Land of Plenty (2004)

Verenigde Staten / Duitsland / Canada

geregisseerd door Wim Wenders
met Michelle Williams, John Diehl en Shaun Toub

Nadat ze jaren in het buitenland heeft gewoond met haar vader, keert Lana terug naar de Verenigde Staten om te studeren. Maar in plaats van studeren gaat ze op zoek naar haar enige familielid, de broer van haar overleden moeder. Deze oom is een verbitterde Vietnam-veteraan. Een tragische gebeurtenis brengt de twee dichter bij elkaar en ze vinden steun bij elkaar als bloedverwanten.

avatar van Da Jando
Mooie film! Ik heb enkel 'Paris, Texas' van Wenders gezien, en die heeft me zeker nieuwsgierig naar deze gemaakt. Weer een film over de gevolgen van 9/11 zul je misschien denken, deze is echter absoluut de moeite waard. Wat Wenders ons wil vertellen ligt er misschien wel dik bovenop (wel een stuk subtieler dan Moore's laatste, die ramt het gewoon je strot in ), maar het is eerlijk, waar, en wordt verpakt in deze prachtige film die alles heeft: prachtige muziek, humor, alleraardigst acteerwerk (schattige rol van Michelle Williams), sfeer en goed camerawerk (veel met de hand geschoten). In het laatste deel kwam echt de Paris, Texas sfeer weer terug...uitgestrekte droge landschappen en mannen met ongeschoren koppen

Paul en Lena zijn echt twee tegenpolen van elkaar, Paul is helemaal geobsedeerd door terorristische dreigingen en vind alles wat er midden-oosterlijk uitziet uitermate verdacht, en dat levert erg komische scenes op. Perfecte manier om dat angstzaaien eens flink belachelijk te maken. Lena daarentegen is zich van geen kwaad bewust en is daarmee het naïve pasifistische meisje.

Zoals ik al zei is de muziek erg mooi. Een groot deel van de nummers zijn van Thom & Nackt, ik kende ze niet, maar het heeft veel weg van Radiohead. Deze soundtrack wil ik zeker aanschaffen. Ook muziek van David Bowie en Travis.

Een aanrader deze nieuwe van Wendes. 4,5*

avatar van prutnek
rare,aparte en vervreemde film
heel mooi gefilmd,heel mooi geacteerd en heel mooi gebracht
toch moet een film vooral boeien en dat deed deze film mij niet
als je affectie voor de hoofdpersonen krijgt en je meeleeft in hun
omstandigheid met de tragiek eromheen ga je deze film zeker waarderen en van een hoog cijfer voorzien

helaas ...... voor mij ging dit niet op daarom 2.5 ster

toch noem ik deze film zeker geen afrader,kijk en oordeel zelf

Enorm traag en veel overbodige herhalingen van de bezigheden van de mannelijke hoofdpersoon. Gaaaaaaaaappppp........
1 sterretje.

avatar van eRCee
Vreemde film van dezelfde Wenders die Paris, Texas maakte. In het begin vreesde ik voor een regelrechte anti-Amerika preek. Dat gedeelte, waarbij telkens geswitched wordt tussen Lana en Paul, vond ik ook het minst.
Op een gegeven moment begon ik echter te vermoeden dat het karakter van Paul zo extreem is dat hij niet eens meer een karikatuur genoemd kan worden. De man is geen model voor de overangstige Amerikaan, hij is daarvoor teveel over-the-top, simpelweg gestoord en verknipt. Hoogstens zou je een parallel kunnen zien met het land Amerika als geheel, waarvan dit dan de mini-versie is. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat Amerika verknipt is. En nogmaals, misschien zit er wel helemaal niks achter.
Kort en goed: de vreemde acties van Paul zijn best grappig om naar te kijken, zeker in relatie met de lieve Lana. Ook die Arabier is gaaf en eigenlijk vindt daar de ontknoping van de film plaats: de paranoide Paul komt erachter dat zijn terrorismeproject nergens op slaat maar dat hij zonder het te willen een goede daad heeft verricht. Jammer is dat de film dan nog zeker een kwartier doorsukkelt en wederom de pamfletterige kant op gaat. Het gepsychologiseer rond het Vietnam-verleden en het zoetsappige bezoek aan de plek waar de Twin Towers stonden zijn er wat mij betreft flink naast. Duidelijk de Europese visie van Wenders.
Een rare film dus met veel gezichten, waarvan ik me kan voorstellen dat hij door de één heel slecht en door de ander heel goed wordt gevonden. Ik heb me in ieder geval vermaakt en ook geregeld verbaasd. Vraag me wel af wat Wenders hier zelf van vindt. Is dit niet gewoon een grote grap van hem?

orbit
Prima film over de onvolledige verwerking van iets als 9/11.. en daarbij ook een goed portret van de VS anno nu, mensen daar hebben geen flauw idee wat er om hun heen is veranderd en zitten nog vast in stigma's en oude trauma's.. Wenders weet dit als hij kan prima te verfilmen.

orbit
eRCee schreef:
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat Amerika verknipt is.

Nee, vooral niet! Waarom eigenlijk niet? Ik denk dat dat land door het vele ontkennen en navelstaren nou juist uiterst verknipt is geraakt.. iets waar Wenders wel raad mee weet.

avatar van eRCee
Omdat zoiets over een land als geheel nu eenmaal heel moeilijk te zeggen is. Het bewijs dat Amerika voldoende gezond verstand heeft (en meer dan dat!) wordt geleverd door Obama en zijn achterban.

avatar van fivipat
Wenders kan bij mij niet echt falen.
En land of Plenty boeit me ook door de gekkigheid en gelaagdheid van de hoofdpersonen. Maar het enige wat me ergert is het te vette engagement wat uit deze film spreekt, Zo van, ik vind iets als regisseur over de stand van zaken in de wereld en daar maak ik een verantwoord verhaal (pamflet) van. Net iets te dik er bovenop. Te veel Wenders, te weinig op eigen benen staande film.
Maar goed, Wenders kan eigenlijk niet echt stuk bij mij.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Land Of Plenty moet het bepaald niet van subtiliteit hebben,.Een vermakelijke maar nogal doorzichtige en erg simplistische visie op de VS. De film is vooral goed in het intrappen van open deuren. Paul is een karikatuur van het Bush-Amerika, Lana is de tegenpool. Paul ziet dus achter elke boom een terrorist en ziet de binnenlandse problemen van de VS niet terwijl ze voor zijn eigen ogen gebeuren. Lana heeft de wereld gezien en kijkt met een opener blik en oordeelt juist niet meteen. Het middenstuk is het beste in de film. Het begin is vreselijk (zeker de Paul delen) en deed me bijna afhaken. En het einde van de film zorgt al helemaal voor kromme tenen, als we een soort sentimenteel "waarom vullen we elkaar niet gewoon aan"-moraaltje krijgen en het bovendien ook nog de schuld is van Pauls Vietnam-trauma (lees: het Vietnam-trauma van de VS)

Maar waar een Wenders in zeurmodus ook weleens een vrijwel onkijkbare film op kan leveren is Land Of Plenty nog aardig te doen. Williams speelt een mooie lieve rol en weet Lana soms bijna eigenhandig boven het pamfletscript uit te tillen. De film is bovendien vrij licht van toon, soms bijna een komedie en dat zorgt voor genoeg lucht om de film van de ondergang te redden. Echt goed werd het echter nooit.

avatar van Mochizuki Rokuro
starbright boy schreef:

Het ziet er wel bijna altijd fraai uit, dus die plus kun je eigenlijk altijd ook al vast noemen.

avatar van Baggerman
starbright boy schreef:
En het einde van de film zorgt al helemaal voor kromme tenen

Hmm, ja, één van de leukere dingen tijdens het kijken van de film vond ik het afvragen van waar het allemaal op uit zou draaien. Dat viel dus een beetje tegen.

Maar voor de rest goedkijkbaar, ondanks het moraallesje dat Wenders ons geeft. Misschien voor veel Amerikanen een openbaring, maar het wat mij allemaal wel bekend wat ik hier te zien kreeg.

Wat is Michelle Williams toch een lieverdje en helemaal in deze film!