La Última Tierra (2016)

Paraguay / Nederland / Chili / Qatar

geregisseerd door Pablo Lamar
met Ramon del Río en Vera Valdez

Een man zit aan het sterfbed van zijn vrouw. Hij voedt haar, waakt bij haar en stelt haar gerust. Nadat zij in de vroege ochtend het leven laat, verzorgt hij haar lichaam. Liefdevolle, kalm uitgevoerde handelingen roepen de relatie op tussen twee mensen die samen een heel leven hebben gedeeld en nu voor altijd van elkaar gescheiden zijn. Zij is uit de tijd gevallen, waarin hij stuurloos verder moet. Terwijl hij houvast zoekt in praktische daden - het graven van een graf, het wassen van de overledene - welt in hem een verdriet op waarvoor de traditionele rouwrituelen tekortschieten. Hij antwoordt met een gebaar dat even radicaal is als de dood zelf.

avatar van Malick
Meesterwerk!

Vanaf 21 juli in de bioscoop (EYE)

Malick schreef:
Meesterwerk!

Vertel? Synopsis doet me denken aan Drift (2013)

Ik herken in beide films alleen de premisse van een man in de rouw. Voor de rest zijn de films compleet anders. La Última Tierra is een uiterst contemplatieve, beschouwende film waarin geen absurditeit zoals in Drift aanwezig is. Tergend (voor sommigen dan toch) lange takes van handelingen, minutieus in beeld gebracht. Dit is zo'n film die een verbluffende en hartverscheurend zeggingskracht haalt uit slechts suggestie, uit het ongezegde. Het haalt de schoonheid en vertedering uit het alledaagse naar boven, leert je een houding aan te nemen van nederige verwondering. Zeer zeker een aanrader dus!

Dank! Meer Krug Vtoroj (1990) dus Ik ga proberen 'm komende zondag te zien in Utrecht.

avatar van Malick
Op het IFFR vergeleek ik het met Amour maar dan een 'uitgebeende' versie ervan.

In een Groninger Forum serie 'previously unreleased' gisteravond genoten.

Want genoten heb ik. Wat een zuivere cinema! Een stilleven van bij vlagen oogverblind mooie beelden en scènes (zij die in het licht opgenomen wordt! En hoe dat gegeven aan eht einde weer symbolisch gebruikt wordt!) die de rouw van de hoofdpersoon heel dichtbij bracht. Er werd vaak gewerkt met symbolische beeldtaal die de leek misschien wat inhoudsloos lijken maar met wat ervaring met duiding en logisch redeneren heel duidelijke taal leken te spreken.

Het voelt zo raar om nu deze film 4.5* ster te geven terwijl ik een halve week geleden The Neon Demon nog 5* gaf. Zo'n film lijkt zo banaal vergeleken met dit soort cinema. Ik geloof dat ik elk type afzonderlijk moet bekijken in hun eigen genre van film, in plaats van ze naast elkaar te zetten.
Dan heeft La Última Tierra, ondanks het diepe en alomvattende en prachtig eenvoudige (waardoor diepzinnige) thema, mij nét te weinig te bieden in zijn filmvorm om tot de hoogste score te komen. Wat had ik dan nog meer gewild? Moeilijk...ik denk dat ik nog meer geniet als zo'n film iets extra in stijl of inhoud biedt...iets poëtisch of religieus of hystorisch of metafysisch (als een Tarkovsky) of een (repetitieve) stijlvorm als Turin Horse (Tarr) die een film tot net wat grotere hoogte tilt voor mij. In principe persoonlijke, subjectieve mierenneukerij want een film als dit, met zulke beelden, diepgang in z'n eenvoudig doch levensbrede thema, verstildheid en intensiteit...meer kan je van film bijna niet hopen. Een film om je aan over te geven, zoals je aan rouw en het leven moet.

Prachtig gewerkt met geluid trouwens. Ik hoorde de lont van de kaars knisperen in de hoge, lege zaal met enorm scherm... Wat een filmervaring ben ik rijker!

avatar van John Milton
Dit mag dan Lamars debuut zijn, maar hij maakte al wel 2 shorts, ook over dood, rouw en verlies: I Hear Your Scream (2008) en Noche Adentro (2010).

Echt heel benieuwd nu. Woensdag ga ik hem zien. Wat het geluid betreft Richardus, had je ook gezien dat hij ook echt een sound designer/geluidsman is?

Ik dacht het ergens gelezen te hebben, dacht hier maar niet dus dacht ik dat dat bij/over n andere film was. Geen idee waar ik het dan wel gelezen heb. Maar was dus wel Lamar, begrijpelijk; geluid is errug goed. Geniet ervan woensdag!

avatar van Prinz
En? John Milton

Ik probeer vandaag of morgen te gaan.

avatar van John Milton
Ik vond hem erg mooi. Geen alledaagse cinema voor mij, en qua tempo vergeleken met wat ik normaal kijk, zelfs vrij uniek. Een bijzondere ervaring, eentje die je echt de tijd en ruimte geeft na te denken over wat je ziet, en soms even af te dwalen.

De meneer naast me sliep overigens na 10 minuten al, en werd pas wakker toen er een emmer in een put water plonste. Ik zat zelf overigens ook voor de film al wat te gapen, maar op een minuscule indommeling na kon ik makkelijk wakker blijven, ondanks de serene krekel- en vogelzang.

Toch is het voor mij nog wennen. Er is zoveel ruimte voor interpretatie dat het meer tot nadenken stemt en mogelijke uitleg van wat je ziet, dat het mij als kijker niet altijd volledig greep. De film poogt nergens het drama 'uit te melken', of op wat voor wijze dan ook versterken. Het geheel is nog steeds intrinsiek aangrijpend, maar die rustige matter of fact, statische real time shots creëerden voor mij een soort beschouwende afstand tot het persoonlijke drama van de rouwverwerking.

Ik twijfelde erg over 3,5*, maar doe er bij nader inzien toch een verdiend halfje bij. Als ik wat meer gewenning had wat dit soort cinema betreft, had ik daar wellicht niet over getwijfeld. Of was het zelfs nog hoger uitgevallen. Hoe dan ook is Lamar wat mij betreft een unieke stem, in wiens zorgvuldig gekadreerde shots je gedachten aangenaam kunnen ronddolen en verdwalen. De weg terugvinden bleek elke keer zeer eenvoudig. Een film die beter wordt hoe langer je erover denkt, lijkt het.

En dat Lamar een geluidsman is, lijdt geen enkele twijfel. Dat was echt fantastisch, zelfs in dat crappy zaaltje 2 van 't Hoogt. Een film die ik eigenlijk nog eens rustig thuis zou willen zien in mijn eentje met een goede koptelefoon op, zonder rochelende senioren om me heen die een eigen interpretatie van de openingsscène opvoeren.

avatar van McSavah
Bij mij was er ook hevig gesnurk in de zaal, met die waterput als interruptie. Probeer hem zondag nog eens in EYE te herzien.

avatar van Ferdydurke
Die waterput is een 'spectaculair' hoogtepunt inderdaad, prachtig gedaan, naast de ook al fantastische sterfscène. Heel sterk, hoe herhaaldelijk het concrete overvloeit in haast abstracte beelden. Had overigens meerdere keren wat 'Russische' associaties (Sokurov, Tarkovsky).

Het was wat benauwd vanmiddag in EYE, bij het begin van de film, maar na de.. dood kon ik herademen, zo leek het wel. Een man of twintig in de zaal, en doodstil. Zo hoort het. En mooi, omdat geluid zo'n cruciale rol speelt in deze film.

Nadrukkelijke weergave van de vier elementen aarde, water, vuur en lucht, viel mij op. Misschien iets te? Wat dondert het, dit is een meeslepende audiovisuele ervaring, die nog wel wat langer had mogen duren.

avatar van TheBunk
Lamar houdt de shots langs vast en toont minutieus de barre realiteit van het menselijke bestaan – leven en dood. In dat naakte realisme doet La Última Tierra soms denken aan Cries and Whispers (1972, Bergman), een andere film die de dood laat zien zoals hij is: ongenadig, lelijk, wreed, pijnlijk.

La Última Tierra blinkt echter vooral uit in schoonheid. Esthetische cinematische schoonheid. Het gebruik van licht, schaduw, compositie, kadrering; het doet denken aan het werk van de Hollandse meesters als Vermeer en Rembrandt. De film van de 32-jarige Lamar heeft geen dialoog nodig, het is er een voor de zintuigen.

Lees verder: Cinema Interruptus

avatar van NYSe
Man, man, man, wat baal ik dat ik deze nooit in de bios gepakt heb. Kreeg wel mee dat ie draaide en dat dit wel eens de moeite waard kon zijn, maar het is er door studiedrukte nooit van gekomen. Enig idee wanneer dit op DVD gaat verschijnen?

^ die vraag. Zou mooi zijn, al was het al om dat magische put-shot nog eens te bewonderen.

avatar van John Milton
Ik heb een schappelijke br-rip kunnen bemachtigen.