Dacii (1966)

Roemenië / Frankrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door Sergiu Nicolaescu
met Pierre Brice, Amza Pellea en Marie-José Nat

De koning van Dacië, Decebalus, offert zijn zoon op aan de god Zamolxis om zijn volk te behoeden tegen een Romeinse invasie. Ondertussen staat Septimius Severus als bevelhebber van het Romeinse leger voor de keuze tussen zijn Dacische achtergrond en de cultuur waarin hij is opgegroeid.

avatar van ThaMovieVoter
Film is hier te bekijken met Engelse ondertiteling:

Dacii (1966 / English subtitles / HD) - YouTube

avatar van Querelle
De geluidseffecten en de choreografie van de gevechten hadden beter gekund, maar de indrukwekkend geregisseerde massascenes maken een hoop goed.
Er had misschien meer uit de religieuze/mythologische inhoud gehaald kunnen worden. Want ook die scenes springen er boven uit. Maar dit is meer het type film dat de oude voorgeschiedenis van Roemenië beknopt en entertainend in beeld wil brengen. Serieus en onderhoudend is het echter wel.
De politieke en strategische intriges komen net als in andere Roemeense epics overtuigend over.

avatar van Grindhouse62
Querelle schreef:
Hier kan ik mij wel in vinden. Bij het spitten in mijn database kwam ik deze film tegen en had hem al een aantal jaren in bezit. Dus heb ik deze vanavond gekeken. In 1 van de hoofdrollen herkende ik Pierre Brice, die de beroemde rol van Winnetou vertolkte. Dacii was voor mij een fantastische film, mooie landschappelijke beelden en grootst opgezette gevechtscenes. Duidelijk verhaallijn en aardig geacteerd. Heb de versie gezien met engelse ondertiteling en goed beeld. Voor de liefhebbers zeker een aanrader.