Sacco e Vanzetti (1971)

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Giuliano Montaldo
met Gian Maria Volonté, Riccardo Cucciolla en Cyril Cusack

Waargebeurd verhaal over twee Italiaanse emigranten die in 1921 terecht stonden voor de moord op twee bewakers tijdens een overval in Boston. De rechtszaak was destijds zeer controversieel, omdat door sommigen beweerd werd dat het feit dat de twee anarchisten waren zwaarder zou wegen dan het eigenlijke bewijs.

Ondanks dat de film al een beetje verouderd aandeed vond ik hem erg goed. De vertolking van Sacco & van Vanzetti zijn subliem.
De film gaat over het waargebeurde verhaal van 2 anarchistische Italiaanse immigranten die valselijk beschuldigd worden van moord.
Indien je geïnterreseerd bent in de politiek van het begin van de 20e eeuw of in het anarchisme is deze film zeker een aanrader.
Het verbaast me dat bijna niemand deze film gezien heeft. Het is zeker een erg interresant onderwerp dat de nodige aandacht verdient.
Ik had in ieder geval nog nooit van hen gehoord.

Klinkt goed.

avatar van SpaghettiWestern
Schitterende vertolking van de grote acteur (ook kwa denkbeeld) Gian Maria Volonté. Ben niet verbaasd dat deze film niet zo bekend is. De filmindustrie staat nou niet bekend om te laten zien hoe het daadwerkelijk aan toe ging in Amerika toen (en nu) 5*

avatar van TerryA
kwam oorspronkelijk tegen deze film aan vanwege goed en onderschat soundtrack van Ennio Morricone ... de film is een aanrader alleen helaas zeer moeilijk te vinden.
Wat zou het beter zijn als veel Tv zenders deze sort films zouden uitzenden (al was het af en toe) in plaats van de honderste herhaling van de een of andere "Steven Seagal film for the braindead"!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik ben wat minder lovend dan mijn voorgangers eerlijk gezegd. Eerder een interessante film dan een echt goede. Boeiende zaak, dat zeker, maar de verfilming is wat oppervlakkig en duidelijk als een eerbetoon aan beide heren gemaakt. Interessanter was het geweest als het tijdsbeeld (de bizarre red scare in de VS na de Russische revolutie) voelbaarder was geweest. Het grootste deel van de film beslaat de rechtszaak, die Italiaans extravert wordt neergezet, maar nergens een universele laag kan aanboren die soms in andere rechtbankfilms wel naar voren komt (Judgment in Nuremberg bijvoorbeeld).

Ik was niet echt onder de indruk van Morricones soundtrack en zeker niet van de combinatie van zijn muziek en de folkzang van Joan Baez, de twee beten elkaar echt.

Kleine 3.0*

avatar van Filmkriebel
Dit tragische gerechtsdrama snijdt onderwerpen aan die op vandaag nog steeds levend zijn hoewel dit schrijnende voorbeeld van gepolitiseerde justitie die de wereld verontwaardigde, al uit de jaren '20 dateert, in de periode van de "red scare" de heksenjacht op linksen.

De Italianen van toen zijn zowat de moslims van vandaag. Mensen die hopen een toekomst op te bouwen in een nieuw land maar gefrustreerd raken dat ze er niet in slagen en dan radicaliseren. De Italianen werden anarchisten, of mafiosi en de moslims worden extremisten. Aan de andere zijde de Amerikanen en hun racisme en vooroordelen, wat pijnlijk naar voor gebracht wordt in het proces dat gevoerd wordt tegen Sacco en Vanzetti.

De film is nogal lang van stof en het is realistische Italiaanse cinema, dus de aandacht gaat niet naar de visuele opsmuk en camerakunstjes. Ik kende deze affaire niet echt en de sterke dialogen/monologen legden soms de vinger op de wonde. Altijd leuk als je uit een film enkele quotes meepikt. Pff 3? 3,5? Het ligt er ergens tussen. Dan toch 3,5* omdat het me helemaal niet onverschillig liet ten aanzien van het onderwerp.

Helaas nooit kunnen vinden op dvd.
Het nummer Here's to you bezorgt mij kippenvel.
Alleen voor dat nummer wil ik de film zien.
Beste filmsong EVER