Een Echte Vermeer (2016)

Nederland / Frankrijk / België / Kroatië / Luxemburg
Drama / Biografie

geregisseerd door Rudolf van den Berg
met Jeroen Spitzenberger, Lize Feryn en Porgy Franssen

Begin twintigste eeuw. De getalenteerde Han van Meegeren schildert net als zijn idolen Rembrandt en Johannes Vermeer met een welhaast fotografische precisie. Wanneer de getrouwde Han een verhouding begint met de echtgenote van de alom gerespecteerde kunstcriticus Abraham Bredius, moet hij het ontgelden. Han's grote solotentoonstelling wordt totaal afgebrand en hij wordt door Bredius neergezet als prutser, sneltekenaar en kopiist. De narcistische Han besluit zich te wreken op de kunstwereld.

kappeuter (moderator)
Vanaf 29 september in de bioscoop (Cinéart)
EDIT: release verplaatst naar 3 november

Ik denk het niet, de release is namelijk uitgesteld naar 3 november

Opening is De Held.

avatar van sonyjh
De officiele trailer: Trailer EEN ECHTE VERMEER - YouTube

Ik moet zeggen dat ik nog niet zo onder de indruk ben. Maar we zullen zien.

Film is gebaseerd op waargebeurd verhaal van kunstvervalser Han van Meegeren:
Echte Vermeer of Valse Van ...

avatar van Walter S.
Ik vond het verhaal op een wat rommelige manier verteld worden, ik had wat meer van deze film verwacht.

avatar van Diederik58
Centraal in de film is de aangeklaagde in de rechtbank, in de gevangenis en tijdens het verhoor. Flashbacks is blijkbaar modern in de Nederlandse film (denk ook aan Tonio). Alleen slaagt men er niet in om dat op een prettige manier te doen. In "Een echte Vermeer" is het terugblik chronologisch (neem ik aan), maar doet erg rommelig aan. De aanleiding voor het terugblik is niet aanwezig.
Het is een verhaal gebaseerd op een ware gebeurtenis. De scene in Rome is mij dan ook te toevallig. Hoewel Vermegeren een relatie kreeg met een actrice, was het mij allemaal wat te dik opgelegd.
De acteurs doen het goed. Lize Feryn speelt een sensuele actrice. Mooi gedaan. Jeroen Spitzberger eerst niet herkend niet zijn aangeplakte kin.Een prettig acteur, die het prima doet.
De locaties zijn mooi gefilmd. De soms langzaam pendelende camera, inzomen op detail, veranderde camerastandpunten vond ik prettig. De sepiakleuren zijn onnodig.
Al met al heb ik mij geen moment verveeld.

avatar van Quentin
Ook weer geflopt, het gaat niet lekker met de Nederlandse film (en zeker niet met San Fu Maltha, na Oorlogswinter is het allemaal bergaf gegaan).

avatar van anja10
Gedurfd historisch onderwerp uit onze recente geschiedenis. Mooi qua sfeer. Goed geacteerd, met veel plezier naar gekeken. Wie bepaalt of het Kunst is. De verouderingstechnieken van Han Vermeegeren zijn ongekend. Ga naar Museum Boymans om de vervalste Vermeer te zien.

Na een half uur uit gezet. Wat een slappe verfilming van een op zich interessant gegeven.

Een echte Vermeer zou je ook een echte Rudolf van den Berg movie kunnen noemen. Stilistisch erg mooi, valt er weinig op aan te merken, maar op emotioneel niveau slaagt de regisseur er weer niet in ons voor de volle speelduur in het verhaal te betrekken. Met name het eerste gedeelte, als de film zich vooral concentreert op de verhouding tussen de getrouwde Van Meegeren en zijn eveneens overspelige muze is saaier dan saai, ook al door het weinig overtuigende spel van Feryn(acteren is iets anders dan louter mooi zijn). In de tweede helft, als de volledige contouren van dit in potentie sterk waar gebeurde verhaal wat beter zichtbaar worden, wint de film aan spanning en kracht en dat zorgt er dan voor dat je je net niet bekocht voelt als je de bioscoopzaal verlaat. Spitzenberger in de hoofdrol doet zichtbaar zijn best en krijgt hiervoor een voldoende, maar een iets betere acteur die het dualistische karakter van deze vervalser beter had kunnen overbrengen was op zijn plaats geweest(bijvoorbeeld een Raymond Thiry, die hier een onbeduidende bijrol heeft gekregen?). Alles bij elkaar geen slechte film, maar er had meer ingezeten dan dit eindresultaat, zeker geen film die je je tot in lengte van jaren gaat herinneren.

Jammer, gemiste kans. O.a Jeroen Spitzenberger valt hier door de mand.

avatar van K. V.
Deze ook eens bekeken en vond hem niet mis. Niet waw, maar ook niet slecht. De film verveelde niet en de cast deed het ook goed. Ondanks de iets langere speelduur verveelde hij niet. Toch wel eens het bekijken waard.

Zeker geen film die je meesleept, laat staan dat hij je echt overtuigt, emotioneert of wat dan ook.
Vond er ook geen rechte lijn insteken met die verschillende fazes.
Naar een waar gebeuren en daar steekt ge altijd wat van op, maar dat was het dan.
Jeroen Spitzenberger zal wel naar best vermogen het hoofdpersonage hebben vertolkt en Lize Feryn is wel heel mooi.