It's a Free World... (2007)

Verenigd Koninkrijk / Italië / Duitsland / Spanje / Polen

geregisseerd door Ken Loach
met Kierston Wareing, Juliet Ellis en Frank Gilhooley

Angie (Kierston Wareing) krijgt te horen dat ze ontslagen is vanwege slecht gedrag. Ze weet haar huisgenoot Rose (Juliet Ellis) te strikken om een soort gelijk bedrijf op te zetten vanuit hun woning en het bedrijf te laten bemannen door wanhopige immigranten.

Interessant thema, maar om de één of andere reden deed de film me niet zoveel.

avatar van nadrin
geen slechte film.
Maar ik had meer willen zien. Hoe bereikte ze haar doelen. e.d.
leek wel heel gemakkelijk te gaan

Of het is een mindere film van ken Loach. Of ik heb er genoeg gezien. Feit is dat het me niet echt meer allemaal kon boeien. Al dat sociaal bewogene, de ellende van de wereld in onze maatschappij. Het recht van de sterkste. Het overleven. Dit is zijn zoveelste film en het lijkt wel of het allemaal niets meer toevoegt. Alsof ik het nou wel gezien heb. Het is ook zoveel in deze film. Het gaat maar door. Van het ene schrijnende geval naar het andere en van de ene uitbuiting naar de volgende. En wat moet je nou met de hoofdpersoon in deze film? Moet je nou medelijden hebben of krijgt ze haar verdiende loon? Nee, op deze manier hoef ik Ken Loach niet meer te zien. Of misschien moet ik juist wel weer eens één van z'n oudere films terug zien, zodat ik misschien weer kan begrijpen wat ik er toen in zag.

avatar van Uzza_Sparta
Ken Loach heeft betere films gemaakt, maar deze is zeker niet slecht. Hij blijft de "opperhoofd van de school van de sociale kritiek" zoals hij eind jaren 90 werd beschreven, maar zijn films zoals Sweet Sixteen, Raining Stones, en Riff-Raff zijn gewoon veel beter.
Toch een aanrader voor mensen die Ken Loach voor het eerst meemaken, en hij blijft een filmmaker dat bijna elke Britse acteur voor wil werken.

Goede film is dit wel.
Vooral hoofdrolspeelster Kierston Wareing is me enorm bevallen.
Interessant verhaal ook, hedendaags.
Uiteraard is het geen blockbuster, maar heb er wel veel uit geleerd.

avatar van Dievegge
Dit is een confrontatie met de onopgesmukte werkelijkheid. Angie werkt voor een Londens bedrijf dat gastarbeiders recruteert uit Polen. Wanneer haar seksistische baas haar ontslaat, besluit ze zelf een gelijkaardig bedrijfje op te starten. Dat is niet vanzelfsprekend voor een alleenstaande vrouw met een probleemkind.

Angie wekt sympathie op, al zou je haar willen waarschuwen zich niet met die zaken in te laten. Het lijkt dweilen met de kraan open. Ze stelt zich hard op tegen de arbeiders, maar uit enkele scènes blijkt dat ze zich toch om hen bekommert.

Kierston Wareing zet een sterke rol neer. Aangezien ze van Essex is, hoeft ze haar accent weinig of niet te veranderen.

avatar van Fisico
Ken Loach met een typische kritische noot over één of ander manco in de samenleving. Het is een soort stil protest om bepaalde wantoestanden aan te klagen. Het is misselijkmakend wanneer je de meest zwakken in de samenleving uitbuit voor eigen gewin. Nu, Ken Loach maakt er geen eendimensionale film van. Hij tracht zijn boodschap te leggen via het hoofdpersonage Angie.

Het grote pluspunt van de film is het uitgangspunt. Loach trapt niet in de sentimentele of eenzijdige val die vaak met zulke drama’s gepaard gaat. Angie is zowel slachtoffer als dader van het systeem en dat levert een intrigerende kijk op de film. Bovendien is Angie een personage met een ziel waardoor enig begrip (geen goedkeuren) kan ontstaan bij de kijker. Ook zij heeft haar problemen en dus haar motieven. Het is een kwestie van overleven. Buitenlanders en vooral illegalen zijn makkelijk uit te buiten door hen financieel uit te persen via vieze onaantrekkelijke maar tevens gevaarlijke jobs. Als je sommigen onder hen ook nog eens huisvest, dan heb je ze helemaal onder je controle.

De debuterende Kierston Warein geeft erg mooi gestalte aan de alleenstaande moeder Angie. Het is een realistische rauwe film die de Loachfans zeker zullen appreciëren. Meer dan degelijke 3,5* wat mij betreft.