The Black Pimpernel (2007)

Alternatieve titels: El Clavel Negro | Svarta Nejlikan | Den Sorte Pimpernel

Zweden / Mexico / Denemarken
Drama / Thriller

geregisseerd door Åsa Faringer en Ulf Hultberg
met Michael Nyqvist, Kate del Castillo en Lumi Cavazos

1973, Harald Edelstam is de Zweedse ambassadeur in Chili wanneer Pinochet zijn bloedige staatsgreep pleegt. Edelstam, die in de Tweede Wereldoorlog Noorse verzetsstrijders redde, komt direct in actie. Terwijl militairen alom aanwezig zijn en er bittere straatgevechten worden gevoerd, weet hij honderden mensen veilig de ambassade binnen te smokkelen. Maar dan dient zich een nog grotere uitdaging aan. Om de liefde van zijn leven te behouden, moet hij de demonen in zichzelf verslaan en strijd leveren met het leger van Pinochet.

Raffael77
Geweldige film dit. Zeer goed geacteerd. Waar gebeurd verhaal.
Deze film zet je aan tot denken.

avatar van nightbreed
Nu al voor 5 euro te koop bij MM, dat lijkt me geen goed teken.

avatar van BlueJudaskiss
Michael Nyqvist, tof

Ik heb gisteren gekeken maar kwam niet verder dan 40 minuten verveeld kijken. Ik heb hem niet afgekeken en ga dat ook niet doen. In die 40 minuten werd ik helemaal niet nieuwsgierig naar meer. Ik geef hier dus ook geen sterren voor omdat ik hem niet af gekeken heb.

avatar van nick1974
Knap....... 18 keer gestemd zonder een berichtje. Op deze manier steken wij echt wat op van een ander.

Ik vond deze film heel erg goed, zeker omdat het waar gebeurd is.
De ambassadeur heeft veel lef gehad!!
Ik heb me geen moment verveeld, een van de betere films van de laatste tijd...4****

Gewoon een aardige film die je met een gerust hart kan kijken. Verhaallijn is dik in orde. De acteurs deden het prima. Beelden van de film zijn gewoon mooi geschoten en de kwaliteit daarvan is hoog op dvd en het geluid op dvd 5.1 is ook prima in orde dus wat wil je nou nog meer. Kortom voor mij is de een voldoende waard en vandaar de 3*.

avatar van eppy
'k vond het een goede film met een sterk verhaal, dit is inderdaad een van de betere films

avatar van nightbreed
Deze had ik al anderhalf jaar in de kast liggen en zag er steeds tegenop om hem te gaan kijken.
Nou, ik had het aardig mis want dit is toch een vrij goede film naar mijn mening.
De film vertelt het verhaal zonder enig vals sentiment of soap-achtige zijpaden, zeer on-Hollywood dus. Toch ging ik na verloop van tijd met de personages meeleven en vond ik het hier en daar zelfs spannend worden, vooral aan het einde van de film.
Het acteerwerk is prima en de regie is lekker rustig.
Tijdens de aftiteling zie je nog een interview met de echte Edelstam en worden er nog wat indrukwekkende feitjes opgesomd over deze goede man.
Kort gezegd: Prima filmpje in de geest van Garage Olimpo, Imagining Argentina en Rwanda.

avatar van Insignificance
Informatief van karakter, maar veel te gekunsteld in z'n vertelling. Zelfs dusdanig dat de ware gebeurtenissen van toen en daar onaannemelijk overkomen. Het Zwengels is een behoorlijke handicap, maar Nyqvist krijgt het daarnaast ook maar niet op sleeptouw. Beste moment is nog wanneer de echte Edelstam op archiefbeeld de film uitluidt. Veelzeggend.

avatar van Toontje35
Indrukwekkend verhaal. Prima en rustig verteld en verfilmd.
Niet bepaald spectaculair; daar is die ook niet voor bedoeld, meen ik
Maar geeft een mooi tijdsbeeld.