken (zoals een user in het begin van deze challenge aangaf). Niet alle films waren toppers maar voldoende 3,5* om van een succes te spreken. Vooral omdat ik zonder de challenge de meeste films niet zou kiezen. Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik niet alle categorieën heb kunnen voltooien en daarom mijn welgemeende felicitaties aan de users die het wel deden.

Tot een volgende ...

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

https://ghostsofmylife.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/02/end-the.jpg

Afsluiting

Bij deze bedanken Fisico en ik graag alle users voor hun deelname aan de World Cinema Challenge 2025. De maand vloog voorbij met alle verrassende keuzes die langs heb zien komen. Mijn hoop is dat jullie net als ik de grenzen van wat je normaliter kijkt, de afgelopen weken wat hebt opgerekt, en daarbij mooie films bent tegengekomen.

*

Eindklassement

01. joolstein – 126 punten (58 films)

02. oup - 92 punten (41 films)

03. mezzanine – 73 punten (34 films)

04. John Milton & Shadowed – 72 punten (31 films)

05. Collins– 71 punten (31 films)

06. 77ships – 64 punten (28 registraties, wel 31 films gehaald!)

07. ikkegoemikke – 62 punten (26 films)

08. Woland – 56 punten (23 films)

09. cinemanukerke – 55 punten (24 films)

10. metalex1 – 50 punten (20 films)

11. Number23 – 43 punten (17 films)

12. Han Solo 420 – 42 punten (16 films)

13. Martijnnn – 20 punten (10 films)

14. wendyvortex – 16 punten (8 films)

15. Brabantze – 14 punten (7 films)

16. Threeohthree – 8 punten (4 films)

*

Hopelijk klopt bovenstaande, want dat is het stukje waar ik niet zo denderend goed in ben.

Maar liefst 12 van de 16 haalden het officiële doel van de challenge (16 films zien voor de tien bonuspunten), en 7 users haalden de 31 films. Onze Joolz mag de challenge met afstand op zijn naam schrijven met een indrukwekkende 126 punten over 58 films, respect! Oup volgt op plaats 2, en ontdekte 34 nieuwe filmlanden waaruit hij niet eerder een film zag. Alleen dat al maakt de challenge geslaagd in mijn optiek. Mezzanine sluit de top drie af met 73 punten, eentje meer dan JM en Shadowed die daardoor net naast het brons grijpen. Ook Collins en 77ships haalden de 31 titels, met respectievelijk 71 en 64 punten; 77ships was net iets te laat met het registreren van de laatste titels, maar dat mag hopelijk de pret van het ontdekken niet drukken. Je krijgt alsnog je lintje, hoor.

Voor de liefhebbers van statistiekjes, Fisico en ik hebben altijd erg veel lol aan het Uit welke landen kijk jij films?-topic. Met de geavanceerde zoekfunctie kun je zoeken in je eigen stemmen op land, en dan heb je zo gevonden uit welke landen jij films kijkt, en hoeveel. De eerste keer dat ik in 2017 die balans opmaakte, bleek bijvoorbeeld dat ik niets uit Vietnam had gezien, of uit Luxemburg en Letland. Niets uit Peru of Tunesië. Uruguay of Venezuela dan? Ne-uh. Daar heb ik wat aan gedaan, en echt heel sterke films ontdekt. Het percentage Verenigde Staten bedroeg toen 60% van mijn kijkvoer, en sindsdien is dat gestaag zakkende. Het internationaal kijken bleek een blijvertje. Ik ben er soms maanden overigens niet (bewust) mee bezig, maar dan probeer ik weer actief wat gelauwerde werken uit minder voor de hand liggende landen op te snorren; erg leuk!

Wie weet tot volgend jaar, maar het kan ook zomaar zijn dat we iets anders doen!

Cheerio

DVD-T

• 15565 berichten
  • 3122 stemmen

Dank voor de organisatie.

Ik had een mooie lijst gemaakt. Helaas door omstandigheden niets van kunnen zien. Alles blijft staan voor een eventuele volgende editie.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Sometimes life happens.

Graag tot een volgende editie, @DVD-T

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.