Oberst Redl (1985)

Alternatieve titel: Colonel Redl

Hongarije / Oostenrijk / West-Duitsland

geregisseerd door István Szabó
met Klaus Maria Brandauer, Hans Christian Blech en Armin Mueller-Stahl

Redl, een arme Oekraïner, werkt zich begin 20e eeuw, naar de top van het Oostenrijkse leger. Hij weet zijn homoseksualiteit geheim te houden. Omdat hij veel talen spreekt, krijgt hij van Keizer Franz-Josef de opdracht om de Russen te bespioneren. Redl bespeelt het ene land met het andere en geniet van de financiële en seksuele geneugten die hem ten deel vallen. Dan blijkt dat het geheim van zijn seksuele aard uitgelekt is.

avatar van zaaf i
waarom staat deze film niet in de imdb??? net als szabo's andere meesterwerk mephisto...

Ik vind Mephisto van dezelfde regisseur net wat sterker. De verborgen homoseksualiteit had wat mij betreft wat meer aandacht kunnen krijgen, het verraad meer uitgediept. De film duurt iets te lang. Wel weer een ijzersterke rol van Klaus Maria Brandauer.

avatar van 93.9
Sterke film, maar er had hier en daar wel wat meer in gezeten.

avatar van Baggerman
gauke schreef:
De verborgen homoseksualiteit had wat mij betreft wat meer aandacht kunnen krijgen, het verraad meer uitgediept. Wel weer een ijzersterke rol van Klaus Maria Brandauer.

HIer ben ik het allemaal mee eens. Maar het blijft evengoed een ijzersterke film, mede door de fraaie, gedetailleerde aankleding van de film en sets. Redl heeft echt bestaan en het is de vraag welke mate in deze film fictie en welke geschiedkundig trouw is. Hij schijnt wel briljant in contraspionage te zijn geweest en het is dus vreemd dat hij zelf dan voor de Russen spioneerde?

avatar van Flavio
Redelijk maar beetje langdradig drama dat zich afspeelt tijdens de nadagen van het Habsburgse rijk. De decors en aankleding zijn gedetailleerd, maar het komt allemaal een beetje flets over, niet vergelijkbaar met de kleurrijke historische drama's van bv Visconti. De film meandert soms ook alle kanten op. Zo zijn er duidelijke hints naar misbruik in zijn jeugd, een huwelijk komt min of meer uit de lucht vallen, er zijn wat korte scenes die de spionagewerkzaamheden aanstippen, maar het blijft allemaal wat fragmentarisch en komt daardoor niet echt uit de verf.