Novitiate (2017)

geregisseerd door Maggie Betts
met Margaret Qualley, Julianne Nicholson en Dianna Agron

Begin jaren 60, gedurende het Tweede Vaticaans Concilie. De jonge Cathleen gaat in de leer om haar roeping als non te volgen. Evenwel worstelt ze tegelijk met haar geloof, seksualiteit en de veranderingen die de katholieke kerk ondergaat.

Uitstekende film die weer eens een kijkje neemt in het leven van de nonnen. En wat was die hoofd non een monster.

De film kabbelt maar door en kabbelt maar door en is op een gegeven moment ineens afgelopen.

avatar van morpheus2000
stinissen schreef:

Helemaal mee eens.
Prima film over hoe vrouwen/meisjes richting het nonnenleven werden gebracht en hoe ze daarmee (soms) met zichzelf in de knoop kwamen te zitten. Mooie beelden, prachtige muziek en goed geacteerd.
En ondanks dat degene hierboven aangeeft dat het ineens is afgelopen, vond ik het einde juist perfect passen in deze film.

In vergelijking met andere films die ik gezien heb over het kloosterleven van nonnen en postulanten, c.q. noviciaten, zoals The Nun's Story (1959) en La Religieuse (2013), een vrij matte film met een matig verhaal en dito acteerprestaties. Alleen Melissa Leo als de strenge, conservatieve moeder overste springt eruit. Op zich is dat niet zo verrassend trouwens.

Toch wel wat geschokt door deze film en ik kan best begrijpen dat het harde bestaan, met aan middeleeuwse toestanden grenzende bestraffingen, bovenop het onnatuurlijke van de afzondering van de buitenwereld en de rem op hun seksuele ontplooiing, die jonge vrouwen in twijfel brachten, teisterden en deden besluiten "dat er meer is..."
Daarnaast was ik concreet niet op de hoogte dat pauselijke besluiten de oorzaak waren van de inkrimping van het nonnenbestand en bracht dit eerder in verband met de grotere maatschappelijke mogelijkheden die vrouwen te beurt vielen vanaf die jaren (erkenning, onderwijs, beroepen, zelfstandigheid...)
Interessant dus, en daar verrast de film toch wel. Daar waar hij grotendeels had gefocust op het specifieke geval van het meisje Cathleen legt hij op het einde en in de epiloog het accent op de gevolgen van het Concilie in het algemeen.
"Novitatie" kent misschien wel wat zwakke momenten, maar in zijn geheel toch een onderhoudende film.

avatar van Pazmaster
Novitiate, of "Noviciaat" in het Nederlands, is een prima film met een interessant verhaal over een aantal jongedames die zich bij een klooster aansluiten. Ze hebben te lijden onder de strenge regels en een verbitterde moeder overste die haar frustraties, over de veranderingen die het Vaticaan oplegt, botviert op de jonge nonnen. De cast speelt goed, zowel de jonge dames als die oude feeks van een moeder overste. Het gaat allemaal wel wat traag, echter past dat wel goed bij de film.

avatar van bjerik76
Mooie film met een goede cast.
Vanwege de reacties hier dacht ik vrij heftige scene's te zien, maar die vielen erg mee.
De film is langzaam, er gebeurd verder niet veel in, maar het kijkt toch lekker weg.

Doordat je in het begin weinig van het regime moeder overste ziet dacht ik eerst dat ze juist een veel strenger/strakker regime moest zorgen, wat dus achteraf het tegenovergestelde bleek te zijn.
Dat had dan wel wat beter uitgewerkt kunnen worden, want met die paar enkele scenes vond ik haar haar ook weer niet heel erg bitch. want ook tijdens het regime was het wel voor alle dames vrijwillig te blijven of te gaan.

goede cast ieder geval

avatar van Kind.of.human
Een realistische maar nogal vlak geacteerde film, waarin alleen 'Moeder de hoofd non' erg sterk speelt (zij lijkt sterk op een van de vrouwen die langs komt in het ellenlange introfilmpje van Orange is the New Black, waarvan ik net las dat dat allemaal "echte vrouwen met een verhaal" zijn, zie Aha! Dáárom is die intro van Orange Is The New Black zo lang - NPO 3FM - npo3fm.nl, zie desbetreffend filmpje daar bij 0.44 minuut, dat zijn toch precies dezelfde ziel-priemende ogen als de 'hoofd non' in de film?).

Er zijn betere films over het 'nonnen leven', mijn favoriet is Doubt (2008) met Philip Seymour Hoffman en Meryl Streep, maar dat zijn dan uiteraard ook wel acteerkanonnen die in Novitiate ontbreken (waarom Philip, waarom... ze zeggen in het medische circuit wel eens "de patiënt verbeterde 'aan de spuit' ", maar ik geloof niet dat dat nou direct ook voor Hoffman gold, zo zonde).
Ik wilde al gaan typen dat Doubt zich in een iets andere tijd afspeelt, maar dat blijkt niet zo, beide spelen zich af in de jaren '60 (dat zou je niet bepaald zeggen, Doubt lijkt zich in een wat eerder tijdvak af te spelen).

Toch heb ik me voldoende vermaakt, al was dat maar omdat ik vroeger, mid-jaren '70, exact zo'n 'hoofdmeester' had op een RK school (een compleet anachronisme, op vergelijkbare scholen was dit soort types al lang verdwenen), die de 6e klas 'deed' (wij hebben ons altijd afgevraagd of die aanhalingstekens wel nodig zijn), en samen met zijn vrouw die de 3e klas bestierde (toen nog 6 klassen op de lagere school) een waar schrikbewind voerde, en ik net als de hoofdpersoon in de film een van de zeer weinige leerlingen was die zelf geen katholieke (of überhaupt christelijke) achtergrond had.
Precies diezelfde krampachtigheid en driftbuien (inclusief fysiek contact) als dingen niet precies zo lopen zoals de 'vertegenwoordiger van god' dat wenst te zien, ook volgens mij door de veranderende tijdsgeest, waarbij dit soort mensen ('hoofd non'/ hoofdmeester) het gevoel hadden dat 'het' (d.w.z. vooral de ultieme controle) langzaam maar zeker tussen de vingers begon weg te glippen. Dus voor mij heel herkenbaar.

Voor mij 3.5*

avatar van baspls
Novitiate verteld het verhaal van een jonge vrouw die non wil worden in de jaren '60 en worstelt met haar roeping tijdens het noviciaat. Tegelijkertijd zien we hoe de orde de veranderingen van het Tweede Vaticaanse Concilie moet ondergaan.

De film is in veel opzichten erg degelijk en bevat toch weer een aantal clichés. De strenge moeder overste, de meisjes die door hun familie wordt opgedrongen non te worden en een lesbische scène... Als ik reacties van zusters moet geloven is de film erg overdreven in het verbeelden van de strengheid, straf en zelfkastijding.

Toch vond ik het ook geen slechte film. Ik denk dat het heel goed laat zien waarom de meisjes het klooster ingingen en voor een groot deel ook wat voor moeilijkheden daarbij kwamen kijken. Het beste aspect van de film was zonder meer - al vond ik het een beetje overdreven streng - de vertolking van Melissa Leo als de moeder overste.

Met name tijdens de bekendmaking van Vaticanum II wordt duidelijk wat voor gigantische impact de veranderingen hebben gehad op het kloosterleven. En als je hoort dat Nonnen ineens hun speciale status als bruid van Christus wordt ontnomen is het ook niet vreemd dat er zoveel uittreden.

Ik vind het lastig in te schatten wat Maggie Betts voor ogen had. Enerzijds lijkt het erop alsof ze erg veel begrip heeft voor de religiositeit van de meisjes en voor de hang naar traditie van Moeder overste. De aartsbisschop die super enthousiast is over Vaticanum II wordt ook echt als een naar persoon afgeschilderd. Maar tegelijkertijd lijkt er ook een aanklacht tegen het kloosterleven in te zitten en tegen de leer omtrent seksualiteit.